زهره مختاری
پرداخت خسارت به2050خودروی آسیبدیده جنگ رمضان دراصفهان
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان اصفهان، مجتبی آخوندی در جلسه شورای هماهنگی مدیران استانی وزارت اقتصاد از تداوم خدمات حیاتی این شرکت در شرایط بحران خبر داد و با اشاره به اینکه بیمه ایران در جنگ دوازدهروزه با ابتکار عمل، پوششهای ویژهای را فعال کرد، گفت: امروز نیز با همان رویکرد حمایتی، در حال خدمترسانی به مردم هستیم.
وی با بیان اینکه در جنگ اخیر، پروندههای خسارت با سرعتی باورنکردنی رسیدگی شد، گفت: در حالی که در جنگ دوازده روزه ۲۷۲ خودرو خسارت دیدند، در این دوره ۳۳۵۱ دستگاه خودرو (شامل ۳۱۵۹ خودروی سبک، ۱۳۸ سنگین و ۵۴ موتورسیکلت) به شعب گزارش شدند. خوشبختانه با بهکارگیری ۸۰ کارشناس، رسیدگی به پروندهها از همان روزهای اول آغاز شد و تا پایان هفته گذشته، خسارت ۲۰۵۰ دستگاه به طور کامل پرداخت شده است.
مدیرکل بیمه ایران اصفهان با تأکید بر رویکرد کاملاً حمایتی شرکت، افزود: در این پروندهها برخلاف روال معمول، هیچگونه کسوراتی مانند استهلاک قطعات و فرانشیز اعمال نشده و خسارتها به صورت کامل و بدون کم و کاست پرداخت میشود. حتی در موارد اعتراض نیز با تجدید ارزیابی سریع، مشکل خاصی وجود نداشته است.
آخوندی گفت: مأموریت مهمتری که به بیمه ایران محول شد، ارزیابی و پرداخت خسارت خودروهایی بود که اصلاً بیمه نداشتند یا پوشش جنگ را نخریده بودند. این اقدام نشاندهنده تعهد ما به حمایت از تمام مردم در شرایط سخت است.
وی در خصوص روند پرداختها توضیح داد که پس از دستور دولت، پرداخت خسارت خودروهای زیر ۳۰ میلیون تومان آغاز شد و این سقف به ۱۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است. برآورد کلی خسارتها در استان حدود ۴۰۰ میلیارد تومان است و با تأمین مرحلهای منابع، پرداخت پروندههای باقیمانده نیز در اسرع وقت انجام خواهد شد.
مدیرکل بیمه ایران اصفهان در پایان با اشاره به چالشهای باقیمانده، گفت: با وجود اینکه تکلیف مالکیت خودروهای کاملاً از بینرفته (خسارت کلی) هنوز در حال بررسی نهایی است، اما تمام تلاش ما بر این است که با تأمین بهموقع اعتبارات، خسارت ها به موقع پرداخت گردد.
تفاهمنامه ثبت احوال ومرکز وکلا وکارشناسان رسمی قوه قضاییه
سازمان ثبت احوال کشور و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه، با هدف تسهیل فرآیند احراز هویت برخط، تفاهم نامه همکاری امضا کردند و از این پس احراز هویت افراد از طریق سامانه هدا به صورت برخط انجام می شود.
انتقال پیام رئیس جمهور ایران به رئیس جمهور تاجیکستان
پس از دیدار با امامعای رحمانف رئیس جمهور تاجیکستان در دوشنبه، با قدردانی از میزبانی گرم مردم تاجیکستان، گفت: در جریان جلسه پربار با رئیس جمهور تاجیکستان پیام رئیس جمهور ایران به ایشان منتقل شد. ایران آماده تبادل دانش در حوزه آب با تمام همسایگان و حتی تمام دنیا است و تلاش میکنیم با هم و در کنار هم از مشکلات فرصت بسازیم. به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از
بسیج شبکه مروجان کشور برای صیانت از سلامت سفره مردم
این نشست که با هدف یکپارچهسازی توان عملیاتی و آموزشی برگزار گردید، بر یک اصل واحد تأکید داشت: «انتقال دانش فنی از ستاد به مزرعه»
محورهای کلیدی این توافق بزرگ:
شبکهسازی هوشمند: تقویت پیوند میان مروجین پهنهها و بخشهای تخصصی حفظ نباتات برای واکنش سریع به آفات و بیماریها.
