زهره مختاری
تقویم ملی نمایشگاهی؛ راه جلوگیری از فرصتسوزی ملی
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، امیر کشانی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در مراسم سمفونی همدلی که همزمان با روز جهانی نمایشگاهها در محل نمایشگاه بینالمللی اصفهان برگزار شد، بر لزوم تدوین برنامهای مدون و بلندمدت برای صنعت نمایشگاهی کشور تأکید کرد و گفت: نمایشگاهها باید بر پایه مزیتهای بومی استانها، تخصصگرایی و همافزایی شکل بگیرند تا بتوانند در رشد اقتصادی کشور نقشآفرینی واقعی داشته باشند.
لزوم برنامهریزی ملی در صنعت نمایشگاهی
کاهش ۵۰ درصدی روشنایی شعب بانکهای لنجان در پی گشتهای نظارتی شبانه
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از پایگاه خبری شرکت توزیع نیروی برق استان اصفهان به نقل از امور برق شهرستان لنجان، در راستای اجرای طرح مدیریت مصرف برق و بهینهسازی روشنایی در ساعات غیراداری، گشتهای نظارتی شبانه با تمرکز بر شعب بانکها در سطح شهرستان اجرا شد.
حمیدی، رئیس بهرهبرداری برق شهرستان لنجان، با اعلام این خبر گفت: «در جریان بازرسیهای شبانه از وضعیت روشنایی بانکها، مواردی از اتلاف انرژی در سیستمهای روشنایی داخلی، ورودیها و تابلوهای تبلیغاتی شناسایی شد. پس از احصای این موارد، جلسات توجیهی با روسای بانکها برگزار و تذکرات لازم برای رفع اسراف انرژی ارائه شد.»
بر اساس بازدید شبانه جمعه ۱۶ خردادماه، کلیه بانکهای مورد بررسی به حداقل ۵۰ درصد کاهش روشنایی در بخشهای مختلف ساختمان، از جمله فضای داخلی، ورودی و تابلوها اقدام کرده بودند.
حمیدی این اقدام را «گامی مثبت در جهت مدیریت مصرف انرژی» عنوان کرد و افزود: «با وجود الزامات امنیتی، بهویژه برای شعب دارای صندوق امانات که مانع خاموشی کامل روشنایی هستند، امکان کاهش نورپردازیهای غیرضروری بدون ایجاد اختلال در امنیت کاملاً فراهم است.»
مدیریت برق شهرستان لنجان بر تداوم روند بازرسیهای سرزده از اصناف و ادارات و همچنین همکاری با بانکها و سایر نهادها برای بهینهسازی مصرف انرژی تأکید کرد.
اژدهای ۴۴ کیلومتری فرسودگی فاضلاب زیر پوست شهر
مدیرعامل آبفای اصفهان گفت: وضعیت ۴۴ کیلومتر از شبکه فاضلاب شهر اصفهان با ۶ دهه قدمت، فوق بحرانی است؛ ضمن اینکه برخی تجهیزات تصفیهخانههای فاضلاب نیز نیازمند بازسازی فوری است. ناصر اکبری، مدیرعامل آبفای اصفهان در گفتوگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: از زمستان سال گذشته تاکنون اقدامات متعددی نظیر زونبندی و پهنهبندی شبکه آبرسانی، اجرای خط انتقال آب گلدشت – خمینی شهر به طول 11 کیلومتر، ادامه پایش برخط500 نقطه از شبکه توزیع آب شرب در سطح استان، نصب شیرهای فشارشکن، مرئیسازی والوهای قطع و وصل و مدیریت فشار شبکه به اجرا درآمده است تا بتوان با کمترین چالش، تابستان پیش رو را پشت سر گذاشت.
وی گفت: به مردم اطمینان خاطر میدهیم که اگر حادثه غیر مترقبهای اتفاق نیفتد، آب شرب مورد نیازشان در فصل تابستان بدون دغدغه تامین خواهد شد اما در عین حال انتظار داریم مردم هم مدیریت مصرف بهینه آب به ویژه در روزهای گرم سال را مد نظر داشته باشند.
اکبریان سرانه مصرف آب در اصفهان را 170 لیتر در شبانهروز عنوان کرد و خاطرنشان کرد: اگر هریک از شهروندان مصرف آب خود را به میزان 20 لیتر در شبانهروز کاهش دهند، تابستانی بدون دغدغه و نگرانی را سپری خواهیم کرد.
