زهره مختاری
بهرهبرداری از ۳ نیروگاه خورشیدی
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی شرکت توزیع نیروی برق استان اصفهان (پاتنا) به نقل از امور برق شهرستان نایین، به مناسبت چهل و هفتمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، آیین بهرهبرداری از سه نیروگاه خورشیدی ساختگاههای ۵، ۲۰ و ۲۱ ساتبا با سرمایهگذاری ۳ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال، توسط شرکت مانا انرژی در شهرستان نایین برگزار شد.
این پروژهها با ظرفیت مجموع ۹ مگاوات به بهرهبرداری رسید و ظرفیت تولید برق خورشیدی فعال شهرستان نایین را به حدود ۲۵ مگاوات افزایش داد.
مسئولان حاضر در این مراسم تأکید کردند که راهاندازی این نیروگاهها نقش مؤثری در تأمین برق پایدار منطقه، کاهش تلفات شبکه، صرفهجویی در مصرف سوختهای فسیلی و کاهش آلایندههای زیستمحیطی دارد و زمینهساز اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در منطقه خواهد بود.
آنها همچنین توسعه نیروگاههای خورشیدی را یکی از راهکارهای اساسی عبور از پیک مصرف برق در فصل گرم سال دانستند و بر حمایت از سرمایهگذاران بخش خصوصی در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر تأکید کردند.
شایان ذکر است شهرستان نایین به دلیل موقعیت جغرافیایی و تابش بالای خورشید، از مناطق مستعد کشور برای توسعه انرژی خورشیدی محسوب میشود و اجرای این طرحها گامی مهم در مسیر تبدیل نایین به قطب انرژی پاک در استان اصفهان است.
بهرهبرداری از نیروگاه خورشیدی هسنیجه
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از خبرگزاری توانیر به نقل از شرکت برق منطقهای اصفهان، کوروش خسروی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان گفت: یکی از ویژگیهای برجسته نیروگاه هسنیچه راندمان بالا و دوطرفه بودن صفحات پنلها است و امیدواریم شاهد توسعه روز افزون نیروگاههای خورشیدی باشیم.
در ادامه سعید محسنی مدیرعامل شرکت با اشاره به پیشرفت ۷۰ درصدی زیرساخت این نیروگاه گفت: برای اجرای این طرح از فروردین ماه تاکنون ۲۵۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری شده است و برای تکمیل آن ۴۵۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز است.
رضا پورآقابابا مجری نیروگاههای خورشیدی و تولید پراکنده برق منطقهای اصفهان نیز اظهار داشت: در حال حاضر ظرفیت تولید نیروگاههای خورشیدی این استان بیش از ۳۰۰ مگاوات است که پیشبینی میشود تا پایان امسال به ۴۰۰ مگاوات افزایش یابد.
پورآقابابا افزود: در شهرستان نجفآباد ۴ ایستگاه فعال ۱۰ مگاواتی تولید انرژی خورشیدی وجود دارد که هماکنون از مجموع سایتهای ۱۰ مگاواتی یک ایستگاه با ظرفیت ۶ مگاوات وارد مدار تولید شده است و پیشبینی میشود تا پایان سال ۶ مگاوات دیگر هم وارد مدار تولید شود.
ارزیابی حرفهای، مانور بزرگ یادگیری در صنعت برق است
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از خبرگزاری توانیر به نقل از شرکت توزیع نیروی برق تبریز، نیر رمضانی معاون برنامهریزی آموزشی توانیر در مراسم افتتاحیه ارزیابی صلاحیت حرفهای پیمانکاران و شرکتها، این رویداد را گامی ارزشمند در مسیر یادگیری مداوم و ارتقای سرمایه انسانی صنعت برق کشور دانست و اظهار داشت: برگزاری چنین برنامهای در استان آذربایجان شرقی مایه مباهات است. امروز در جایگاهی قرار داریم که با افتخار آغازگر فرایندی هستیم که محور آن صلاحیت حرفهای و توسعه مستمر دانش و مهارت همکاران است.
وی با تاکید بر اینکه منابع انسانی بزرگترین سرمایه سازمان هستند گفت: آنچه امروز در حال انجام است، یک مانور بزرگ یادگیری و بخشی از چرخه حفظ سرمایههای انسانی است. صلاحیت حرفهای یک ارزیابی صرف نیست، بلکه فرصتی برای یادگیری، خودسنجی و رشد فردی و سازمانی است.