دیپلماسی آموزشی: ابلاغ دستورالعملهای فنی و اجرایی نوین به تمامی استانها با هدف یکسانسازی شیوههای مبارزه با آفات.
تحول در اطلاعرسانی: بهروزرسانی ابزارهای ارتباطی برای انتقال سریع یافتههای علمی به بهرهبرداران و کشاورزان در دورترین نقاط کشور.
تخصصگرایی: برگزاری دورههای آموزشی فوقتخصصی برای مربیان و کشاورزان پیشرو جهت ارتقای کیفیت محصولات.
بنابر تأکید دکتر مریم جلیلیمقدم و دکتر ابوالفضل فرجی، این همافزایی تنها یک نشست اداری نیست، بلکه عملیاتیکردنِ دانش برای «تولید پایدار» و «صیانت از سلامت گیاهی» ایران است.
تبلور سنتهای دیرین و تکالیف نوین مدیریت عرصههای طبیعی
فاطمی افزود: عشایر و مرتعداران، شریکان اصلی ما در مدیریت پایدار مراتع هستند و جایگاه آنان در صیانت از منابع طبیعی و تولید کشور، رفیع و انکارناپذیر است.
🔹وی خطاب به مرتعداران شهرستان سمیرم تأکید کرد: تمامی بهرهبرداران موظفند در مدت زمان کوچ ییلاقی به این شهرستان، نسبت به موارد زیر با مراجعه به اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم اقدام کنند:
🔸_ تمدید پروانه چرا جهت بهرهبرداری قانونی از مراتع
🔸_ اقدام جهت طرح مرتعداری مطابق ضوابط ابلاغی
🔸_ انتقال امتیاز پروانه چرای متوفی وفق اجرای بند ۴۸ شیوه نامه فنی و اجرایی ضوابط و شرایط بهره برداری از مراتع، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور
🔸_ ثبت و بهروزرسانی اطلاعات در سامانه یکپارچه مدیریت مراتع (سمطا)
🔹رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم در پایان خاطرنشان کرد: انجام به موقع این اقدامات ضمن تضمین حقوق قانونی بهرهبرداران، به ما در ساماندهی علمی مراتع و پیشگیری از تعارضات احتمالی کمک شایانی خواهد کرد و از همراهی جامعه عشایری در این مسیر قدردانی مینماییم.
هدفگذاری حذف ۳۵۰۰ مگاوات برق غیرمجاز
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از خبرگزاری توانیر، محمد الهداد در حاشیه برگزاری مانور سراسری مدیریت هوشمند تلفات انرژی برق موسوم به «طرح مهتاب» در جمع خبرنگاران، از آغاز این مانور در ۵۶۰ شهرستان کشور خبر داد و اعلام کرد: امروز به همت همکاران، مانور سراسری طرح مهتاب آغاز شد.
بیش از یک هزار و ۲۷۰ اکیپ اجرایی با حدود ۲ هزار و ۸۰۰ نیروی انسانی زبده، مأمور شناسایی و جمعآوری مصارف غیرمجاز، تعویض کنتورهای معیوب و نصب کنتورهای هوشمند شدهاند.
وی با اشاره به شروع فصل گرما و اهمیت تامین پایدار برق در بخشهای مختلف افزود: یکی از مؤثرترین اقدامات در این زمینه، کاهش مصارف غیرمجاز و غیرقانونی است که امیدواریم امروز و در ادامه این طرح، نتایج بسیار خوبی در این حوزه حاصل شود.
نصب ۹ میلیون کنتور هوشمند تا پایان تابستان
مدیرعامل توانیر با اشاره به برنامه توسعه کنتورهای هوشمند گفت: تا امروز نزدیک به هفت میلیون کنتور هوشمند در شبکه برق کشور نصب شده که بیش از ۶۰ درصد مصرف برق را پوشش میدهد. برنامهریزی شده است تعداد این کنتورها تا پایان تابستان به بیش از ۹ میلیون عدد برسد.