مدیرعامل آبفای استان اصفهان با اشاره به فرسودگی شبکه جمعآوری فاضلاب گفت: وضعیت 44 کیلومتر از شبکه فاضلاب شهر اصفهان با 6 دهه قدمت، فوق بحرانی است؛ ضمن اینکه برخی تجهیزات تصفیهخانههای فاضلاب نیز نیازمند بازسازی فوری است که این امر مساعدت و کمک مسئولان کشور را برای تامین اعتبارات مورد نیاز میطلبد.
کشف و ضبط ۱۱۱۷ دستگاه ماینر غیرمجاز در پی اجرای نخستین طرح سراسری مبارزه با مزارع غیرقانونی استخراج رمزارز*
برنامهریزی بلندمدت؛ راهکاری برای بهبود صنعت نمایشگاهی کشور
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از خبرگزاری سرمایه ایرانی، امیر کشانی امروز _شنبه هفدهم خرداد_ در رویداد سمفونی همدلی که همزمان با روز جهانی نمایشگاهها در نمایشگاه بینالمللی استان اصفهان در حال برگزاری است، اظهار کرد: امروزه فضای لازم برای اتحاد و همبستگی در سطح کشور فراهم است و همه دستگاههای اجرایی در کنار یکدیگر درصدد حل مشکلات و مسائل مختلف هستند و دولت چهاردهم نیز در طول سال گذشته گامهای ارزشمندی برای توسعه و بهبود شرایط برداشته است؛ با این حال، انتظارات عموم مردم و جامعه نسبت به عملکرد دولت همواره بالاتر از حد معمول است، زیرا دولتی که قدم به عرصه خدمت گذاشته، مورد انتظار است تا مسائلی را که سالها وجود داشتهاند، با جدیت بیشتری دنبال و حل کند.
وی افزود: موضوعی که در نمایشگاهها از اهمیت ویژهای برخوردار است، این است که در استانهای مختلف کشور، شاهد تکرار نمایشگاههای مشابه در فواصل زمانی کوتاه هستیم، بهعنوان نمونه یک نمایشگاه در استان اصفهان برگزار میشود و تنها چند هفته بعد، همان نمایشگاه با همان ساختار و غرفهها در یک استان دیگر دوباره تکرار میشود، این امر سبب کاهش کیفیت و اثرگذاری نمایشگاهها شده و به نوعی موجب اتلاف منابع و فرصتهای اقتصادی میشود.
رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان تصریح کرد: انتظار میرود متولیان امر، از جمله دولت و سازمان تجارت، این مسئله را با دقت دنبال کنند و اقدامات لازم برای بهینهسازی برگزاری نمایشگاهها را انجام دهند، همچنین ضروری است که مدیران نمایشگاههای کشور با همکاری یکدیگر و در چارچوب یک برنامه مدون، تصمیماتی بلندمدت بگیرند و هر استان ظرفیتها و توانمندیهای خاص خود را دارد و میتواند با توجه به تخصصهای منطقهای، نمایشگاههای تخصصی و متمایزی را برگزار کند.
کشانی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته همچون آلمان، هر شهر به خوبی استعدادهای خود را در قالب نمایشگاههای تخصصی به نمایش میگذارد و این در حالی است که در کشور ما، تکرار و تخصصی نبودن نمایشگاهها سبب شده تا بسیاری از این رویدادها بیاثر و حتی مضر برای اقتصاد کشور باشند.
وی با اشاره به چالش تکرار نمایشگاهها و بیان راهکار تاکید کرد: پیشنهاد میشود هر استان با توجه به مزیتهای ذاتی و تخصصی خود، نمایشگاههای منحصربهفرد و تخصصی را برگزار کند، توجه ویژه به صنایع متوسط و شرکتهای دانشبنیان نیز میتواند ظرفیتهای استانها را تقویت کرده و فرصتهای اقتصادی بیشتری فراهم کند.
رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان افزود: راهکار دیگر تدوین یک تقویم ملی نمایشگاهی برای چند سال آینده است، با برنامهریزی بلندمدت و هماهنگی مناسب، بسیاری از مشکلات فعلی، از جمله تکرار نمایشگاهها در نقاط مختلف کشور و اتلاف منابع، کاهش پیدا کرده و این رویدادها میتوانند به یک ابزار مؤثر در رشد اقتصادی تبدیل شوند.
کشانی عنوان کرد: اتحاد و تعامل بین متولیان صنعت نمایشگاه، شامل سازمانها، مدیران و مجریان نمایشگاهی، نقش کلیدی در بهبود وضعیت دارد و در صورتی که این هماهنگی و تفاهم برقرار شود، بار سنگینی که امروزه نمایشگاهها بر دوش دارند، بهطور چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم بهعنوان یک شبکه معتبر داخلی، نامههایی با مضمون مشخص به مراکز بینالمللی ارسال کنیم که در آنها موضوعات خاص و منحصربهفرد نمایشگاهی در شهرهای مناسب برگزار شود، این امر نهتنها موجب افزایش اعتبار صنعت نمایشگاهی کشور خواهد شد، بلکه جلب سرمایه و مشارکت بینالمللی را نیز تسهیل میکند.
مسیر صنعت نمایشگاهی نیازمند پیشرفت به سوی خلق ارزش و هویتسازی است
مهدی جمالینژاد، استاندار اصفهان در سمفونی همدلی: نمایشگاه تنها محل داد و ستد کالا نیست بلکه بستری برای تبادل فرهنگ، فناوری، اندیشه و گفتگوی تمدنها و زمینهساز دیپلماسی علمی است.
تغییر ماهیت نمایشگاهها از فروش محصول به ارائه و اشتراک تجربه بسیار مهم است و امروز صنعت نمایشگاهی لابد به تغییر برای خلق ارزش و هویتسازی است.
صنعت نمایشگاهی نیازمند بازآفرینی و بازنگری در تمام ابعاد محتوایی، فرهنگی و ساختاری است؛ باید به دنبال روایتسازی قوی و ارائه دیدگاههای نو با جریانسازی و خلق روایتها باشیم و جوانان را با نمایشگاه به عنوان فضایی فرهنگی و اقتصادی آشتی دهیم.
صنعت نمایشگاهی ایران در آستانه انتخاب تاریخی است که با گذشته بماند و یابا آینده حرکت کند؛ نمایشگاه فرصتی برای جهش است و از امروز به هر نمایشگاه باید به عنوان یک استارتاپ که نیازمنو خلاقیت و جسارت است نگاه کرد.
امیدوارم در هر نمایشگاه یک بذر امید و قدم به سوی آینده دیده شود. گرامیداشت روز جهانی نمایشگاهها در ایران امروز 17 خردادماه 1404 در شهر نمایشگاهی اصفهان با نشست فعالین صنعت نمایشگاهی کشور در حال برگزاری است.
۶۰ پروژه شاخص شهر اصفهان زیر ذرهبین شورا / عوارض نوسازی ۱۴۰۴ با ضریب ۲.۵ محاسبه میشود
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، محمد نورصالحی با اشاره به موارد مطرح شده در جلسه هفته جاری کمیسیون ویژه تلفیق شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: موضوع اصلی این جلسه بررسی گزارش تأمین مالی پروژههای شاخص سال ۱۴۰۴ شهرداری اصفهان بود و در این چارچوب، حدود ۶۰ پروژه شاخص که شامل پروژههایی است که از سالهای گذشته آغاز شده یا به اتمام رسیده و قرار است در سال جاری آغاز شده و تا پایان سال به بهرهبرداری برسد، مورد بررسی قرار گرفت.
وی افزود: این پروژهها در زمینههای مختلف از جمله عمرانی، فرهنگی، خدمات شهری، محیط زیست و سایر بخشها توزیع شده است و پیگیری هر یک از آنها بهصورت منظم و هفتگی بر عهده کمیسیونهای تخصصی مربوط در شورای اسلامی شهر است، همچنین کمیسیون تلفیق مسئولیت پیگیری کلی و هماهنگی نهایی را عهدهدار است.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: از آنجا که این پروژهها، پروژههای بزرگی محسوب میشوند، تأمین منابع مالی مورد نیاز آنها اهمیت زیادی دارد و بحث تزریق جریان نقدینگی لازم برای تحقق بهموقع این پروژهها در دستور کار قرار گرفت؛ این بخش از جلسه که با حضور شهردار اصفهان برگزار شد، نزدیک به دو ساعت به خود اختصاص داد.
نورصالحی گفت: اینگونه جلسات هر ماه یکبار برگزار میشود تا از پیشرفت و اجرای درست پروژهها اطمینان حاصل شود و در کنار این موضوع، مباحث داخلی دیگری نیز در جلسه مطرح شد که از جمله آنها میتوان به موضوعات مربوط به حقوق و دستمزد کارکنان شهرداری و نیز تأمین نقدینگی کلی شهرداری اشاره کرد.
وی با اشاره به موضوع عوارض نوسازی سال ۱۴۰۴ ادامه داد: یکی دیگر از مباحث مهم مطرحشده در جلسه این هفته شورا، موضوع عوارض نوسازی بود که بر اساس قانون درآمد پایدار، ضریب محاسبه عوارض نوسازی در سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ عدد ۲.۵ تعیین شده بود، اما در قانون بودجه همان سالها این ضریب توسط مجلس شورای اسلامی کاهش یافته و عدد ۱.۵ لحاظ شده بود.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: هماکنون این موضوع در قانون بودجه سال ۱۴۰۴ تکرار نشده است و این به آن معنا است که عوارض نوسازی برای سال جاری بر اساس ضریب ۲.۵ محاسبه خواهد شد.
نورصالحی گفت: این افزایش ضریب میتواند در بعضی مناطق شهری موجب افزایش چشمگیر عوارض نوسازی تا حدود ۱۰۰ درصد نسبت به سال گذشته شود و همین امر موجب نگرانی اعضای شورای شهر شده است.
وی افزود: شهرداری در روز یکشنبه هفته گذشته لایحهای را به شورا ارسال کرد و در آن پیشنهادهایی مبنی بر کاهش عوارض در بخشهایی همچون مترو و پسماند ارائه داده بود تا افزایش عوارض برای شهروندان تا حد ممکن تعدیل شود.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه درباره این لایحه بحثهای مفصلی در شورای اسلامی شهر صورت گرفت، اظهار داشت: جمعبندی اعضای شورا بر این بود که افزایش عوارض نوسازی نسبت به سال گذشته باید تا حد امکان اندک و منطقی باشد، همچنین مقرر شد بررسی دقیقتری در اینباره در کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر انجام گیرد و پس از آن، نتیجه نهایی به کمیسیون تلفیق و سپس صحن علنی ارائه شود.
نورصالحی با اشاره به بررسی یکی از لوایح مرتبط با فعالیتهای خیریه عنوان کرد: در این جلسه، یکی از مراکز خیریه فعال در زمینه نگهداری از کودکان بیسرپرست و بدسرپرست که متقاضی احداث ساختمانی در ناحیه شهید کشوری بود، درخواست صدور پروانه ساخت ارائه کرده بود.
وی ادامه داد: شهرداری نیز پیشنهادی مبنی بر بخشودگی ۱۰۰ درصدی ارزش افزوده ناشی از افزایش تراکم ساختمانی این پروژه ارائه داد که مورد توجه اعضای شورا قرار گرفت.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در ادامه جلسه رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات دعوت شده بود تا در صحن شورا گزارشی از عملکرد این ستاد ارائه دهد؛ این حضور بهدنبال درخواستهای قبلی این ستاد صورت گرفت تا شورا ضمن آشنایی با اقدامات انجامشده، بررسیهای لازم درباره نحوه همکاری و حمایت مجموعه مدیریت شهری اصفهان از این ستاد را نیز انجام دهد.
نورصالحی با اشاره به جزئیات این گزارش گفت: ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات در کشور عراق، بهویژه در شهرهای نجف و کربلا، مأموریتهایی را از سوی ستاد مرکزی عتبات در کشور بهعهده گرفته و با استفاده از کمکهای مردمی و خیرین، اقدامات گستردهای در راستای بازسازی حرمهای مطهر انجام داده است که در این گزارش، عملکرد ستاد و پیشرفت پروژهها تشریح شد و درخواستهایی درباره حمایت و همراهی مدیریت شهری اصفهان مطرح شد.
وی تأکید کرد: با وجود اینکه شهرداری اصفهان طبق قانون امکان ارائه کمکهای مالی مستقیم به پروژههایی خارج از محدوده شهر اصفهان را ندارد، اما در قالب نقش تسهیلگر و حمایتهای معنوی و پشتیبانی میتوانیم با این ستاد همکاری داشته باشیم، بهویژه که این اقدامات از جنس فعالیتهای مردمی و خیرخواهانه محسوب میشوند و میتوانند به ارتقای اعتماد عمومی و شفافیت بیشتر در استفاده از منابع اهدایی مردم منجر شوند.
از طرحهای کلیدی و اساسی برای زایندهرود غافل ماندهایم
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، ابوالفضل قربانی با اشاره به وضعیت زایندهرود اظهار کرد: با تلاش میتوان امیدوار بود که زایندهرود دوباره جاری شود، اما مشکل ما تنها مسئله آب نیست؛ دغدغه اصلی سبک زندگی ما و نحوه مصرف منابع است.
وی افزود: امروز برای تهیه آب شرب در اصفهان زحمات زیادی کشیده میشود، سامانه دوم آبرسانی یا همان تونل گلاب، تلاش گستردهای برای تأمین این آب کرده است، اما مصرف ما گاهی آنقدر بیبرنامه است که این تلاشها هدر میرود، بهعنوان مثال میتوان بخشی از منزل را با جارو تمیز کرد، اما از شیلنگ آب استفاده میشود که این نوع استفاده آسیبزاست.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: از طرف دیگر بارگذاری زیادی روی حوضه زایندهرود صورت گرفته است، حتی اگر ترآبی داشته باشیم، باز هم این بارگذاریها بیش از ظرفیت حوضه آبریز است.
قربانی گفت: معتقدم از طرحهای کلیدی و اساسی برای زایندهرود غافل ماندهایم، بهعنوان مثال تونل بهشتآباد که میتوانست زایندهرود را نجات دهد، بهدلایلی نظیر جوسازیها، اطلاعات ناقص یا منافع برخی افراد متوقف شد، در حالی که نه به خوزستان آسیبی میزد، نه به چهارمحالوبختیاری، بلکه کویر مرکزی ایران را هم نجات میداد.
وی تصریح کرد: طرحهای دیگر همچون انتقال آب از دریا نیز مفید است، اما بههیچوجه جایگزین پروژه بهشتآباد نمیشود، زیرا هزینههای بالایی دارد و حجم انتقالی آنها محدود است، بنابراین ما راه اصلی را رها کردهایم و به راههای فرعی دل بستهایم که مسئله را بهصورت ریشهای حل نمیکند.
دو انتصاب جدید در ذوبآهن اصفهان
بر اساس مصوبه هیئتمدیره ذوبآهن اصفهان و با احکام صادره از سوی سید اردشیر افضلی مدیرعامل شرکت، احمد اکبری بهعنوان معاون سرمایههای انسانی و توسعه مدیریت و موسی سلیمانی بهعنوان معاون پشتیبانی و خدمات اجتماعی منصوب شدند. اکبری پیش از این، مسئولیت معاونت سرمایههای انسانی و پشتیبانی را برعهده داشت و سلیمانی نیز در سمت مدیر خدمات رفاهی و شهری فعالیت میکرد.
حوزه مدیریت شهری از امنترین گزینههای سرمایهگذاری برای مردم است
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، علی صالحی اظهار کرد: سرمایهگذاری از جمله مفاهیمی است که بسته به انگیزهها و اهداف مختلف ابعاد و معانی متنوعی پیدا میکند، اما بر اساس تعاریف اقتصادی و با نگاهی به ایجاد یک اقتصاد پایدار و مولد همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز بارها تأکید کردهاند، سرمایهگذاری باید به سمت بخشهای مولد و تولیدی هدایت شود.
وی افزود: در این بین سرمایهگذاری خرد و کلان مردم از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که میتواند هم در توسعه اقتصادی کشور و هم در حفظ ارزش پول ملی نقش ایفا کند.
عضو هیئترئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: سرمایهگذاریهای خرد فرصتی است برای مردم تا بتوانند پساندازهای کوچک خود را بهجای صرف در بازارهای غیرمولد و سفتهبازی همچون ارز و طلا به حوزههای تولیدی و خدماتی وارد کنند؛ این اقدام نهتنها ارزش افزودهای برای داراییهای آنها ایجاد میکند، بلکه به فعال شدن چرخهای اقتصادی نیز کمک خواهد کرد.
صالحی ادامه داد: در این مسیر یک نگاه دوطرفه لازم است؛ هم سرمایهگذار باید بپذیرد که با نرخهای معقول و پذیرش ریسک وارد این عرصه شود و هم سرمایهپذیر باید بتواند بازده مورد انتظار را فراهم کند.
وی تصریح کرد: نکته مهم دیگر تأثیر سرمایهگذاریهای مولد در کاهش تورم و حفظ ارزش پول ملی است؛ سودهای کلان و ناگهانی از بازارهای سفتهبازی ممکن است در ظاهر جذاب باشند، اما در بلندمدت آثار مخربی نظیر کاهش قدرت خرید و افزایش تورم بهدنبال دارند، برعکس، سرمایهگذاریهای خرد مولد با بازدهی معقول و منطقی هم ارزش دارایی افراد را حفظ و هم به ثبات اقتصادی کشور کمک میکند.
عضو هیئترئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: در حوزههای شهری این نوع سرمایهگذاریها مزایای بیشتری نیز دارد، اگرچه نمیتوان در اقتصاد وعده سود قطعی داد، اما تجربه و روندهای گذشته نشان میدهد که سرمایهگذاریهای خرد در پروژههای شهری که بیشتر با شفافیت بالایی همراه است، میتواند هم به پیشرفت شهرها کمک کند و هم سودی منطقی و قابلقبول نصیب سرمایهگذاران کند.
صالحی گفت: از جمله روشهای سرمایهگذاری که در حال حاضر در مدیریت شهری مطرح است، میتوان به مدلهایی همچون BOT، BOLT، BOO، EPCF، خرید خدمات، مشارکت مدنی و مدلهای نوین تأمین مالی خرد اشاره کرد.
وی اظهار داشت: شهرداریها میتوانند با طراحی پروژههایی در مقیاسهای کوچک و متوسط، زمینه ورود سرمایههای خرد مردمی را فراهم کنند؛ این رویکرد هم به پیشرفت سریعتر شهرها منجر میشود و هم هزینههای اداره شهر را کاهش میدهد، علاوه بر این افزایش بازدهی پروژهها و سوددهی مناسب برای سرمایهگذاران از دیگر مزایای این مدل است.
عضو هیئترئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: ورود سرمایهگذاران خرد به پروژههای شهری حتی میتواند راه را برای اجرای ابرپروژهها و پروژههای خاص باز کند؛ پروژههایی که پیش از این بهدلیل حجم بالای سرمایهگذاری کمتر مورد توجه قرار میگرفتند؛ این اتفاق میتواند مطالعات اقتصادی و بازدهی پروژهها را نیز استانداردتر و شفافتر کند و افق جدیدی در اقتصاد شهری بگشاید.
صالحی افزود: یکی از مسائل کلیدی در این میان جلب اعتماد مردم و ایجاد تضمینهای لازم برای سرمایهگذاران است؛ اگر بخواهیم اقتصاد کشور را به سمت رشد پایدار سوق دهیم و همزمان ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم را حفظ کنیم، باید از وسوسه سودهای ناگهانی و سفتهبازیهای کوتاهمدت فاصله بگیریم، در عوض با تکیه بر استانداردهای اقتصادی و نرخهای منطقی و معقول میتوان هم به پیشرفت کشور و شهرها کمک کرد و هم از سرمایهگذاریها بهرهمند شد.
وی تاکید میکند: با چنین نگاهی میتوان گفت که حوزه مدیریت شهری بهویژه با پشتوانه تجربه، اعتبار و منابع قابلتوجهی که در اختیار دارد، یکی از امنترین و مطمئنترین گزینههای سرمایهگذاری برای مردم است؛ این حوزه نهتنها بهدلیل داراییهای مشخص و ملموس، بلکه با توجه به چرخه اقتصادی فعالی که در بخشهای مختلف از جمله ساختوساز، حملونقل و خدمات شهری برقرار است و درآمدزایی بخشی از آن نیز از سوی مردم تأمین میشود، قابلیت اطمینان بالایی دارد.
عضو هیئترئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اگر مردم با دید عمیق و منطقی و با تمرکز بر سرمایهگذاریهای مولد وارد این عرصه شوند، هم از سود مناسب برخوردار خواهند شد و هم به توسعه پایدار شهرها و کشور کمک خواهند کرد؛ این مسیری است که هم منفعت فردی و هم منافع ملی را در بر میگیرد.
