زهره مختاری
گروه ویژه معاونت بهره داری، در حال اصلاح و بهینه سازی
نوجوانان با نقالی، از فردوسی و شاهنامه روایت کردند
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از روابط عمومی ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان، همزمان با نزدیک شدن به ۲۵ اردیبهشت ماه و سالروز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی شاعر بزرگ ایران زمین، اعضای کودک و نوجوان مرکز فرهنگی هنری گز و برخوار در برنامهای زیبا، از میراث ماندگار زبان پارسی تجلیل کردند. این برنامه که با هدف آشنایی نسل نو با پیشینه فرهنگی و ادبی ایران زمین برگزار شد، از مباحث هویتبخشی زبان فارسی آغاز گشت.
در این نشست، علاوه بر گفتگو درباره جایگاه زبان پارسی، کتابهای ارزشمندی همچون مجموعه «نامه نامور» و «پاورقیها» که با ساختار ادبی تازه، داستانهای شاهنامه را روایت میکنند، به مخاطبان معرفی شد. اما اوج هیجان برنامه، زمانی بود که نوجوانان با ایفای نقش و هنر نقالی، داستانهای حماسی را بازآفرینی کردند. روایتهای زندهای از «گذر سیاوش از آتش»، «نقل زال و رودابه» و «داستان گردآفرید» توسط نوجوانان، تماشاگران را به اعماق تاریخ و حماسه برد.
این برنامه در نهایت با یک کارگاه ادبی خلاقانه به پایان رسید؛ جایی که مخاطبان با نوشتن دلنوشتههایی تحت عنوان «شاهنامه از نگاه من»، نگاه و احساس خود را به شخصیتهای کهن شاهنامه به رشته تحریر درآوردند.
تقویت خانواده و مداخله تخصصی جایگزین توسعه مراکز شبانهروزی شود
وی با اشاره به ضرورت تغییر رویکرد در نظام بازدید و نظارت بر برنامههای حمایتی، اظهار کرد: از امسال شیوه بازدید در کشور تغییر خواهد کرد و همکاران بهزیستی بررسی میکنند که آیا ۱۲ برنامه پیشبینیشده به درستی اجرا میشود یا خیر.
🔸الوند با بیان اینکه تحولات جمعیتی و اجتماعی، الگوهای سنتی مراقبت از کودک را با چالش مواجه کرده است، افزود: کشور در حال سالمند شدن است و در برخی خانوادهها نقشهای پدر، مادر یا حتی حمایتهای گسترده خویشاوندی کمرنگ شده؛ بنابراین باید برای جبران این خلأها، مدلهای جدید و اجتماعیتری از مراقبت و حمایت طراحی شود.
🔸او با اشاره به برخی ظرفیتهای حمایتی در جامعه گفت: لازم است به جای اتکای صرف به ساختارهای بزرگ و نهادی، از الگوهایی مانند مددکاران، روانشناسان و جامعهشناسان برای مداخله حرفهای و حفظ روابط خانوادگی بهره گرفته شود.
🔸مدیرکل دفتر امور توانمندسازی کودکان و نوجوانان بهزیستی کشور درباره افزایش مراکز اجتماعی و شبانهروزی هشدار داد و تصریح کرد: اگر مرکزی بتواند به بنیانهای عاطفی و روابط زوجین کمک کند، بسیاری از نیازها به مداخلههای بعدی کاهش مییابد؛ بنابراین تأکید نباید بر راهاندازی صرفِ مراکز جدید باشد، بلکه باید کارآمدی و اثرگذاری آنها در حفظ خانواده سنجیده شود.
🔸الوند با اشاره به اختلاف میان تقاضای فرزندخواندگی و ظرفیت موجود، تأکید کرد: در حوزه فرزندخواندگی و مراقبت جایگزین نیز باید نگاه واقعبینانه و متناسب با شرایط اجتماعی کشور داشت و سیاستها را بر اساس نیاز واقعی و ظرفیت اجرایی تنظیم کرد.
نحوه افزایش و متناسبسازی حقوق مستمریبگیران و بازنشستگان
به اطلاع بازنشستگان و مستمریبگیران گرامی سازمان تامین اجتماعی میرساند: پیرو جلسه مابین سازمان تامین اجتماعی و اعضای محترم هیئت مدیره کانون کارگران بازنشسته و مستمریبگیران تامین اجتماعی، در خصوص نحوه افزایش سالیانه و گام سوم متناسبسازی حقوق مستمریبگیران در سال ۱۴۰۵، مقرر گردید:
١- سازمان ظرف حداکثر پنج روز کاری نسبت به تهیه پیشنهاد اخذ تایید هیات مدیره و ارسال آن به دولت جهت تصویب اقدام و سپس در خصوص اخذ مصوبه پیگیری مستمر مینماید به نحوی که حتیالمقدور در نیمه اول خرداد ماه، مصوبه اخذ و بلافاصله نسبت به صدور احکام افزایش اقدام شود.
٢- میزان افزایش اصل مستمری مشمولین، مشابه مصوبه شورایعالی کار برای حداقلبگیران معادل ۶۰درصد و سایر سطوح ۴۵ درصد بعلاوه مبلغ ثابت ۱۵.۵۸۶.۴۷۱ ریال تعیین میگردد.
٣-متناسبسازی حقوق مستمریبگیران وفق جز ۲ بند(ر) ماده ٢٨ قانون برنامه هفتم پیشرفت صورت میپذیرد، به نحوی که نسبت مستمری بازنشسته به حداقل دستمزد با ٩٠درصد نسبت اولین مستمری بازنشستگی به حداقل دستمزد سال برقراری مستمری متناسب گردد.
بررسی راهکارهای حمایت هدفمند از کسبوکارهای دیجیتال
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از ایرنا از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سیدستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ با حضور در وزارت امور اقتصادی و دارایی، با سید علی مدنیزاده، وزیر امور اقتصادی و دارایی دیدار و گفتوگو کرد.
در این نشست، دو طرف با تمرکز بر شرایط جاری اقتصاد دیجیتال کشور، مجموعهای از راهکارهای عملی برای تقویت و حمایت از کسبوکارهای این حوزه را بررسی کردند.
هاشمی با اشاره به آثار اختلالات اینترنتی بر فعالیت پلتفرمها و شرکتهای نوآور، بر ضرورت اقدام فوری برای کاهش خسارات، بازگشت ثبات به فضای کسبوکار و تقویت پایداری زیرساختهای ارتباطی تأکید کرد.
در ادامه، مدنیزاده نیز با اشاره به اهمیت روزافزون اقتصاد دیجیتال در رشد اقتصادی کشور، اعلام کرد: ظرفیتهای حمایتی، تسهیلگری و هماهنگیهای بینبخشی این وزارتخانه برای پشتیبانی مؤثر از فعالان این حوزه بهکار گرفته میشود و تلاش میکنیم مسیر فعالیت این کسبوکارها باثباتتر و قابل پیشبینیتر شود.
وی همچنین با نگاهی به آثار اختلالات اینترنت بر فضای اقتصادی، تأکید کرد: استمرار ناپایداری در دسترسی به خدمات دیجیتال، روند فعالیت بنگاهها را با اخلال مواجه میکند و میتواند بر اعتماد بازار و جریان سرمایهگذاری در این حوزه اثر منفی بگذارد، از اینرو هماهنگی برای کاهش این ریسکها در دستور کار قرار دارد.
در این دیدار، دو وزیر با تأکید بر نقش دادهمحوری در سیاستگذاریهای اقتصادی، بر بهرهگیری حداکثری از ظرفیتهای فناوری اطلاعات برای ارتقای بهرهوری، بهبود کیفیت خدمات و تحقق اهداف کلان اقتصادی کشور توافق و تداوم همکاریهای مشترک را مورد تأکید قرار دادند.
حفظ اعتماد و تلاش شرکت مخابرات ایران در دوران سخت
باید بدانیم شرایط کنونی که در آن گرفتار هستیم اتفاقی موقتی و ناگزیر است و قطع موقت شبکههای بینالمللی پرکاربردی مانند تلگرام، واتسآپ،اینستاگرام و یوتیوب که بسیاری از ما فعالیت های اجتماعی و حتی شغلی و درآمدی خود را از طریق آنها انجام میدهیم، موضوعی نیست که وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات ایران در آن دخیل بوده باشند و شورای عالی امنیت ملی کشور در شرایط حساس کنونی این تصمیم خطیر را گرفته است.
