زهره مختاری
عملکرد صرفه جویی و بهینه سازی مصرف شرکت ملی گاز ایران
جهش زیرساختهای گازی ایران
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از شانا، شرکت ملی گاز ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، با تمرکز بر توسعه زیرساختهای تولید، انتقال، گازرسانی، ذخیرهسازی و صادرات گاز طبیعی، نقش محوری در تأمین پایدار انرژی کشور ایفا کرده است. بررسی عملکرد این شرکت در بازه زمانی بهمن ۱۳۵۷ تا بهمن ۱۴۰۴ نشان میدهد شبکه گاز کشور در همه شاخصهای کمّی و کیفی، رشد قابل توجهی را تجربه کرده و دامنه پوشش گاز طبیعی در سراسر کشور به سطحی کمنظیر رسیده است.
توسعه شبکه انتقال گاز
شبکه انتقال گاز کشور در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد توسعهای چشمگیر بوده است. تا بهمن ۱۳۵۷، طول خطوط انتقال گاز کشور حدود ۲ هزار کیلومتر بود، اما با اجرای طرحها و پروژههای گسترده توسعهای، این رقم تا بهمن ۱۴۰۴ به ۴۰ هزار و ۴۳۲ کیلومتر افزایش یافت؛ توسعهای که نقش مؤثری در ارتقای ظرفیت انتقال گاز و گسترش پوشش شبکه در مناطق جدید کشور داشته است.
در دولت چهاردهم نیز روند توسعه زیرساختهای انتقال گاز ادامه یافت و در این دوره ۷۴۸ کیلومتر خط انتقال جدید به بهرهبرداری رسیده است.
در حوزه ایستگاههای تقویت فشار گاز نیز زیرساختها رشد قابلتوجهی داشتهاند؛ بهگونهای که تعداد این ایستگاهها از ۱۴ ایستگاه در بهمن ۱۳۵۷ به ۹۵ ایستگاه تا بهمن ۱۴۰۴ افزایش یافته است. همچنین در دولت چهاردهم، با راهاندازی ۲ ایستگاه جدید، فشار و پایداری خطوط انتقال گاز در مسیرهای طولانی بیش از پیش تضمین شده است.
گسترش گازرسانی شهری و روستایی
گازرسانی شهری در کشور در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی رشد قابلتوجهی داشته است. در حالی که تا بهمن ۱۳۵۷ تنها ۹ شهر از نعمت گاز طبیعی بهرهمند بودند، این رقم تا بهمن ۱۴۰۴ به یکهزار و ۳۵۸ شهر افزایش یافته است. بر اساس آمارهای موجود، در دولت چهاردهم نیز روند توسعه شبکه ادامه داشته و در این دوره سه شهر جدید به شبکه گاز کشور متصل شدهاند. همچنین درصد بهرهمندی خانوارهای شهری از گاز طبیعی که پیش از انقلاب حدود یک درصد بود، اکنون به ۹۹.۰۵ درصد رسیده است.
در بخش گازرسانی روستایی نیز توسعه زیرساختها شتاب داشته است. تعداد روستاهای برخوردار از گاز طبیعی که در بهمن ۱۳۵۷ تنها سه روستا بود، تا بهمن ۱۴۰۴ به ۴۱ هزار و ۴۸۹ روستا افزایش داشته است. در دولت چهاردهم، ۱۱۴۹ روستا از نعمت گاز طبیعی بهرهمند شدهاند و درصد بهرهمندی خانوارهای روستایی که پیش از انقلاب صفر درصد بود، به ۸۸.۱۴ درصد ارتقا یافته است.
توسعه شبکه گازرسانی و نیروگاهها
مجموع طول شبکه گازرسانی شهری و روستایی کشور از ۲ هزار و ۵۰ کیلومتر در بهمن ۱۳۵۷ به ۴۷۱ هزار و ۹۴۴ کیلومتر تا بهمن ۱۴۰۴ افزایش یافته است. بر اساس آمارهای موجود، از این مقدار توسعه، ۱۴ هزار و ۶۷۸ کیلومتر مربوط به پروژههای اجراشده در دولت چهاردهم است که نقش مهمی در تکمیل و تقویت پوشش شبکه گازرسانی در سراسر کشور داشته است.