الهداد با بیان اینکه بخشی از تلفات شبکه ناشی از مصارف پنهان و دستکاریهاست، توضیح داد: برخی افراد با دستکاری کنتور یا استفاده غیرقانونی از کابلهای هوایی و زمینی اقدام به برداشت برق میکنند.
برنامه ما این است که تا پایان خرداد، یکهزار و ۷۰۰ مگاوات از این مصارف غیرمجاز را از شبکه حذف کنیم.
از ابتدای اجرای این طرح از اسفند سال گذشته تا امروز، حدود ۸۵۰ مگاوات بار غیرمجاز از روی شبکه برداشته شده است.
وی با اشاره به جمعآوری ماینرهای غیرمجاز در شبکه برق کشور اذعان داشت: در روز گذشته تنها در یک روز، حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ دستگاه ماینر از نقاط مختلف جمعآوری شد.
این تجهیزات مانند زالویی به جان انرژی کشور میافتند و برقی را که میتواند در بخشهای مولد و اشتغالزا مصرف شود، میبلعند.
هدف حذف ۳۵۰۰ مگاوات مصرف غیرمجاز تا پایان سال
مدیرعامل توانیر در تشریح ابعاد تلفات شبکه گفت: برآورد اولیه ما این است که تا پایان سال بتوانیم حدود سه هزار و ۵۰۰ مگاوات مصرف غیرمجاز و انحرافات مصرف را شناسایی و مدیریت کنیم.
این اختلاف از مقایسه انرژی تحویلی به شبکه با مصرف ثبتشده در کنتور مشترکان به دست میآید.
الهداد با اشاره به گستردگی شبکه برق کشور افزود: این تلفات در طول یک میلیون کیلومتر شبکه برق و ۶۰۰ هزار کیلومتر کابل سرویسی که برق را تا در منزل مشترکان میرساند، پراکنده است.
پیدا کردن این انحرافات، با توجه به دفنی بودن برخی کابلها، عبور در داخل دیوارها و دستکاری کنتورها در ساختمانها، کار زمانبر و پرزحمتی است؛ اما مصمم هستیم تا پایان امسال در این حوزه کارهای بزرگی انجام دهیم.
تغییر ساعت کار ادارات و قطع برق ادارات متخلف
وی درباره مصوبات مرتبط با مدیریت مصرف برق در بخش اداری یادآور شد: بر اساس مصوبات و هماهنگی با استانداران، ساعات کاری در اغلب استانها تا ساعت ۱۳ و در برخی استانهای گرمسیر تا ساعت ۱۲ کاهش یافته است.
انتظار داریم بعد از این ساعات، مصرف ادارات به حداقل برسد؛ در غیر این صورت با استفاده از کنتورهای هوشمند، برق ادارات متخلف قطع خواهد شد.
الهداد با تأکید بر لزوم تغییر ساعت کار برای مدیریت مصرف در ساعات اوج گرما گفت: تغییر ساعت رسمی و آغاز زودتر فعالیت روزانه، در بسیاری از کشورها به کاهش مصرف کمک میکند.
این اقدام باعث میشود در ساعات گرم، مردم بیشتر در منزل باشند و مصرف ادارات و بخشهای تجاری در ساعات اوج بار از روی شبکه برداشته شود.
مدیرعامل توانیر توضیح داد: قطع برق بعد از ساعت اداری، فقط شامل دستگاههای اجرایی، ادارات، بانکها و نهادهای آموزشی است.
برخی بخشهای خدماتی مانند سردخانهها، رستورانها و صنوفی که نیاز به برق ۲۴ ساعته دارند، مشمول قطع نیستند، اما برای آنها برنامههای بهینهسازی و کاهش مصرف تدوین شده است.
رصد هوشمند دزدی برق با دادهکاوی و کنتورهای هوشمند
الهداد درباره نحوه شناسایی تلفات و مصارف غیرمجاز با استفاده از کنتورهای هوشمند اعلام کرد: یکی از کاربردهای اصلی این هفت میلیون کنتور هوشمند، مقایسه قرائت کنتورهای بالادست (در پستهای فوق توزیع) با کنتورهای مسیر است.
