زهره مختاری
حفظ اعتماد و تلاش شرکت مخابرات ایران در دوران سخت
باید بدانیم شرایط کنونی که در آن گرفتار هستیم اتفاقی موقتی و ناگزیر است و قطع موقت شبکههای بینالمللی پرکاربردی مانند تلگرام، واتسآپ،اینستاگرام و یوتیوب که بسیاری از ما فعالیت های اجتماعی و حتی شغلی و درآمدی خود را از طریق آنها انجام میدهیم، موضوعی نیست که وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات ایران در آن دخیل بوده باشند و شورای عالی امنیت ملی کشور در شرایط حساس کنونی این تصمیم خطیر را گرفته است.
تیم فنی و مهندسی شرکت مخابرات ایران در تمام این دو ماه با تمام تلاش و حتی تقدیم چند شهید، تلاش خود را کرد تا همه زیرساختها حفظ شود و حتی لحظهای هیچکدام از خدمات بیست و چهارساعته آنان به مردم قطع نشود.
شاهد این موضوع را میتوان در برقرار ماندن بسیاری از خدمات مهم مانند ارتباط از طریق پیامرسانهای داخلی، برقراری آنلاین کلاس درس دانشآموزان، استفاده از پلتفرمهای نمایش خانگی و تاکسیهای اینترنتی و بانکداری آنلاین مشاهده کرد.
با توجه به قطعی اینترنت بین الملل، در این مدت تماس با مراکز پشتیبانی شرکت مخابرات ایران نیز بیشتر شده که اغلب آن گله و شکایت از اتفاقات رخ داده است که میتوان از دو زاویه به آن نگاه کرد؛ نخست آنکه بسیاری از مردم از سرویسهای خانگی شرکت مخابرات استفاده میکنند که نشان میدهد در روزهای که هنوز جنگی نشده بود این سرویس چقدر مورد استقبال مردم بوده و خدمات و سرعت آن مورد رضایت بوده است و در شرایط خاص مثل جنگ نیز همچنان به حق این انتظار را دارند که خدمات مناسبی به آنها داده شود و جالب آنکه کادر پشتیبان شرکت مخابرات در این شرایط نیز خود را موظف به پاسخگویی به مشترکان و حل مشکل آنان میدانند.
دوم آنکه، شکایات بسیاری از مشترکان این است که اگر در سرعت و یا کیفیت اینترنت اختلالی به وجود آمده مقصر اصلی آن وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات ایران است و به همین دلیل با طرح شکایتهای پیاپی و حتی با عدم پرداخت اشتراک خود، سعی در جبران این اختلالات دارد، در حالی که این نگاه درست نیست و این شرکت در تمام این مدت تلاش خود را کرده تا با جایگزین کردن موقت اینترنت ملی به جای اینترنت بینالمللی نگذارد خللی در فعالیت های روزمره صورت گیرد.
در هرحال شرکت مخابرات ایران وظیفه مهم خود را اینگونه تعریف کرده که بهترین خدمات را در کمترین زمان به همه مشترکان خود بدهد و با نگهداری و تقویت زیرساخت ها، اعتمادی که بین مردم و شرکت مخابرات ایران در دهههای اخیر شکل گرفته را حتی در دوران سخت جنگ و آتشبس حفظ کند.
برگزاری روز جهانی مخابرات با شعار تقویت تابآوری در دنیای متصل
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل ا ایسنا اتحادیه جهانی مخابرات در وبسایت خود به مناسبت روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعاتی نوشت: در دنیایی که به طور فزایندهای به اتصال بدون وقفه وابسته است، تابآوری شبکههای دیجیتال ما ضروری است. شریانهای حیاتی دیجیتال - شبکههای زمینی، کابلهای زیردریایی، ماهوارهها و سیستمهای داده - ستون فقرات جوامع و اقتصادهای ما را تشکیل میدهند.
روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعاتی (WTISD) ۲۰۲۶ از دولتها، صنایع و جوامع میخواهد تا شریانهای حیاتی دیجیتال را که جهان را در حال حرکت نگه میدارند، تقویت کنند. در طراحی شبکهها و سیستمهایی که میتوانند در برابر شوکها مقاومت کنند و به سرعت بهبود یابند، به ما بپیوندید و اطمینان حاصل کنید که هیچکس در مواقع ضروری قطع ارتباط و آفلاین نمیشود.
زیرساختهای دیجیتال انعطافپذیر، پایه و اساس یک دنیای متصل و فراگیر هستند. تابآوری دیجیتال، زیربنای اتصال معنادار جهانی است - توانایی دسترسی و استفاده ایمن، مقرونبهصرفه و مؤثر همه به اینترنت.
شریانهای حیاتی دیجیتال
تابآوری باید در هر عنصر اتصال طراحی و گنجانده شود: کابلهای زیردریایی که قارهها را به هم متصل میکنند، شبکههای زمینی که دادهها را در سراسر شهرها حمل میکنند، ماهوارههایی که از ارتباطات و ناوبری پشتیبانی میکنند و مراکز دادهای که خدمات دیجیتال را تأمین میکنند. هنگامی که هر بخشی از این زنجیره از کار میافتد، سیستمهای ضروری، از امور مالی و مراقبتهای بهداشتی گرفته تا حمل و نقل و واکنش به بلایا، در معرض خطر قرار میگیرند.
امروزه، بسیاری از شبکهها در مواجهه با تهدیدات فزاینده، مانند رویدادهای شدید آب و هوایی و زلزلههای بزرگ، آسیبپذیر باقی میمانند. تابآوری تضمین میکند که سیستمهای دیجیتال برای مقاومت، سازگاری و بازیابی از اختلال طراحی شدهاند و از جان و معیشت محافظت میکنند.
روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعاتی (WTISD) که هر ساله در ۱۷ مه جشن گرفته میشود، نقش رو به رشد فناوریهای دیجیتال را در زندگی ما برجسته میکند و یادبود تاسیس اتحادیه بینالمللی مخابرات (ITU) - آژانس فناوریهای دیجیتال سازمان ملل متحد - را گرامی میدارد.
۱۷ مه سالگرد امضای اولین کنوانسیون بینالمللی تلگراف و ایجاد اتحادیه بینالمللی مخابرات (ITU) است. در سال ۲۰۲۵، اتحادیه بینالمللی مخابرات (ITU) صد و شصتمین سالگرد تاسیس خود را گرامی داشت و بر نقش دیرینه خود در پیشبرد ارتباطات جهانی و تقویت همکاریهای بینالمللی تاکید کرد.
شرکت مخابرات کشور؛ راهگشا مانند پل B1
در این میان، اما شرکت هایی مانند شرکت مخابرات کشور نیز حضور داشتند که در تمام روزهای جنگ در معرض آسیب و تهدید بودند، اما اجازه ندادند خللی در فعالیتهای گسترده و حیاتی مردم ایجاد شود.
برای روشنتر شدن اهمیت تلاشهای خطیر این سازمان، که متأسفانه گاهی آنگونه که باید دیده نمیشود، اجازه دهید مثالی بزنم. روز سیزدهم فروردین، آمریکا به یکی از پلهای استان البرز با نام B1 حمله کرد تا یک شاهراه جادهای و ارتباطی را که میتوانست چند استان را به یکدیگر متصل و نزدیکتر کند، از بین ببرد. در همان زمان بود که بسیاری از ما بیش از پیش متوجه وجود و اهمیت چنین مسیرهای حیاتی شدیم؛ مسیرهایی که شاید همیشه در معرض دید نباشند، اما نقش آنها در پیوند میان مردم بسیار مهم و استراتژیک است.
شرکت مخابرات ایران نیز نه فقط در روزهای جنگ، بلکه بدون اغراق در دهههای گذشته، چنین نقشی را بهدرستی و بهطور کامل ایفا کرده است؛ نقشی که در روزهای جنگ دوازدهروزه، در خلال جنگ سوم و نیز در روزهای کنونی که در شرایط آتشبس شکننده به سر میبریم، بیش از هر زمان دیگری به چشم میآید.
باز هم اجازه دهید با چند مثال، اهمیت فعالیت این سازمان، حضور ضروری اما کمتر دیدهشده آن و خدمات و پشتیبانی شبانهروزی و بیوقفه کارکنانش را ملموستر کنم. در نخستین روز جنگ، یعنی نهم اسفند سال گذشته، حاکمیت کشور ناگزیر شد محدودیت گستردهای بر اینترنت بینالمللی اعمال کند و عملاً دسترسی کاربران داخل کشور به آن قطع شد. با این حال، از همان روز دوم جنگ، هرچند تمامی مدارس و دانشگاهها غیرحضوری شدند، اما بهواسطه وجود اینترنت ملی و پشتیبانی گسترده شرکت مخابرات کشور، تمام کلاسهای درس دانشآموزان در اپلیکیشن شاد بدون مشکل و قطعی ادامه یافت.
در کنار این موضوع، پدران و مادران، بهویژه آنهایی که در تهران زندگی میکردند و ناچار شده بودند پایتخت را ترک کرده و به شهرهای امنتر بروند، توانستند ارتباط مستمر خود را با مدرسه و معلمان فرزندانشان حفظ کنند و روند تحصیل دانشآموزان دچار اختلال نشد.
دانشجویان نیز علیرغم تعطیلی دانشگاهها، همچنان به سامانههای آموزشی دسترسی داشتند. شرکتها، ادارات دولتی و بسیاری از مجموعههای غیردولتی نیز در روزهای جنگ توانستند فعالیتهای خود، از جمله خدمات به مشتریان، را بهصورت دورکاری ادامه دهند و بسیاری از جلسات کاری خود را به شکل مجازی و بدون مشکل برگزار کنند.
علاوه بر این، خدمات دیگری مانند تاکسیهای اینترنتی، پلتفرمهای نمایش خانگی و بانکداری آنلاین، که اساس فعالیت آنها بر بستر اینترنت است، با اتکا به اینترنت ملی بدون وقفه به ارائه خدمت ادامه دادند.
درست است که نزدیک به دو ماه است بهناچار از اینترنت بینالمللی محروم هستیم و این موضوع اعتراض بسیاری از کاربران را در پی داشته است. همچنین گاهی برخی به اشتباه شرکت مخابرات کشور را بانی و مقصر این وضعیت میدانند؛ اما نباید این نکته مهم را فراموش کنیم که این سازمان و کارکنان آن، همانند پل B1 «در استان البرز»، با تکیه بر اینترنت ملی، مسیر ارتباطی میان مردم و بستر فعال ماندن بسیاری از خدمات مجازی را باز نگه داشتهاند و همچنان نگه میدارند.
اینجاست که ما، بهعنوان کاربران میلیونی خدمات اینترنت خانگی، باید پشتیبان شرکت مخابرات کشور باشیم؛ چرا که در تمام این مدت، آنها بودند که «راهگشا» شدند و با پشتیبانی خود اجازه ندادند مسیر ارتباطات در فضای مجازی بهطور کامل بسته شود.
چرا باید برای تلفنِ استفاده نشده قبض پرداخت کنیم؟
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از ایسنا داوود زارعیان معاون ارتباطات شرکت مخابرات ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر آنکه چرا مشترکانی که از تلفن ثابت خود استفاده نمیکنند همچنان قبض با مبلغ مشخص دریافت میکنند؟ اظهار کرد: از سال ۱۴۰۰ تعرفه تلفن ثابت بر مبنای هزینه تمامشده نگهداری یک خط محاسبه میشود. به این ترتیب اگر کسی بخواهد خط تلفن را داشته باشد و این خط بوق داشته باشد، چه استفاده بکند چه استفاده نکند، برای اپراتور هزینه دارد.
زارعیان افزود: شورای رقابت مصوبهای را در آن تاریخ در سال ۱۴۰۰ گذراند که بابت هزینه نگهداری هر خط مشترکین عددی را بپردازند. این مصوبه در سال ۱۴۰۴ هم مجدداً تصویب شد و تعرفهای را سازمان تنظیم مقررات ابلاغ کرد.
وی ادامه داد: البته این تعرفه از هزینه تمامشده خیلی کمتر است. به عبارتی اگر مخابرات بخواهد یک خط تلفن در یک ماه بوق داشته باشد، چه مشترک استفاده بکند چه استفاده نکند، مثلاً در تهران ماهانه ۵۰ هزار تومان باید به پیمانکاران پرداخت شود. بنابراین هزینهای که مشترک میدهد بابت هزینه نگهداری خط است.
زارعیان با اشاره به تعرفهها گفت: چهار تعرفه داریم؛ در تهران ماهانه ۳۰ هزار تومان، در مراکز استانها ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان، در سایر شهرها ۱۷ هزار تومان و در روستاها صفر برای مشتریان خانگی. در کل کشور نیز برای مشتریان غیرخانگی ۵۰ هزار تومان است.
وی افزود: البته قانونگذار برای اینکه مشترکان انگیزه داشته باشند از خط تلفن خود استفاده کنند و بابت این ۳۰ هزار تومان یا ۲۰ هزار تومانی که میدهند ضرر نکنند، پنج هزار دقیقه مکالمه رایگان دروناستانی برای هر مشترک پیشبینی کرده است.
زارعیان پاسخ داد: اگر مشترکی پنج هزار دقیقه را استفاده کند عملاً هزینه آبونمانش صفر میشود. کما اینکه تعداد زیادی از مشترکان ما در حال حاضر از این امتیاز استفاده میکنند.
معاون ارتباطات شرکت مخابرات ایران در ادامه صحبت هایش تشریح کرد: یک خط تلفن برای اینکه فقط بوق داشته باشد و هر وقت بخواهید از آن استفاده کنید، در حال حاضر در شهرهای مختلف حداقل ۳۷ تا ۳۸ هزار تومان و تا ۱۰۰ هزار تومان هزینه دارد. به نظر میرسد اگر کسی واقعاً اصلاً از تلفنش نمیخواهد استفاده کند چرا خط را خریده و چرا خط تلفن را دارد. همین مشترکان اگر یک روز خطشان قطع شود از ما درخواست میکنند که آن را دایر کنیم.
زارعیان اضافه کرد: به نظر من باید در فرهنگ استفاده از تلفن ثابت تجدیدنظر شود و بیشتر از تلفن ثابت استفاده شود، چون امروز بالاخره یک نیاز است.
وی در ادامه به کاربردهای این سرویس اشاره کرد و گفت: یک برآورد و تحلیلی که از رفتار مشتریان داریم نشان میدهد تلفن ثابت به ویژه در زمانهای بحران، زمانی که تلفن همراه به دلایلی قطع میشود، خیلی کاربرد دارد و زیاد استفاده میشود.
زارعیان خاطرنشان کرد: برای مثال میزان مصرف تلفن ثابت در ۴۰ روز جنگ نسبت به ۴۰ روز قبلی آن بیشتر شده است. به این دلیل که یک خط امن است و برخی مسائل در آن سادهتر است. همانطور که میدانید در تلفن همراه ممکن است اگر در نقطهای دور هم آنتنی زده شود باعث اختلال شود. بنابراین با توجه به کاربرد و هزینههایی که برای اپراتور دارد این روند انجام میشود.
وی در پایان با اشاره به مشترکانی که در دوران جنگ تحمیلی سوم از خط تلفن ثابت خود استفاده نکردند گفت: تعداد معدودی از مشترکان در این دوران نتوانستند از خط تلفن خود استفاده کنند که طبیعتاً فقط هزینه آبونمان پرداخت کرده اند. برای مشترکینی که با توجه به شرایط جنگی بیشتر استفاده کرده اند و نتوانستند قبض خود را پرداخت کنند روزانه اعتبار آنها را افزایش دادیم و با قطعی مواجه نشدند. همچنین بسیاری از مشترکان از ۵۰۰۰ دقیقه مکالمه رایگان در آن زمان استفاده کردند و مشترکینی که به هر دلیل تلفنشان قطع شد، اعلام کردیم صورت حساب اعلام نکنند و آبونمان از آنها گرفته نشود.
ابلاغ بسته حمایتی ویژه «ایزیپو» برای احیای طرحها و واحدهای صنعتی آسیبدیده از جنگ
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از روابط عمومي ايزيپو، ابلاغ این بسته در راستای اجرای سیاستهای حمایتی در چارچوب ماموریت های محوله، همراستا با بسته حمایتی هیات وزیران، مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و به منظور حمایت از تولید و اشتغال در کشور صورت گرفته است.
🔸امهال در پرداخت دیون و تعیین تکلیف دیون باقی مانده طرحها و واحدهای آسیب دیده مستقر در شهرکها و نواحی صنعتی و تسریع در امکان بهره برداری و شروع به تولید طرحهای آسیب دیده ازجمله موارد تصويب شده در اين بسته حمايتي است.
🔸همچنین واحدهای آسیب دیده در راستای بازگشت به چرخه تولید و حفظ اشتغال می توانند از تسهیلات و مشوقهایی در حوزه واگذاری زمین و یا جابجایی زمین در شهرکها و نواحی صنعتی کشور استفاده نمایند.
🔸تخصیص حق بهره برداری زمین در شهرکها و نواحی صنعتی خارج از مزایده با تنفس و اقساط بلندمدت از دیگر تمهیداتی است که در چارچوب اين بسته حمايتي به واحدهای آسیب دیده اختصاص داده شده است.
🔸مشوقهای ویژه ازجمله واگذاری کارگاه های آماده موجود بصورت اجاره با حداقل بها برای واحدهای آسیب دیده تولید کننده کالاهای اساسی خانوار از جمله غذایی، دارویی، بهداشتی و تجهیزات پزشکی نیز در راستای کمک به پایداری تولید در این بسته گنجانده شده است.
خودباوری مسیر تازهای برای پیشرفت صنعت فولاد گشود
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان ، سعید زرندی در جلسه کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر اصفهان که با حضور اعضای شورا و مدیران بخشهای مختلف این صنعت برگزار شد، با اشاره به وضعیت صنعت فولاد در جهان و جایگاه ایران در این حوزه اظهار کرد: صنعت فولاد یکی از بنیانهای مهم اقتصاد در هر کشور بهشمار میآید و مصرف سرانه فولاد نیز از جمله شاخصهای مهم برای ارزیابی میزان صنعتی بودن کشورها محسوب میشود.
وی با اشاره به آمار انجمن جهانی فولاد افزود: تولید سالانه فولاد ایران پیش از انقلاب حدود ۱.۸ میلیون تن بوده است، اما این رقم در سال ۲۰۲۴ به حدود ۳۱.۴ میلیون تن رسیده و صنعت فولاد کشور را در جایگاه دهم جهان قرار داده است.
از سال ۱۳۶۰ تا افق ۱۴۱۴؛ مسیر رشد و توسعه
مدیرعامل گروه فولاد مبارکه با اشاره به تاریخچه این شرکت تصریح کرد: عملیات احداث فولاد مبارکه اصفهان از سال ۱۳۶۰ آغاز شد، مساحت زمین این مجموعه حدود ۳۵۰۰ هکتار است و بهرهبرداری از آن در سال ۱۳۷۱ با ظرفیت تولید ۲.۴ میلیون تن آغاز شد و امروز ظرفیت تولید فولاد خام در این گروه به ۱۲.۸ میلیون تن رسیده است.
زرندی با اشاره به دستاوردهای این گروه گفت: فولاد مبارکه اصفهان در سال گذشته بزرگترین تولیدکننده ورقهای فولادی تخت در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی جهان بوده است.
وی افزود: سهم حدود یک درصدی شرکت فولاد مبارکه در تولید ناخالص داخلی کشور و سهم حدود ۴.۲ درصدی در تولید ناخالص داخلی بخش صنعت از دیگر شاخصهای مهم این مجموعه است و فولاد مبارکه تنها دارنده چرخه کامل تولید فولاد از سنگ تا رنگ در کشور است.
پروژههای کلان، بازسازی پس از جنگ
زرندی با اشاره به ۱۲۰ پروژه جاری در گروه فولاد مبارکه گفت: پروژههای توسعهای افتتاحشده در سال گذشته شامل فاز نخست نیروگاه خورشیدی با ظرفیت تولید ۱۲۰ مگاوات، طرح انتقال آب دریای عمان با ظرفیت ۷۰ میلیون مترمکعب، خط تولید اسیدشویی ۵۰۰ هزار تنی ورق خودرو چهارمحال، خط تولید الکترود گرافیتی شرکت نوین الکترود اردکان، پروژه ایستگاه ذخیره و جایگزین سوخت CNG، همچنین تحویل موقت ۴۴ پروژه توسعهای داخل فنس بوده است.