در بخش نیروگاهها نیز توسعه زیرساختهای گازرسانی با شتاب مؤثری دنبال شده است؛ بهگونهای که تعداد نیروگاههای گازرسانیشده از ۱۸ نیروگاه پیش از انقلاب به ۱۲۱ نیروگاه تا بهمن ۱۴۰۴ افزایش یافته است. همچنین در دولت چهاردهم، با اتصال ۴ نیروگاه جدید به شبکه گاز، پایداری تأمین سوخت نیروگاهی و امنیت انرژی کشور بیش از پیش تقویت شده است.
صادرات و تعاملات بینالمللی گاز
در حوزه صادرات گاز طبیعی، جمهوری اسلامی ایران، گاز خود را به کشورهای ترکیه و عراق صادر میکند و همزمان، عملیات سوآپ گاز با کشورهای آذربایجان و نخجوان در حال انجام است.
ازاینرو، مجموعهای از اقدامهای مهم و راهبردی نیز در دستور کار قرار گرفته است که از جمله آنها میتوان به امضای تفاهمنامه راهبردی میان شرکت ملی گاز ایران و شرکت گازپروم اکسپورت روسیه، تمدید قرارداد صادرات گاز به عراق، امضای قرارداد و آغاز عملیات سوآپ گاز از ترکمنستان به ترکیه و اقدامهای انجامشده برای احیای قرارداد واردات گاز از ترکمنستان اشاره کرد.
ذخیرهسازی گاز طبیعی
در حوزه ذخیرهسازی گاز طبیعی، مجموع تزریق گاز به مخازن سراجه و شوریجه به ۳۱.۲ میلیارد مترمکعب رسیده است. از این رو، توسعه ظرفیت ذخیرهسازی در این مخازن، ایجاد ظرفیتهای تازه ذخیرهسازی روزمینی و افزایش پایداری شبکه گاز کشور در دورههای اوج مصرف، بهصورت مستمر در دستور کار قرار داشته و دنبال شده است.
جایگاهها گاز طبیعی در سبد انرژی کشور
هماکنون، ۶۹ درصد سبد انرژی کشور و ۶۶ درصد سبد انرژی هیدروکربوری به گاز طبیعی اختصاص دارد. همچنین با برخورداری از ظرفیت پالایش و نمزدایی روزانه یکهزار و ۸۷ میلیون مترمکعب گاز طبیعی، ایران بهعنوان سومین تولیدکننده گاز طبیعی جهان شناخته میشود.
اقدامهای شاخص از ابتدای دولت چهاردهم
در این دوره، بهرهبرداری از سه قطعه خط لوله اهواز - شوشتر به طول ۱۱۴ کیلومتر، شوشتر - دزفول به طول ۹۶ کیلومتر و پلدختر - کوهدشت به طول ۱۰۳ کیلومتر در مسیر خط نهم سراسری انجام شده است. همچنین خطوط دشتک - نهبندان به طول ۱۷۶ کیلومتر و میناب - سیریک به طول ۱۲۱.۴ کیلومتر در خط هفتم سراسری به بهرهبرداری رسیده است.
در ادامه این اقدامها، بهرهبرداری از قطعه نخست پارسآباد - اصلاندوز به طول ۲۶ کیلومتر، قطعه دوم رشت - چلوند به طول ۱۵۱.۵ کیلومتر، خط نور - کلارآباد به طول ۷۶.۳ کیلومتر، همچنین پنج مرکز بهرهبرداری ساری، پشتیبانی کیاسر، ارسنجان، یزد و ایلام و ایستگاه کنترل فشار سمنان در این بازه زمانی محقق شده است.
همچنین آغاز عملیات اجرایی خط لوله پلکله - تیران - دهق به طول ۱۵۴ کیلومتر و با قطر ۵۶ اینچ، کاهش زمان تعمیرات ایستگاههای تقویت فشار، رشد بیش از ۲۱ درصدی کارکرد توربینهای ایستگاههای تقویت فشار نسبت به مدت مشابه پارسال، بهرهبرداری از ایستگاه تقویت فشار خورموج ۶ (باقری) و برازجان ۶ (اخلاقی) و ابلاغ اجرای ادامه خط لوله نهم سراسری در محدوده عجبشیر تا مرند به طول ۲۶۰ کیلومتر از دیگر اقدامهای انجامشده در این دوره به شمار میرود.
تمرکز صنعت گاز بر اجرای برنامه هفتم پیشرفت
شرکت ملی گاز ایران اقدامهای مرتبط با برنامه هفتم پیشرفت را با تمرکز بر کلانپروژههای ابلاغی آغاز کرد. این برنامه مجموعهای از محورهای راهبردی را دربرمیگیرد که از جمله آنها میتوان به دیپلماسی انرژی و گاز، طرحهای مرتبط با حساب سرمایهگذاری نفت و گاز، توسعه ظرفیت ذخیرهسازی گاز، مدیریت و بهینهسازی مصرف گاز طبیعی و اصلاح ساختارهای اداری، مالی و سازمانی و سایر محورهای مرتبط اشاره کرد.
در همین چارچوب، مدیریت گازهای مشعل در پالایشگاههای پارس جنوبی بهعنوان یکی از اولویتهای اجرایی در دستور کار قرار گرفته است؛ بهگونهای که کاهش حداقل ۶۵ درصدی گازهای ارسالی به مشعل تا پایان سال ۱۴۰۴ بهعنوان هدف تعیین شده است.
همچنین، طرحهای کوتاهمدت و زودبازده کاهش گازهای مشعل با هدف کاهش روزانه ۳.۴ میلیون مترمکعب مشعلسوزی در حال اجراست؛ طرحهایی که نقش مؤثری در کاهش اتلاف منابع گازی و بهبود شاخصهای زیستمحیطی ایفا میکنند.
افزون بر این، مدیریت گازهای مشعل در پالایشگاههای ایلام، پارسیان و بیدبلند نیز در دستور کار قرار دارد که بر اساس برنامهریزی انجامشده، کاهش حداقل ۰.۵۶ میلیون مترمکعب گازهای ارسالی به مشعل تا پایان سال ۱۴۰۴ برای این پالایشگاهها پیشبینی شده است.
عملکرد صنعت گاز در دولت چهاردهم
عملکرد شرکت ملی گاز ایران در دولت چهاردهم تا پایان آذر ۱۴۰۴، بیانگر تداوم اجرای پروژههای زیرساختی و توسعهای در بخشهای مختلف زنجیره گاز کشور است. بر اساس آمارهای ارائهشده، در این بازه زمانی ۷۴۸ کیلومتر خطوط انتقال جدید، ۲ واحد تأسیسات تقویت فشار و حدود ۱۵ هزار کیلومتر شبکه گازرسانی در سطح کشور اجرا شده است.
در همین مدت، گازرسانی به ۱,۲۴۷ واحد صنعتی، ۴ نیروگاه، ۱۱۴۹ روستا و سه شهر انجام شده و بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار مشترک جدید به شبکه گاز کشور افزوده شدهاند. همچنین حدود ۴۰۰ هزار انشعاب گاز در این بازه زمانی نصب شده است.
در این مدت، پنج مرکز بهرهبرداری ساری، پشتیبانی کیاسر، ارسنجان، یزد و ایلام به بهرهبرداری رسیده و ایستگاه کنترل فشار سمنان نیز عملیاتی شده است. افزون بر این، شتاب در توسعه فاز دوم ذخیرهسازی در مخازن شوریجه و سراجه و همچنین مطالعات ذخیرهسازی گاز در گنبد نمکی نصرآباد کاشان در دستور کار قرار گرفته است.
همچنین اجرای ادامه خط لوله نهم سراسری در محدوده عجبشیر تا مرند به طول ۲۶۰ کیلومتر و با قطر ۴۸ و ۵۰ اینچ ابلاغ شده است.
افزایش ۶۱۲۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور
۴ مرحله کالابرگ رفع سوء تغذیه به صورت یکجا شارژ شد
وی افزود: شارژ مرحله پنجم، ششم، هفتم و هشتم به صورت یکجا در راستای اجرای برنامه رفع سو تغذیه کودکان زیر ۵ سال از پنج شنبه ۲۳ بهمن ماه انجام شد.
اندایش گفت: حدود ۱۶۵.۰۰۰ کودک دارای سو تغذیه ۵ تا ۵۹ ماهه، در دهکهای ۱ تا ۷ مشمول این طرح شده اند. (۱۳۱.۰۰۰ کودک در دهک ۱تا۵، ۳۴.۰۰۰ کودک در دهک ۶و۷) مشمول طرح شدند و ۴ مرحله شارژ جدید دریافت کردند.
از آذر ماه تاکنون ۸ مرحله اعتبار معین شده به حساب سرپرستان خانوار مشمول این کودکان براساس دهک درآمدی تخصیص یافته است.
اعتبار خرید رایگان برای سرپرستان خانوار دهکهای ۱تا۵، مبلغ ۱.۳۰۰.۰۰۰ تومان و دهک های ۶ و ۷، مبلغ ۸۰۰.۰۰۰ تومان شارژ شده است.
معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی افزود:در واقع در این مرحله، مبلغ ۵.۲۰۰.۰۰۰ تومان به ازای هر کودک دارای سوء تغذیه در دهک ۱تا۵ و ۳.۲۰۰.۰۰ تومان به ازای هر کودک در دهک ۶و۷ شارژ میشود.
اندایش تاکید کرد؛ از بامداد امروز جمعه ۲۴ بهمن ماه، امکان خرید ۱۶ قلم کالا در فروشگاه های طرف قرارداد کالابرگ الکترونیکی مهیا است.
فراخوان سیوسومین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی
ثبت نام:
دانشجویان و طلاب مولف و مترجمی که کتاب خود را در سال های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ منتشر کرده اند، میتوانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی به نشانی www.isba.ir در این جشنواره شرکت کنند.
مخابرات به یک میلیون اتصال میرسد
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از ایسنا محمد جعفرپور مدیرعامل شرکت ملی مخابرات ایران در حاشیه مراسم راهپیمایی روز ۲۲ بهمن درباره روند پیشرفت پروژه ملی فیبرنوری اظهار کرد: اتفاقاتی که اخیرا در کشور رخ داد، تا حدی باعث کند شدن روند کار ما شد، اما با این حال پروژه با قدرت در تمام استانها در حال پیشرفت است.
وی افزود: در مقطعی حدود ۳۰ درصد افت در اجرای پروژه داشتیم که امیدواریم تا پایان سال این عقبماندگی جبران شود. با این وجود، در مجموع پروژه روندی رو به جلو دارد و فعال است.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران: امسال عدد یک میلیون اتصال که پیشتر وعده داده بودیم، انشاءالله محقق خواهد شد و امیدواریم در سال آینده بتوانیم اتصالهای بیشتری را برای کشور فراهم کنیم.
نماد تعهد سازمانی و همبستگی ملی
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از معاونت ارتباطات شرکت مخابرات ایران، مهندس جعفر پور مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، در حاشیه این مراسم اظهار داشت: «حضور امروز ما صرفاً یک وظیفه سازمانی نیست، بلکه نمایش تعهد قلبی تکتک همکارانم به پشرفت و سربلندی این مرز و بوم است. این انرژی و شور انقلابی، همان نیروی محرکهای است که در پروژههای زیرساختی حیاتی شرکت نیز جاری است.»
وی افزود: «پروژه بزرگ برگردان از کابل مسی به فیبر نوری که شریان حیاتی اقتصاد دیجیتال کشور محسوب میشود، نمونهای بارز از این تعهد است. همانگونه که امروز با وحدت و یکپارچگی در صحنه راهپیمایی حضور یافتیم، با همان عزم ملی در حال گذار از زیرساختهای قدیمی به فناوریهای نوین هستیم تا بتوانیم خدمات ارتباطی سریع، پایدار و با کیفیتی درخور ملت بزرگ ایران ارائه دهیم.»
این حضور، نمادی از همراهی خانواده بزرگ ارتباطات کشور با مردم ایران و تأکیدی بر نقش راهبردی این حوزه در تداوم مسیر توسعه و پیشرفت ملی بود. جامعه ارتباطی کشور، بهعنوان یکی از ارکان زیرساختی اقتصاد و خدمات عمومی، همواره در کنار مردم و در خدمت ارتقای زیرساختهای حیاتی کشور ایفای نقش کرده است.
خانواده بزرگ شرکت مخابرات ایران با حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن، بار دیگر ثابت کرد که در مقاطع مهم و سرنوشتساز، همگام و همراه با ملت ایران در صحنه حضور دارد و همانند مردم، آماده جهاد تبیین و جهاد خدمترسانی در مسیر اعتلای کشور هستند.
شرکت مخابرات ایران، با تکیه بر سرمایههای انسانی خود و با الهام از روحیه انقلابی موجود در جامعه، با قدرت و شتاب بیشتری به سمت تحقق اهداف چشمانداز خود در زمینه پوشش سراسری فیبر نوری حرکت خواهد کرد تا ایران اسلامی را به جایگاه شایسته خود در عرصه ارتباطات جهانی برساند.»
گفتنی است در حاشیه این رویداد بزرگ همکاران بسیج شرکت مخابرات و منطقه تهران با برنامه های متنوع فرهنگی در کنار مردم انقلابی نقش آفرین بودند.
نوجوانان انقلابی، مهمان ویژه مدیر مخابرات منطقه اصفهان شدند
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از اداره روابط عمومی مخابرات منطقه اصفهان، امسال اما حضور مخابرات اصفهان رنگ و بوی تازهای داشت. در اقدامی خلاقانه و متفاوت، فضای ورودی ساختمان مخابراتی نقشجهان در مسیر راهپیمایی، با تدارک نمایشگاه خدمات و سرویسهای مخابراتی و بخشهای تعاملی میزبان شهروندان بود.
در این محوطه، بازدیدکنندگان ضمن آشنایی با آخرین دستاوردهای مخابرات استان، از امکاناتی همچون بازیهای آنلاین مبتنی بر سرویس پرسرعت فیبر نوری، میز خدمت ویژه ارائه مشاوره و ثبت درخواست خدمات خانگی و تجاری و پذیرایی صمیمانه از همشهریان، بهرهمند شدند.
بخشی مهم از این حضور مردمی زمانی بود که نوجوانان شرکتکننده در بازیهای آنلاین بر بستر فیبرنوری به رقابتی هیجانانگیز پرداختند و در پایان، اصغر فارقلیطیان مدیر مخابرات منطقه اصفهان، با حضور در جمع آنان ضمن قدردانی از حضور این فرزندان انقلاب در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن و تمجید از شور و نشاط نسل جوان، جوایزی به برندگان این رقابتها اهدا کرد.
حضور خلاقانه مخابرات اصفهان در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال، جلوهای از پیوند فناوری، خدمت، و شور انقلابی بود که نشان داد خدمترسانی به مردم، تنها در دفاتر اداری معنا ندارد؛ بلکه در هر میدان از حضور اجتماعی میتواند تبلور و تجلی پیدا کند.
گفتنی است برگزاری این برنامهها و رویدادها میتواند به معرفی هرچه بیشتر و بهتر سرویسها و خدمات نوین مخابرات، ازجمله سرویس فیبرنوری کمک نماید و به همراهی بیشتر مردم با مخابرات در اجرای هرچه بهتر پروژه ملی برگردان و توسعه شبکه فیبرنوری منجر شود.
مدیر مخابرات منطقه اصفهان و کارکنان و بسیجیان این مجموعه
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از اداره روابط عمومی، مخابرات اصفهان امسال علاوه بر دعوت و برنامهریزی حضور پرشور کارکنان خانواده بزرگ مخابراتی در راهپیمایی با شکوه ۲۲ بهمن و تجدید میثاق با آرمان های انقلاب اسلامی، در فضای ورودی ساختمان نقشجهان واقع در خیابان شهید بهشتینژاد در اقدامی بدیع و خلاقانه و بمنظور تبیین خدمات مخابرات استان و ایجاد جذابیتهای بصری با بهرهمندی از سرویس فیبرنوری با تدارک بازیهای گیم، میز خدمت ارائه سرویسهای مخابراتی و همچنین پذیرایی به خدمتگزاری به عموم مردم پرداختند.
گفتنی است؛ از نخستین ساعات صبح، خیابانهای منتهی به میدان امام(ره) و مسیرهای تعیینشده راهپیمایی، مملو از جمعیتی بود که با در دست داشتن پرچمهای سهرنگ جمهوری اسلامی ایران، شعارهای وحدتآفرین سر میدادند و بار دیگر وفاداری خود به آرمانهای امام خمینی(ره) و تجدید میثاق با رهبر معظم انقلاب اسلامی را به نمایش گذاشتند.
راهپیمایان اصفهانی با عبور از مسیرهایی نزدیک به نمادهای تاریخی و فرهنگی شهر همنشینی هویت تاریخی اصفهان با روحیه انقلابی مردم را به تصویر کشیدند. صدای سرودهای انقلابی و نوای «اللهاکبر» در خیابانها طنینانداز بود و بسیاری از خانوادهها همراه با کودکان خود در این مراسم حضور یافته بودند تا فرهنگ ایستادگی و استقلال را به نسلهای آینده منتقل کنند.
مدیر مخابرات منطقه اصفهان و کارکنان این مجموعه نیز با حضور در میان راهپیمایان، همراهی خود با مردم و تأکید بر نقشآفرینی کارکنان بخشهای مختلف در پاسداری از ارزشهای انقلاب اسلامی را به نمایش گذاشتند.
راهپیمایی ۲۲ بهمن در اصفهان بار دیگر نشان داد که این شهر، مهد فرهنگ، هنر و مقاومت، همچنان در بزنگاههای مهم ملی حضوری فعال و اثرگذار دارد و مردم آن در پاسداری از ارزشهای انقلاب پیشگام هستند
دیدار مدیرعامل سازمان تاکسیرانی با مدیر مخابرات منطقه اصفهان
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از اداره روابط عمومی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی در این دیدار با اشاره به نقش ارتباطات پایدار در مدیریت هوشمند ناوگان شهری، خواستار تقویت همکاریهای فنی و اجرایی شد.
مدیر مخابرات منطقه اصفهان نیز با بیان ظرفیتهای موجود در حوزه فناوری و شبکه، آمادگی این مجموعه را برای پشتیبانی از طرحهای نوین شهری اعلام کرد.
گفتنی است؛ این نشست در فضایی صمیمی و به مناسبت ایامالله دهه فجر برگزار شد و حاضران ابراز امیدواری کردند که نتایج این همکاریها به ارتقای کیفیت خدمات شهری و رفاه شهروندان منجر شود.
شایان ذکر است؛ در این دیدار، طرفین ضمن تبادل نظر پیرامون توسعه همکاریهای مشترک، بر اهمیت هماهنگی میان حوزه حملونقل شهری و زیرساختهای ارتباطی تأکید کردند.