اختلاف بین این مقادیر نشان میدهد چه میزان انرژی در مسیر گم میشود و ثبت نمیشود.
وی افزود: همکاران ما بر اساس این دادهها و با مراجعه حضوری، اقدام به شناسایی و برخورد میکنند.
در حوزه دادهکاوی اقدامات بسیار خوبی انجام شده و فقط در یک هفته گذشته، بیش از سههزار و ۶۰۰ مورد دستکاری یا خطا در مصرف مشترکان در بخشهای مختلف شناسایی شده است.
به گفته مدیرعامل توانیر، بخش قابل توجهی از این تخلفات در برخی استانهای جنوبی، استانهای گرمسیر و حاشیه دریای خزر مشاهده شده است؛ مناطقی که دارای باغویلاها، کارگاههای ساختمانی و برخی صنوف فاقد انشعاب مجاز هستند.
برخورد با مشترکان پرمصرف و قبضهای «سنگین»
الهداد در پاسخ به پرسش درباره محدودیت برق مشترکان پرمصرف از خردادماه گفت: یکی از برنامههای شرکت توانیر، رعایت عدالت در توزیع یارانه برق است
برقی که در شبکه سراسری تأمین میشود از یارانه دولتی بهرهمند است و اگر مشترکی بیش از سهم خود برداشت کند،
هم حق دیگران را تضییع میکند و هم تامین برق را با مشکل مواجه میکند.
وی افزود: مشترکان بالای ۲.۵ برابر الگو، در حالی فقط ۲ درصد تعداد مشترکان را تشکیل میدهند که بیش از ۱۰ درصد برق را مصرف میکنند؛ این گروه، کانون هدف ما هستند.
بیش از ۸۰ درصد این مشترکان اکنون مجهز به کنتور هوشمند شدهاند و در صورت عبور از الگوی تعیینشده، برق آنها محدود یا قطع خواهد شد و باید منتظر صورتحسابهای سنگین باشند؛ به نحوی که قبض برق برخی پرمصرفها ممکن است به "قبض روح" تبدیل شود.
مدیرعامل توانیر در خصوص قابلیت کنترل از راه دور کنتورهای هوشمند گفت: قسمت اعظم این کنتورها کنترلپذیر هستند. حدود یک میلیون کنتور نسل قدیم فقط قابل رؤیت هستند اما امکان ارسال فرمان از راه دور ندارند که برنامهریزی شده تا در تابستان امسال با نصب مودم، کنترلپذیری آنها نیز تکمیل شود.
ساعات مجاز و نظارت بر چاههای کشاورزی
الهداد درباره وضعیت تأمین برق چاههای کشاورزی تأکید کرد: ما مکلف به اجرای قانون هستیم. پروانههای بهرهبرداری چاههای کشاورزی، ساعات مجاز برداشت آب را در هر ماه مشخص کرده است؛ برای مثال در فروردین ممکن است ۱۹ یا ۲۰ ساعت در شبانهروز مجاز باشند.
ما خارج از چارچوب پروانه، محدودیت اضافی اعمال نمیکنیم، اما بیش از ساعات مجاز نیز مجاز به تأمین برق نیستیم.
وی با اشاره به برخی تخلفات در این حوزه گفت: متأسفانه در روزهای اخیر مشاهده شده که از برق ارزان چاههای کشاورزی برای استخراج رمزارز و نصب ماینر استفاده شده یا برق چاهها برای تأمین برق باغ تالارها و ویلاها به کار گرفته شده است.
انرژی یارانهای چاهها باید صرفاً برای تولید ارزاق عمومی و تأمین امنیت غذایی مصرف شود و در صورت استفاده در مصارف نامتعارف، حتماً با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.
شکاف میان قیمت تمامشده و تعرفه فروش برق
مدیرعامل توانیر درباره قیمت تمامشده برق در سال جدید گفت: سال گذشته متوسط قیمت فروش برق حدود ۶۰۰ تومان به ازای هر کیلوواتساعت بود
در حالی که قیمت تمامشده برای ما بیش از ۱۲۰۰ تومان بود. امسال متوسط قیمت فروش به حدود ۸۰۰ تومان رسیده اما قیمت تمامشده به ۱۹۰۰ تومان افزایش یافته است؛ یعنی همچنان شکاف قابل توجهی بین هزینه تولید و قیمت فروش وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: این اعداد، قیمتهای تمامشده از منظر وزارت نیروست، با لحاظ استفاده از سوخت یارانهای. بخش زیادی از مشترکان نیز اساساً برق را با نرخ صفر یا بسیار پایین دریافت میکنند؛ برای نمونه، حدود سه هزار مگاوات از مصرف در اوج بار مربوط به روشنایی معابر شهرها، روستاها و جادههاست که هیچ وجهی بابت آن دریافت نمیشود.
الهداد افزود: مدارس، مساجد، اماکن فرهنگی و گروههای حمایتی تحت پوشش نهادهای حمایتی نیز از بخشودگیها و تخفیفهای جدی برخوردارند و بخش قابل توجهی از یارانه انرژی در این حوزهها پرداخت میشود.
مدیرعامل توانیر با قدردانی از تلاش همکاران اجرایی در سراسر کشور ابراز امیدواری کرد با اجرای کامل طرح مهتاب و توسعه هوشمندسازی شبکه، شاهد کاهش محسوس تلفات و بهبود عدالت در بهرهمندی از برق باشیم.
هدفگذاری راهبردی مخابرات برای پایتخت در سال ۱۴۰۵
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از معاونت ارتباطات شرکت مخابرات ایران ، مهندس جعفرپور، مدیرعامل و عضو هیات مدیره این شرکت، درهمایش تبیین سیاستها و برنامههای سال ۱۴۰۵مخابرات منطقه تهران ، با اعلام این خبر بر ظرفیتهای عظیم و بالقوه پایتخت تاکید کرد و گفت: «با برنامهریزیهای صورت گرفته و با تکیه بر توانمندی تیم مدیریتی و فنی جدید در تهران، تا پایان سال ۱۴۰۵ شاهد جشن یک میلیونی شدن اتصالات فیبر نوری در این کلانشهر خواهیم بود.
این عدد یک تعهد جمعی است که با توجه به گردش ۴۰ درصدی ترافیک کشور و ۵۵ درصدی منابع مالی صنعت ارتباطات در تهران، دستیافتنی و ضروری است.»
وی با اشاره به لزوم مهاجرت از شبکه مسی به نوری، تصریح کرد که تمرکز ویژه شرکت در این مسیر بر توسعه فیبر نوری برای منازل و بهویژه کسبوکارها است.
در این راستا، اولویتبخشی به اتصال شعب مرکزی بانکها، ادارات دولتی و سازمانهای بزرگ تجاری در صدر برنامههای اجرایی قرار دارد تا پایتخت به سطح استانداردهای مطلوب جهانی در حوزه ارتباطات دست یابد.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران برای تحقق این هدف بزرگ، مدل مدیریتی «مرکزمحوری» را ترسیم کرده و افزود: «برای شتاببخشی به این پروژه ملی، تفویض اختیارات گستردهای به مناطق و مراکز مخابراتی صورت گرفته است. مدیران مراکز مخابراتی اکنون به عنوان ستونهای اصلی توسعه، مسئولیت طراحی، نظارت و اجرای سریع پروژههای فیبر نوری را بر عهده دارند تا پاسخگویی به درخواستهای مشتریان در کمترین زمان ممکن انجام شود.»
مهندس جعفرپور همچنین به نقش کلیدی نیروی انسانی در این تحول بزرگ اشاره کرد و گفت: «انگیزه و شایستهسالاری، محرکهای اصلی ما برای رسیدن به هدف یک میلیون اتصال هستند.
بازنگری در ساختارها و کوچکسازی بدنه ستادی با هدف تقویت مراکز عملیاتی انجام شده تا تمامی پتانسیل شرکت در خدمت توسعه شبکه و ارتقای کیفیت خدمات به شهروندان قرار گیرد.»
در کنار توسعه فنی، موضوع «نوسازی برند و زیباسازی مراکز» نیز به عنوان بخشی از پیوست فرهنگی این جهاد توسعهای مورد تاکید قرار گرفت.