تیم فنی و مهندسی شرکت مخابرات ایران در تمام این دو ماه با تمام تلاش و حتی تقدیم چند شهید، تلاش خود را کرد تا همه زیرساختها حفظ شود و حتی لحظهای هیچکدام از خدمات بیست و چهارساعته آنان به مردم قطع نشود.
شاهد این موضوع را میتوان در برقرار ماندن بسیاری از خدمات مهم مانند ارتباط از طریق پیامرسانهای داخلی، برقراری آنلاین کلاس درس دانشآموزان، استفاده از پلتفرمهای نمایش خانگی و تاکسیهای اینترنتی و بانکداری آنلاین مشاهده کرد.
با توجه به قطعی اینترنت بین الملل، در این مدت تماس با مراکز پشتیبانی شرکت مخابرات ایران نیز بیشتر شده که اغلب آن گله و شکایت از اتفاقات رخ داده است که میتوان از دو زاویه به آن نگاه کرد؛ نخست آنکه بسیاری از مردم از سرویسهای خانگی شرکت مخابرات استفاده میکنند که نشان میدهد در روزهای که هنوز جنگی نشده بود این سرویس چقدر مورد استقبال مردم بوده و خدمات و سرعت آن مورد رضایت بوده است و در شرایط خاص مثل جنگ نیز همچنان به حق این انتظار را دارند که خدمات مناسبی به آنها داده شود و جالب آنکه کادر پشتیبان شرکت مخابرات در این شرایط نیز خود را موظف به پاسخگویی به مشترکان و حل مشکل آنان میدانند.
دوم آنکه، شکایات بسیاری از مشترکان این است که اگر در سرعت و یا کیفیت اینترنت اختلالی به وجود آمده مقصر اصلی آن وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات ایران است و به همین دلیل با طرح شکایتهای پیاپی و حتی با عدم پرداخت اشتراک خود، سعی در جبران این اختلالات دارد، در حالی که این نگاه درست نیست و این شرکت در تمام این مدت تلاش خود را کرده تا با جایگزین کردن موقت اینترنت ملی به جای اینترنت بینالمللی نگذارد خللی در فعالیت های روزمره صورت گیرد.
در هرحال شرکت مخابرات ایران وظیفه مهم خود را اینگونه تعریف کرده که بهترین خدمات را در کمترین زمان به همه مشترکان خود بدهد و با نگهداری و تقویت زیرساخت ها، اعتمادی که بین مردم و شرکت مخابرات ایران در دهههای اخیر شکل گرفته را حتی در دوران سخت جنگ و آتشبس حفظ کند.
برگزاری روز جهانی مخابرات با شعار تقویت تابآوری در دنیای متصل
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل ا ایسنا اتحادیه جهانی مخابرات در وبسایت خود به مناسبت روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعاتی نوشت: در دنیایی که به طور فزایندهای به اتصال بدون وقفه وابسته است، تابآوری شبکههای دیجیتال ما ضروری است. شریانهای حیاتی دیجیتال - شبکههای زمینی، کابلهای زیردریایی، ماهوارهها و سیستمهای داده - ستون فقرات جوامع و اقتصادهای ما را تشکیل میدهند.
روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعاتی (WTISD) ۲۰۲۶ از دولتها، صنایع و جوامع میخواهد تا شریانهای حیاتی دیجیتال را که جهان را در حال حرکت نگه میدارند، تقویت کنند. در طراحی شبکهها و سیستمهایی که میتوانند در برابر شوکها مقاومت کنند و به سرعت بهبود یابند، به ما بپیوندید و اطمینان حاصل کنید که هیچکس در مواقع ضروری قطع ارتباط و آفلاین نمیشود.
زیرساختهای دیجیتال انعطافپذیر، پایه و اساس یک دنیای متصل و فراگیر هستند. تابآوری دیجیتال، زیربنای اتصال معنادار جهانی است - توانایی دسترسی و استفاده ایمن، مقرونبهصرفه و مؤثر همه به اینترنت.
شریانهای حیاتی دیجیتال
تابآوری باید در هر عنصر اتصال طراحی و گنجانده شود: کابلهای زیردریایی که قارهها را به هم متصل میکنند، شبکههای زمینی که دادهها را در سراسر شهرها حمل میکنند، ماهوارههایی که از ارتباطات و ناوبری پشتیبانی میکنند و مراکز دادهای که خدمات دیجیتال را تأمین میکنند. هنگامی که هر بخشی از این زنجیره از کار میافتد، سیستمهای ضروری، از امور مالی و مراقبتهای بهداشتی گرفته تا حمل و نقل و واکنش به بلایا، در معرض خطر قرار میگیرند.
امروزه، بسیاری از شبکهها در مواجهه با تهدیدات فزاینده، مانند رویدادهای شدید آب و هوایی و زلزلههای بزرگ، آسیبپذیر باقی میمانند. تابآوری تضمین میکند که سیستمهای دیجیتال برای مقاومت، سازگاری و بازیابی از اختلال طراحی شدهاند و از جان و معیشت محافظت میکنند.
روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعاتی (WTISD) که هر ساله در ۱۷ مه جشن گرفته میشود، نقش رو به رشد فناوریهای دیجیتال را در زندگی ما برجسته میکند و یادبود تاسیس اتحادیه بینالمللی مخابرات (ITU) - آژانس فناوریهای دیجیتال سازمان ملل متحد - را گرامی میدارد.
۱۷ مه سالگرد امضای اولین کنوانسیون بینالمللی تلگراف و ایجاد اتحادیه بینالمللی مخابرات (ITU) است. در سال ۲۰۲۵، اتحادیه بینالمللی مخابرات (ITU) صد و شصتمین سالگرد تاسیس خود را گرامی داشت و بر نقش دیرینه خود در پیشبرد ارتباطات جهانی و تقویت همکاریهای بینالمللی تاکید کرد.
شرکت مخابرات کشور؛ راهگشا مانند پل B1
در این میان، اما شرکت هایی مانند شرکت مخابرات کشور نیز حضور داشتند که در تمام روزهای جنگ در معرض آسیب و تهدید بودند، اما اجازه ندادند خللی در فعالیتهای گسترده و حیاتی مردم ایجاد شود.
برای روشنتر شدن اهمیت تلاشهای خطیر این سازمان، که متأسفانه گاهی آنگونه که باید دیده نمیشود، اجازه دهید مثالی بزنم. روز سیزدهم فروردین، آمریکا به یکی از پلهای استان البرز با نام B1 حمله کرد تا یک شاهراه جادهای و ارتباطی را که میتوانست چند استان را به یکدیگر متصل و نزدیکتر کند، از بین ببرد. در همان زمان بود که بسیاری از ما بیش از پیش متوجه وجود و اهمیت چنین مسیرهای حیاتی شدیم؛ مسیرهایی که شاید همیشه در معرض دید نباشند، اما نقش آنها در پیوند میان مردم بسیار مهم و استراتژیک است.
شرکت مخابرات ایران نیز نه فقط در روزهای جنگ، بلکه بدون اغراق در دهههای گذشته، چنین نقشی را بهدرستی و بهطور کامل ایفا کرده است؛ نقشی که در روزهای جنگ دوازدهروزه، در خلال جنگ سوم و نیز در روزهای کنونی که در شرایط آتشبس شکننده به سر میبریم، بیش از هر زمان دیگری به چشم میآید.
باز هم اجازه دهید با چند مثال، اهمیت فعالیت این سازمان، حضور ضروری اما کمتر دیدهشده آن و خدمات و پشتیبانی شبانهروزی و بیوقفه کارکنانش را ملموستر کنم. در نخستین روز جنگ، یعنی نهم اسفند سال گذشته، حاکمیت کشور ناگزیر شد محدودیت گستردهای بر اینترنت بینالمللی اعمال کند و عملاً دسترسی کاربران داخل کشور به آن قطع شد. با این حال، از همان روز دوم جنگ، هرچند تمامی مدارس و دانشگاهها غیرحضوری شدند، اما بهواسطه وجود اینترنت ملی و پشتیبانی گسترده شرکت مخابرات کشور، تمام کلاسهای درس دانشآموزان در اپلیکیشن شاد بدون مشکل و قطعی ادامه یافت.
در کنار این موضوع، پدران و مادران، بهویژه آنهایی که در تهران زندگی میکردند و ناچار شده بودند پایتخت را ترک کرده و به شهرهای امنتر بروند، توانستند ارتباط مستمر خود را با مدرسه و معلمان فرزندانشان حفظ کنند و روند تحصیل دانشآموزان دچار اختلال نشد.
دانشجویان نیز علیرغم تعطیلی دانشگاهها، همچنان به سامانههای آموزشی دسترسی داشتند. شرکتها، ادارات دولتی و بسیاری از مجموعههای غیردولتی نیز در روزهای جنگ توانستند فعالیتهای خود، از جمله خدمات به مشتریان، را بهصورت دورکاری ادامه دهند و بسیاری از جلسات کاری خود را به شکل مجازی و بدون مشکل برگزار کنند.
علاوه بر این، خدمات دیگری مانند تاکسیهای اینترنتی، پلتفرمهای نمایش خانگی و بانکداری آنلاین، که اساس فعالیت آنها بر بستر اینترنت است، با اتکا به اینترنت ملی بدون وقفه به ارائه خدمت ادامه دادند.
درست است که نزدیک به دو ماه است بهناچار از اینترنت بینالمللی محروم هستیم و این موضوع اعتراض بسیاری از کاربران را در پی داشته است. همچنین گاهی برخی به اشتباه شرکت مخابرات کشور را بانی و مقصر این وضعیت میدانند؛ اما نباید این نکته مهم را فراموش کنیم که این سازمان و کارکنان آن، همانند پل B1 «در استان البرز»، با تکیه بر اینترنت ملی، مسیر ارتباطی میان مردم و بستر فعال ماندن بسیاری از خدمات مجازی را باز نگه داشتهاند و همچنان نگه میدارند.
اینجاست که ما، بهعنوان کاربران میلیونی خدمات اینترنت خانگی، باید پشتیبان شرکت مخابرات کشور باشیم؛ چرا که در تمام این مدت، آنها بودند که «راهگشا» شدند و با پشتیبانی خود اجازه ندادند مسیر ارتباطات در فضای مجازی بهطور کامل بسته شود.
چرا باید برای تلفنِ استفاده نشده قبض پرداخت کنیم؟
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از ایسنا داوود زارعیان معاون ارتباطات شرکت مخابرات ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر آنکه چرا مشترکانی که از تلفن ثابت خود استفاده نمیکنند همچنان قبض با مبلغ مشخص دریافت میکنند؟ اظهار کرد: از سال ۱۴۰۰ تعرفه تلفن ثابت بر مبنای هزینه تمامشده نگهداری یک خط محاسبه میشود. به این ترتیب اگر کسی بخواهد خط تلفن را داشته باشد و این خط بوق داشته باشد، چه استفاده بکند چه استفاده نکند، برای اپراتور هزینه دارد.
زارعیان افزود: شورای رقابت مصوبهای را در آن تاریخ در سال ۱۴۰۰ گذراند که بابت هزینه نگهداری هر خط مشترکین عددی را بپردازند. این مصوبه در سال ۱۴۰۴ هم مجدداً تصویب شد و تعرفهای را سازمان تنظیم مقررات ابلاغ کرد.
وی ادامه داد: البته این تعرفه از هزینه تمامشده خیلی کمتر است. به عبارتی اگر مخابرات بخواهد یک خط تلفن در یک ماه بوق داشته باشد، چه مشترک استفاده بکند چه استفاده نکند، مثلاً در تهران ماهانه ۵۰ هزار تومان باید به پیمانکاران پرداخت شود. بنابراین هزینهای که مشترک میدهد بابت هزینه نگهداری خط است.
زارعیان با اشاره به تعرفهها گفت: چهار تعرفه داریم؛ در تهران ماهانه ۳۰ هزار تومان، در مراکز استانها ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان، در سایر شهرها ۱۷ هزار تومان و در روستاها صفر برای مشتریان خانگی. در کل کشور نیز برای مشتریان غیرخانگی ۵۰ هزار تومان است.
وی افزود: البته قانونگذار برای اینکه مشترکان انگیزه داشته باشند از خط تلفن خود استفاده کنند و بابت این ۳۰ هزار تومان یا ۲۰ هزار تومانی که میدهند ضرر نکنند، پنج هزار دقیقه مکالمه رایگان دروناستانی برای هر مشترک پیشبینی کرده است.
زارعیان پاسخ داد: اگر مشترکی پنج هزار دقیقه را استفاده کند عملاً هزینه آبونمانش صفر میشود. کما اینکه تعداد زیادی از مشترکان ما در حال حاضر از این امتیاز استفاده میکنند.
معاون ارتباطات شرکت مخابرات ایران در ادامه صحبت هایش تشریح کرد: یک خط تلفن برای اینکه فقط بوق داشته باشد و هر وقت بخواهید از آن استفاده کنید، در حال حاضر در شهرهای مختلف حداقل ۳۷ تا ۳۸ هزار تومان و تا ۱۰۰ هزار تومان هزینه دارد. به نظر میرسد اگر کسی واقعاً اصلاً از تلفنش نمیخواهد استفاده کند چرا خط را خریده و چرا خط تلفن را دارد. همین مشترکان اگر یک روز خطشان قطع شود از ما درخواست میکنند که آن را دایر کنیم.
زارعیان اضافه کرد: به نظر من باید در فرهنگ استفاده از تلفن ثابت تجدیدنظر شود و بیشتر از تلفن ثابت استفاده شود، چون امروز بالاخره یک نیاز است.
وی در ادامه به کاربردهای این سرویس اشاره کرد و گفت: یک برآورد و تحلیلی که از رفتار مشتریان داریم نشان میدهد تلفن ثابت به ویژه در زمانهای بحران، زمانی که تلفن همراه به دلایلی قطع میشود، خیلی کاربرد دارد و زیاد استفاده میشود.
زارعیان خاطرنشان کرد: برای مثال میزان مصرف تلفن ثابت در ۴۰ روز جنگ نسبت به ۴۰ روز قبلی آن بیشتر شده است. به این دلیل که یک خط امن است و برخی مسائل در آن سادهتر است. همانطور که میدانید در تلفن همراه ممکن است اگر در نقطهای دور هم آنتنی زده شود باعث اختلال شود. بنابراین با توجه به کاربرد و هزینههایی که برای اپراتور دارد این روند انجام میشود.
وی در پایان با اشاره به مشترکانی که در دوران جنگ تحمیلی سوم از خط تلفن ثابت خود استفاده نکردند گفت: تعداد معدودی از مشترکان در این دوران نتوانستند از خط تلفن خود استفاده کنند که طبیعتاً فقط هزینه آبونمان پرداخت کرده اند. برای مشترکینی که با توجه به شرایط جنگی بیشتر استفاده کرده اند و نتوانستند قبض خود را پرداخت کنند روزانه اعتبار آنها را افزایش دادیم و با قطعی مواجه نشدند. همچنین بسیاری از مشترکان از ۵۰۰۰ دقیقه مکالمه رایگان در آن زمان استفاده کردند و مشترکینی که به هر دلیل تلفنشان قطع شد، اعلام کردیم صورت حساب اعلام نکنند و آبونمان از آنها گرفته نشود.
ابلاغ بسته حمایتی ویژه «ایزیپو» برای احیای طرحها و واحدهای صنعتی آسیبدیده از جنگ
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از روابط عمومي ايزيپو، ابلاغ این بسته در راستای اجرای سیاستهای حمایتی در چارچوب ماموریت های محوله، همراستا با بسته حمایتی هیات وزیران، مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و به منظور حمایت از تولید و اشتغال در کشور صورت گرفته است.
🔸امهال در پرداخت دیون و تعیین تکلیف دیون باقی مانده طرحها و واحدهای آسیب دیده مستقر در شهرکها و نواحی صنعتی و تسریع در امکان بهره برداری و شروع به تولید طرحهای آسیب دیده ازجمله موارد تصويب شده در اين بسته حمايتي است.
🔸همچنین واحدهای آسیب دیده در راستای بازگشت به چرخه تولید و حفظ اشتغال می توانند از تسهیلات و مشوقهایی در حوزه واگذاری زمین و یا جابجایی زمین در شهرکها و نواحی صنعتی کشور استفاده نمایند.
🔸تخصیص حق بهره برداری زمین در شهرکها و نواحی صنعتی خارج از مزایده با تنفس و اقساط بلندمدت از دیگر تمهیداتی است که در چارچوب اين بسته حمايتي به واحدهای آسیب دیده اختصاص داده شده است.
🔸مشوقهای ویژه ازجمله واگذاری کارگاه های آماده موجود بصورت اجاره با حداقل بها برای واحدهای آسیب دیده تولید کننده کالاهای اساسی خانوار از جمله غذایی، دارویی، بهداشتی و تجهیزات پزشکی نیز در راستای کمک به پایداری تولید در این بسته گنجانده شده است.
