زهره مختاری

زهره مختاری

 

در این نشست راهکارهای عملی برای مقابله با ناترازی منابع آبی در سطح استان و جلوگیری از بروز تنش‌های احتمالی در ماه‌های سرد سال مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و تاکید شد که بارش‌های اخیر هرچند امیدبخش بود اما قادر به جبران کسری انباشته‌ منابع آبی ناشی از سال‌های متوالی خشکسالی نیست.

در نخستین نشست کمیته مدیریت تنش آبی آبفای استان اصفهان همچنین بر لزوم مشارکت گسترده و هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی، تیم‌های عملیاتی و تأمین به‌موقع تجهیزات مورد نیاز تأکید شد تا در صورت بروز هرگونه اختلال، پاسخ‌گویی سریع و مؤثر صورت گیرد.

تجهیز و بهره‌برداری از چاه‌های اضطراری، مدیریت دقیق منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی، اصلاح شبکه‌های توزیع و افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی آب از دیگر مصوبات این نشست در زمینه مدیریت تامین و عرضه آب شرب بود.

در بخش مدیریت تقاضا نیز، بر نقش کلیدی شهروندان تأکید شد و از عموم مردم خواسته شد با رعایت الگوی مصرف بهینه، از هدررفت آب جلوگیری کنند؛ چراکه تجربه نشان داده است که بارش‌های موقتی نمی‌توانند مشکل ساختاری کم‌آبی را به‌طور کامل برطرف سازند.

 

در مجمع عمومی عادی و فوق‌العاده نوبت دوم کانون بازنشستگان شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان که روز یکشنبه 30 آذرماه به دو صورت حضوری و غیر حضوری (الکترونیک) در مصلای امیرالمومنین آبفای استان اصفهان برگزار شد 629 نفر از بازنشستگان حضور داشتند و به نامزدهای مورد علاقه خود رای دادند. بر مبنای اساسنامه جدید، تعداد نفرات هیئت‌مدیره ۷ نفر و بازرسان ۲ نفر تعیین شده است.

بر اساس نتایج به دست آمده از مجموع 585 رای ماخوذه آقایان سید جواد قاضی عسگر با کسب 442 رای، محسن وزیر زنجانی با 414 رای، عبدالرضا شفیعی با 364 رای، اصغر قاسمی با 354، محمد حسین مسلمی با 322 و رضا هاشمی با 287 به عنوان 6 عضو اصلی هیئت‌مدیره کانون بازنشستگان شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان انتخاب شدند. آقایان اکبر امانی و عبدالمحمد شهبازی نیز هرکدام 194 رای به دست آوردند که با انصراف یک نفر و یا قرعه‌کشی، یکی از آن‌ها به عنوان نفر هفتم به هیئت مدیره راه خواهد یافت و دیگری به عنوان عضوعلی‌البدل انتخاب خواهد شد. تورج نجفی نیز با 118 رای به عنوان عضوعلی‌البدل انتخاب شد.

در بخش بازرسان نیز آقایان مهدی جباری با کسب 393 رای و محمد حسین شفیق با 382 رای به عنوان بازرسان اصلی اتنخاب شدند و کاووس رحیم نژاد با 151 رای، بازرس علی‌البدل گردید.

 کانون بازنشستگان شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیش از 2600 عضو، یکی از فعال‌ترین کانون‌های بازنشستگی در سطح استان اصفهان به‌شمار می‌رود و همواره در زمینه ارائه خدمات درمانی، تفریحی و آموزشی به بازنشستگان پیشرو بوده است.

 

در این مراسم که روز یک‌شنبه 30 آذرماه با حضور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان برگزار شد از تلاش‌های ۴۰ نفر از رانندگان خودروهای سنگین این شرکت در طول سال تجلیل شد.

ناصر اکبری در این مراسم با تقدیر از تلاش‌های کارکنان واحد حمل و نقل سنگین بیان کرد: رانندگان این بخش به عنوان پیشانی شرکت و خط مقدم آبرسانی به مردم محسوب می‌شوند و بخش زیادی از آبرسانی پایدار به مردم بر عهده این عزیزان است.