به گفته مدیرعامل مخابرات ایران، حضور محیطی پررنگتر و بهسازی فضای مراکز مخابراتی در شان مردم تهران، همسو با ارتقای کیفیت فنی شبکه، در دستور کار جدی قرار دارد.
وی در ادامه با ابراز اعتماد کامل به توانمندی و انرژی مجموعه مخابرات منطقه تهران، ابراز امیدواری کرد : با وفاق و همت تمامی همکاران، سال ۱۴۰۵ نقطه عطفی در تاریخ ارتباطات کشور و پیشرانی برای تحول دیجیتال در پایتخت باشد.
تشریح سیاست ها و برنامه های سال 1405 مخابرات تهران
در این همایش مهندس لطفی مدیر منطقه تهران نیز ضمن تشریح سیاست ها و برنامه های سال 1405 مخابرات تهران به شرایط ناشی از جنگ تحمیلی آمریکایی صهیونیستی اشاره کرد و از تلاش های ارزنده و مجاهدانه کارکنان مخابرات منطقه تهران که شبانه روزی در میدان بودند تا آسیب ها و خسارت های وارده را مرتفع سازند، تقدیر کرد و افزود: پایداری شبکه ارتباطی مورد نیاز مردم و سازمان ها از مهم ترین اولویت های کاری بود که با همت همکاران متعهد و متخصص مخابرات منطقه تهران در کوتاه ترین زمان ممکن با رفع آسیب ها و برقراری مجدد خطوط قطع شده، شاهد استمرار جریان وصل و ارتباط در استان تهران و پایتخت ایران اسلامی بودیم.
مهدس لطفی با بیان اینکه عملیاتی ساختن کلان پروژه برگردان فیبرملی از محوری ترین برنامه های ابلاغی از سوی ستاد شرکت مخابرات ایران است، بر ضرورت مقوله نظارت در مراحل مختلف اجرای پروژه تاکید کرد و اظهار داشت: تمامی معاونت ها، مدیران مناطق هفتگانه و روسای مراکز با طراحی سازوکار نظامند و متقن در حوزه نظارت دخیل هستند.
وی افزود: مخابرات نیز به مثابه سایر نهادها و سازمان های خدمت رسان موظف به ارایه خدمت و حفظ آمادگی بصورت 24 ساعته در هفت روز هفته است و اینگونه جریان مستمر خدمت رسانی به مردم و سایر خدمات گیرندگان از سرویس های مخابراتی محقق می شود.
مهندس لطفی بر نقش معاونت تجاری بعنوان مرکز اصلی سیاست گذاری کلان پروژه برگردان فیبرملی از مشتری یابی تا فرایند اجرای عملیات توسط صف که مراکز مخابراتی سراسر استان تهران هستند،
تاکید کرد و اظهارداشت: تحلیل بازار، موضوعات مرتبط با مشتریان تجاری، خانگی، سازمانی و 100 درصد کار بر عهده معاونت تجاری است و معاونت شبکه نیز موظف است هرآنچه که در زمینه توسعه شبکه مورد نیاز است را در قالب سیاستگذاری واحد، یک صدا و منسجم دنبال کند.
مدیر منطقه تهران در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر نقش اثرگذار روسای مراکز مخابراتی سراسر استان تهران، تصریح کرد: در مسیر تحقق اهداف و برنامه های در نظرگرفته شده، روسای مراکز اختیارات وسیعی در حد و اندازه مدیرمنطقه دارند و بایسته است با مدیریت بهینه تجهیزاتی که فضای مراکز را اشغال کرده اند و همچنین گسترش حوزه نظارتی خود، بیش از پیش مسیر توسعه و رشد را فراهم کنند
شایان ذکر است در بخش نخست همایش تبیین سیاست ها و برنامه های 1405 مخابرات منطقه تهران، معاونان و مدیران کل مناطق چهار و هفت به نمایندگی از مدیران مناطق هفتگانه به ارایه آرا و نظرات خود پرداختند و بخش نخست تجلیل از ۱۰ مرکز نمونه با حضور مهندس لطفی مدیر مخابرات منطقه تهران، دکتر زارعیان معاون ارتباطات و هماهنگی امور مجلس و دولت و مهندس امامی معاون تجاری شرکت مخابرات ایران به انجام رسید.
کمکاری تیروئید نوزادی مهمترین عامل عقبماندگی ذهنی در نوزادان
لزوم تشخیص به موقع این بیماری از آن روی اهمیت دارد که سالهای اول عمر،زمان تکامل مغز کودک بوده و تکامل طبیعی مغز وابسته به هورمونهای تیروئید است.این بیماری در بدو تولد به ندرت علائم دارد و در صورت تشخیص میتوان از عوارض برگشت ناپذیر و غیرقابل جبران آن جلوگیری کرد.بروز کمکاری مادرزادی تیروئید،در دختران دو برابر پسران است.
🔱 هرچه ابتلا به کمکاری تیروئید نوزادی دیرتر تشخیص داده شود،ممکن است علاوه بر عقبماندگی ذهنی و علائم ذکرشده،عوارضی نظیر کوتاهی قد و کاهش شنوایی نیز افزوده شود.
🔱 غده تیروئید که در ناحیه جلو گردن واقع شده یکی از مهمترین غدد درون ریز بدن بوده که با تولید هورمونهای تیروئید،سوختوساز بدن را کنترل میکند.بیماریهای متعددی که در این غده بروز میکنند باعث اختلال در عملکرد آن شده و منجر به بروز علائم و نشانههای بالینی متعدد میشود.
🔱 تنها روش برای تشخیص زودرس آن، انجام غربالگری نوزادان در روزهای ۵-۳ تولد است.
🔱 اهمیت غده تیروئید در سلامت انسان و شیوع قابل توجه بیماری های آن در جامعه،هر سال توسط فدراسیون جهانی تیروئید"روز ۲۵ می مصادف با ۴ خرداد به عنوان"روز جهانی تیروئید و آغاز هفته تیروئید انتخاب شده است.اهداف هفته جهانی تیروئید،افزایش سطح آگاهی مردم از بیماری های تیروئید و عوارض آنها و راه های پیشگیری و درمان بیماری های غده تیروئید است.
پایداری شبکه برق در قالب طرح جهادی مهتاب
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از روابط عمومی شرکت، این جلسه هماندیشی با محوریت بررسی راهکارهای عملیاتی مدیریت مصرف و عبور موفق از روزهای اوج مصرف (پیک بار) تشکیل شد.
🔸مهندس باطنی، مدیر امور برق منطقه ۴، در این نشست ضمن قدردانی از همکاریهای مستمر شبکه بانکی، مدیریت مصرف انرژی را یک «تکلیف ملی و مسئولیت اجتماعی» توصیف کرد. ایشان با تشریح وضعیت شبکه و ضرورت پیشبینی تمهیدات لازم برای ماههای پیش رو، خواستار تقویت تعاملات دوجانبه شد و افزود: «همکاری نهادهای حساس مانند بانکها در اجرای دقیق برنامههای مدیریت مصرف، نقشی کلیدی در حفظ پایداری شبکه و خدمترسانی مطلوب به شهروندان ایفا میکند.»
🔸در بخش دیگری از این نشست، کارشناسان مدیریت مصرف به ارائه گزارشهای تخصصی و راهکارهای فنی جهت بهینهسازی سیستمهای سرمایشی و روشنایی در شعب پرداختند. همچنین رؤسای بانکهای حاضر در جلسه ضمن تمجید از تلاشهای شبانهروزی و تعامل خستگیناپذیر تیم فنی و مدیریتی امور برق منطقه ۴، به بیان دیدگاهها و چالشهای خود در این حوزه پرداختند.
🔸این جلسه با برگزاری پنل پرسش و پاسخ و ارائه راهکارهای فرهنگسازی در راستای تغییر الگوهای مصرف در محیطهای اداری، با دبیری مهندس احمدی و مهندس زارعی به کار خود پایان داد.
تأکید بر ضرورت انطباق سامانهای عرفی با حدنگاری
رضا افلاطونی با اشاره به ضرورت رفع سردرگمی مرتعداران و ذینفعان، افزود: تمامی سامانهای عرفی باید با طرح حدنگاری (کاداستر) اراضی انطباق کامل داشته باشند تا از هرگونه تداخل و ابهام برای مراجعین جلوگیری شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش کلیدی مهندسین مشاور اشاره کرد و گفت: تهیه شرح خدمات اصولی، پایه و اساس هر اقدامی در حوزه منابع طبیعی است و مهندسین مشاور نباید صرفاً به فعالیتهای ستادی اکتفا کنند؛ بلکه حضور فعال در عرصهها و نظارت میدانی بر تهیه طرحها و مطالعات، یک ضرورت اجتنابناپذیر است.
افلاطونی با بیان اینکه مراتع کشور از ظرفیت های بسیار بالایی برخوردارند، گیاهان دارویی را به عنوان یکی از ظرفیتهای بالقوه و اقتصادی مراتع کشور برشمرد و بر بهرهبرداری تلفیقی از این ظرفیت در قالب طرحهای مرتعداری تأکید کرد.
رئیس سازمان منابع طبیعی با یادآوری ظرفیتهای ماده ۳ قانون حفاظت و بهرهبرداری از منابع طبیعی، تصریح کرد: هرگونه اقدام و نقلوانتقال در عرصههای منابع طبیعی صرفاً در قالب طرحهای مصوب مجاز است.
وی همچنین با اشاره به بارشهای مطلوب در سال جاری، بر گنجاندن تعهدات حفاظتی در قراردادهای پیمانکاری تأکید کرد و از مدیران خواست تا ضمن اجرای پروژهها، نظارت بر اقدامات حفاظتی توسط پیمانکاران را بهطور جدی در دستور کار قرار دهند.
مسئول اول منابع طبیعی کشور در ادامه تصریح کرد: اگر بهترین و مترقی ترین قانون و دستورالعمل وجود داشته باشد اما نظارت کامل بر اقدامات انجام شده نباشد، قطعا شاهد اتفاقات خوب در اجرای کارها نخواهیم بود.
افلاطونی در پایان خاطرنشان کرد: دفتر آموزش و ترویج وظیفه دارد با تبیین سیاستهای سازمان، چالشهای موجود در مسیر ارتباطی میان مرتعداران، جوامع محلی و سازمان منابع طبیعی را مرتفع نماید.
معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی نیز در این نشست، موضوع ورود اطلاعات مرتعداران در سامانه سمطا و رقومی کردن سامان عرفی را از سیاست های کلان در بخش مراتع کشور برشمرد و افزود: زندگی بیش از یک میلیون خانوار ایرانی وابسته به مراتع کشور است.
حسن وحید همچنین به وجود ۴۵ هزار سامان عرفی در کشور اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: تا کنون ۱۱ هزار سامان عرفی در کشور رقومی شده و اطلاعات آن در سامانه سمطا بارگذاری شده است و امیدواریم تا پایان برنامه هفتم توسعه ۳۴ هزار سامان های عرفی باقی مانده به اتمام برسد.
معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی با بیان اینکه ۸۳ میلیون هکتار از مساحت کشور را مراتع در بر گرفته است، اظهار داشت: تا کنون برای ۴۷ هزار هکتار از مساحت مراتع کشور طرح مرتعداری تهیه شده است و ۲۶ میلیون هکتار از طرح های مرتعداری نیز احاله مدیریت شده است.
مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی در این نشست به هوشمندسازی اقدامات و فعالیت های امور مراتع اشاره کرد و افزود: تمامی اقدامات مانند صدور پروانه چرای دام، تمدید صدور مجوز گیاهان دارویی و رقومی سازی سامان های عرفی در مرتع بصورت هوشمند انجام می شود.
ابوالقاسم حسین پور همچنین گفت: در سال گذشته ۴ هزار و ۷۰۰ تن گیاهان دارویی و محصولات فرعی از مراتع کشور برداشت شده است و ۵۰۰ هزار هکتار احیای رویشگاههای دارویی انجام شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه زندگی یک میلیون خانوار مرتعدار وابسته به مراتع است یادآوری کرد: تنها نیمی از اطلاعات این خانوارها در سامانه سمطا ثبت شده است.
