زهره مختاری

زهره مختاری

 

به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از معاونت ارتباطات شرکت مخابرات ایران، این تفاهم‌نامه با حضور مهندس محمدجعفر پور، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران و مهندس امین مقومی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و با مشارکت جمعی از مدیران دو مجموعه منعقد شد و چارچوب همکاری‌های مشترک در حوزه‌های فنی، زیرساختی و تخصصی دو مجموعه را تبیین می‌کند.

بر اساس این تفاهم‌نامه، اتصال مراکز اداری و اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به شبکه فیبر نوری، توسعه زیرساخت‌های هوشمندسازی سازمان، گسترش سرویس‌های ابری، و همچنین بهره‌گیری از ظرفیت‌های کارشناسی و تخصصی سازمان نظام مهندسی در راستای بهبود، تقویت و استانداردسازی پروژه‌ها و زیرساخت‌های ارتباطی، از مهم‌ترین محورهای همکاری طرفین به شمار می‌رود.

همچنین، توسعه زیرساخت‌ها و سامانه‌های مدیریت هوشمند انرژی و تهیه، تدوین و پایش دستورالعمل‌های اجرایی فیبر نوری و سامانه‌های پایش تصویری برای اماکن مسکونی، تجاری و اداری، از دیگر موضوعات مورد تأکید در این تفاهم‌نامه است.

بر اساس این تفاهم‌نامه، مسئول پیگیری و اجرا از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، آقای علی کریمی، عضو هیئت‌رئیسه شورای مرکزی سازمان و از سوی شرکت مخابرات ایران، آقای علی مهرپویا ، مدیرعامل شرکت کاراشاب تعیین شده‌اند.

این تفاهم‌نامه با ۶ ماده و در دو نسخه تنظیم و مطابق این تفاهم‌نامه، مدت اجرای همکاری از تاریخ امضا به مدت سه سال تعیین گردیده و در صورت رضایت طرفین، قابلیت تمدید دوباره خواهد داشت.

 
پنج شنبه, 04 دی 1404 09:41

خیابان رباط دوم مسدود شد

 

مدیر امور آبفای منطقه پنج اصفهان، با اعلام این خبر گفت: پس از دریافت گزارش و بررسی‌های میدانی، بلافاصله گروه‌های فنی و عملیاتی در محل حاضر شده و اقدامات ایمن‌سازی، انسداد محدوده و آغاز عملیات اصلاح و بازسازی کلکتور در دستور کار قرار گرفت.

مهدی فتحیان علت وقوع این حادثه را ریزش ناشی از فرسودگی شبکه و عبور حجم زیاد فاضلاب عنوان کرد و افزود: به منظور حفظ ایمنی شهروندان، با همکاری پلیس، جریان عبور و مرور در باند غربی خیابان رباط دوم مسدود شد و شهروندانی که قصد عبور از شمال به جنوب این خیابان در حد فاصل میدان شهید علیخانی تا چهارراه رزمندگان را دارند باید از مسیرهای جایگزین استفاده کنند.

وی پیش‌بینی کرد با کاهش جریان فاضلاب در نیمه‌های شب، بتوان عملیات ترمیم و جایگزینی لوله‌های بتونی فرسوده را از بامداد روز پنجشنبه ۴ دی‌ماه آغاز کرد.

اضافه می‌شود در حال حاضر بیش ۴۰ کیلومتر از شبکه جمع‌آوری و انتقال فاضلاب شهر اصفهان در شرایط فوق بحرانی قرار دارد.

 

در حکم ناصر اکبری خطاب به سمیع‌عادل آمده است: «با عنايت به نامه شماره 1983/ 400 / 1404  معاون محترم توسعه مديريت، منابع انساني و پشتيباني شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور و نظر به مراتب تعهد، شايستگي و تجارب مفيد جناب‌عالي، به موجب اين ابلاغ با حفظ پست سازماني به عنوان مشاور جوان و نخبه مديرعامل منصوب مي گرديد.»

مشاركت در ارتقاي بينش علمي – مديريتي كارشناسان جوان، انتقال نكته نظرها، انديشه‌ها، تحليل ديدگاه‌هاي جوانان و انعكاس آن به حوزه‌هاي تصميم‌گيري، ايجاد انگيزه در كاركنان جوان براي ايده‌پردازي و مشاركت در ارتباط با مراكز علمي و استفاده از فناوري‌هاي روزآمد و يافته‌هاي پژوهشي در جهت افزايش كارآمدي و بهره‌وري در خدمات سازمان، الگوسازي و هدايت كاركنان جوان در بهره‌گيري از فناوري‌ها و رويه‌هاي جديد در جهت برنامه‌ها و اهداف سازمان، الگوسازي و هدايت كاركنان جوان در رعايت انضباط‌ و شئونات اداري از جمله وظایفی است که در حکم انتصاب مشاور جوان و نخبه مدیرعامل آبفای استان اصفهان به آن اشاره شده است.

«توحید سمیع‌عادل» دارای مدرک کارشناسی مهندسی عمران، کارشناسی ارشد مهندسی عمران (گرایش مهندسی آب) و دکتری تخصصی مهندسی عمران (گرایش مهندسی و مدیریت منابع آب) است.

وی از سال ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی در شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان مشغول به فعالیت شده و در حال حاضر رئیس گروه بازسازی و نوسازی ابنیه و ساختمان در دفتر نظارت و بررسی‌های فنی است.

از جمله سوابق علمی و اجرایی وی می‌توان به تألیف ۴ مقاله علمی ـ پژوهشی در مجلات معتبر علمی کشور، بیش از ۱۰ سال سابقه تدریس در دانشگاه‌های استان اصفهان و فعالیت حرفه‌ای در حوزه طراحی و نظارت بر طرح‌‌ها در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان اشاره کرد.

 

در این نشست «مریم فاتحی‌زاده» مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان با اشاره به نقش راهبردی زنان در مدیریت خانواده، خواستار طراحی برنامه‌های آموزشی و فرهنگی متناسب با نیازهای اجتماعی شد و اظهار داشت: توانمندسازی بانوان در حوزه مدیریت آب، مصرف بهینه را به دنبال دارد و  زمینه‌ساز فرهنگ صحیح مصرف آب در جامعه خواهد شد.

در ادامه مشاور مدیرعامل آبفا در امور بانوان و خانواده اظهار داشت: بانوان به‌عنوان مدیران اصلی خانواده، تأثیر مستقیمی در شکل‌گیری الگوهای مصرفی دارند و می‌توانند با آموزش اعضای خانواده، فرهنگ مصرف بهینه آب را در سطح خانواده و جامعه تثبیت کنند. 

داورپناه افزود: اهمیت مصرف درست آب فقط به حفظ منابع  آبی استان محدود نمی‌شود، بلکه اساس تضمین توسعه پایدار کشور است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان برای تقویت نقش کلیدی بانوان در ترویج فرهنگ صحیح مصرف آب، برنامه‌های متنوعی از جمله گسترش شبکه «سفیران آب»، برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه بانوان، تولید محتوای فرهنگی هدفمند و همکاری با خانه فرهنگ آب برای آموزش دانش‌آموزان و سایر گروه‌های جامعه را در دستور کار دارد. 

داورپناه همچنین بر لزوم گسترش همکاری‌های بین‌بخشی به‌ویژه با مشاوران امور بانوان در دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های مردم‌نهاد تأکید کرد و گفت: این همکاری‌ها زمینه‌ساز اجرای برنامه‌های آموزشی و فرهنگی در سطح گسترده‌تر  خواهد شد.

«ریحانه نصر» فرمانده پایگاه بسیج خواهران و «زهره تشیعی» رئیس خانه فرهنگ آب آبفای استان اصفهان نیز در این نشست،  علاوه بر ارائه گزارشی از وضعیت منابع آبی استان بر ضرورت مدیریت تقاضا  تأکید کرده و مشارکت فعال بانوان در طرح‌های مصرف بهینه را یکی از مهم‌ترین اهرم‌های اجرایی برای مقابله با بحران کم آبی برشمردند.

در پایان نشست، توافق شد که پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌ای بین استانداری و آبفا برای همکاری مشترک در حوزه آموزش و تولید محتوای فرهنگی تهیه شود و پس از تصویب نهایی، به امضا برسد. همچنین مقرر شد جلسه آموزشی جامعی با حضور مشاوران امور بانوان، سازمان‌های مردم‌نهاد و نمایندگان فرمانداری‌های استان به میزبانی استانداری اصفهان برگزار شود.

 

در این نشست که در فرمانداری اصفهان برگزار شد رئیس اداره نظارت و ارزیابی عملکرد شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، با اشاره به کاهش دمای هوا و شدت برودت در فصل زمستان، گفت: مشترکان باید با پوشش مناسب مانند الیاف پشم‌شیشه، گونی کنفی، پوشال یا سایر مواد عایق، از یخ‌زدگی کنتورها و انشعابات و در پی آن ترکیدگی و خسارت احتمالی جلوگیری کنند.

محسن حیدری  در بخش دیگری از سخنانش ساختار پلکانی تعرفه‌های آب‌بها را تشریح کرد و افزود:  تعرفه‌های خانگی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مصرف بالاتر از الگو  با نرخ بالاتر محاسبه می‌شود.

وی افزود: هدف از این فرایند، تشویق به مصرف بهینه آب و جلوگیری از مصرف بی رویه است تا خانوارها با مدیریت مصرف، هم از افزایش آب‌بهاء جلوگیری کنند و هم در حفظ منابع آبی سهیم باشند.

 وی دهیاران و اعضای شوراهای روستایی را به عنوان بازوان اصلی فرهنگ‌سازی در سطح محلی معرفی کرد و از آن‌ها خواست تا مردم را به پیوستن به «پویش  اصفهان منهای 20» ترغیب کنند چرا که مشارکت در این طرح به معنای کاهش ۲۰ لیتری مصرف آب در شبانه‌روز  است که علاوه بر کمک به حفظ منابع آبی، دسترسی پایدار همه مردم را به آب شرب هموارتر می‌کند.

 گفتنی است این نشست در سالن فرمانداری اصفهان با هدف تقویت هماهنگی بین دستگاه‌های خدمات‌رسان و نمایندگان روستایی و همکاری مشترک برای ارتقای کیفیت خدمات به روستاییان برگزار شد.

 

این گواهینامه‌ها  پس از گذراندن ممیزی دقیق و جامع توسط یک نهاد گواهی‌دهنده مستقل و معتبر بین‌المللی  توسط شرکت مودی اینترنشنال (MIC)  تمدید شد.

اجرای برنامه‌های زیست‌محیطی مبتنی بر استانداردهای جهانی، توجه ویژه به سلامت، ایمنی و رفاه کارکنان منجر به تمدید این گواهینامه‌ها شد  و این امر  بیانگر  ثبات فرآیندهای مدیریتی و اقدامات پیشگیرانه شرکت در قبال چالش‌های زیست‌محیطی و شرایط کاری است.

این موفقیت نشان‌دهنده پایداری، تعهد و عملکرد مؤثر شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در دو حوزه کلیدی مدیریت محیط زیست و مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای بوده است و آبفای استان اصفهان در ادامه این مسیر با تکیه بر دانش فنی و مشارکت نیروهای متخصص، تلاش خود را برای تبدیل شدن به الگویی پایدار در صنعت آب و فاضلاب کشورتداوم می‌بخشد.

 

وی در جریان این سفر در نشست با فعالان اقتصادی استان و جلسه با مجمع کارآفرینان شرکت خواهد کرد،

همچنین شرکت در جلسه شورای تأمین استان و مراسم استاد پرورش از دیگر برنامه‌های وزیر امور خارجه در این سفر یک روزه ست.

نمایشگاه تخصصی فناوری‌های سبز و انرژی‌های پاک اصفهان نیز با حضور عراقچی، وزیر امور خارجه، افتتاح خواهد شد.

 

جمشید علی بابایی،مدیر تکنولوژی و توسعه شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری  در مصاحبه با خبرنگار فولاد  اظهار داشت: در راستای بهبود فرایندهای زیست‌محیطی مطابق با استانداردهای روز و افزایش راندمان خطوط تولید، این پروژه مطابق مصوبه مدیریت شرکت اجرا شد و هم‌اکنون وارد مرحله راه‌اندازی (Commissioning)  شده است.

وی افزود: غبارگیر نخست از نوع Bag Filter با ظرفیت هوادهی ۹۲ هزار مترمکعب بر ساعت، در ناحیه شوت‌های تخلیه کامیون و نقاط اصلی تولید گردوغبار نصب شده و هدف آن کنترل انتشار گسترده ذرات در زمان تخلیه مواد اولیه و جلوگیری از پخش گردوغبار در فضای باز کارخانه است.

مدیر تکنولوژی و توسعه شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری ادامه داد: غبارگیر دوم نیز با ظرفیت ۳۲ هزار مترمکعب بر ساعت در محدوده سرند و خطوط انتقال مواد نصب شده که نقش مهمی در جلوگیری از انتشار ذرات معلق ناشی از عملیات غربال‌گری و انتقال مواد ایفا می‌کند.

علی بابایی در تشریح وضعیت اجرایی پروژه گفت: طراحی و تأمین تجهیزات به‌طور کامل انجام شده، ساخت سازه‌ها و نصب تجهیزات به پیشرفت صددرصدی رسیده و نصب کانال‌های مکش، سیستم هوای فشرده، اتصالات الکتریکی، تابلوهای کنترل و سیستم مانیتورینگ نیز به‌طور کامل تکمیل شده است. همچنین آزمایش‌های اولیه بدون بار (Dry Test) انجام شده و پروژه در حال حاضر راه‌اندازی نهایی شده و در حال بهره‌برداری است.

وی با تأکید بر اهداف زیست‌محیطی این طرح تصریح کرد: اجرای این پروژه در بهبود شاخص کیفیت هوا برای کارکنان و مناطق پیرامونی، جلوگیری از ته‌نشست غبار بر تجهیزات و سازه‌ها، رعایت الزامات قانونی سازمان حفاظت محیط‌زیست و افزایش سطح ایمنی و سلامت کارکنان نقش بسزایی دارد.

مدیر تکنولوژی و توسعه شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری در خصوص هزینه‌های پروژه نیز بیان داشت: هزینه کل اجرای این پروژه به‌صورت EPC و بر اساس قرارداد شماره ۱۰۷۲۵۹ بالغ‌بر ۴۳ میلیارد و ۷۱۰ میلیون تومان بوده است.

علی بابایی در پایان خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری کامل از این دو غبارگیر، انتظار می‌رود حداقل ۹۰ درصد از انتشار گردوغبار کاهش یابد، شرایط محیط کار به‌طور محسوسی بهبود پیدا کند، همچنین رضایتمندی و بهره‌وری همکاران و همچنین جایگاه زیست‌محیطی شرکت ارتقا یابد.

به گفته وی پروژه احداث دو دستگاه غبارگیر، یکی از مهم‌ترین اقدامات فولاد سفیددشت در مسیر تولید پاک، ایمن و پایدار به شمار می‌رود.

مدیر تکنولوژی و توسعه شرکت فولاد سفیددشت خاطرنشان کرد: از دیگر پروژه‌های مهم زیست‌محیطی فولاد سفیددشت، تصفیه‌خانه مرکزی است که با بهره‌برداری موفق از واحد پیش‌تصفیه، تصفیه‌خانه مرکزی نیز طی ماه‌های آتی به‌طور کامل آماده راه‌اندازی خواهد شد.

 

به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از خبرنگار فولاد مجید دادجو، مدیر فراوری ضایعات فرایندی شرکت فولاد مبارکه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فولاد درباره جایگاه اقتصاد قراضه‌محور در نقشه راه کلان گروه فولاد مبارکه، گفت: توسعه پایدار اقتصادی مبتنی بر قراضه، به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های کلیدی گذار به سمت فولاد سبز، نقش مهمی در کاهش انتشار گاز دی‌اکسیدکربن ایفا می‌کند و این رویکرد در چارچوب اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد تعریف و دنبال می‌شود.

وی با اشاره به نقش صنعت فولاد در انتشار گازهای گلخانه‌ای گفت: تولید فولاد به روش کوره قوس الکتریکی با شارژ قراضه کمترین میزان انتشار دی‌اکسیدکربن را دارد و با توجه به اینکه یکی از اهداف کلیدی شرکت‌های بزرگ فولادی در افق‌های ۲۰۳۰ و ۲۰۵۰ کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن در فرایندهای تولید فولاد است، افزایش سهم قراضه در چرخه تولید نقش مهمی در تحقق این هدف ایفا می‌کند.

دادجو چالش‌های مرتبط با ضایعات سنگین و خرسک‌ها را عمدتاً مقرراتی و زیست‌محیطی عنوان کرد و تصریح کرد: این نوع ضایعات به دلیل ابعاد بزرگ و غیرمتعارف، امکان شارژ مستقیم به کوره را ندارند و پیش از استفاده، باید تحت فرایندهای برش‌کاری و تمیزکاری قرار گیرند و با توجه به اینکه روش‌های رایج برش با اکسیژن علاوه بر هزینه‌بر بودن، آلایندگی قابل‌توجهی ایجاد می‌کنند، با محدودیت‌ها و سخت‌گیری‌های زیست‌محیطی مواجه شوند.

مدیر فراوری ضایعات فرایندی شرکت فولاد مبارکه با اشاره به تغییر نگرش جامعه و دولت به موضوعات محیط‌زیستی ادامه داد: قوانین زیست‌محیطی به‌درستی سخت‌گیرانه‌تر شده‌اند و برای تبدیل و فراوری این ضایعات، ایجاد زیرساخت‌های استاندارد، محیط‌زیست‌پسند و ایمن ضروری است. در حال حاضر ایجاد زیرساخت‌های فنی و سازگار با محیط‌زیست در فولاد مبارکه آغاز شده و به‌زودی شاهد بهره‌برداری از خط فراوری مجهز به سیستم غبارگیر خواهیم بود.

وی با تشریح انواع قراضه‌های تولیدی در این مجموعه گفت: گروهی از ضایعات مانند خرسک‌ها و ته‌تاندیش‌ها به دلیل محدودیت‌های فراوری و مصرف، با انباشت ناگزیر مواجه‌اند و برای مدیریت این دسته از ضایعات، باید دو مسیر موازی شامل فراوری و مصرف داخلی و فروش هدفمند تعریف و اجرا شود.

دادجو، نقش شرکت‌های این گروه از جمله هلدینگ آتیه‌فولاد نقش‌جهان را در این مسیر مهم ارزیابی کرد و گفت: در حوزه قراضه‌های سنگین، دو رویکرد اصلی شامل فراوری برای مصرف داخلی و فروش بخشی از انباشت‌ها وجود دارد که شرکت‌های تخصصی گروه از جمله شرکت‌های تابعه هلدینگ آتیه‌فولاد نیز با رعایت حاکمیت شرکتی می‌توانند نقش مؤثری در بنگاه‌داری، بازاریابی و توزیع ایفا کنند. در حال حاضر نیز بر اساس قراردادهای منعقدشده، فروش ۱۰۰ هزار تن خرسک و ۵۱ هزار تن اسلب قراضه به شرکت‌های آتیه و توکا واگذار شده و این فرایند در حال اجراست.

مدیر فراوری ضایعات فرایندی شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: همکاری میان فولاد مبارکه و شرکت‌های هم‌گروه، در صورت حرکت در چارچوب‌های قانونی و شفاف، می‌تواند منجر به ارزش‌آفرینی دوطرفه، کاهش انباشت ضایعات و تسریع در تحقق اهداف زیست‌محیطی و اقتصادی شود.

تولید بدون کارخانه برای نخستین بار در گروه آتیه‌فولاد

حمیدرضا فروردین، سرپرست شرکت آتیه‌تجارت نقش‌جهان قشم نیز در این باره گفت: در حوزه بازیافت ضایعات فولادی، دو نگاه متفاوت وجود دارد؛ یک نگاه، خرسک را صرفاً به‌عنوان ضایعات تلقی کرده و به فروش آن بسنده می‌کند، اما نگاه دوم خرسک را به‌عنوان ماده اولیه‌ای در یک چرخه مولد می‌بیند. با توجه به رویکردهای سازمانی، ما رویکرد دوم را در دستور کار قرار داده‌ایم تا آن را در قالب مشارکت‌های مختلف به چرخه تولید بازگردانیم و از آن ارزش‌افزوده ایجاد کنیم.

وی با تأکید بر پرهیز از نگاه صرفاً بازرگانی به این موضوع افزود: هدف ما این نیست که خروجی فرایند خرسک به یک معامله یک‌طرفه تجاری ختم شود، بلکه تلاش داریم این فرایند به عملیاتی با ارزش‌افزوده بالاتر تبدیل شود. این نگاه در موضوع خرسک به‌طور جدی لحاظ شده و طبق مأموریتی که از سوی سرپرست گروه به ما ابلاغ شده، ورود به این حوزه به‌صورت عملیاتی آغاز شده است.

فروردین با اشاره به مذاکرات انجام‌شده در این زمینه افزود: در فاز فعلی، اولین پیمانکار وارد فرایند شده و قرار است یک حجم اولیه به‌صورت آزمایشی انجام شود تا پیمانکار از نظر فنی با خرسک و الزامات آن در فضای کسب‌وکار خود آشنا شود. پس از انجام تست‌های لازم، این امکان وجود دارد که وارد قراردادهای تبدیلی در مقیاس‌های بزرگ‌تر، مثلاً تا ۵۰ هزار تن شویم تا خروجی خرسک به محصول نهایی تبدیل شود.

سرپرست آتیه‌تجارت ادامه داد: این محصول حتی می‌تواند دوباره وارد چرخه صادرات شود و به‌عنوان مثال، از طریق شرکت‌های مستقر در عمان یا امارات، صادرات آن پیگیری شود که طبیعتاً ارزش‌افزوده بیشتری برای مجموعه ایجاد خواهد کرد.

وی تأکید کرد: امروز به لطف خدا اولین بخش عملیات تبدیلی ما محقق شده؛ به‌گونه‌ای که اسلب ذوبی در قالب یک قرارداد ۴ هزار تنی به اولین پارت ورق نوردشده و قابل‌استفاده در برخی صنایع تبدیل شده است. به این ترتیب، نه‌تنها ارزش‌افزوده جدیدی ایجاد شده، بلکه مفهومی از تولید بدون نیاز به کارخانه‌های جدید و بهره‌برداری بهینه از منابع موجود نیز محقق شده است. برنامه ما این است که از این پس به‌جای فروش اسلب ذوبی، ورق بفروشیم و از خام‌فروشی پرهیز کنیم و در صورت مساعدت فولاد مبارکه، این مسیر به‌صورت مستمر ادامه خواهد یافت.

سرپرست آتیه‌تجارت یکی دیگر از مصادیق این رویکرد را سر اسلب‌ها دانست و گفت: سر اسلب‌ها به‌دلیل شرایط کیفی، نقص‌هایی بیش از اسلب ذوبی دارند، اما در آخرین مزایده برگزارشده، حدود ۵۰ هزار تن سر اسلب عرضه شد که تا این لحظه قیمت برتر متعلق به ما بوده است. در این خصوص نیز مذاکرات تکمیلی انجام شده و ان‌شاءالله این حجم به مجموعه واگذار می‌شود.

فروردین با اشاره به درخواست‌های موجود برای اولویت‌دهی به شرکت‌های آتیه‌فولاد در قراردادهای فولاد مبارکه تصریح کرد: تمام فرایندهای فعلی در قالب مزایده‌های عمومی انجام شده و در هر موردی که کالایی دریافت کرده‌ایم، یا قیمت پیشنهادی ما برنده بوده، یا در مذاکرات تکمیلی و با رعایت کامل ضوابط کمیسیون معاملات فولاد مبارکه اقدام شده و هیچ تخفیف قیمتی برای ما در نظر گرفته نشده است.

سرپرست آتیه‌تجارت با اشاره به قرارداد خرسک گفت: در حال حاضر قرارداد خرسک به حجم ۱۰۰ هزار تن و با بازه زمانی یک‌ساله منعقد شده است. البته محدودیت‌های محیط‌زیستی در این حوزه جدی است و تمام مقاصدی که خرسک به آن‌ها حمل می‌شود باید در سامانه محیط‌زیست ثبت شده و مجوز برش داشته باشند و این موضوع، تعداد پیمانکاران و مصرف‌کنندگان را محدود کرده است.

 

هند، همراه با چین و ایالات‌متحده، یکی از آلاینده‌های اصلی است. در سطح جهانی، تولید فولاد حدود ۸ درصد از انتشار دی‌اکسیدکربن را تشکیل می‌دهد، به‌طوری‌که هر تن فولاد تولیدشده حدود ۱.۸۵ تن دی‌اکسیدکربن تولید می‌کند.

شدت انتشار کربن در هند حتی از این رقم بالاتر است و تولید فولاد خام ۲.۵ میلیون تن دی‌اکسیدکربن به ازای هر تن منتشر می‌کند که ۱۲ درصد از کل انتشارات گازهای گلخانه‌ای این کشور را تشکیل می‌دهد (حدود ۲۴۰ میلیون تن دی‌اکسیدکربن در سال که انتظار می‌رود تا ۲۰۳۰ دو برابر شود). مسیر اصلی تولید فعلی فولاد در هند کوره بلند-کنورتور است که وابسته به زغال کک‌شو و سنگ‌آهن است و از نظر شدت انتشار کربن بسیار بالاست؛ همچنین مسیر احیا مستقیم مبتنی بر زغال نیز در هند رایج است.

چالش‌های کاهش ردپای کربن برای بخش فولاد هند بسیار زیاد است.

هند در راستای تعهد خود در COP26 در گلاسکو در نوامبر ۲۰۲۱، متعهد شده است تا سال ۲۰۷۰ به وضعیت کربن خنثی برسد.

این چالش قابل‌توجهی است، به‌ویژه با انتظار تقاضای رو‌به‌رشد فولاد برای زیرساخت‌ها در آینده (هدف تولید ۳۰۰ میلیون تن تا ۲۰۳۰-۲۰۳۴). از دیگر چالش‌های این مسیر وابستگی بالا به زغال وارداتی و انرژی فسیلی، هزینه‌های بالاتر فناوری‌های سبز (مانند هیدروژن سبز) و تأثیر مقررات جهانی مانند CBAM اتحادیه اروپا است که بر صادرات فولاد هند تأثیر می‌گذارد.

برای مقابله با این مسئله، صنایع باید استراتژی‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای کاهش انتشار و رسیدن به کربن خنثی در زمان تعیین‌شده اتخاذ کند.

با تکامل فناوری، صنعت باید بر انتقال از روش‌های سنتی تولید فولاد به تولید فولاد سبز تمرکز کند.

این انتقال باید تا حد ممکن به‌طور با تأمین بودجه لازم در بلندمدت پیوسته باشد. تولید فولاد کم‌انتشار بدون شک گران‌تر از روش‌های سنتی مبتنی بر سوخت فسیلی است.

هزینه‌های راه‌اندازی کارخانه‌های فولاد سبز، به‌ویژه امکانات به‌روز و نوآورانه، می‌تواند بازدارنده باشد، زیرا کارخانه‌های فولاد معمولاً نیاز به سرمایه‌گذاری عظیم دارند و دهه‌ها طول می‌کشد تا به نقطه سربه‌سر برسند.

پنجره برای تغییر به فناوری‌های کم‌انتشار محدود است، اما عدم سرمایه‌گذاری در فناوری‌های جدید می‌تواند منجر به هزینه‌های بیشتر در آینده یا بدتر از آن، تعطیلی کارخانه‌ها شود.

هند اولین کشور در جهان است که طبقه‌بندی فولاد سبز را در دسامبر ۲۰۲۴ به‌صورت زیر راه‌اندازی کرد:

فولاد سبز: شدت انتشار کمتر از ۲.۲ تن دی‌اکسیدکربن به ازای هر تن فولاد تمام‌شده

سیستم رتبه‌بندی ستاره‌دار: پنج‌ستاره: کمتر از ۱.۶ تن دی‌اکسیدکربن؛ چهارستاره: ۱.۶ تا ۲.۰ تن؛ سه‌ستاره: ۲.۰ تا ۲.۲ تن؛ بیش از ۲.۲ تن: واجد شرایط سبز نیست.

در هند، چندین ابتکار در حال انجام است تا انتشار کربن در تولید فولاد کاهش یابد. بسیاری از شرکت‌ها در حال انتقال از زغال‌سنگ به گاز طبیعی و در نهایت به هیدروژن هستند تا خروجی کربن خود را به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهند.

افزایش استفاده از قراضه و ضایعات در فولادسازی از ۱۵ درصد به ۳۰ درصد و کاوش در فناوری‌های جذب و استفاده از کربن (CCUS) نیز در اولویت قرار گرفته است.

در واقع، یک کارخانه کوچک جذب دی‌اکسیدکربن در این کشور در حال بهره‌برداری است.

یکی از تولیدکنندگان فولاد بخش خصوصی گام نوآورانه‌ای برداشته و یک‌میلیون نهال مانگرو کاشته است که انتظار می‌رود حدود 185 هزار تن کربن را در سه دهه جذب کنند.

علاوه بر این، استفاده از بیوکربن به‌عنوان جایگزین زغال‌سنگ در تولید فولاد در حال کاوش است.

در مقیاس بزرگ‌تر، یک شرکت بزرگ فولاد دولتی در برنامه جمع‌آوری داده‌های دی‌اکسیدکربن انجمن جهانی فولاد شرکت می‌کند تا گواهی عضویت در اقدام اقلیمی را کسب کند. چندین بازیگر قبلاً گواهی ResponsibleSteel و متدلوژی WSA را برای حسابرسی انتشارهای جاسازی‌شده و رسیدن به اهداف کاهش اتخاذ کرده‌اند.

برای اینکه این سرمایه‌گذاری‌ها ارزشمند باشند، ضروری است که همه ذی‌نفعان در انتقال مشارکت کنند.

برای مثال، پروژه Hybrit سوئد توسط SSAB با همکاری Volvo به‌عنوان کاربر نهایی اجرا شد تا به نتیجه موفق برسد.

Volvo اولین شرکتی در جهان شد که از فولاد بدون فسیل استفاده کرد.

در هند، توافق‌های مشابه بین خودروسازان، تولیدکنندگان فولاد و شرکت‌های ساختمانی می‌تواند تغییر به تولید فولاد کم‌انتشار را تسریع کند.

به‌زودی، اهداف انتشار مقرراتی و داوطلبانه باید برآورده شوند تا رقابت‌پذیری حفظ شود. پذیرندگان اولیه فولاد سبز در موقعیت خوبی برای پایداری کسب‌وکار خود در این بازار در حال تحول قرار خواهند گرفت.

با توجه به سرمایه‌گذاری قابل‌توجه موردنیاز، ابزارهای مالی نوآورانه کلیدی خواهند بود. در COP26، تعهدات مالی جدیدی برای حمایت از کشورها در رسیدن به اهداف کاهش انتشار اعلام شد.

در هند، شرکت‌ها نیز نیاز به سیاست‌های حمایتی دولتی دارند تا در مسیر تولید فولاد کم‌انتشار پیش بروند.

همان‌طور که قبلاً ذکر شد، دست‌یابی به تولید فولاد سبز و اهداف کم‌انتشار باید همراه با انگیزه باشد. سرمایه‌گذاری‌های در مقیاس تجاری باید با امتیازات کافی مانند معافیت‌های مالیاتی یا یارانه‌ها حمایت شوند.

اخیراً، دولت هند مأموریت هیدروژن سبز را تصویب کرده است تا استفاده از هیدروژن سبز به‌عنوان منبع انرژی پاک‌تر را ترویج کند.

همچنین انتظار می‌رود موارد بیشتر، از جمله حمایت از زیرساخت جذب کربن به اجرا درآید. این گام‌ها کمک خواهند کرد تا فولاد سبز از یک محصول طبقه ممتاز به یک محصول اصلی تبدیل شود.

  • جامعه
  • اقتصاد
  • فرهنگ و هنر
  • علم و پیشرفت
K2_AUTHOR_TEMPLATE زهره مختاری
جمعهب ظ+0330E_تیر+0330Rتیرب ظ+0330_+0330Eتیر+03:300ب ظ+0330E2
  نخستین جلسه شورای امر به معروف و نهی از منکر با حضور رئیس دانشگاه، حجت‌الاسلام والمسلمین مظاهری دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان، جمعی از معاونین دانشگاه، جمعی از مدیران دانشگاه و رؤسای دانشکده‌ها، برگزار شد.  در این نشست، رئیس دانشگاه با ...
K2_AUTHOR_TEMPLATE زهره مختاری
جمعهب ظ+0330E_تیر+0330Rتیرب ظ+0330_+0330Eتیر+03:300ب ظ+0330E2
K2_AUTHOR_TEMPLATE زهره مختاری
پنج شنبهب ظ+0330E_تیر+0330Rتیرب ظ+0330_+0330Eتیر+03:300ب ظ+0330E2
K2_AUTHOR_TEMPLATE زهره مختاری
جمعهب ظ+0330E_تیر+0330Rتیرب ظ+0330_+0330Eتیر+03:300ب ظ+0330E2
  ناصر اکبری از اجرای برنامه‌های گسترده برای مدیریت مصرف آب در سال ۱۴۰۵ خبر داد و گفت: با توجه به این‌که بیش از ۶۰ درصد کنتورهای آب موجود در استان عمری بیش از ۱۰ سال دارند، تعویض حداقل ۱۰۰ هزار کنتور فرسوده، خراب و کم‌کار تا پایان امسال در دستور کار قرار دارد. وی با ...

پایگاه خبری و اطلاع رسانی

پایگاه خبری شهر اصیل بر اساس رویکرد خبری در حوزه های (سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هنری، اقتصادی، حوادث، فناوری، استانی، تکنولوژی و شهر و کلانشهر) تلاش دارد به‌ روزترین اخبار برخط را در اختیار علاقمندان به حوزه‌های خبری قرار دهد. اخباری که از منابع معتبر اخذ می گردد تا این اطلاع رسانی جامع و کامل، برای همگان در دسترس و مورد اعتماد باشد که امید است در این مسیر، موفق گام برداریم.
این پایگاه خبری متعلق به خانم زهره مختاری ملک آبادی می باشد.

آب و هوا

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب