زهره مختاری

زهره مختاری

 

خبر مجاز بودن برگزاری آزمون صرفا در سامانه شاد تکذیب می‌شود.

فرآیند ارزشیابی پایانی نوبت دوم مدارس از روز شنبه نهم خرداد آغاز می‌شود.

 

به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از روابط‌عمومی اداره کل نوسازی مدارس استان اصفهان، همزمان با دهه امامت و ولایت، آیین کلنگ‌زنی توسعه مدرسه قائم دینان در راستای نهضت توسعه عدالت آموزشی با مشارکت مردم و به همت خیر نیک‌اندیش اکبر دهنانی برگزار شد؛ آیینی که با حضور مسئولان استانی، شهرستانی و اهالی روستای دینان رنگی از همدلی، مسئولیت‌پذیری اجتماعی و توجه به آینده تعلیم‌وتربیت به خود گرفت.

این پروژه آموزشی با هدف توسعه فضاهای تربیتی و ارتقای زیرساخت‌های آموزشی منطقه، آغازگر فصل تازه‌ای در مسیر پاسخ‌گویی به نیازهای دانش‌آموزان روستای دینان خواهد بود. مشارکت خیران مدرسه‌ساز در کنار همراهی مردم، بار دیگر نشان داد که توسعه آموزش، زمانی ماندگار خواهد بود که با همدلی و حضور مردمی گره بخورد.

در این آیین، مسئولان حاضر با تأکید بر اهمیت گسترش عدالت آموزشی، نقش مدرسه را در شکل‌گیری آینده‌ای پویا و امیدآفرین برای نسل دانش‌آموز، اثرگذار توصیف کردند و مشارکت خیران در توسعه فضاهای آموزشی را سرمایه‌ای ارزشمند برای نظام تعلیم‌وتربیت دانستند.

این مراسم با حضور فتحی مدیرکل نوسازی، مدارس استان اصفهان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین چراغی امام‌جمعه قهجاورستان، قاسمی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری اصفهان، فتحی مدیر آموزش‌وپرورش ناحیه ۶ اصفهان، دهیار و اعضای شورای اسلامی روستای دینان و جمعی از اهالی خونگرم این روستا برگزار شد.

 

به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از ایرنا رییس هیات ورزش روستایی عشایری و بازی‌های بومی محلی اصفهان اظهار داشت: هدف از اجرای این برنامه با عنوان «حرکت و برکت» توسعه ورزش در مناطق روستایی و عشایری و احیای بازی‌های بومی محلی در مناطق مختلف است.

مهدی اسدی ادامه داد: در همین ارتباط نخستین جشنواره ورزشی روستایی عشایری «حرکت و برکت» استان در دهاقان و در مجموعه گردشگری «کوهسار» این شهرستان برگزار شد.

وی اضافه کرد: در رشته هفت سنگ بانوان زهرا رضایی، افسانه طاووسی و مرضیه عسگری هر سه از شهرستان میزبان حائر رتبه‌های اول تا سوم شدند و در بخش آقایان این رشته مهدی زمین پرداز از شهرضا، ابولحسن بهرامی از دهاقان و رحمت الله عرب مختاری از جرقویه رده‌های اول تا سوم را به دست آوردند.

رییس هیات ورزش روستایی عشایری و بازی‌های بومی محلی اصفهان ادامه داد: مسابقه حمل اجسام با قهرمانی نیاز معادی از سمیرم و دومی و سومی احسان احسانی و محمد رضا ایدر هر ۲ از دهاقان همراه بود.

اسدی افزود: در بازی محلی یه قل دو قل نیز محبوبه گودرزی و مریم گودرزی از دهاقان در جایگاه اول و دوم قرار گرفتند و مهناز عرب صالحی و زهرا سادات واعظی از جرقویه جایگاه سوم مشترک را کسب کردند.
 

تکرار قهرمانی دوی ۱۵۰۰ متر کشور توسط حسین نوری این بار در بندر ترکمن

حسین نوری ورزشکار ملی پوش دوومیدانی شهرستان سمیرم در رقابت‌های جایزه بزرگ قهرمانی کشور در شهر بندرترکمن با تکرار قهرمانی خود در سال جدید با اختلاف نسبت به سایرین عنوان قهرمانی و مدال طلای دوی ۱۵۰۰ متر کشور را با زمان ۳ دقیقه و ۴۷ ثانیه و ۶۹ صدم ثانیه به دست آورد.

استقبال از ملی‌پوشان اصفهانی تیم ملی پومسه

استقبال از ملی‌پوشان اصفهانی تیم ملی پومسه پس از پایان رقابت‌های آسیایی به میزبانی مغولستان در موکب ورزش و جوانان استان اصفهان انجام شد.

همایش استعدادیابی دوچرخه‌سواری با حضور مربی تیم ملی در شهرستان فریدن

در راستای شناسایی و پرورش استعدادهای نوظهور در رشته‌های دوچرخه‌سواری، همایش تخصصی استعدادیابی دوچرخه‌سواری با حضور «صفرزاده»، مربی برجسته و باسابقه تیم ملی دوچرخه‌سواری، در مجموعه ورزشی تختی فریدن برگزار شد.

‌این همایش که با هدف شناسایی نوابغ این رشته ورزشی و هدایت آن‌ها به مسیر حرفه‌ای برگزار شد و شاهد حضور پرشور علاقه‌مندان و جوانان مستعد در مجموعه ورزشی تختی، تحت نظارت اداره ورزش و جوانان شهرستان فریدن بود.

‌در این همایش صفرزاده با بررسی دقیق توانمندی‌های جسمانی و تکنیکی شرکت‌کنندگان، به دنبال یافتن استعدادهایی بود که پتانسیل حضور در تیم‌های استانی و ملی را دارند. مربی تیم ملی ضمن اشاره به اهمیت رشته دوچرخه‌سواری در توسعه ورزش، بر ضرورت حمایت از جوانان مستعد و فراهم آوردن زیرساخت‌های آموزشی تأکید کرد.

برگزاری مسابقات شطرنج در شاهین شهر

به‌مناسبت روز آزاد سازی خرمشهر مسابقه شطرنج ویژه بازیکنان زیر ۱۶ سال در تاریخ یکم خرداد ماه با حضور نوجوانان استان اصفهان در محل سالن هیات شطرنج شهرستان برگزار شد.

در پایان این مسابقات نتایج به شرح زیر بدست آمد.
مقام اول کل متولدین ۹۸-۹۷
رایان جانثاری ( شاهین شهر )
مقام اول کل متولدین ۹۶-۹۵
حلما حیدری
مقام اول کل متولدین ۹۴-۹۳
ماهان کمالی
مقام اول کل متولدین ۹۲-۹۱
امیر محمد رحیمی
مقام اول کل متولدین ۹۰-۸۹
مبین مظفری

حدود ۳۰۰ هزار ورزشکار سازمان یافته و حدود یک هزار و ۹۰۰ باشگاه ورزشی بخش خصوصی در استان اصفهان فعال است.