وی بر رعایت نظم و انضباط و ایمنی در ماموریت‌های داخل شهر و برون شهری تاکید و به کارکنان این شرکت توصیه کرد تا با افزایش حس مسئولیت‌پذیری نمایندگان خوبی برای آبفای استان در سراسر استان و حتی کشور باشند.

مدیرعامل آبفای استان اصفهان همچنین در این نشست بر نوسازی و بهسازی ناوگان حمل و نقل شرکت تاکید کرد.

در مراسم دیگری نیز که با حضور معاون مالی و پشتیبانی آبفای استان اصفهان برگزار شد ۵۵ نفر از رانندگان اداری و استیجاری خودروهای سبک شاغل در شرکت به پاس فعالیت‌های شبانه‌روزی در اجرای ماموریت‌های شهری و برون شهری مورد تقدیر قرار گرفتند.

سید محمدحسین صالح در این مراسم با تقدیر از تلاش‌های رانندگان این شرکت، بر لزوم حفظ هوشیاری و رعایت ایمنی در سفرهای شهری و برون شهری تاکید کرد.

وی همچنین بر رعایت انضباط کاری، همدلی در مجموعه حمل و نقل، حس مسئولیت‌پذیری و کار تیمی تاکید کرد.

در پایان این نشست‌ها رانندگان حاضر به بیان نقطه نظرات و مشکلات خود پرداختند و مدیرعامل آبفای استان دستورات لازم را برای رفع این مشکلات صادر کرد.

 

مدیر امور آبفای چادگان این عملیات را اقدامی مؤثر در جهت توزیع عادلانه آب، کاهش هدررفت و افزایش پایداری شبکه توزیع دانست و گفت: این عملیات با تمرکز بر کنترل فشار آب در بخش‌هایی از شبکه به اجرا درآمد که فشار بالای موجود، موجب بروز شکستگی‌های متعدد در خطوط انتقال و در نتیجه هدررفت قابل‌توجه آب می‌شد.

محمد رضا یبلویی ادامه داد: با بهره‌برداری از حوضچه‌های فشارشکن، فشار شبکه در این نقاط به‌صورت اصولی تنظیم شده و زمینه کاهش حوادث و افزایش ضریب اطمینان در تأمین آب پایدار برای شهروندان فراهم شده است.

وی هزینه اجرای هر حوضچه را یک میلیارد و 200 میلیون تومان عنوان کرد و افزود: اجرای این طرح همچنین موجب کاهش هزینه‌های تعمیرات اضطراری، افزایش عمر مفید تأسیسات و بهبود عملکرد کلی شبکه توزیع آب شهری خواهد شد؛ موضوعی که در شرایط محدودیت منابع آبی، از اهمیت دوچندان برخوردار است.

گفتنی است این حوضچه‌ در خیابان شهدا جنب کتابخانه مرکزی و همچنین خیابان دهه فجر ورودی شهرک کوثر چادگان احداث شده و پیش‌بینی می‌شود با توجه به شرایط جوی در این منطقه، تجهیزات داخل آن‌ها تا 15 اسفندماه تکمیل گردد.

 

در متن نامه «محمد فرهاد» خطاب به «ناصر اکبری» آمده است: «خدراشاکریم باران رحمت الهی بر سرزمین ایران عزیزمان بارید، لذا بر این اساس از حضرت‌عالی و تمامی همکاران خصوصاً مدیر بحران و پدافند غیرعامل و HSE آن شرکت که در تنش پیش آمده در شهر بانه با ارسال تانکر آبرسانی سیار، دستگاه بسته‌بندی آب و همچنین تماس و یا حضور گرم خود موجب دلگرمی ما شده و در امر آبرسانی به مردم شریف شهر بانه ما را یاری کردند کمال تشکر و قدردانی را داریم؛ مراتب جهت استحضار بحضور تقدیم می‌گردد.»

گفتنی است در پی بحران کم‌آبی در شهر بانه در اواسط آذرماه سال‌جاری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اعزام یک دستگاه تانکر 10 هزار لیتری به یاری مردم این شهر شتافت.

 

با هدف ترویج فرهنگ مدیریت مصرف آب و تحقق اهداف پویش «اصفهان منهای ۲۰»، کلیه شیرآلات سرویس‌های بهداشتی شهرداری منطقه ۳ و ادارات زیرمجموعه این منطقه با شیرآلات کاهنده مصرف از نوع پدالی و چشمی جایگزین شد.

مدیر آبفای منطقه یک اصفهان گفت: این اقدام با رایزنی و تعامل میان آبفا و شهرداری منطقه ۳ انجام شد و در قالب آن، تمامی شیرآلات قدیمی و فرسوده با ۵۰ عدد شیرآلات هوشمند کم‌مصرف جایگزین شد.

الله‌یار افلاکی با تأکید بر حساسیت تأمین پایدار منابع آبی، مشارکت عملی دستگاه‌های اجرایی را یکی از ارکان اصلی عبور از شرایط کم‌آبی دانست و اظهار کرد: شهرداری منطقه ۳ با اجرای مجموعه‌ای از اقدامات هدفمند، به‌عنوان یکی از پیشگامان تحقق «پویش اصفهان منهای ۲۰» نقش مؤثری در الگوسازی مدیریت مصرف آب در سطح شهر ایفا کرده است.

وی افزود: استفاده از آب چاه برای آبنماها و حذف مصرف آب شرب، بهره‌گیری از آب حاصل از کولرهای گازی برای آبیاری گلدان‌های داخلی، عدم استفاده از آب شرب در آبیاری فضای سبز، عایق‌بندی تأسیسات و کنتورهای آب مستقر در فضای باز و همچنین آموزش مدیریت مصرف آب به نیروهای خدماتی، از دیگر اقدامات شاخص شهرداری منطقه ۳ در این مسیر بوده است.

گفتنی است پویش «اصفهان منهای ۲۰» با هدف کاهش حداقل ۲۰ لیتر مصرف آب در شبانه روز به ‌ازای هر شهروند، از بهار سال جاری در شهر اصفهان آغاز شده و اجرای این طرح در شهرداری منطقه ۳، گامی مؤثر در تعمیم رویکرد مدیریت مصرف به بدنه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی شهر به‌شمار می‌رود.

این اقدام با هدف الگوسازی برای سایر ادارات، نهادهای دولتی و شهروندان و با هدف مسئولیت‌پذیری جمعی در شرایط بحران آب و خشکسالی اجرا شده است.

 

در حکم ناصر اکبری آمده است: «پیرو مصوبات بند 1 صورت‌جلسه شماره 106 کمیته سرمایه انسانی وزارت نیرو و با عنایت به سوابق مفید و ارزنده جناب‌عالی در طول سال‌ها خدمات در شرکت، به عنوان نماینده و مشاور افتخاری اینجانب در امور بازنشستگان با شرح وظایف ذیل منصوب می‌گردید:
1- هماهنگی و همفکری جهت استفاده از ظرفیت بازنشستگان در موضوعات مدیریت دانش، نظام پیشنهادات، انتقال تجربیات و اطلاعات به روش استاد- شاگردی، تدریس در موضوعات آموزشی، ارزیابی کانون‌های توسعه‌ای شرکت

2- حضور در جلسات مشورتی حسب ضرورت در کانون بازنشستگان صنعت آب و برق و یا جلسات داخلی شرکت

3- هماهنگی جهت استفاده از نظرات مشورتی بازنشستگان در خصوص مدیریت کلیه امکانات رفاهی»

گفتنی است مسعود جعفری از سال 1373 فعالیت خود را در شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان آغاز کرد و نزدیک به سه دهه به عنوان مدیر آبفای گلپایگان، مدیر آبفای مبارکه، مدیر امور بازرگانی و مدیر دفتر تشکیلات، آموزش و منابع انسانی فعالیت کرد.

 وی همچنین در سال‌های 1387 و 1388 مسئولیت معاونت مالی و اداری سازمان قطار شهری اصفهان و حومه را بر عهده داشت و سرانجام در شهریور سال 1401 به افتخار بازنشستگی نائل شد.

 وی همچنین کتابی با عنوان «رویکردي مستند به کارآفرینی در مدیریت تامین، توزیع و مصرف آب» نیز تالیف کرده که در سال 1395 توسط انتشارات دانشگاه تهران منتشر شده است.

 

این  نشست با حضور مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و جمعی از نخبگان شاغل در شرکت‌های آبفای استان‌های قم و تهران به صورت حضوری و در سایر استان‌ها نیز به صورت برخط برگزار شد.

در آبفای استان اصفهان نیز این نشست با حضور مدیرعامل و جمعی از نخبگان شاغل در این شرکت برگزار شد.

مدیرعامل آبفای کشور در این نشست به نقش مهم و تاثیرگذار نخبگان در ارتقای فنی و علمی صنعت آب و فاضلاب کشور اشاره و بیان کرد: گذر از بهره‌برداری سنتی به بهره‌برداری مدرن و استفاده از سامانه‌های هوشمنند در کنترل و توزیع آب شرب و تصفیه فاضلاب از موضوعات قابل توجهی است که باید بر پایه هوش مصنوعی در دستور کار مدیران صنعت آب و فاضلاب کشور قرار گیرد.

هاشم امینی بر ارائه ایده‌های خلاقانه و نوآورانه برای حل مشکلات صنعت آب و فاضلاب کشور تاکید کرد و گفت: برگزاری مداوم این نشست‌ها و تشکیل کمیته‌های تخصصی مختلف منجر به انسجام هر بیشتر نخبگان در استان‎‌های مختلف خواهد شد.

 

در این نشست، مدیر دفتر مطالعات و بررسی‌های فنی آبفای استان اصفهان، به ارائه گزارشی در خصوص تاریخچه دریچه‌های آب و فاضلاب پرداخت و این دریچه ها را از جنبه‌های سازه‌ای، معماری، تست، نصب و بهره‌برداری تشریح کرد.

سعید شمسایی با اشاره به جنس‌های مختلف این دریچه‌ها از جمله چدن (چدن خاکستری یا داکتیل/ نشکن)، بتون مسلح، کامپوزیتی/ پلیمری (رزین پلیمری با الیاف شیشه یا پلی‌اتیلن سنگین) و نانو کامپوزیت، به بررسی طراحی، مدل‌سازی، مرغوبیت، مقاومت و چالش‌های هر کدام پرداخت.

وی تأکید کرد: دریچه‌های چدنی به دلیل وزن سنگین، زنگ‌زدگی در محیط فاضلاب و به ویژه سرقت به دلیل ارزش فلزی که از چالش‌های اصلی آن‌ است، هزینه‌های زیادی را تحمیل می‌کند، اما دریچه‌های بتونی اقتصادی و ضد سرقت هستند.

مدیر دفتر مطالعات و بررسی‌های فنی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به قیمت تقریبی این دریچه‌ها اظهار داشت: انتخاب نهایی  دریچه های آب و فاضلاب بر اساس محل نصب، ترافیک، محیط شیمیایی و بودجه انجام می‌شود و در سال‌های اخیر، به دلیل افزایش سرقت دریچه‌های چدنی، گرایش به سمت انواع دریچه‌های کامپوزیتی و پلیمری در طرح‌های آب و فاضلاب بسیار افزایش یافته است.

وی در پایان گفت: تبادل دانش و تجربیات عملی میان مدیران و کارشناسان، فرصتی ارزشمند برای ارتقای کیفیت نصب و نگهداری دریچه‌ها فراهم کرد و امیدواریم با اجرای پیشنهادهای مطرح‌شده و رعایت استانداردهای ملی و بین‌المللی، چالش‌های موجود به حداقل برسد و خدمات‌رسانی پایدارتری به مشترکان ارائه دهیم.

گفتنی است این نشست با هدف تقویت همکاری‌های داخلی و به اشتراک‌گذاری بهترین تجربیات در حوزه فنی آب و فاضلاب برگزار شد و مورد استقبال حاضران قرار گرفت.

 

فرهنگ فرحبَد، جایگاه ذوب‌آهن اصفهان را در صنعت فولاد کشور راهبردی توصیف کرد و گفت : این مجتمع عظیم صنعتی به ‌عنوان نخستین تولیدکننده فولاد کشور،بزرگترین تولیدکننده مقاطع ساختمانی استاندارد، تنها تولیدکننده ریل در غرب آسیا و همچنین استحکامات معدنی محسوب می شود بنابراین گستره محصولات کارخانه،توان فنی و ظرفیت بالای آن نقش موثر این صنعت را در تأمین نیاز پروژه ‌های عمرانی کشور نشان می دهد.

وی با اشاره به مزایای استفاده از مقاطع فولادی استاندارد در صنعت ساختمان افزود: به‌کارگیری سازه‌های فولادی موجب افزایش سرعت اجرا، کاهش زمان ساخت و در نتیجه بازگشت سریع‌تر سرمایه می‌شود. این موضوع، به ‌ویژه در پروژه‌ های انبوه‌سازی و عمرانی کشور، نقش تعیین‌کننده‌ای در صرفه اقتصادی دارد. از سوی دیگر، مقاطع فولادی به دلیل شکل‌پذیری بالا، عملکرد لرزه‌ای مطلوبی از خود نشان می‌دهند که این ویژگی، ایمنی سازه‌ها را در برابر زلزله به ‌طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

صنعتی سازی ساختمان از الزامات توسعه پایدار

این عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات، صنعتی‌سازی ساختمان را یکی از الزامات توسعه پایدار در حوزه ساخت ‌وساز دانست و اظهار کرد: صنعتی‌سازی به معنای استفاده از روش‌ها و فناوری‌هایی است که منجر به افزایش بهره‌وری،ارتقاء کیفیت، افزایش سرعت اجرا و کاهش هزینه‌ها می‌شود. تولید کارخانه ‌ای اجزای ساختمان، پیش‌ساختگی و سری ‌سازی قطعات،از مؤلفه‌های اصلی این رویکرد به شمار می‌رود که می‌تواند کیفیت ساخت را به طور قابل توجهی ارتقاء دهد.

دانشیار مرکز تحقیقات با اشاره به وضعیت فعلی ساخت‌وساز در کشور خاطرنشان کرد : بررسی نتایج زلزله‌های رخ ‌داده در سال‌های اخیر نشان می‌دهد، کیفیت ساخت‌ وساز در کشور تا حدی ارتقاء یافته است اما هنوز با سطح مطلوب فاصله داریم. توسعه استفاده از فناوری‌های نوین، مقاطع فولادی پیشرفته، مهاربندهای ویژه، جداگرهای لرزه‌ای و سیستم ‌های نوین سقف، نشان‌دهنده حرکت تدریجی صنعت ساختمان به سمت صنعتی‌سازی است که این روند جای امیدواری بسیار دارد.

وی با تأکید بر لزوم تکمیل سبد محصولات فولادی کشور افزود: تولید فولادهای با مقاومت بالاتر و فولادهای ویژه شرایط لرزه‌ای مطابق الزامات آیین‌نامه ‌های ملی،از نیازهای اساسی صنعت ساختمان است. استفاده از این فولادها، به‌ویژه در ستون‌ها، می‌تواند ضمن کاهش ابعاد و وزن سازه، مصرف فولاد را نیز کاهش دهد و در نهایت به افزایش ایمنی و کاهش هزینه‌های ساخت منجر شود.

این صاحب نظر عرصه سازه، نظارت فنی و ارتقاء مهارت عوامل اجرایی را از چالش‌های مهم صنعت ساختمان دانست و تصریح کرد: در راستای ارتقاء کیفیت ساخت، لازم است کارخانه‌های سازنده اسکلت فولادی رتبه‌بندی شوند و اجرای پروژه‌های با اهمیت خاص، به واحدهای دارای توان فنی بالاتر سپرده شود.

اهمیت استفاده از مقاطع نورد شده در ساخت و ساز

فرحبَد،در خصوص مقایسه استفاده از مقاطع نورد شده و مقاطع ساخته ‌شده از تیر ورق نیز اظهار کرد: در پروژه‌ها، استفاده از مقاطع نورد شده به دلیل حذف عملیات جوشکاری، افزایش یکنواختی کیفیت و کاهش خطای انسانی، ارجحیت دارد.در ساختمان‌های بلندمرتبه و پروژه‌های خاص، استفاده از مقاطع ساخته ‌شده اجتناب‌ناپذیر است که در این موارد، رعایت دقیق ملاحظات فنی و استفاده از ظرفیت کارخانه ‌های دارای رتبه بالا ،ضروری است.

وی در ادامه به نقش فولاد در کاهش وزن سازه و بهبود عملکرد لرزه‌ای اشاره کرد و گفت: کاهش جرم سازه، یکی از عوامل کلیدی در کاهش نیروهای زلزله است. سازه‌های فولادی به دلیل وزن کمتر و شکل‌پذیری بالا، عملکرد مناسبی در برابر زلزله دارند و در صورت اجرای صحیح اتصالات و نظارت دقیق، می‌توانند ایمنی بالایی را برای ساختمان‌ها فراهم کنند.

این دانشیار دانشگاه در پایان با تأکید بر نقش دولت و نهادهای سیاست‌گذار در حمایت از تولید فولاد اظهار کرد: تشویق انبوه سازان به استفاده از اسکلت فولادی، ارائه تسهیلات مالی، تأمین پایدار مواد اولیه و حمایت از زنجیره تولید فولاد، از جمله اقداماتی است که می‌تواند به افزایش تولید و بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌ های ذوب‌آهن اصفهان و سایر تولیدکنندگان فولاد کشور منجر شود و مسیر صنعتی‌سازی ساختمان را هموارتر کند.

  • جامعه
  • اقتصاد
  • فرهنگ و هنر
  • علم و پیشرفت
K2_AUTHOR_TEMPLATE زهره مختاری
جمعهب ظ+0330E_تیر+0330Rتیرب ظ+0330_+0330Eتیر+03:300ب ظ+0330E2
  نخستین جلسه شورای امر به معروف و نهی از منکر با حضور رئیس دانشگاه، حجت‌الاسلام والمسلمین مظاهری دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان، جمعی از معاونین دانشگاه، جمعی از مدیران دانشگاه و رؤسای دانشکده‌ها، برگزار شد.  در این نشست، رئیس دانشگاه با ...
K2_AUTHOR_TEMPLATE زهره مختاری
جمعهب ظ+0330E_تیر+0330Rتیرب ظ+0330_+0330Eتیر+03:300ب ظ+0330E2
  بیاییم با رعایت الگوی مصرف، در حفظ پایداری شبکه برق و ساختن آینده‌ای روشن برای ایران عزیز سهیم باشیم. هر اقدام کوچک در مدیریت مصرف، گامی بزرگ برای پایداری برق کشور است.
K2_AUTHOR_TEMPLATE زهره مختاری
پنج شنبهب ظ+0330E_تیر+0330Rتیرب ظ+0330_+0330Eتیر+03:300ب ظ+0330E2
K2_AUTHOR_TEMPLATE زهره مختاری
جمعهب ظ+0330E_تیر+0330Rتیرب ظ+0330_+0330Eتیر+03:300ب ظ+0330E2
  استفاده از انرژی خورشیدی، گامی ارزشمند در مسیر خودتأمینی انرژی توسعه پایدار و ساخت آینده‌ای روشن برای نسل‌های آینده است. با ترویج فرهنگ بهره‌گیری از انرژی‌های پاک، می‌توانیم در کنار مدیریت بهینه مصرف سهمی مؤثر در حفظ منابع ملی و پایداری شبکه برق کشور داشته ...

پایگاه خبری و اطلاع رسانی

پایگاه خبری شهر اصیل بر اساس رویکرد خبری در حوزه های (سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هنری، اقتصادی، حوادث، فناوری، استانی، تکنولوژی و شهر و کلانشهر) تلاش دارد به‌ روزترین اخبار برخط را در اختیار علاقمندان به حوزه‌های خبری قرار دهد. اخباری که از منابع معتبر اخذ می گردد تا این اطلاع رسانی جامع و کامل، برای همگان در دسترس و مورد اعتماد باشد که امید است در این مسیر، موفق گام برداریم.
این پایگاه خبری متعلق به خانم زهره مختاری ملک آبادی می باشد.

آب و هوا

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب