
زهره مختاری
ارمغان اقتصادی بومیسازی برای فولاد مباركه؛ 95.6 میلیون یورو وصرفه جویی ارزی
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل، مهدی شهیدی، رئیس واحد بومیسازی مواد، قطعات و تجهیزات فولاد مبارکه، با بیان تاریخچه بومیسازی در فولاد مبارکه و راهبردها و دستاوردهای شرکت گفت: اگر اذعان داشته باشیم که اهمیت بومیسازی تجهیزات و اقلام مصرفی صنایع کشور از جمله صنعت فولاد از احداث آنها کمتر نبوده و نیست، سخنی بهگزاف نگفتهایم؛ زیرا در شرایط تحریم و محدودیتها، راهبرد و همت والا در حوزه بومیسازی بوده که تابآوری و پایداری صنایع کشور را به ارمغان آورده است.امروز کمتر صنعتی را در کشورمان سراغ داریم که از حرکت در مسیر بومیسازی مفتخر و منتفع نشده باشد. در این میان فولاد مبارکه را میتوان طلایهدار نهضت بومیسازی در کشور دانست.
در ادامه رئیس واحد بومیسازی مواد، قطعات و تجهیزات فولاد مبارکه به سؤالات خبرنگار فولاد چنین پاسخ داد:
چرا بومیسازی؟
بومیسازی حرکتی دانشمحور است که در معنای کلی یک استراتژی و در معنای جزئی یک ابزار برای توسعه صنعتی محسوب میشود و محدود به شرایط تحریم نیست. بررسی رشد کشورهای نوظهور صنعتی نشان میدهد که استراتژی توسعه صنعتی این کشورها تماماً بر مبنای بومیسازی بوده است.
امروزه کشورهای درحالتوسعه و نوظهور صنعتی میکوشند تا با بهرهگیری از پتانسیلهای داخل کشور، اقلام یدکی و تجهیزات موردنیاز صنایع مادر خود را تأمین کنندو بدین منظور، با استفاده از مزیتهای نسبی و رقابتی در هر رشته فعالیت، سیاستهای روشن و اثربخشی در مسیر شناسایی، حمایت و توانمندسازی صنایع کوچکتر را تدوین میکنند و به کار میگیرند. علاوه بر این، سرریز دانش ایجادشده در فرایند بومیسازی در صنعت میتواند موتور محرک توسعه موزون و هماهنگ نیازهای فناورانه کشور گردد.
برنامهها و دستاوردهای شرکت فولاد مبارکه در زمینه بومیسازی را تشریح کنید.
مهمترین مزیت هر کشور، تولیدات آن کشور است. با توجه به اینکه مجتمع فولاد مبارکه، بزرگترین فولادساز خاورمیانه و یکی از صنایع مادر مطرح در جمهوری اسلامی ایران به شمار میرود، لازم است علاوه بر انجام رسالت اصلی خود که تولید محصولات تخت است، سیاستهای کاربردی لازم جهت پرورش صنایع پاییندست بهمنظور تأمین پایدار اقلام موردنیاز خود در زمان مناسب، کیفیت موردقبول و قیمت اقتصادی را جاری سازد.
سیاست فولاد مبارکه جهت حمایت و غنای این فرایند بر این اساس است که علاوه بر بومیسازی اقلام موردنیاز فولاد، سازندگان در زمینههای فعالیت تخصصی خود به درجهای از توانمندی دست یابند که محصولات ایشان از نظر کیفیت قابلرقابت با نمونههای خارجی و همچنین سبد محصولاتشان در زمینه تخصصی مربوطه تکمیل باشد تا به مزیت صادرات محصولات خود دست یابند. بهطور مثال، در حال حاضر در بسیاری از موارد موردنیاز فولادی نظیر پمپها و شیرهای سیالاتی، مبدلها، قطعات تخصصی خطوط فولاد و... نیاز کشور به خارج رفع شده و این قابلیت در کشور ایجاد شده که طراحی خطوط جدید بر مبنای محصولات ایرانی صورت پذیرد.
درباره آغاز و اهمیت تداوم بومیسازی توضیح دهید.
مدیریت ارشد فولاد مبارکه، بومیسازی را از ابتدا جزو مأموریتهای اصلی زیرمجموعه خود دانسته و بر اساس این مأموریت، کارکنان این شرکت از ابتدای راهاندازی و شروع به تولید، این سیاست را در کشور عزیزمان اجرایی کردند. تداوم حرکت بومیسازی در صنعت فولاد باعث شد اکتساب تکنولوژی و دانش فنی طراحی و ساخت اقلام موردنیاز این صنعت در داخل کشور نهادینه شود و مجموعههای صنعتی در کشور قدم در مسیر طراحی و ساخت تجهیزات موردنیاز این صنعت بگذارند.
جایگاه فولاد مبارکه در بومیسازی کجاست؟
بنا به اذعان همه صاحبنظران این حرفه، فولاد مبارکه موتور محرکه و پیشران صنعت فولاد در امر بومیسازی است. اولین واحد بومیسازی در صنایع فولادی کشور در فولاد مبارکه راهاندازی شد و بعد از آن، از سوی این شرکت، این دانش با بسیاری از شرکتهای فولادساز و سایر صنایع کشور به اشتراک گذاشته شد. با ایجاد و توسعه فرایند بومیسازی علاوه بر صنعت فولاد کشور، سایر صنایع کشور نیز از برکات این فرایند منتفع شدند.
در حال حاضر نیروی جوان و تحصیلکرده کشور به برکت فرایند بومیسازی به این خودباوری رسیده است که با تکیهبر توان داخلی میتوان علاوه بر رفع نیازهای موجود قدم در راه طراحی، بهروزآوری و توسعه صنعت در زمینههای مختلف گذاشت.
امروز فولاد مبارکه با انجام حمایتهایی نظیر اشتراک دانش طراحی، بهرهبرداری و تعمیرات، تسهیل ورود شرکتهای دانشبنیان به فهرست تأمینکنندگان فولاد مبارکه، پرداخت پیشپرداخت سفارشها با درصدهای بیشتر از روال معمول در کشور، خریدهای تضمینی و بلندمدت، اعتماد به استفاده از محصولات شرکتهای داخلی و دانشبنیان در واحدهای تولیدی خود با توجه به وجود ریسک توقف خطوط و عدم النفع تولید ناشی از این توقفات و حتی سرمایهگذاری مشترک در تولید محصولات شرکتها پشتیبان و ضامن بقای این حرکت است.
دستاوردهای صنعتی و اقتصادی بومیسازی کداماند؟
در سال گذشته ۹۶۷ قطعه و تجهیز پیچیده و با تکنولوژی پیشرفته برای اولین بار در داخل کشور طراحی و ساخته شد که صرفهجویی ۱۶.۵ میلیون یورویی را در پی داشت. همچنین حدود ۹۰ درصد از نیازهای فولاد مبارکه از داخل کشور تأمین شد. برخی از این تجهیزات شامل ماشینهای اصلی خطوط ریختهگری، احیا و نورد هستند.
پروژههای شاخص بومیسازی اتمام یافته در سال ۱۴۰۳ کداماند؟
قیچی واحد نورد گرم؛ سیستم اسپیره بازکن نورد سرد؛ اسیلاتور واحد ریختهگری مداوم؛ اسپیندلهای نورد گرم؛ بازوی الکترودگیر واحد فولادسازی مجتمع سبا؛ گیربکس لدل تارت واحد ریختهگری مجتمع سبا؛ مجموعه رولها و سگمنتهای واحد بریکتسازی؛ سرند دبل دک واحد گندلهسازی؛ گیربکس کمپرسور واحد احیاء مجتمع سبا؛ گیربکس فرآیندی واحد احیا مستقیم؛ سقف کوره واحد فولادسازی؛ سگمنتهای واحد ریختهگری مجتمع سبا؛ هد مست کوره واحد فولادسازی؛ بازوی ماشین TML واحد حملونقل؛ پالتکارهای واحد گندلهسازی؛ پمپهای عمودی ناحیه انرژی و سیالات؛ بویلر واتر تیوب واحد اکسیژن مجتمع سبا؛ پمپهای افقی واحد فولادسازی؛ انواع مبدلهای حرارتی کمپرسور واحد اکسیژن؛ موتور 6 مگاوات مجتمع سبا؛ بانک خازنی ناحیه انرژی و سیالات؛ کابلهای آبگرد واحد فولادسازی.
درباره برنامهها و اهداف آتی واحد بومیسازی توضیح دهید.
در حال حاضر در راستای انجام مأموریتهای محوله سه هدف را در دست اقدام داریم. در هدف اول بنا به سیاست ابلاغی، قصد داریم که فرایند بومیسازی را در سطح همه اقلام موردنیاز در گروه فولاد مبارکه گسترش دهیم و با استفاده از تجمیع نیازهای گروه فولاد مبارکه سهم بیشتری در بومیسازی اقلام موردنیاز این صنعت داشته باشیم.
هدف دوم که جهت توسعه این فرایند پیگیری میشود توسعه بومیسازی تجهیزات با پیش کد 80 جهت واحدهای تولیدی و پشتیبانی فولاد مبارکه است. با توجه به اینکه بیشتر این پروژهها نیاز به طراحی دارند و تجهیزِ مابهازای آن جهت مهندسی معکوس وجود ندارد، لازم است سازنده اقدام به طراحی و ساخت آن کند. این فرایند باعث توسعه فزاینده دانش طراحی شرکتهای داخلی و نقطه عطفی جهت بلوغ این فرایند خواهد شد.
در نهایت هدف غایی بومیسازی حرکت در مسیر طراحی و ایجاد زیرساخت لازم جهت توسعه خطوط تولید فولاد است. یکی از مهمترین ارکان و زیرساختهای این موضوع وجود منابع تأمین باکیفیت و اقتصادی مواد، قطعات و تجهیزات موردنیاز این واحدهاست که در حال حاضر در کشور بهطور کامل محقق نشده است و نیل به این موضوع را با مشکل مواجه ساخته است. تنها راه برونرفت از این مشکل ایجاد شرکتهای صاحب نشان تجاری ایرانی (برند) متناظر با شرکتهای صاحب نشان تجاری (برند) بینالمللی است. درصورتیکه شرکتی اقدام به ساخت و تجاریسازی یک گروه محصول کرد و این گروه محصول به نام این شرکت در کشور شناخته شد، جهت پایداری بازار فروش خود مجبور به رقابت در زمینههای کیفی، اقتصادی و فناوری با محصولات خارجی است. در کنار این موضوع، تجربه ثابت کرده است که شرکتهای صاحب نشان به فکر صادرات محصولات خود به خارج از کشور نیز هستند که این مهم باعث اجبار به ارتقای فناوری محصولات شرکتها همزمان با ارتقای این فناوری در سطح دنیاست.
در زمینه زیرساختها چه اقداماتی انجام شده است؟
گروه فولاد مبارکه در نظر دارد نسبت با ایجاد زیرساختهای لازم برای ظهور این شرکتها، جهت تحقق زیرساخت توسعه خطوط فولادی اقدام کند. تا کنون این امر در بسیاری از اقلام موردنیاز میسر شده و حرکت بومیسازی در این صنعت تا تحقق کامل ادامه خواهد داشت. در حال حاضر با توجه به عملکرد مطلوب واحد بومیسازی فولاد مبارکه در کشور، این شرکت از طرف ایمیدرو و انجمن آهن و فولاد بهعنوان دبیرخانه برندسازی شرکتهای فولادی و معدنی انتخاب شده است. در حال حاضر مشغول فراهم ساختن مقدمات عملیاتی کردن فرایند برندسازی شرکتهای تأمینکننده در بستر این دبیرخانه با مشارکت کلیه شرکتهای فولادی و معدنی هستیم. این امر، با توجه به نامگذاری امسال با عنوان «سرمایهگذاری برای تولید»، زمینه جذابی جهت جذب هدفمند سرمایههای بخش خصوصی برای مشارکت در افزایش تولید شرکتهای سازنده نیازهای شرکتهای معدنی و فولادی فراهم خواهد ساخت.
کشف و پرورش استعدادهای ورزشی با استفاده از ظرفیت موجود در شهرداری و آموزش و پرورش
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، احمد شریعتی اظهار کرد: ظرفیتی که از دانش آموزان موفق اصفهانی در صحن علنی شورا دیدیم گوشهای از ظرفیت کلان دانش آموزانی است، این دانش آموزان پتانسیلهایی دارند که باید از بالقوه به بالفعل برسد و محل آن آموزش و پرورش است.
وی با اشاره به سابقه حضور در آموزش و پرورش گفت: میدانم که این ظرفیتها چگونه میتوانند بروز پیدا کنند. وضعیت ورزش استان ما خوب نیست، به سه و چهار دهه قبل اگر برگردیم میبینیم که هستهها و پایگاههای قوی داشتیم و به دو تیم سپاهان و ذوب آهن بسنده نکرده بودیم. در آن زمان تیم بسکتبال اصفهان در خارج از کشور مدال آور شد اما وضعیت الان ورزش خوب نیست.
عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اگر فقط به ظرفیت به اداره کل ورزش و جوانان بسنده کنیم عقب میافتیم، گفت: با ظرفیت موجود در شهرداری و آموزش و پرورش میتوانیم پیش برویم. برای بسیاری از رشتههای تخصصی فضاهایی وجود داشته که مورد استفادههای دیگر قرار گرفته است در حالی که در گذشته در گوشه و کنار شهر فرصتهای فراوانی وجود داشت.
وی با بیان اینکه اخیرا فرزند یکی از پرسنل شهرداری در رشته کیک بوکسینگ به 40 میلیون تومان پول برای حضور در مسابقات بین المللی نیاز داشت، گفت: چنین استعدادهایی را با کمک انجمنهای خیریه باید حمایت کنیم تا پیشرفت کنند.
فراخوان ارسال آثار به جشنواره ملی طراحی طلا و جواهر ایران اعلام شد.
ملاقات مردمی و دیدار چهره به چهره دکتر سمیه کریمی سرپرست اداره کل بهزیستی استان با جامعه هدف
با هزینه ای که شهرداری ها برای حفاری مطالبه می کنند پروژه فیبر نوری غیر اقتصادی است
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل درباره این موضوعات و البته مسائل دیگر با محمد جعفرپور، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفتوگو کردهایم. جعفرپور از آبان سال گذشته مدیرعامل مخابرات شد. او پیش از این مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت بود.
بحث را از فیبر نوری که فکر می کنم مهمترین مساله امروز شرکت مخابرات ایران و کل صنعت ICT است، شروع کنیم. برنامه ای تهاجمی داشتید که سال گذشته از آن رونمایی شد. این برنامه در تهران به نام «هزارتار» بود و در کشور نیز قرار بود به شکل روزانه ادامه پیدا کند. این برنامه به چه شکل پیش رفت و چقدر به اهداف خود رسید؟
در بحث توسعه، دو برنامه اساسی در شرکت مخابرات ایران وجود دارد که یکی از آنها موضوع توسعه فیبر نوری منازل و کسبوکارها است. تا پاییز ۱۴۰۳ کل اتصال کشور حدود ۴۳۰ هزار اتصال بود. این پروژه از سال ۱۳۹۵ شروع شد و در ۱۴۰۱ بازتعریف شد. با این وجود درصد اتصال همچنان به عدد مورد نظرمان نرسید.
عددی که می گویید برای شرکت مخابرات است؟
خیر؛ این عدد مربوط به کل کشور است. ۴۰۰ هزار تا مربوط به مخابرات و ۳۰ هزار تا هم مربوط به سایر اپراتورها است. در برنامه ریزی انجام شده ابتدا تغییر رویکردی از پوشش به سمت اتصال داشتیم. در این تغییر رویکرد، هدفگذاری یک میلیون در سال وجود داشت که با احتساب چهار ماهی که در ۱۴۰۳ داشتیم تا آخر ۱۴۰۴ ما هدف یک میلیون و ۲۵۰ هزار اتصال را گذاشتیم که مجموعاً در انتهای ۱۴۰۴ باید به یک میلیون و ۶۵۰ هزار مشترک متصل برسیم. تا اسفند ماه ما توانستیم ۶۰ درصد برنامه مربوط به ۱۴۰۳ را محقق کنیم. بر اساس تمهیدات در نظر گرفته شده برای سال ۱۴۰۳ فکر میکنم بتوانیم ۱۰۰ درصد برنامه را محقق کنیم. همچنین احتمال اینکه بتوانیم بیشتر از هدف اتصال داشته باشیم نیز وجود دارد.
برخی از اپراتورها و فعالان بازار معتقدند تغییر رویکرد برنامه فیبر نوری از پوشش به سمت اتصال موجب میشود مناطق با تراکم بالا یا ARPU بیشتر، توسعه پیدا کنند و سایر نقاط کشور، شهرهای کوچکتر و مناطق با تراکم پایین، توسعه کمتری پیدا کنند. بر این اساس بهتر است همچنان برنامه بر پوشش متمرکز باشد و پس از تکمیل پوشش، به سمت اتصال برویم.
در حوزه توسعه شبکه، ارائه بسیار مهم است. باید همزمان با توسعه، سرویس ارائه شود تا بازگشت سرمایه در زمانی معقول اتفاق افتد. اگر قرار بر این باشد که بدون توجه به اتصال، تنها پوشش را ایجاد کنیم، هیچ اپراتوری توان ادامه کار را نخواهد داشت. همانطور که در سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ چنین اتفاقی افتاد. در آن دوره با استفاده از برخی مشوقهای دولتی و تزریق سرمایه دولت برخی از اپراتورها توانستند به سمت ایجاد پوشش بروند و امروز دیده میشود که در برخی از شهرهای کوچک کابلگذاری انجام شده و سرمایه اپراتورها بدون اینکه فکری برای نگهداری تجهیزات و تبدیل آنها به درآمد صورت گرفته باشد، به زیر خاک رفته است. با ادامه این روند قطعاً کل پروژه با مشکل مواجه میشود. بنابراین فکر میکنم همزمان با پوشش باید اتصال نیز در نظر گرفته شود. هنگامی که اتصال را هدف قرار دادیم افزایش پوشش نیز محقق میشود. ما برای یک میلیون اتصالی که در نظر گرفتیم حدود چهار میلیون و نیم میلیون پوشش ایجاد خواهیم کرد.
در حال حاضر نقاط سبز شده بر سایت رگولاتوری محل بحث بسیاری است. تا جایی که در توییتر کاربران اعتراض کردند و وزیر ارتباطات برای حل مساله، وارد بحث شد. آیا در نقاط سبز شده از سوی مخابرات به معنای واقعی سرویس ارائه میشود؟
در مخابرات به دلیل اینکه طراحی به شکل اصولی صورت گرفته و بر اساس متراژ نیست، بله سرویس ارائه میشود. هرچند ممکن است در حد دو تا سه درصد انحراف وجود داشته باشد. طراحی در مخابرات به شیوهای است که وقتی در نقطهای ما FAT را بر دیوار مشترک نصب میکنیم بر اساس مسیر کابلکشی و طراحی دقیق بلوکهایی را که میتوانیم به آنها سرویس ارائه کنیم، مشخص میکنیم. در این شرایط قطعاً بعد از درخواست مشترک، امکان ارائه سرویس وجود دارد. اما ممکن است در اپراتورهای دیگر این اتفاق نیفتاده باشد و پوشش بر اساس متراژ در نظر گرفته شده باشد. در ابتدای پروژه پوشش ۳۰۰ متری در نظر گرفته شده بود. این روش قطعاً عملی نیست چرا که برای نصب FAT و اجرای کابل فیبر نوری معارضین زیادی وجود دارد. وقتی میخواهید سرویس ارائه کنید باید کابل از زیر زمین یا روی دیوار مشترکین به نقطه انتهایی برسد. در این شرایط در بسیاری از موارد ۳۰۰ متر در نظر گرفته شده پاسخگوی نیاز مشترکین نخواهد بود و نمیتوانیم در آن نقطه سرویس ارائه کنیم. بعدتر نیز رویکردی مطرح شد که گفتند عدد ۱۰۰ متر در نظر گرفته شود. به نظر من به لحاظ کارشناسی عدد ۱۰۰ متر نیز دقیق نیست؛ چراکه ممکن است در بیست یا سی متری محل نصب FAT خیابان یا اتوبانی باشد و امکان ارائه سرویس نباشد. به همین دلیل باید طراحی به شکلی انجام شده و استاندارد و پوشش نه براساس متراژ، بلکه با توجه به مسیرهای کابلکشی و امکان ارائه سرویس انجام شود.
یکی دیگر از مشکلات این پروژه مربوط به کلان شهرها و خصوصا تهران است. وضعیت مخابرات در تهران به شکل است؟
به دلیل ترافیک جمعیتی و چگالی بالای تهران، میتوان این پروژه را خیلی خوب از جهت ARPU بالا و درصد جذب مشتری اجرا کرد. با این وجود هرچه شهرها بزرگتر باشند، امکان حفاری در آنها سختتر است. چراکه ممکن است روال کار و زندگی مردم به واسطه حفاریها دچار اختلال شود. بر این اساس هم شهرداریها ملاحظاتی دارند و هم تلاش شرکت مخابرات بر این است که ترافیک احتمالی ناشی از حفاری را برای این مساله ایجاد نکرده و در زمانهای خلوت پروژه را پیش ببرد.
مخابرات هم با توجه به داشتن حوضچه ها و داکت ها و… نیازمند حفاری است؟
بله قطعاً. وقتی میخواهیم سرویس بدهیم نیاز است که از manhole (حوضچه مخابرات) تا دیوار مشترک حفاری انجام شود. نسبت حجم حفاری مخابرات به نسبت سایر اپراتورها بسیار کم است با این وجود قطعاً نیاز است که این حفاریها انجام شوند. بستر کابل مسی که سالیان طولانی- در برخی مناطق تا ۷۰ سال- برای ایجاد شدن آن زمان صرف شده، امکان جایگذاری کابل جدید ندارد و حتماً نیاز است حفاری جدید انجام شود.
یکی دیگر از موضوعات موجود، رویکرد درآمدزایی شهرداری به حفاریها است. ما نیز این مساله را قبول داریم که شهرداری برای نگهداری و مدیریت شهری نیازمند برخی درآمدها است، اما هنگامی که پروژهای ملی میشود باید نگاه به آن نیز ملی باشد. در توسعه شبکه گاز شهری مشکلاتی از این دست را شاهد نبودیم و به همین دلیل بود که پروژه سرعت گرفت و دولت توانست سرویس گاز را در تمام نقاط کشور ارائه کند. امروز نیز اگر بخواهیم پروژه فیبر نوری منازل و کسبوکارها ملی باشد لازم است تمام ارگانها و نهادها با یکدیگر همکاری کرده و روند را تسهیل کنند. با هزینهای که شهرداریها برای حفاری مطالبه میکنند صد در صد اجرای این پروژه غیر اقتصادی است.
رگولاتوری برای حفاری تعرفه تعیین شده که مثلا در تهران متری ۴۸۰ هزار تومان است. به نظر شما آیا این عدد منطقی است؟
این مبلغ خوبی است، اما قطعا شهرداریها این عدد را قبول نکرده و اعداد چندین برابری را مطالبه میکنند. به همین دلیل است که ارائه سرویس مقرون به صرفه نیست. ARPU ما برای اینترنت در کل کشور حدود ۲۰۰ هزار تومان است. البته این عدد در برخی از نقاط کشور بیشتر و در برخی نقاط کمتر است. با در نظرگیری این مقدار ARPU، عدد متری چند میلیون تومان برای حفاری به معنای واقعی توجیه اقتصادی نداشته و زیان است.
درحال حاضر فیبر نوری از تعرفه گذاری معاف است؛ اما شما آن را با همان قیمت ADSL ارائه میکنید.
ما سعی کردهایم قیمتهای خود را در حوزه فیبر نوری افزایش ندهیم. در حال حاضر میانگین درآمد روی ADSL بعضاً تا ۱۵۰ هزار تومان است. این در حالی است که ARPU ما بر فیبرنوری ۲۰۰ هزار تومان است. مخابرات همواره سرویسهای ارزان قیمت و با کیفیتی را به مشتریان خود ارائه کرده و تعداد زیادی از مردم در سراسر کشور مشتری مخابرات ایران هستند. در فیبرنوری نیز همین رویکرد را ادامه دادهایم. قطعا در فیبر نوری قیمت سرویس مخابرات از سایر اپراتورها پایینتر خواهد بود.
یکی دیگر از موضوعاتی که در انتهای سال گذشته بعد از مدت ها اتفاق افتاد، افزایش سرمایه مخابرات بود. با توجه به بزرگی این رقم، فکر میکنید چه تاثیری بر عملکرد شرکت دارد؟ این افزایش سرمایه چه زمانی اعمال میشود؟
افزایش سرمایه مخابرات از محل ارزیابی مجدد داراییها، بهجز املاک بود. افزایش سرمایه ما از ۶ همت به ۹۶ همت از محل تجدید ارزیابی داراییها انجام شده و قطعاً سرمایه مخابرات فکر میکنم ۶ یا هفت برابر آن چیزی است که امروز اتفاق افتاده.
اگر املاک در این تجدید ارزیابی نبوده، پس چه دارایی هایی را شامل شده است؟
داراییهای شبکه، کابل و بسیاری از داراییهایی که شرکت مخابرات بر آن ارائه خدمات میکند.
به چه دلیل املاک از جمله دارایی های حساب شده نبوده است؟
سازوکارهایی نیاز بود که این اتفاق بیفتد. ارزش تجدید ارزیابی املاک نیز در دستور کار قرار دارد. امروزه فکر میکنم ارزش مخابرات بیش از ۷۰۰ همت باشد. این مساله باید پیگیری شود و ما نیز پیگیریهای لازم را انجام میدهیم تا تجدید ارزیابی مجدد داشته باشیم. با این وجود بازار سرمایه نیز باید ظرفیت چنین افزایش سرمایهای را داشته باشد. چرا که این سرمایه، بزرگترین افزایش سرمایه در حوزه ICT بود. در کل کشور نیز ما دومین افزایش سرمایه بزرگ کشور در تاریخ بورس را در ۲۸ اسفند سال گذشته رقم زدیم. ثبت افزایش سرمایه ما در ثبت شرکتها انجام شده و به زودی روال قانونی لازم برای ایجاد تغییرات در بورس نیز انجام خواهد شد.
تا قبل از مجمع سالانه این مساله اعمال خواهد شد؟
انشالله اعمال خواهد شد.
این افزایش سرمایه، نقدینگی جدیدی را به شرکت مخابرات اضافه نمیکند؟
نقدینگی جدیدی اضافه نکرده، اما در تثبیت بازار سرمایه و ارزش شرکت مخابرات نقش به سزایی داشته است. همچنین قطعاً در بازار سرمایه و ارائه خدمات نیز کمک قابل توجهی خواهد کرد.
هنگامی که مخابرات قصد داشت رقم ثابت برای کارکرد تلفن ثابت تعیین کند، موضوع قیمت تمام شده مطرح شد و قرار بود مخابرات سازوکار برای محاسبه قیمت تمام شده، ایجاد کند. آیا این کار انجام شده؟
سازوکار مشخص است. موضوع این بود که بحث آبونمان به صورت قانونی در نیامده بود و در قانون چیزی به نام آبونمان وجود نداشت. در برنامه هفتم پیشرفت این مساله در نظر گرفته شد و بحث آبونمان به صورت قانونی آورده شد. در این مرحله باید پیگیریهای لازم انجام شود تا بتوانیم عددی که به صورت ماهانه صرف هزینه نگهداشت خطوط تلفن میشود را اعمال کنیم. در حال حاضر هزینهای از مشترکین دریافت میشود و در کنار آن برخی سرویسها و تخفیفها اعمال میشود. سرویس ارائه شده به مشتری که امروزه بر کابل مسی است، نیازمند برخی هزینهها است. این هزینهها در صورت استفاده کردن یا استفاده نکردن مشترک به هر حال صرف میشوند. شرکت مخابرات بیش از هفت هزار و ۵۰۰ پرسنل خاص کابل مسی در کشور دارد. این افراد تنها از کابل مسی نگهداری میکنند. حتی اگر مشترک هیچگونه استفادهای از خط خود نداشته باشد هم ما موظف به نگهداری از آن خط هستیم. از سوی دیگر قیمت مس بسیار گران شده و متاسفانه در بسیاری از مناطق کشور شاهد سرقت کابلهای مسی هستیم. این سرقتها ضربه بسیار زیادی به شرکت مخابرات ایران میزند. هرچند این اتفاق در تمام دنیا میفتد و در کشورهای اروپایی هم شاهد آن هستیم. جایگزینی کابلهای مسی دزدیده شده، هزینه بسیار زیادی را به شرکت تحمیل میکند. شاید چند ده میلیارد تومان در ماه هزینه جایگزینی کابلهای مسی سرقت شده میشود. بر اساس هزینههای تحمیل شده به شرکت، برای ارائه سرویسی پایدار نیازمند آبونمانی هستیم که در قانون آورده شده و باید اجرا شود.
به خاطر دارم زمانی که برای تهران رقم ۲۲ هزار تومان به عنوان هزینه ثابت تعیین شد، مدیران مخابرات میگفتند هزینه نگهداری هر خط تلفن ثابت ۲۶ هزار تومان است. الان هزینه نگهداری هر خط در تهران یا متوسط کشوری چقدر است؟
امروز میانگین کشوری نگهداری هر خط بیشتر از ۵۰ هزار تومان است. هنگامی که سرویس تلفنی برای فرد ایجاد میشود، علاوه بر بستر فیزیکی که تا خانه یا محل کار مشترک ایجاد میشود برخی تجهیزات فعال نیز در حال ارائه سرویس هستند. سیستمهای انتقال در مراکز مخابراتی وجود دارند. همچنین مراکز تلفن بسیار پرظرفیت این شرکت علاوه بر اینکه برق قابل توجهی مصرف میکنند، ماژولهای آنها باید بهروز شود. از سوی دیگر هر چند سال یکبار نیز باید تمام مرکز تلفن تعویض شده و تکنولوژی جدید آورده شود.
همانطور که گفتم بیشتر از هفت هزار و ۵۰۰ نفر نیرو تنها کار نگهداری از کابلهای مسی را انجام میدهند. تعداد بسیار زیادی نیروی انسانی در این شرکت فعال هستند که کار پیکربندی و مدیریت تجهیزات فعال مخابرات را انجام میدهند. بر اساس این موارد است که سرویس به صورت پایدار ارائه شده و در مواقع بحرانی یا انتخابات این شرکت به خوبی سرویس ارائه کرده است.
ما به تداوم ارائه سرویس و خدمات متعهد هستیم، اما هزینهها نیز در کنار این مساله در جریان هستند. هنگامی که سرویسی در هر زمینهای ارائه شود و شرکت مورد نظر نتواند درآمد خود را از محلی که برای آن سرویس هزینه میکند بازگردانده و بازگشت سرمایه داشته باشد به مرور زمان کیفیت سرویس از بین خواهد رفت. این اصل و قانون در تمام نقاط جهان جاری است و در نهایت این مصرفکننده سرویس است که متضرر میشود. به این معنا که سرویس مورد نظر به مرور زمان از بین خواهد رفت و امکان استفاده از آن وجود نخواهد.
متاسفانه در بعضی از نقاط امکان جایگزینی کابلهای مسی سرقت شده وجود ندارد و به صورت محدود برخی از نقاط از نعمت خط تلفن ثابت محروم هستند. سیاستهای شرکت ما به این شکل است که استفاده و اقبال مردم به خط تلفن ثابت افزایش پیدا کند. تلفن ثابت به عنوان پارامتری هویتی مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین با توجه به هزینههای کم آن مشترکین نمیتوانند به راحتی آن را نادیده بگیرند. به رغم اینکه در سالهای گذشته اجحاف زیادی در حق ارتباطات ثابت و به ویژه خط تلفن ثابت شد و به همین دلیل سرویس اختلال پیدا کرد اما ما متعهد به ارائه سرویس هستیم و پر قدرت، با استفاده از روشها و خدمات جدید ارزش افزودهای بر سرویسها ایجاد میکنیم تا در نتیجه آن استقبال مردم در استفاده از خدمات افزایش یابد.
آمارهای رگولاتوری نشان می دهد، تعداد مشترکان تلفن ثابت و ضریب نفوذ آن به شکل مستمر در حال کاهش است. آیا برنامه ای برای تغییر این روند وجود دارد با میخواهید آن را در همین سطح نگه دارید؟
مفهومی در تمام دنیا وجود دارد که بر آن اساس مشترکین هنگامی که در محلی ثابت حضور دارند از ارتباطات ثابت استفاده کنند.
اما در ایران به این شکل نیست.
علت این مساله آن است که در دنیا هزینه ارتباطات ثابت نسبت به موبایل بسیار کمتر است و اساساً مکالمه موبایل و دیتای موبایل سرویسی لوکستری به نسبت ارتباط ثابت است و هزینههای آن نیز بیشتر است. یکی از مشکلات و اشتباهاتی که در ایران به وجود آمد این بود که ما در کنار توسعه موبایل که به سرعت انجام شد، توسعه ارتباط ثابت را متوقف کردیم. در برههای با توجه به بحث ۳G، ۴G و امروز ۵G مشترکین نیاز پهنای باند خود را از تلفن همراه دریافت کرده و اقناع میشوند. امروزه سرویسها به سمت سرویسهای ویدئومحور میروند. موضوعاتی مانند اینترنت اشیا و هوش مصنوعی نیازمند پهنای باند بسیار بالایی هستند و روزبهروز نیاز به پهنای باند با توجه به حجیم و سنگینتر شدن سرویسها بیشتر از قبل میشود.
قطعاً شبکه موبایل دیگر پاسخگوی نیاز کاربران نخواهد بود. همانطور که امروزه دیده میشود، در پیک ترافیک شهرها در نقاطی که چگالی جمعیتی بالا است شبکه موبایل پاسخگو نیست و بسیاری از سرویسهای ساده را نمیتوانیم دریافت کنیم. برای جلوگیری از چالش در توسعه کسبوکارها و افزایش رونق دیجیتالی باید شبکه فیبر نوری را توسعه بخشیم. درصورتی که در کشور به سمت توسعه فیبر نوری حرکت نکنیم در تکنولوژی عقب خواهیم ماند.
در حال حاضر نسبت درآمدی مخابرات در حوزه مکالمه و دیتا به چه صورت است؟
حجم زیادی از درآمد ما مربوط به دیتا است و مکالمه درصد بسیار پایینی را شامل میشود. بعد از اعلام صورتهای مالی درصدها مشخص میشود. اما در بحث دیتا هم دیتاهای ارائه شده از سمت ما خام هستند. به این معنا که بر دیتای ارائه شده به مشترکین تا امروز سرویسی وجود نداشته. در ابتدا عرض کردم که دو پروژه اصلی در جریان است. یکی فیبر نوری و دیگری ارائه سرویسها و خدمات است که این مساله نیز برای شرکت مخابرات موضوع مهمی است. انشالله بتوانیم در سال ۱۴۰۴ این پروژه را به صورت عملیاتی به مشترکین خود ارائه کنیم.
برخی پایلوتها را در نمایشگاه تلکام سال گذشته آورده بودید، منظور شما همانها هستند؟
بله، ما پایلوت Game را آورده بودیم و درحال حاضر مشغول بسترسازی آن هستیم. همانطور که میدانید، Game نیاز به زیرساختهای زیاد و قابل توجهی دارد. این فرایند درحال انجام است. امیدواریم بودیم بتوانیم آن را در سال ۱۴۰۳ به صورت عمومی ارائه کنیم، اما پروسه تامین تجهیزات زمان زیادی گرفت و از سوی دیگر با وجود تغییرات قیمت دلار، کار سخت شد. انشالله در سال ۱۴۰۴ سرویسهای متنوعی را ارائه خواهیم کرد که به صورت B2B و B2C خاص مشتریان دیتا و مشتریان تجاری خواهد بود. بیشتر این سرویسها با توجه به اینکه حجیم هستند برای مشتریان فیبر نوری قابل استفاده خواهند بود. این مساله به این معنا نیست که سرویس به مشتریان ADSL ارائه نمیشود اما همانطور که گفتم به دلیل حجیم بودن سرویس بر فیبر نوری بازخورد بهتری خواهد داشت.
در نمایشگاه تلکام تفاهمنامهای با سازمان فناوری اطلاعات برای در اختیار قرار دادن زیرساختهای مخابرات برای سرویس ابر دولت امضا کردید. این مساله به کجا رسید و تا چه اندازه عملیاتی شده است؟
ما در حال انجام اقدامات لازم با سازمان فناوری اطلاعات هستیم. طراحیها انجام شده و درحال شروع برای پیادهسازی هستیم. مخابرات زیرساختهای قابل توجهی دارد که این زیرساختها نه تنها برای ابر دولت بلکه برای کل صنعت ICT کشور میتواند مورد استفاده قرار گیرد. بر این اساس در بسیاری از نقاط ما نیازی به ایجاد دیتاسنترهای جدید نخواهیم داشت. امروزه ما با ناترازی انرژی مواجه هستیم. این درحالی است که در بسیاری از مراکز مخابراتی امروز دیماند برق، ارتباط فیبر نوری، کولینگ و غیره وجود دارد و با تغییری کوچک میتوانیم سالنهای مخابراتی را به مراکز دادهای تبدیل کنیم که میتواند در اختیار خدمت ابر دولت و بقیه نیازهای کشور مانند شبکه بانکی، قرار بگیرد.
فکر می کنید چه زمانی عملیاتی می شود؟
در موضوع ابر دولت یک سمت شرکت مخابرات است و سمتی دیگر وزارت ارتباطات و ارگانها و نهادهای اجرایی هم حضور دارند. به همین دلیل نمیتوان زمان مشخصی را برای این مساله در نظر گرفت. با این وجود سعی ما بر این است که آمادهسازی پروژه را تا انتهای نیمه اول ۱۴۰۴ داشته باشیم.
بازدید مدیرعامل گروه فولاد مبارکه از صندوق سرمایهگذاری خطرپذیر فولاد مبارکه
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از روابط عمومی فولاد مبارکه، سعید زرندی بیش از یک ساعت از تکتک غرفههای حاضر در نمایشگاه توانمندیها و دستاوردهای شرکتهای سرمایهپذیر صندوق سرمایهگذاری خطرپذیر فولاد مبارکه دیدن کرد.
شرکتهای کاوشمکانیزه فناور، فناور فرتاک اسپادانا، هوشیارصنعت اسپادانا، فناورانلیزر سپاهان، پناپ، بهینپایش صبا، کارنافزار نوید پارسیان، هوشمندچابک اسپادان، دیدهرایان صنعتی اصفهان، محرکهگستر آرشید، تکفامسازان طیف نور، ویراژرف کویر و مهامصنعت شریف در این نمایشگاه حضور داشتند.
همچنین مجموعههای نوآور کیمیاصنعت اسپادانا، مبتکرانصنعت فولاد ایرسا، هورمانصنعت شریف، پارستولیدکاران صفاهان کوشا، پژوهشفلزات ثمین سپاهان، نیکان فرآور رنگین فلز، حفار صنعت بینالود، فرآیند پژوهش معدن ایرانیان، توسعه ابرآلیاژ پایا و هوشمند مواد سبز آریا نیز در این نمایشگاه به معرفی فعالیتهای خود پرداختند.
گروه فولاد مبارکه با سرمایهگذاری و حمایت از طرحهای نوآورانه، پایاننامههای دانشگاهی و مجموعههای سرمایهپذیر، بهعنوان بزرگترین حامی شرکتهای دانشبنیان کشور شناخته میشود
انجام بیش از یکمیلیون آزمایش تخصصی بر روی آب شرب اصفهان
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل ناصر اکبری افزود: آزمایشهای انجام شده به منظور تامین سلامت آب شرب و ارتقای شاخصهای بهداشتی، شامل آزمونهای میکروبی،کلرسنجی و کدورت سنجی در سطح شهرها و روستاهای استان بوده است.
وی گفت: سال گذشته فقط در بخش آزمایشهای میکروبی تعداد459 هزار 524 آزمون در روستاها و 6 هزار و 232 آزمون در شهرهای استان انجام شد.
مدیرعامل آبفای استان اصفهان با بیان اینکه سلامت آب شرب، خط قرمز وزارت نیرو است خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت آب شرب در سلامت و بهداشت جامعه، پایشها و نظارتها در زمینه بهداشت آب شرب با جدیت هر چه بیشتر بهصورت شبانهروزی توسط کارشناسان مرکز پایش و نظارت بر کیفیت آب و کارشناسان مراکز بهداشت در سطح استان در حال انجام است.
بازدید سرزده معاون استاندار اصفهان از اداره کل جمعآوری و فروش اموال تملیکی استان
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از اداره کل روابطعمومی و امور بینالملل استانداری اصفهان،ابراهیم معتمدی از ستاد و انبارهای اداره کل جمعآوری و فروش اموال تملیکی استان بازدید کرد.
در این بازدید که جمعی از مدیران استان،معاون توسعه ومدیریت استانداری را همراهی کردند،وضعیت کادر نیروی انسانی،انبارها،وضعیت همکاری دستگاههای اجرایی و ... مورد بررسی قرار گرفت.
همچنین مدیریت جمعآوری و فروش اموال تملیکی،گزارشی از اقدامات انجام شده در سال ۱۴۰۳ برای تعیین تکلیف کالاها و میزان همکاری و تعامل دستگاههای استانی در این زمینه ارائه کرد.
در ادامه معاون توسعه مدیریت منابع استانداری ضمن توصیه بر توسعه تعاملات و همکاری دستگاههای اجرایی با اداره کل جمعآوری و فروش اموال تملیکی استان در انجام وظایف محوله بر لزوم تسریع در ساخت انبارها برای نگهداری مطلوب کالاهای مکشوفه قاچاق تاکید کرد./
لزوم تسریع اجرای طرح نهضت ملی مسکن در بهارستان/سرنوشت مسکن مهر تکرار نمیشود
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از ادارهکل روابطعمومی و امور بینالملل استانداری اصفهان، مهدی جمالینژاد در برنامه رادیویی دروازهدولت با اشاره به وضعیت نهضت ملی مسکن در استان اصفهان اظهار کرد: دولت در سه دوره تعهداتی برای تأمین مسکن داشته که شامل مسکن مهر، اقدام ملی و نهضت ملی مسکن است.
وی افزود: برای نهضت ملی مسکن در استان اصفهان ۴۵۱ هزار نفر ثبتنام کردند که پس از پالایش و بررسی شرایط، ۱۴۰ هزار واجد شرایط شناسایی و بالغبر ۸۶ هزار نفر تایید نهایی شده و تشکیل پرونده دادند؛ تأمین اراضی ۴۸ هزار متقاضی انجام و واحدها در حال احداث است.
استاندار اصفهان با بیان اینکه جلوگیری از مهاجرت به کلانشهرها در پی نهضت ملی مسکن یکی از دغدغههای موجود در این طرح بوده است، عنوان کرد: توزیع متناسب جمعیت و سرانهها در کنار تأمین مسکن و جلوگیری از ایجاد سندروم کلانشهرها و مراکز استان، از جمله موضوعاتی بود که در این طرح دنبال شد و خوشبختانه تا حدودی این توازن در بخشهای مختلف از جمله استان اصفهان برقرار گردید؛ نباید با این طرح افزایش جمعیت و تراکم را رقم زد بلکه باید از طریق آن جمعیت را در شهرهای کوچک و روستاها توزیع نمود.
وی با اشاره به پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن در بخشهای مختلف استان بیان کرد: متأسفانه تعهدات پیرامون این طرح آنطور که باید در سالهای گذشته، انجام نشده است و این موضوع تنها به استان اصفهان مربوط نمیشود؛ در سطح استان تاکنون دو هزار و ۹۰۰ هکتار زمین برای تأمین اراضی مورد نیاز متقاضیان شناسایی شده که از این میزان، حدود هزار هکتار به شهرها الحاق شده است.
جمالینژاد افزود: الحاق زمینها از جمله موضوعاتی است که به انجام این طرح کمک میکند؛ حدود ۵۳۹ هکتار زمین از این طریق تعیین و تغییر کاربری داده شده است و درحال حاضر ۸۳۰ هکتار از اراضی شاهینشهر نیز برای انجام طرح جوانی جمعیت در دست بررسی است.
وی با بیان اینکه عدم انجام تعهدات در بسیاری از شهرستانها حقیقت داشته و به دغدغه مردم تبدیل شده است، گفت: عدم انجام تعهدات در شهر بهارستان و ایجاد تأخیر سه ساله به دلیل قرار گرفتن اراضی در حریم لوله گاز، جای اعتراض دارد چراکه مردم به این پروژه امیدوار بوده و مدت تعهد دولت به مردم نیز، چهار سال است.
استاندار اصفهان افزود: ما موظف به انجام تعهدات هستیم و باید اقدامات لازم را در شهر بهارستان با سرعت بیشتری انجام دهیم چراکه سه سال تأخیر برای جابهجایی یک لوله، زمان زیادی بوده است.
وی با اشاره به تأمین اعتبارات مورد نیاز این طرح در بهارستان تصریح کرد: تأمين زیرساختها برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن بسیار حائز اهمیت بوده و هزینه بالایی دارد؛ در شورای عالی مسکن در زمان دولت وقت مقرر شد که بخشی از هزینهها از طریق مولدسازی، بخشی توسط دولت و بخشی نیز از صندوق ملی مسکن تأمین گردد اما این کار مستلزم ایجاد هماهنگی بین بخشهای فوق و پای کار آوردن آنها است.
جمالینژاد تأکید کرد: نباید اجازه داد که این طرح به سرنوشت مسکن مهر دچار شود و این یکی از نگرانیهای اصلی مردم است.
وی با اشاره به دغدغههای موجود در حوزه طرح جوانی جمعیت تصریح کرد: تعهداتی در این حوزه داده شده اما انجام نشده است؛ در این راستا تأمین زمینی در شاهینشهر در دستورکار قرار دارد که با فراهم شدن آن، تمام تعهدات جوانی جمعیت در آن نقطه به انجام میرسد.
استاندار اصفهان افزود: به منظور پیگیری امور مربوط به تأمین مسکن در استان، قرارگاه مسکن در استانداری تشکیل و جلسات مربوط به آن به طور منظم تشکیل میگردد؛ در این جلسات بسیاری از مشکلات در حال گرهگشایی است و در بازه زمانی مشخصی رفع خواهد شد.
قدرتاله نوری رئیس اداره برنامهریزی مسکن و بازآفرینی شهری نیز در این برنامه با اشاره به پیشرفت برخی پروژههای مربوط به طرح نهضت ملی مسکن در استان اصفهان، متعهد شد که تعداد قابلتوجهی از واحدهای این طرح تا پایان سال جاری به بهرهبرداری برسد.
همکاری مجتمع فرهنگی مطبوعاتی اصفهان و هلال احمر افزایش می یابد
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از روابط عمومی مجتمع فرهنگی مطبوعاتی اصفهان، محمد رضایی مدیر جدید مجتمع فرهنگی مطبوعاتی اصفهان در دیدار با دکتر اردشیر محقق رئیس دانشگاه علمی کاربردی هلال، رئیس اداره حمایتی حوزه داوطلبان، رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان اصفهان، معاون داوطلبان هلال احمر استان و مسئول هماهنگی خانههای هلال استان اصفهان، در سخنانی همکاری و ارتباط دو جانبه هلال احمر با این مجموعه و رسانه ها را راهگشای بسیاری از مشکلات در حوادث و پرداختن به اهداف هلال احمر در آموزش و اطلاعرسانی سریع و دقیق دانست. وی با اشاره به ظرفیت تأثیرگذار مجتمع فرهنگی مطبوعاتی، اظهار داشت: با استفاده از ظرفیت این مجموعه و رسانههایی که در آن مستقر هستند میتوانیم در کنار هلال احمر در رابطه با آگاهسازی مردم قدمهای مثبتی برداریم.
رضایی تصریح کرد: آمادگی آن را داریم، تا در راستای اهداف اطلاع رسانی هلال احمر نسبت به آموزش خبرنگاری و روزنامه نگاری به امدادگران در یک دوره کوتاه مدت اقدام نماییم تا عزیزان امدادگر بتوانند خودشان نیز روایتگری کنند.
در ادامه خانبازی معاون داوطلبان هلال احمر استان اصفهان با اشاره به نقش تاثیر گذار رسانه ها در امر اطلاع رسانی به مردم، بر ضرورت تعامل و همکاریهای مشترک در راستای تحقق اهداف و برنامههای هلال احمر تأکید کرد.
مدیر خانه هلال مجتمع مطبوعاتی نیز، در این جلسه با ارائه گزارش یک ساله فعالیت خانه هلال مجتمع گفت، تشکیل خانه هلال در مجتمع فرهنگی مطبوعاتی اصفهان یک اقدام بینظیر در کشور بود. میثم ریاحی با بیان اینکه یک دوره آموزشی امداد کمکهای اولیه مقدماتی و پایه داوطلبی برای اصحاب رسانه برگزار شده و آمادگی آن را داریم تا پایه تکمیلی آن را نیز برپا کنیم. همچنین وی افزود: سال گذشته در حوادث گوناگونی همچون سیل سیستان و بلوچستان با فراهم کردن بستههای حمایتی به کمک مردم سیل زده شتافتیم. دکتر محقق رئیس دانشگاه علمی کاربردی هلال و رئیس اداره حمایتی حوزه داوطلبان هلال احمر استان اصفهان نیز در این دیدار طی سخنانی با قدردانی از آمادگی مجتمع مطبوعاتی برای گسترش همکاریهای مشترک گفت: دانشگاه علمی کاربردی هلال نیز آمادگی دارد تا با برگزاری دورههای امدادگری در مجتمع فرهنگی مطبوعاتی نسبت به اعطای گواهینامه علمی از سوی این دانشگاه اقدام کند.
همچنین وی اظهار داشت: حتی آمادگی آن را داریم تا برخی از کلاسهای درس دانشگاه را در این واحد فرهنگی و مطبوعاتی برگزار نموده و از ظرفیت این مجتمع استفاده کنیم.
در ادامه این دیدار، ارسلان محقق رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان اصفهان هم با بیان اینکه خانههای هلال میتوانند از امکانات هلال احمر استفاده نمایند از تخصیص بودجه در این راستا خبرداد.
وی با بیان اینکه خانه هلال در مجتمع فرهنگی مطبوعاتی اصفهان میتواند گام مؤثری در جهت پیشبرد اهداف متعالی و کمک به همنوع باشد اظهار داشت، در آینده میتوانیم با برگزاری اردوهای تفریحی و عملیاتی در یک محیط مفرح خبرنگاران را با نحوه امدادرسانی و کمکهای اولیه آشنا سازیم.