زرندی استراتژیهای محوری گروه فولاد مبارکه در افق ۱۴۱۴ را تشریح کرد و گفت: این استراتژیها شامل توسعه ساحلی با تمرکز بر تولید محصولات ویژه، تعالی عملیات و حرکت به سمت تولید سبز با اتکا بر نوآوری و فناوریهای هوشمند، توسعه دانش و فناوری فرایندهای صنعت فولاد، گسترش سرمایهگذاریهای فرامرزی و ارتقای جایگاه جهانی فولاد مبارکه از طریق توسعه بازارهای صادراتی، متنوعسازی و توسعه کسبوکارهای جدید، همچنین بهبود نظام حکمرانی، افزایش چابکی و تقویت همافزایی در گروه است.
وی با اشاره به شرایط کشور پس از جنگ رمضان اظهار کرد: اعتقاد راسخ داریم که ایران پس از این جنگ با ایران پیش از آن تفاوتهای بسیاری خواهد داشت؛ چرا که در این دوره هم خودباوری شکل گرفته و هم استفاده گستردهتری از دانش روز صورت پذیرفت و این موضوع در توانمندی بخشهای مختلف کشور قابل مشاهده است.
اقدامات مسئولیت اجتماعی فولاد مبارکه در استان اصفهان
مدیرعامل گروه فولاد مبارکه افزود: گاهی برای درک ارزش یک مجموعه، باید نبود آن را حتی برای چند ساعت یا چند روز را تجربه کرد؛ پس از حملهای که به فولاد مبارکه صورت گرفت، بسیاری از مردم بیش از پیش به اهمیت و نقش این مجموعه در کشور پی بردند.
زرندی با اشاره به اقدامات این شرکت در حوزه مسئولیت اجتماعی گفت: فولاد مبارکه سال گذشته در زمینه تجهیز مراکز درمانی، از جمله بیمارستان الزهرا (س)، مشارکت داشته و تلاش کرده است تا منافع و برکات فعالیتهای این مجموعه به عموم مردم برسد.
وی تصریح کرد: در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی، فولاد مبارکه برای احیای ۸۵ رشته قنات در شرق اصفهان قرارداد منعقد کرده که تاکنون ۲۴ رشته از این قناتها احیا شده است.
.جهش ۱۴۳ درصدی درآمد نفت سپاهان در فروردین ۱۴۰۵/ رشد ۹۱ درصدی فروش تناژی
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از بازار، شرکت نفت سپاهان در اولین ماه از سال ۱۴۰۵، عملکردی بیسابقه را در حوزه درآمد و فروش به ثبت رساند. بر اساس آمارهای منتشرشده، درآمد ریالی این شرکت در فروردینماه سال جاری به ۳۱ هزار و ۵۸۳ میلیارد ریال رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (۱۲ هزار و ۹۸۸ میلیارد ریال) جهشی ۱۴۳ درصدی را نشان میدهد.
این رشد چشمگیر که بیش از دو برابر شدن درآمد ریالی را طی یک سال نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان میدهد، نتیجه ترکیبی از مدیریت بهینه سبد محصولات، افزایش حجم فروش و تغییرهدفمند استراتژی فروش در بازارهای صادراتی می باشد.
در بخش صادرات نیز شرکت نفت سپاهان موفق به ثبت رکورد جدیدی شده است. فروش صادراتی این شرکت در فروردینماه ۱۴۰۵ حدود ۱۱ میلیون دلار بوده که نسبت به فروردینماه سال گذشته (۷ میلیون و ۲۵۰ هزار دلار) رشد ۵۳ درصدی را نشان میدهد. این افزایش قابل توجه، حاکی از موفقیت استراتژی توسعه صادرات و حضور مؤثر در بازارهای جهانی محصولات روغنی پایه، وکس و اکسترکت است.
اما مهمترین شاخص عملکردی شرکت، رشد چشمگیر حجم فروش تناژی است. جمع فروش محصولات شرکت نفت سپاهان در فروردینماه ۱۴۰۵ به ۴۲ هزار و ۳۰۸ تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۲۲ هزار و ۹۹ تن) رشد ۹۱ درصدی را تجربه کرده است. این به معنای افزایش نزدیک به دو برابری وزن محصولات فروخته شده در بازه زمانی یکساله است.
نکته قابل توجه دیگر، نسبت فروش صادراتی به کل فروش است. با احتساب میانگین نرخ ارز توافقی یا نیمایی، ارزش ریالی فروش صادراتی حدود ۱۱ میلیون دلاری، بخش بزرگی از درآمد ریالی ۳۱ هزار میلیارد ریالی شرکت را تشکیل میدهد که نشان از سهم بالای ارزآوری این شرکت دارد.
کارشناسان رشد همزمان حجم (۹۱ درصد)، درآمد ریالی (۱۴۳ درصد) و درآمد دلاری (۵۳ درصد) را نشانه موفقیت در سه حوزه «افزایش تولید»، «توسعه بازارهای صادراتی» و «مدیریت بهینه نرخهای فروش» ارزیابی میکنند. نرخ رشد درآمد ریالی بالاتر از رشد دلاری نیز احتمالاً ناشی از افزایش نرخ ارز تسویه یا تغییر سبد فروش به محصولات با ارزش افزوده بالاتر بوده است.
این عملکرد در شرایطی به دست آمده که به گفته فرهاد امین دهقان مدیرعامل نفت سپاهان، شرکت در سال گذشته با چالشهای عملیاتی متعددی از جمله تعمیرات اساسی سنگین و کاهش موقت ظرفیت به دلایل امنیتی مواجه بود. به نظر میرسد شرکت نفت سپاهان با پشت سر گذاشتن آن دوران، در سال ۱۴۰۵ فصل جدیدی از رشد پایدار و سودآوری را آغاز کرده است که بیتردید برای سهامداران اصلی یعنی صندوق بازنشستگی صنعت نفت و همچنین سهامداران خرد در بورس خبری خوشایند محسوب میشود.
راه اندازی نیروگاههای جدید با محوریت انرژیهای پاک
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از روابط عمومی پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، عباس علیآبادی در حاشیه نشست بزرگداشت روز روابط عمومیهای صنعت آب و برق در گفتوگو با خبرنگاران، ضمن تقدیر از همراهی مردم در مدیریت مصرف انرژی گفت: تا به امروز همکاری خوبی را از سوی مردم برای کاهش مصرف آب و برق شاهد بودهایم و امیدواریم این روند مطلوب همچنان ادامه داشته باشد.
توزیع عادلانه آب و برق با کمک روابط عمومی ها دنبال می شود
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، عباس علی آبادی، وزیر نیرو در نشست بزرگداشت روز روابط عمومی و در جمع مدیران روابط عمومی صنعت آب و برق سراسر کشور که به میزبانی شرکت توزیع برق تهران بزرگ برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطر شهدای جنگ رمضان بهویژه شهیدان صنعت آب و برق و نخستین شهید روابط عمومیهای این صنعت، بر اهمیت نقش روابط عمومیها در شرایط جنگی تأکید کرد.
فراخوان «شهید سید ابراهیم نبوی» برای دریافت ایدههای کاهش مصرف برق آغاز شد
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی وزارت نیرو(پاون)،محمد اله داد با اشاره به نقش اطلاعرسانی و رسانهها در مدیریت مصرف برق اظهار کرد: در این فراخوان از فعالان رسانهای، خبرگان حوزه اطلاعرسانی و همچنین عموم مردم دعوت شده است پیشنهادهای عملیاتی خود برای کاهش مصرف برق را ارسال کنند.
مدیرعامل شرکت توانیر افزود: این فراخوان تا پایان اردیبهشتماه ادامه دارد و علاقهمندان میتوانند پیشنهادهای خود را به سرشماره ۳۰۰۰۶۱۲۱ ارسال کنند.
پیشبینی ۱۰۰ جایزه برای پیشنهادهای برتر
الهداد با اشاره به پیشبینی جوایز برای ایدههای برتر گفت: در قالب این فراخوان، ۱۰۰ جایزه ۱۰ میلیون تومانی به پیشنهادهای برگزیده که قابلیت اجرا در حوزه مدیریت مصرف برق داشته باشند، اعطا خواهد شد.
همکاری سفیران مدیریت مصرف
وی همچنین فرزندان شهید نبوی، علی و کوثر را به عنوان سفیران مدیریت مصرف در برنامههای فرهنگی و اطلاعرسانی مرتبط با مدیریت مصرف برق معرفی کرد.
مدیرعامل شرکت توانیر در ادامه با اشاره به تلاش مجموعه صنعت برق در شرایط سخت از جمله دوره جنگ، بر اهمیت مشارکت مردم و نقش رسانهها در فرهنگسازی مصرف بهینه برق تاکید کرد.