معاون برنامهریزی شرکت توانیر با اشاره به آغاز آموزش نیروهای پیمانکاری از سال ۱۳۹۰ افزود: حرکتی که با یک دستورالعمل ۳صفحهای آغاز شد، امروز به فرایندی نظاممند و ملی در قالب ارزیابی صلاحیت حرفهای تبدیل شده است؛ موضوعی که نشاندهنده اصالت، اهمیت و حمایت مدیران ارشد صنعت برق از این رویکرد است.
رمضانی با بیان اینکه ارزیابی صلاحیت حرفهای بر ۴ رکن استانداردسازی، مدیریت، اجرا و کاربردسازی استوار است، گفت: پیش از ورود به مرحله ارزیابی، طی ۲ سال مشاغل بهصورت دقیق استانداردسازی شدند تا فرایند سنجش در سراسر کشور با ادبیات و معیارهای یکسان انجام شود. این استانداردسازی موجب شده ارزیابیها دقیق، عادلانه و قابل اتکا باشند.
وی همچنین با اشاره به تربیت و توسعه ارزیابان ملی افزود: امروز شبکهای از ارزیابان توانمند در کشور شکل گرفته و هرچه این شبکه گستردهتر شود، توان صنعت برق برای بهبود مستمر افزایش مییابد. دقت و قضاوت حرفهای ارزیابان، مسیر آینده آموزش و بهبود فرایندها را مشخص میکند.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد: برگزاری این رویداد در تبریز زمینهساز ارتقای سطح مهارت، ایمنی و پایداری شبکه برق در این کلانشهر تاریخی و سراسر کشور باشد.
مشارکت مردم، قدرت مدیریت محلی
آمادگی ایران برای توسعه همکاریهای صنعتی و معدنی با تاجیکستان
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از خبرنگار اعزامی خبرگزاری صدا و سیما؛ نشست کاری مقامات دولتی جمهوری تاجیکستان و جمهوری اسلامی ایران با حضور سید محمد اتابک وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و سلطان رحیمزاده رئیس کمیته دولتی سرمایهگذاری و اداره اموال دولتی جمهوری تاجیکستان برگزار و ظرفیتهای همکاری مشترک بررسی شد.
سید محمد اتابک در این نشست که با حضور بازرگانان، سرمایهگذاران و فعالان اقتصادی برگزار شد، افزود: ظرفیتهای دو کشور برای توسعه روابط اقتصادی بسیار بالاست، بنابراین با همکاری سرمایهگذاران و فعالان بخش خصوصی میتوان حجم مبادلات تجاری را بهطور قابل توجهی افزایش داد.
وی به تجربیات ایران در حوزه معدن اشاره کرد و گفت: ایران در زمینه ژئوفیزیک هوایی و زمینشناسی توانمندی بالایی دارد و میتواند در شناسایی ذخایر معدنی و عناصر نادر با تاجیکستان همکاری کند.
اتابک با توصیف تاجیکستان بهعنوان «بهشت عناصر نادر»، بخش معدن را فرصت مهمی برای همکاری مشترک دانست و افزود: ایران نیز از ظرفیتهای معدنی وسیعی برخوردار است و باید صادرات در این حوزه چند برابر شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از آمادگی ایران برای توسعه همکاریها در حوزه دارو و صنایع نساجی خبر داد و گفت: در صنعت نساجی ظرفیتهای مکملی میان دو کشور وجود دارد که میتواند مبنای تولید و سرمایهگذاری مشترک باشد.وی بر ضرورت عبور از مرحله امضای تفاهمنامهها و حرکت به سمت اجرای عملی توافقات تأکید کرد.
سلطان رحیمزاده رئیس کمیته دولتی سرمایهگذاری و اداره اموال دولتی تاجیکستان با بیان اینکه ایران پنجمین شریک تجاری تاجیکستان است، گفت: با توجه به ظرفیتهای گسترده همکاری، ایران میتواند به نخستین شریک تجاری تاجیکستان تبدیل شود.
وی افزود: تاکنون سرمایهگذاریهایی در بخش معدن تاجیکستان انجام شده و ایران بیش از ۴۰۰ میلیون دلار کالا به این کشور صادر میکند؛ همچنین حجم تجارت دو کشور در سال ۲۰۲۵ به حدود ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است.
رئیس کمیته دولتی سرمایهگذاری تاجیکستان با اشاره به ظرفیتهای صنعتی دو کشور اظهار امیدواری کرد سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران زمینه گسترش همکاریها را بیش از پیش فراهم کند.
در پایان این نشست، فعالان اقتصادی دو کشور بهصورت رو در رو گفتوگو کردند و زمینههای همکاری بخش خصوصی مورد بررسی قرار گرفت.