 

به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از ایرنا شینا انصاری در آیین افتتاح تصفیه خانه تکمیلی پساب شاهین شهر افزود: امروز در این شهر با استناد به ماده ۲۲ قانون، شهرداری از پساب فاضلاب برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌کند که رویکردی مناسب برای مقابله با چالش کم آبی است.

وی با بیان اینکه در شرایط حاضر محدودیت منابع آب یکی از چالش‌های اصلی کشور است‌، گفت: این مساله ناشی از مدیریت نادرست در دوره‌های گذشته است که باید با رویکردهای مناسب اصلاح شود.

معاون رییس جمهور افزود: همگام با اجرای طرح استفاده از پساب در شاهین شهر باید توسعه فضای سبز نیز با رویکرد استفاده از گیاهان مقاوم به خشکی و روش‌های نوین و هوشمند آبیاری همراه باشد تا همزمان با تغذیه آب‌خوان‌ها، با پدیده فرونشست نیز مقابله کند.

وی درباره خواسته مردم و مسوولان این شهر برای تخصیص عوارض آلایندگی صنایع بزرگ مانند نیروگاه منتظری و پالایشگاه گفت: این موضوع باید از طریق نمایندگان مجلس پیگیری شود تا قانون عوارض آلاینده‌ها به‌گونه‌ای اصلاح شود که در مرحله اول تاکید بر روی رفع آلودگی صنایع باشد.

انصاری یادآور شد: در حوزه حمل‌ونقل بار از پالایشگاه توسط خودروهای دودزا که تعداد آن‌ها به بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون می رسد، راهکارهای حمل‌ونقل ریلی باید در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: باور راسخ ما این است که حفاظت از محیط زیست بدون مشارکت مردم و جوانان محقق نمی‌شود و بهره بردن از این ظرفیت‌ها کمک می‌کند تا فرهنگ محیط زیستی در جامعه نهادینه شود.

نماینده مردم شهرستان‌های شاهین شهر و میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: موضوع سوزاندن مازوت در نیروگاه شهید منتظری و تخصیص نیافتن عوارض آلایندگی به شاهین شهر یک مساله اساسی است.

حسینعلی حاجی دلیگانی افزود: پالایشگاه‌ اصفهان برای بهینه‌سازی تصفیه مازوت اقداماتی انجام داده‌ است اما سرعت این فرآیند باید افزایش یابد.

وی همچنین با اشاره به طرح کاشت جنگل ۲۰۰ هکتاری در شاهین شهر گفت: اجرای کامل این طرح نیاز به مساعدت دارد و با اجرای آن از خیزش ریزگردها به سمت اصفهان جلوگیری خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به چالش‌های متعدد ناشی از کمبود آب در استان اصفهان، گفت: ضروری است که طرح انتقال آب از منابع جنوب استان به سرعت نهایی شود.

وی با تقدیر از اقدامات صورت گرفته توسط مدیریت استان گفت: درصورت عدم تکمیل طرح فوق، طرح‌های دیگر نیز با مشکل مواجه خواهند شد زیرا ما اکنون با کمبود آب شرب مواجه هستیم.

وی همچنین با اشاره به فرونشست سالانه ۱۹ سانتی‌متری در شهرستان شاهین شهر و برخوار گفت: این مساله ناشی از برداشت بی‌رویه آب از عمق زمین است.

نماینده شاهین شهر و برخوار در مجلس با اشاره به اینکه حدود ۷۰ درصد آجر کشور در این ۲ شهرستان تولید می‌شود از محیط زیست اصفهان درخواست کرد که شرایطی را برای انتقال این واحدها به مکانی مناسب‌تر فراهم کند.

با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست چند طرح بزرگ عمرانی و زیست محیطی در محدوده شمال استان اصفهان از جمله تصفیه خانه تکمیلی پساب شاهین شهر به بهره‌برداری رسید.

شاهین شهر در ۲۰ کیلومتری ‌شمال اصفهان واقع است.

 

به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از ایرنا شینا انصاری در آیین افتتاح تصفیه‌خانه تکمیلی پساب شاهین‌شهر و سیستم تصفیه‌خانه شهرک صنعتی بزرگ اصفهان در جمع خبرنگاران، افزود: در دولت چهاردهم، کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا را به عنوان مهم‌ترین ابزار نظارتی در قانون هوای پاک فعال شده است.

وی با تاکید بر فعال‌ شدن کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا برای کلان‌شهر اصفهان، ادامه داد: پیگیری جدی برای تبدیل نیروگاه شهید منتظری به سیکل ترکیبی تا پایان دولت چهاردهم با هدف حذف آلایندگی‌ها انجام شده است.

معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اهمیت مدیریت منابع آب اظهار داشت: امروز طرح های بزرگ محیط زیستی و زیرساختی در استان اصفهان و شاهین‌شهر افتتاح شد که همه آنها در راستای سیاست‌های کلان کشور در حوزه مدیریت منابع آب و بازچرخانی آن به فرایند تولید اجرایی شده‌اند.
‌وی افزود: اصفهان یک استان صنعتی است که از گذشته موضوعات محیط زیستی را دنبال می‌کرده، اما تمرکز فعلی ما بر طرح های زیرساختی و محیط زیستی، به دلیل رنج شدید این استان از کمبود منابع آب، بسیار حائز اهمیت است.

انصاری گفت: اجرای اینگونه طرح های زیست محیطی و تصفیه خانه های پساب به تغذیه آبخوان‌ها و بهبود وضعیت آبی منطقه کمک شایانی خواهد کرد.
‌وی با اشاره به آلایندگی نیروگاه شهید منتظری و برنامه این سازمان برای ارتقای آن به سیکل ترکیبی گفت: اصفهان یکی از کلان‌شهرهای کلیدی در حوزه آلودگی هواست و وضعیت نیروگاه‌های مازوت‌سوز آن در اولویت قرار دارد و در همین راستا، موضوع استفاده از مازوت کم‌گوگرد با همکاری وزارت نفت و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی برای نیروگاه‌های در بافت مسکونی مطرح شده است.
‌انصاری با تأکید بر اینکه تبدیل نیروگاه شهید منتظری به سیکل ترکیبی، بخش عمده‌ای از مشکلات آلایندگی را مرتفع می‌کند، ابراز امیدواری کرد که با پیگیری‌های در حال انجام، طرح ارتقای این نیروگاه تا پایان دولت چهاردهم محقق شود.

به گزارش ایرنا، تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی بزرگ شمال اصفهان روز سه شنبه با حضور معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست به بهره برداری رسید.

این طرح‌ در راستای کاهش آلودگی‌های محیط‌زیستی و مدیریت بهینه منابع آب در بخش صنعتی افتتاح شد.
‌ این طرح با هدف بازچرخانی آب، کاهش بار آلودگی‌های صنعتی و حفظ سلامت اکوسیستم منطقه به مرحله اجرا و بهره‌برداری رسیده است.

تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی بزرگ شمال شهر اصفهان هم‌زمان با هفته محیط زیست و با حضور معاون رییس‌جمهور، استاندار و جمعی از مسوولان کشوری و استانی به بهره‌برداری رسید.

 

به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل به نقل از ایرنا ایرنا مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان در این آیین با بیان اینکه عملیات اجرایی این طرح در چهار سال گذشته انجام شده است، اظهار داشت: مدول اول طرح تصفیه خانه و شبکه انتقال پساب شهرک صنعتی بزرگ اصفهان با ظرفیت بازچرخانی و تصفیه یک هزار و ۵۰۰ متر مکعب پساب در شبانه روز و به طول ۳۰ کیلومتر با هزینه حدود یک هزار میلیارد تومان ( یک‌ همت) افتتاح شد.

محمدجواد بگی با بیان اینکه این آب های تصفیه شده برای صنایع غیر غذایی و فضای سبز استفاده خواهد شد، ادامه داد: ۶۵۰ واحد صنعتی فعال این شهرک تا ۶ ماه آینده به این تصفیه خانه متصل خواهند شد و امیدواریم تا سه سال آینده مدول دوم با همین ظرفیت به بهره برداری برسد.

وی اظهار داشت: این طرح توسعه متوازنی را در منطقه برای اقتصاد و اشتغال شهرستان ایجاد خواهد کرد.

بگی خاطرنشان کرد: با تکمیل این طرح، تمام آب ورودی به شهرک بازچرخانی خواهد شد و مصارف آب به کمترین میزان خواهد رسید و بهینه سازی مصرف آب هم در دستور کار صنایع قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایرنا، تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی بزرگ شمال اصفهان روز سه شنبه با حضور معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست به بهره برداری رسید.

این طرح‌ در راستای کاهش آلودگی‌های محیط‌زیستی و مدیریت بهینه منابع آب در بخش صنعتی افتتاح شد.
‌ این طرح با هدف بازچرخانی آب، کاهش بار آلودگی‌های صنعتی و حفظ سلامت اکوسیستم منطقه به مرحله اجرا و بهره‌برداری رسیده است.

تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی بزرگ شمال شهر اصفهان هم‌زمان با هفته محیط زیست و با حضور معاون رییس‌جمهور، استاندار و جمعی از مسوولان کشوری و استانی به بهره‌برداری رسید.

 

 

به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل به نقل از ایرنا در دل طبیعت بکر و ارتفاعات سرسبز سمیرم، همانجا که زندگی با کوچ و طبیعت گره خورده است و عشایر به عشق مراتع زیبا اردیبهشت ماه را برای سفر به دل ییلاق‌های سمیرم انتخاب می‌کنند، شنیدن خبرخوش انرژی‌های پاک برای جامعه مولد عشایر قشقایی در حقیقت یک گام نو در راستای ارتقای کیفیت زندگی و پایداری وحفظ محیط زیست است.

توزیع صفحه‌های خورشیدی طرحی مستمر است که با مشارکت سازمان امور عشایر و شرکت توزیع برق (توانیر) در دستور کار قرار دارد و سال گذشته نیز ۲۹۰ صفحه خورشیدی با اعتباری بالغ بر چهار میلیارد تومان به عشایر سمیرم واگذار شد اما قیمت تمام‌شده هر صفحه در آن مقطع حدود ۳۰ میلیون تومان برآورد شده بود.

اکنون با اجرای مرحله پنجم طرح توزیع صفحه‌های خورشیدی،باز هم فصل تازه‌ای از امید به چادرهای خودکفای عشایر گشوده شد که نویدبخش آینده‌ای روشن‌تر با تکیه بر منابع تجدیدپذیر است.

طرحی که گفته می‌شود یک گام در جهت تأمین آسایش و رفاه خانوارهای کوچ‌رو است اما اقدامی مؤثر در راستای حفظ محیط‌زیست و کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی محسوب می‌شود.

این موضوع مهم را پیش از این محمودمسلم‌زاده، فرماندار سمیرم مطرح و بر اهمیت توسعه زیرساخت‌های انرژی در مناطق عشایری تأکید کرده بود.

وی گفت: در مرحله پنجم ۹۰ درصد از اعتبار این طرح، توسط شرکت توزیع برق استان و ۱۰ درصد آن با مشارکت جامعه عشایری تأمین شده است که نشان‌دهنده همراهی مؤثر عشایر در توسعه زیرساخت‌های پایدار است و هدف‌گذاری نهایی مدیریت شهرستان سمیرم این است که با تداوم مشارکت عشایر و پیگیری تخصیص اعتبارات لازم، ظرف سه تا چهار سال آینده تمامی چادرهای عشایر این شهرستان به صفحه‌های خورشیدی تجهیز شوند.

مسلم زاده با تأکید بر نقش بی‌بدیل عشایر در اقتصاد و تولید کشور، خاطرنشان کرد: توزیع پنل‌های خورشیدی تنها بخشی از اقدام‌های زیرساختی در این مناطق است و همزمان با این طرح، طرح‌های دیگری از جمله به‌سازی و تیغ‌زنی جاده‌های عشایری، اجرای طرح‌های آبرسانی سیار و پایدار، نصب دکل‌های مخابراتی و حمایت از اشتغال‌زایی مانند تشکیل صندوق‌های خرد زنان عشایری و ایجاد میادین عرضه دام در دست اجراست تا زمینه برای ارتقای رفاه و ماندگاری عشایر در عرصه‌های تولیدی فراهم شود.

60 خانوار عشایری سمیرم طعم شیرین انرژی خورشیدی را چشیدند

اما رییس امور عشایر سمیرم در یک گفت‌و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، تأمین روشنایی چادرها و سرپناه‌ها، امکان شارژ تلفن همراه، حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی و جلوگیری از تخریب مراتع و بوته‌کنی را از جمله اهداف چند گانه طرح بهره‌مندی عشایر از انرژی خورشیدی دانست.

محمد نبی قاسم‌پور با بیان اینکه در مرحله پنجم توزیع صفحه‌های خورشیدی، ۶۰ خانوار عشایری زیر پوشش خواهند رفت، گفت: این تعداد دستگاه صفحه خورشیدی با اعتباری بیش از ۲ میلیارد تومان تأمین و در اختیار جامعه عشایری قرار گرفته و اجرای این طرح نقش موثری در بهبود رفاه عشایر دارد و به دلیل همخوانی با شرایط زندگی کوچ‌رویی با استقبال جامعه عشایری همراه شده است.

وی درباره نحوه اولویت‌بندی در توزیع تجهیزات خورشیدی گفت: اولویت توزیع بر اساس جمعیت عشایری هر منطقه، کوچ‌رو بودن، داشتن مدارک عشایری و همچنین عدم بهره‌مندی از خدمات تعیین می‌شود.

قاسم‌پور با اشاره به ویژگی‌های این طرح اضافه کرد: استفاده از انرژی پاک در تامین برق، همسو بودن با طبیعت و قابلیت حمل در مسیر کوچ از مهم‌ترین مزیت‌های این طرح است.

وی ادامه داد: طرح برخورداری عشایر از انرژی‌های نو هر ساله با مشارکت مدیریت برق (توانیر) و سازمان امور عشایر انجام گرفته و گسترش یافته است تا پوشش کامل عشایر کوچ‌رو را در بر گیرد.

رییس اداره امور عشایر سمیرم درباره آموزش‌های ارائه شده به عشایر نیز گفت: آموزش لازم هنگام تحویل صفحه‌های خورشیدی به‌صورت چهره به چهره انجام می‌شود و دفترچه راهنما و نکات نگهداری نیز در اختیار بهره‌برداران قرار می‌گیرد و همچنین در صورت بروز مشکل، افراد به نمایندگی‌های مجاز ارجاع داده می‌شوند.

وی بیان کرد: این طرح با مشارکت شرکت توزیع برق در تولید و اداره امور عشایر در توزیع عادلانه و همچنین با پیگیری و تخصیص اعتبارات از سوی فرمانداری شهرستان اجرا شده است.

قاسم‌پور خاطرنشان کرد: عشایر به دلیل همنشینی با طبیعت، در ترویج و استفاده از انرژی‌های پاک نقش پیشرو داشته‌اند و این موضوع با سازگاری بیشتر در حفظ محیط زیست و جلوگیری از بوته‌کنی و تخریب مراتع همراه است.

وی در ادامه به دیگر اقدامات زیرساختی در جهت توسعه زندگی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی عشایر اشاره کرد و افزود: زیرسازی و آسفالت جاده‌های مواصلاتی، طرح‌های تهیه آب پایدار، احداث شهرک‌های اسکان خودجوش، طرح‌های اشتغال‌زایی از جمله احداث دامگاه، نصب دکل‌های مخابراتی، ایجاد میدان عرضه دام، ایجاد صندوق‌های خرد زنان عشایری، طرح‌های گردشگری و مشاغل جایگزین و همسو با مراتع از جمله این اقدامات است.

به گزارش ایرنا، شمار عشایر استان اصفهان بالغ بر ۶۰ هزار نفر در قالب ۱۱ هزار خانوار و مشتمل بر سه گروه و جمعیت اصلی هستند.

عشایر ایل بختیاری از خوزستان به شهرستان‌های فریدونشهر، چادگان و فریدن در غرب اصفهان کوچ می‌کنند، عشایر ایل قشقایی از بوشهر، فارس و کهگیلویه و بویراحمد رهسپار شهرستان‌های سمیرم، دهاقان و شهرضا در جنوب استان می‌شوند و همچنین عشایر عرب جرقویه در شهرستان جرقویه در شرق اصفهان سکونت دارند.

شهرستان کوهستانی سمیرم در جنوب استان اصفهان نیز به‌عنوان منطقه ییلاقی هر ساله میزبان کوچ بهاره چهار طایفه «دره شوری»، «عمله»، «فارسیمدان» و «شش بلوکی» از ایل بزرگ عشایر قشقایی با حدود ۲۵ هزار نفر در قالب بیش از پنج هزار و ۲۰۰ خانوار است که هرساله با ۶۰۰ هزار راس دام سبک به مراتع سمیرم کوچ و از ۴۵۵ هزار هکتار مرتع به مدت پنج ماه بهره‌برداری می کنند.

 

یکی از اهداف مهم جنگلداری نوین افزایش تاب آوری و سازگاری با تغییرات اقلیمی عرصه‌های جنگلی از طریق عملیات اجرایی و فنی اجتناب ناپذیر است.

 

به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از خبرگزاری مهر، صنعت فولاد جهان امروز در میانه یک دگردیسیِ عمیق و چندلایه قرار دارد؛ گذاری تدریجی اما شتابنده از مدل‌های سنتیِ مبتنی بر تناژ و ظرفیت‌سازیِ صِرف به سوی مدل‌های پیشرفته‌ای که بر پایه دانش، خدمات مهندسی، دارایی‌های نامشهود و نوآوریِ فرآیندی استوار شده‌اند.

در این فضای متحولِ جهانی، گروه فولاد مبارکه با اعلام و اجرای یک تغییر جهتِ استراتژیکِ بنیادین، نه تنها در حال بازتعریفِ هویتِ سازمانی خویش است، بلکه در تلاش است تا مرزهای مرسومِ صنعت فولاد در ایران و منطقه را جابه‌جا کند.

این تحول، در واقع گذاری عمیق از «سخت‌افزارِ تولید» به «مغزافزارِ نوآوری» است؛ مسیری که با هدفِ خودکفاییِ فناورانه، بومی‌سازیِ دانش فنیِ پیشرفته و نهایتاً صادراتِ لایسنس و خدمات مهندسی طراحی شده است.

چنین رویکردی نه تنها شرکت را در برابر نوساناتِ ادواریِ بازارهای جهانی بیمه می‌کند، بلکه آن را به موتور پیشرانِ «پیچیدگیِ اقتصادی» در سطح ملی بدل می‌سازد؛ مفهومی که به اذعان بسیاری از اقتصاددانانِ توسعه، شرط اصلیِ عبور از اقتصادِ مبتنی بر منابع به اقتصادِ مبتنی بر دانش و خلاقیت است.

این مسیرِ تکاملی که ریشه در دورانِ حماسه‌سازِ پس از جنگ تحمیلی دارد، با مأموریتِ راهبردیِ «بازسازی» آغاز شد؛ دورانی که در آن شعله‌های صنعت دوباره افروخته شد و امروزه آن تجربه پایداری، به بلوغِ نوسازی و نوآفرینی رسیده است.

در همین خصوص فولاد مبارکه توانسته بازسازی بخش‌های مختلف را با قدرت و جدیت پیش ببرد و موفقیت‌های چشمگیری نیز در این زمینه حاصل شده است.

گذار از عملیات‌محوری به دانشی‌شدن؛ معماریِ یک سازمانِ فناورِ تمام‌عیار

مهم‌ترین وجه تمایزِ این تغییر پارادایم، در تحولِ بنیادینِ جایگاه و کارکردِ «تحقیق و توسعه» در ساختار سازمانی فولاد مبارکه نمود پیدا می‌کند.

در مدل‌های سنتیِ حاکم بر صنایع سنگین کشور، واحدهای تحقیق و توسعه همواره به عنوان «مراکز هزینه» نگریسته می‌شدند؛ واحدهایی که بدون ایجادِ درآمدِ مستقیم، بودجه مصرف می‌کردند و ارزش‌آفرینیِ آن‌ها اغلب در کوتاه‌مدت قابل اندازه‌گیری نبود.

اما در پارادایم جدیدِ فولاد مبارکه، این نگاه دگرگون شده است. امروزه، R&D به قلبِ خلق ثروت و یکی از اصلی‌ترین «مراکز سود» سازمان تبدیل شده است.

این تغییرِ مفهومی، به خودیِ خود یک انقلابِ مدیریتی محسوب می‌شود؛ زیرا کلِ منطقِ سرمایه‌گذاری، تخصیص بودجه و ارزیابیِ عملکرد در سازمان را دگرگون می‌کند.

نشانه‌ی عینیِ این بلوغِ فناورانه را می‌توان در توانمندیِ فولاد مبارکه برای «مدیریتِ دانشِ نهفته در فرآیندهای تولیدی» مشاهده کرد.

جایی که شرکت قادر شده است، بدونِ کمترین اتکا به لایسنسورهای بین‌المللی و در شرایط تحریم، کوره‌های ذوب خود را بازطراحی، بازسازی و راه‌اندازی مجدد کند، یعنی دستیابی به «کد منبع» تولید فولاد.

باید به خاطر داشت که بلافاصله پس از پایان جنگ، موضوع بازسازیِ بنیادینِ فولاد با تکیه بر اراده داخلی شروع شد و با همین رویکردِ جهادی، اتفاقات بسیار مبارکی در پهنه صنعت رخ داد.

پیشرفت‌های چشمگیر و خیره‌کننده‌ای که امروز شاهد آن هستیم، گواهی بر این مدعاست که حرکت از «بازسازیِ پس از جنگ» به سمت «نوسازیِ مدرن»، با موفقیتی تام صورت گرفته است.

این یعنی سازمان به درجه‌ای از خودآگاهیِ فنی و مهندسی رسیده است که می‌تواند از یک مصرف‌کننده صرف و همیشگیِ تکنولوژی، به یک خالق و توسعه‌دهنده فناوری تبدیل شود.

این خودآگاهیِ فنی، امکانِ پیاده‌سازی مفاهیم پیشرفته‌ای نظیر هوشمندسازی خطوط تولید، بهینه‌سازی انرژی، بازیافت حرارتی و استفاده از الگوریتم‌های داده‌محور برای کنترل کیفیت را فراهم آورده است.

در چنین فضایی، دانش دیگر یک کالای وارداتی نیست، بلکه یک «داراییِ استراتژیک» است که به طور مستمر تولید، ذخیره، بازتولید و تکثیر می‌شود.

این رویکردِ تحول‌آفرین، اما، محدود به مرزهای سازمان باقی نمانده است.

فولاد مبارکه با نگاهی هوشمندانه، در حالِ ایجاد و تقویت یک «اکوسیستمِ نوآوریِ باز» است. تعامل ساختاریافته با شرکت‌های دانش‌بنیان، استارتاپ‌های فناور، صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیرِ شرکتی (CVC) و شبکه‌های تأمین‌کننده فناوری، نشان می‌دهد که مدیریت ارشد شرکت به خوبی دریافته است که نوآوریِ بزرگ، درون دیوارهای یک سازمان منزوی متولد نمی‌شود، بلکه در محلِ تلاقیِ ایده‌ها، سرمایه‌ها و استعدادهای گوناگون شکل می‌گیرد.

این رویکردِ شبکه‌ای، به شرکت اجازه می‌دهد تا از چابکی، سرعت و خلاقیتِ استارتاپ‌ها بهره‌مند شود، بدون آن که گرفتار بروکراسیِ سنگین و فرآیندهای کندِ تصمیم‌گیری در سازمان‌های بزرگ و پیچیده شود.

نتیجه‌ی این هم‌افزایی، تبدیل شدنِ هزینه‌های سنگینِ تحقیق و توسعه به جریان‌های درآمدیِ متنوع و پایدار است؛ جایی که فناوری‌های بومی‌سازی شده در حوزه‌های حیاتیِ نظیر فولاد سبز و بهینه‌سازی انرژی، نه تنها مصرف داخلی را کاهش می‌دهند، بلکه قابلیت تجاری‌سازی و صادرات به بازارهای منطقه‌ای را نیز پیدا می‌کنند.

نکته‌ی حائز اهمیت دیگر، تطابق کامل این مسیر با الگویِ تحولِ شرکت‌های پیشروی جهانی است.

بررسی تطبیقی نشان می‌دهد که غول‌های صنعت فولاد نظیر «پوسکو» در کره جنوبی، «نیپون استیل» در ژاپن و شرکت‌های مهندسیِ برتر اروپایی نظیر «دانیلی» و «اس‌ام‌اس گروپ»، همگی مسیر مشابهی را برای تضمینِ بقا و حفظ رقابت‌پذیری خود طی کرده‌اند.

پوسکو با ابداعِ مفهوم «بازاریابیِ راه‌حل»، نشان داد که فروشِ فولاد به همراهِ خدمات مهندسی، ارزش افزوده‌ای به مراتب بیشتر از فروشِ صرفِ ورق فولادی ایجاد می‌کند.

نیپون استیل با ایجاد یک بازوی مهندسیِ قدرتمند، توانست از دانشِ انباشته‌شده‌ی خود برای صدور لایسنس در حوزه‌ی فولاد سبز و بهره‌وری انرژی استفاده کند و نهایتاً، شرکت‌هایی نظیر دانیلی و اس‌ام‌اس گروپ از ابتدا بر این اصل بنا شده‌اند که سود اصلیِ آن‌ها نه از فروشِ محصول نهایی، بلکه از فروشِ «دانشِ طراحی، مهندسی و ساختِ خطوط تولید» تأمین می‌شود.

فولاد مبارکه با هدف‌گذاریِ خود، در واقع در تلاش است تا ضمن تلفیقِ تجارب موفق این الگوها، نسخه‌ای بومی و منطقه‌ای از این مدل کسب‌وکارِ دانش‌بنیان را خلق کند؛ نسخه‌ای که بتواند ایران را از یک واردکننده و مصرف‌کننده تکنولوژی، به یک صادرکننده و خالق آن در سطح منطقه تبدیل کند.

بازسازی جهادی فولاد مبارکه پس از جنگ رمضان

چشم‌انداز بلندمدت و بلندپروازانه‌ای که فولاد مبارکه برای خود ترسیم کرده است، فراتر از افزایش صرف ظرفیت اسمی تولید است.

هدف غایی این شرکت، تبدیل شدن به یک صادرکننده معتبر لایسنس و یک پیمانکار اصلیِ پروژه‌های EPC (مهندسی، تأمین تجهیزات و ساخت) در سطح منطقه است.

این بدان معناست که فولاد مبارکه در افق بلندمدت، نه تنها به تولید فولاد ادامه می‌دهد، بلکه «دانشِ تولید فولاد» را نیز به عنوان یک کالای ارزشمند و راهبردی به سایر کشورهای منطقه صادر می‌کند.

این تغییرِ جایگاه در زنجیره ارزش جهانی، سه دستاوردِ بزرگِ ساختاری، اقتصادی و ژئوپلیتیک را به همراه خواهد داشت:

نخستین دستاورد، ارتقای جایگاه ژئوپلیتیک و صنعتی ایران در منطقه است.

وقتی یک کشور به «مرجع مهندسی» در یک صنعت استراتژیک تبدیل شود، قدرت چانه‌زنیِ آن در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد.

دیگر کشورها برای دسترسی به دانش فنی، ناگزیر از تعامل و همکاری با شرکت‌های ایرانی خواهند بود. این یعنی خلق یک «قدرت نرمِ صنعتی» که تأثیرات آن فراتر از مرزهای اقتصاد و وارد عرصه دیپلماسی نیز می‌شود.

دومین دستاورد، تحقق تاب‌آوری ساختاری در برابر تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی است. تجربه دهه‌های اخیر به خوبی نشان داده است که تحریم‌ها عمدتاً بر وارداتِ تجهیزات، قطعات حساس و لایسنس‌های فناورانه متمرکز هستند.

در واقع، پس از عبور از جنگ سخت، امروز در میانه یک «جنگ تکنولوژی» هستیم؛ اما اگر کشوری صاحبِ تمامی لایه‌های دانش و فناوری یک صنعت استراتژیک باشد، این تحریم‌ها نه تنها کارآیی خود را از دست می‌دهند، بلکه به فرصتی برای تسریعِ خودکفایی و نوآوری تبدیل می‌شوند.

در چنین شرایطی، صنعت فولاد ایران به یک «جزیره‌ی ایمن» در دریای متلاطم تنش‌های بین‌المللی تبدیل خواهد شد.

سومین و شاید ژرف‌ترین دستاورد، دستیابی به «پیچیدگی اقتصادی» است. این مفهوم که توسط اقتصاددانانی نظیر هیدالگو و هوسمان توسعه یافته است، نشان می‌دهد که ثروت واقعی ملت‌ها نه در منابع طبیعی و زیرزمینی، بلکه در تنوع، انحصاری بودن و پیچیدگیِ دانشِ نهفته در محصولات و خدمات صادراتی آن‌ها نهفته است.

کشوری که صرفاً فولاد خام یا ورق فولادی صادر می‌کند، در سطوح پایینِ پیچیدگی اقتصادی قرار دارد؛ اما کشوری که «دانش و مهندسیِ ساختِ یک کارخانه فولاد» را صادر می‌کند، به سطوح بالایی از پیچیدگی و در نتیجه، درآمدِ سرانه و توسعه‌یافتگی دست یافته است.

حرکت فولاد مبارکه در این مسیر، دقیقاً به معنای حرکت در جهت افزایش پیچیدگیِ اقتصادِ ملی و عبور از دام درآمدهای خام است.

با این حال، موفقیت در این مسیرِ بازگشت‌ناپذیر و راهبردی، نیازمندِ مجموعه‌ای از الزاماتِ جدی و هم‌افزاست که فقدان هر یک از آن‌ها می‌تواند کل پروژه را با مخاطره مواجه کند.

نخستین الزام، ایجاد زیرساخت‌های حقوقی و اجراییِ مستحکم برای «حفاظت از مالکیت معنوی» است.

ورود به بازار فروش دانش و لایسنس، بدون داشتن یک نظام حقوقیِ قدرتمند برای ثبت اختراع، حفاظت از اسرار تجاری و پیگیریِ حقوقیِ تخلفات، عملاً غیرممکن و پرریسک است.

دومین الزام، بازاریابیِ هوشمندانه و تهاجمی برای «برندِ تکنولوژیکِ ایرانی» در بازارهای بین‌المللی است.

بازارِ فروش دانش فنی، بازاری انحصاری و مبتنی بر اعتبار است. مشتریانِ بین‌المللی باید اطمینان حاصل کنند که تکنولوژیِ ایرانی از استانداردهای جهانی، کاراییِ اثبات‌شده و قابلیت رقابت برخوردار است.

این نیازمند سرمایه‌گذاری در دیپلماسی علمی، حضور در نمایشگاه‌های معتبر بین‌المللی و اخذ تأییدیه‌ها و استانداردهای جهانی است.

سومین و شاید مهم‌ترین الزام، مدیریت هوشمندانه و تدریجی «گذار فرهنگی» در سطح سازمان است.

یک سازمان بزرگ تولیدی که دهه‌ها با منطق «تناژ و تولید انبوه» اداره شده است، به طور طبیعی در برابر پذیرش منطق جدیدِ «خلاقیت، نوآوری، ریسک‌پذیری و فروش دانش» مقاومت نشان خواهد داد.

تغییر ذهنیت کارکنان و مدیران از سنجش موفقیت با «تعداد تُن‌های خروجی» به سنجش آن با «تعداد لایسنس‌های صادراتی، تعداد ثبت اختراعات و میزان درآمدِ حاصل از فروش دانش»، یک پروژه‌ی بلندمدت و حساس فرهنگی است که نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، آموزش مستمر و الگوسازیِ مؤثر است.

این تحولِ تاریخی، در نهایت، چهره فولاد مبارکه را از یک کارخانه‌ی بزرگ و صرفاً تولیدی، به یک «مغز صنعتی» تمام‌عیار و پویا تبدیل خواهد کرد.

مغزی که نه تنها چرخ‌های صنعت کشور را می‌چرخاند، بلکه قادر است مسیر توسعه صنعتی ایران را برای دهه‌های آینده ترسیم و هدایت کند.

در این معماریِ نوین، مهندسیِ ایرانی دیگر یک مهارتِ تقلیدی یا یک دانشِ وارداتی نیست، بلکه به یک «زبانِ مشترک فنی و راهبردی» در سراسر منطقه تبدیل خواهد شد.

این، چشم‌اندازی است که فراتر از اهداف و منافع یک شرکت واحد، آینده صنعت و اقتصاد ایران را در یک نقشه راهِ جهشی و تحول‌آفرین قرار می‌دهد؛ نقشه‌راهی که در آن فولاد مبارکه به نمادی از «خودباوریِ فناورانه» و «عبور از مرزهای دانش» بدل می‌شود و الگویی قابل اتکا برای سایر صنایع سنگین و مادر کشور فراهم می‌آورد تا مسیر مشابهی را برای تحقق اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان واقعی طی کنند.

پنج شنبه, 06 خرداد 1405 21:53

سوئد؛ قطب تازه فولاد سبز اروپا

به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از پایگاه تحلیلی خبری ایراسین تقاضا برای محصولات فولادی نهایی در سوئد پس از چند سال رکود، وارد مرحله‌ای از احیای پایدار شده است؛ روندی که بر پایه یک مدل منحصربه‌فرد همکاری میان دولت و بخش خصوصی شکل گرفته است.

دولت سوئد تا ۱۵ درصد از هزینه‌های مرتبط با گذار سبز در صنعت فولاد را تقبل می‌کند و همزمان میلیاردها یورو در زیرساخت‌های حیاتی سرمایه‌گذاری کرده است.

بازیگران اصلی صنعت فولاد سوئد

بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد سوئد و یکی از رهبران جهانی در حوزه فولادهای با استحکام بالا، شرکت SSAB است.

این شرکت در سوئد سه کارخانه اصلی در اختیار دارد:

  • لولئو با ظرفیت اسمی ۲.۳ میلیون تن در سال
  • اوکسلسوند با ظرفیت ۱.۵ میلیون تن
  • بورلانگه با ظرفیت ۲ میلیون تن

کارخانه بورلانگه بزرگ‌ترین واحد نورد این شرکت محسوب می‌شود و فاقد بخش فولادسازی است.

کارخانه Avesta Works، متعلق به گروه فنلاندی Outokumpu، یکی از پیشرفته‌ترین مجتمع‌های فولادی جهان به شمار می‌رود.

  • ظرفیت فولادسازی: ۷۵۰ هزار تن
  • ظرفیت نورد: ۶۵۰ هزار تن

این مجموعه در تولید کلاف‌های گرم و سرد فولاد زنگ‌نزن تخصص دارد.

اوواکو؛ تمرکز بر فولادهای خاص

کارخانه‌های گوفورش، اسمدی‌باکن و بوکسهولم تحت مالکیت شرکت Ovako، زیرمجموعه Nippon Steel، فعالیت می‌کنند.

ظرفیت‌ها شامل ۵۰۰ هزار تن فولادسازی در گوفورش و ۷۰۰ هزار تن ظرفیت ترکیبی فولادسازی و تولید محصولات طویل است.

در اسمدی‌باکن فولادسازی با کوره قوس الکتریکی انجام می‌شود و واحدهای نورد در بوکس‌هولم مستقر هستند. اوواکو در تولید فولادهای بلبرینگی و محصولات ویژه صنعت خودرو تخصص دارد.

کارخانه Alleima در سندویکن، تولیدکننده لوله، سیم و مقاطع فولادی است و ظرفیت فولادسازی آن ۳۰۰ هزار تن برآورد می‌شود.

این شرکت با وجود مقیاس کوچک، در حوزه محصولات با حاشیه سود بالا مانند لوله‌های دقیق صنایع هوافضا و سیم‌های پزشکی نقش مهمی دارد.

شرکت Stegra (نام پیشین H۲ Green Steel) در حال ساخت یک مجتمع ۲.۵ میلیون تنی مبتنی بر فناوری احیای مستقیم با هیدروژن و کوره قوس الکتریکی (DRI-EAF) است.

این پروژه، جاه‌طلبانه‌ترین طرح متالورژی هیدروژنی اروپا محسوب می‌شود و نخستین فاز آن قرار است تا پایان سال ۲۰۲۶ راه‌اندازی شود.

موج سرمایه‌گذاری سبز در فولاد سوئد

شرکت SSAB در حال اجرای تحول سبز گسترده‌ای است.

در کارخانه لولئو، ساخت کوره‌های قوس الکتریکی آغاز شده که تا اوایل دهه ۲۰۳۰ جایگزین تولید سنتی کوره بلند و کنورتور اکسیژنی خواهند شد.

ارزش این پروژه ۴.۵ میلیارد یورو برآورد می‌شود که ۷۰ میلیون یورو آن از محل کمک‌های اتحادیه اروپا تأمین شده است.

همزمان، ساخت کوره قوس الکتریکی در اوکسلسوند نیز در حال انجام است و قرار است کوره‌های بلند این کارخانه در سال ۲۰۲۷ تعطیل شوند.

اوواکو تمرکز خود را بر کربن‌زدایی مراحل میانی تولید گذاشته است.

در اوت ۲۰۲۳ نخستین تأسیسات جهان برای تولید هیدروژن سبز جهت گرمایش فولاد پیش از نورد در کارخانه گوفورش راه‌اندازی شد.

هزینه این پروژه ۱۷ میلیون یورو اعلام شده است. همچنین در کارخانه بوکسهولم، در مارس ۲۰۲۵ کوره گرمایشی جدیدی با قابلیت استفاده همزمان از گاز طبیعی و هیدروژن افتتاح شد.

شرکت Alleima در سال ۲۰۲۵ یک کوره بازذوب خلأ قوسی (VAR) جدید راه‌اندازی کرد. همزمان خطوط جدید پوشش‌دهی حرارتی و تولید لوله‌های دقیق برای الکترولایزرهای هیدروژنی نیز افتتاح شد.

این شرکت سالانه بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون یورو در تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری می‌کند.

نقش دولت سوئد؛ از تنظیم‌گر تا سرمایه‌گذار

دولت سوئد صرفاً نقش ناظر ندارد، بلکه به یکی از سرمایه‌گذاران فعال گذار سبز تبدیل شده است.

حمایت‌های دولتی شامل:یارانه مستقیم، وام‌های ترجیحی و توسعه زیرساخت‌ها است.

ابزار اصلی این حمایت‌ها، صندوق «Industrial Leap» یا Industriklivet است که زیر نظر آژانس انرژی سوئد فعالیت می‌کند.

حمایت گسترده اتحادیه اروپا

صندوق نوآوری اتحادیه اروپا ۱۴۳ میلیون یورو برای پروژه HYBRIT اختصاص داده است؛ پروژه‌ای مشترک میان SSAB، LKAB و Vattenfall برای تولید آهن اسفنجی مبتنی بر هیدروژن. Stegra نیز برای توسعه کارخانه بودن تا ظرفیت ۵ میلیون تن در سال ۲۰۳۰، کمک‌هزینه ۲۵۰ میلیون یورویی دریافت کرده است.

کل سرمایه‌گذاری این پروژه اکنون به ۶.۵ میلیارد یورو رسیده است.

شرکت دولتی Svenska kraftnät صدها میلیون یورو برای توسعه خطوط انتقال برق در شمال سوئد سرمایه‌گذاری می‌کند تا برق سبز موردنیاز کارخانه‌های فولادی تأمین شود.

نیاز انرژی کارخانه بودن به‌تنهایی با کل مصرف برق کشور Denmark قابل مقایسه است.

از سال ۲۰۱۹ دولت سوئد از طریق اداره حمل‌ونقل این کشور، پروژه نوسازی خط‌آهن Malmbanan را آغاز کرده است.

این مسیر ریلی وظیفه انتقال سنگ‌آهن شرکت LKAB از معادن کیرونا به کارخانه‌های SSAB و Stegra را برعهده دارد و نقش حیاتی در استمرار تولید ایفا می‌کند.

برق ارزان؛ مزیت کلیدی فولادسازان سوئدی

هزینه برق در گذار سبز صنعت فولاد، عامل تعیین‌کننده محسوب می‌شود.

سوئد با ایجاد مجموعه‌ای از مشوق‌های غیرمستقیم، برق را برای فولادسازان بسیار ارزان‌تر از متوسط اروپا فراهم کرده است.

شرکت‌های فولادی مانند SSAB، Stegra و Ovako قراردادهای بلندمدت ۱۰ تا ۲۰ ساله با تولیدکنندگان برق از جمله Vattenfall منعقد می‌کنند.

این قراردادها با قیمت‌های ثابت و پایین‌تر از نرخ بازار منعقد می‌شود و دولت از طریق آژانس اعتبار صادراتی سوئد (EKN) تضمین مالی ارائه می‌دهد.

صنایع انرژی‌بر از جمله فولادسازی تنها ۰.۶ اوره به ازای هر کیلووات ساعت مالیات انرژی پرداخت می‌کنند، در حالی که این رقم برای خانوارها ۴۵ اوره است.

با وجود آنکه ۹۹ درصد برق سوئد از منابع برق‌آبی، هسته‌ای و بادی تأمین می‌شود، فولادسازان همچنان بخشی از برق خود را از بازار Nord Pool خریداری می‌کنند؛ بازاری که قیمت آن تحت تأثیر هزینه مجوزهای کربنی اروپاست. دولت بخشی از این هزینه کربنی را جبران می‌کند.

در نتیجه این سیاست‌ها، کارخانه‌های بزرگ فولاد شمال سوئد در سال ۲۰۲۵ برق را با قیمت ۳۰ تا ۴۵ یورو به ازای هر مگاوات ساعت خریداری کردند؛ در حالی که متوسط قیمت برق صنعتی در اتحادیه اروپا حدود ۹۵ یورو بود.

سوئد؛ قطب تازه فولاد سبز اروپا

سوئد در مجموع یک صادرکننده خالص برق محسوب می‌شود و بخش عمده صادرات برق این کشور به لهستان، آلمان، فنلاند، لیتوانی انجام می‌شود.

با این حال، در ساعات اوج مصرف و دوره‌هایی که تولید برق بادی کاهش می‌یابد، شبکه برق سوئد بخشی از نیاز خود را از طریق واردات برق از لهستان و آلمان تأمین می‌کند.

آژانس انرژی سوئد (Energimyndigheten) پیش‌بینی کرده است مصرف انرژی این کشور از سطح فعلی ۱۳۰ تراوات ساعت به حدود ۲۵۰ تا ۲۸۰ تراوات ساعت تا سال ۲۰۴۵ افزایش یابد.

این رشد عمدتاً ناشی از روند گذار سبز در صنعت فولاد و همچنین توسعه سایر صنایع انرژی‌بر خواهد بود.

محصولات تخت؛ ستون اصلی صنعت فولاد سوئد

محصولات تخت فولادی شامل ورق‌های گرم و سرد، حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد از کل تولید فولاد سوئد را تشکیل می‌دهند.

بخش عمده این محصولات در کارخانه‌های شرکت SSAB در لولئو و بورلانگه تولید می‌شود؛ کارخانه‌هایی که عمدتاً صنایع خودروسازی و ماشین‌آلات سنگین را تأمین می‌کنند.

تولید فولاد خام و محصولات نوردی در سوئد طی سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵ همزمان با کندی رشد اقتصادی در اروپا روندی نزولی داشته است.

کاهش تولید در سال ۲۰۲۴ تا حدی به آماده‌سازی کارخانه‌ها برای اجرای پروژه‌های نوسازی و مدرن‌سازی نیز مرتبط بوده است.

در نیمه دوم سال ۲۰۲۵، نرخ بهره‌برداری از خطوط نورد فولاد در سوئد بهبود یافت؛ موضوعی که عمدتاً ناشی از کاهش موجودی انبارهای معامله‌گران و کارخانه‌های فولادی عنوان شده است.

این روند نشانه‌ای از بازگشت تدریجی تعادل به بازار فولاد سوئد و افزایش تقاضای مصرفی پس از دوره‌ای از رکود به شمار می‌رود.

سوئد؛ قطب تازه فولاد سبز اروپا

  • جامعه
  • اقتصاد
  • فرهنگ و هنر
  • علم و پیشرفت
K2_AUTHOR_TEMPLATE زهره مختاری
یکشنبهب ظ+0330E_خرداد+0330Rخردادب ظ+0330_+0330Eخرداد+03:300ب ظ+0330E2
K2_AUTHOR_TEMPLATE زهره مختاری
یکشنبهب ظ+0330E_خرداد+0330Rخردادب ظ+0330_+0330Eخرداد+03:300ب ظ+0330E2
  به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از روابط عمومی مرتضی طلایی، عضو شورای مشورتی کمیته راهبری بازسازی و نوسازی نواحی آسیب‌دیده فولاد مبارکه با تشریح ابعاد فنی و استراتژیک بازگشت کوره شماره ۸ به مدار تولید پس از حملات اخیر، این دستاورد را نتیجه مستقیم ‌‌نگرش ...
K2_AUTHOR_TEMPLATE زهره مختاری
سه شنبهب ظ+0330E_خرداد+0330Rخردادب ظ+0330_+0330Eخرداد+03:300ب ظ+0330E2
  به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از اقتصاد بازار او در ادامه خطاب به استاندار اصفهان گفت: حضرت‌عالی بنده را می‌شناسید؛ نه اهل اغراق هستم و نه اهل تملق، اما بر اساس تجربه شخصی خود و فعالیت در استان‌های دیگر از جمله تهران، با رسانه‌هایی مواجه شده‌ام که در ...
K2_AUTHOR_TEMPLATE زهره مختاری
یکشنبهب ظ+0330E_خرداد+0330Rخردادب ظ+0330_+0330Eخرداد+03:300ب ظ+0330E2
  به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از معاونت ارتباطات شرکت مخابرات ایران تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان شرکت مخابرات ایران و بانک مسکن با هدف توسعه همکاری‌های متقابل در حوزه زیرساخت‌های ارتباطی، خدمات فناوری اطلاعات و ارتقای تعاملات بانکی و ارتباطی به امضا ...

پایگاه خبری و اطلاع رسانی

پایگاه خبری شهر اصیل بر اساس رویکرد خبری در حوزه های (سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هنری، اقتصادی، حوادث، فناوری، استانی، تکنولوژی و شهر و کلانشهر) تلاش دارد به‌ روزترین اخبار برخط را در اختیار علاقمندان به حوزه‌های خبری قرار دهد. اخباری که از منابع معتبر اخذ می گردد تا این اطلاع رسانی جامع و کامل، برای همگان در دسترس و مورد اعتماد باشد که امید است در این مسیر، موفق گام برداریم.
این پایگاه خبری متعلق به خانم زهره مختاری ملک آبادی می باشد.

آب و هوا

اوقات شرعی

اذان صبح
طلوع خورشید
اذان ظهر
غروب خورشید
اذان مغرب