فولادمبارکه؛ پیشگام زنجیره تأمین پایدار
جهش ۶۶ درصدی نرخ گاز فولادیها
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از پایگاه خبری تحلیلی ایراسین؛ تا پایان بهمنماه، وزارت نفت نرخ گاز صنایع فولادی را تا ۶۶ درصد افزایش داد؛ تغییری که فشار مستقیم بر بهای تمامشده تولید وارد میکند.
بررسی دادههای رسمی نشان میدهد نرخ خوراک پتروشیمی از حدود ۹ تا ۱۵ سنت در هر مترمکعب در ماههای مختلف نوسان داشته و سوخت صنایع نیز همگام با آن افزایش یافته است. نسبت تعیینشده ۶۰ درصدی میان سوخت صنایع و خوراک پتروشیمی، سیاستگذاری فرمولمحور را نشان میدهد، اما جهش نرخ خوراک، اثر نهایی بر هزینه انرژی فولادسازان را دوچندان کرده است.
براساس این گزارش، نرخ گاز مصرفی فولادیها که در دیماه ۶٬۸۱۸ تومان به ازای هر مترمکعب بوده است، در بهمنماه به ۱۱٬۳۵۲ تومان به ازای هر مترمکعب رسیده است که افزایش ۶۶ درصدی را نشان میدهد.
صنعت فولاد ایران که به دلیل اتکا به فرآیند احیای مستقیم، مصرف بالای گاز دارد، هماکنون در شرایط رکود نسبی تقاضا و محدودیتهای تولید زمستانی قرار دارد. رشد بهای انرژی، علاوه بر کاهش حاشیه سود، احتمال کاهش سرمایهگذاری توسعهای در زنجیره فولاد را نیز افزایش میدهد. این روند ممکن است مزیت نسبی تاریخی فولاد ایران یعنی انرژی ارزان را تضعیف کرده و قیمت داخلی محصولات را بالا ببرد، در حالی که رقابت صادراتی با تولیدکنندگان منطقهای را نیز دشوارتر میکند.
تحلیل کلان نشان میدهد همزمانی جهش نرخ انرژی با فشارهای بازار داخلی و بینالمللی، نیازمند بازتعریف استراتژی تولید و مدیریت هزینه در صنعت فولاد است؛ اقدامی که میتواند تعیینکننده سطح رقابتپذیری ایران در بازار جهانی باشد.
گام تازه فولاد مبارکه در انرژی پاک
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از ایراسین، نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی شهرستان سمیرم با حضور جمالینژاد استاندار اصفهان، طهماسبی معاون سرمایهگذاری و راهبری فولاد مبارکه، مهدی کویتی مدیر عامل گروه سرمایهگذاری آتیهفولاد و محمد تاجمیر ریاحی مدیر عامل هلدینگ فولاد متیل به بهرهبرداری رسید. این آیین افتتاح با حضور جمعی از مدیران استانی، مسئولان محلی و مدیران برگزار شد و نیروگاه مذکور پس از طی مراحل فنی و اجرایی، بهصورت رسمی وارد مدار تولید برق شد.
این نیروگاه خورشیدی که فرآیند ساخت آن از بهمنماه سال گذشته آغاز شد، در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار در منطقه پادنا شهرستان سمیرم احداث شده است.
اجرای عملیات طراحی، تجهیز کارگاه، آمادهسازی زمین، نصب سازهها، استقرار پنلها و راهاندازی نهایی، در بازه زمانی پیشبینیشده انجام گرفت و پروژه مطابق برنامه زمانبندی به مرحله بهرهبرداری رسید.
این طرح توسط شرکت نامآوران مهر صنعت فولاد از شرکتهای وابسته به هلدینگ فولاد متیل اجرا شده است؛ شرکتی که مسئولیت پیمانکاری پروژه را برعهده داشته و تمامی مراحل ساخت را با تکیه بر توان تخصصی و اجرایی خود به انجام رسانده است.
در این نیروگاه بالغ بر ۱۴۳۰۰ پنل خورشیدی نصب شده و در فرآیند ساخت آن ۴۲۰ تن سازه فلزی مورد استفاده قرار گرفته است.
این حجم از تجهیزات و سازههای مهندسیشده، بیانگر ابعاد فنی پروژه و زیرساختهای ایجادشده برای تولید انرژی پاک در منطقه است.
نصب دقیق پنلها، اجرای سازههای پشتیبان و تکمیل شبکه اتصال داخلی نیروگاه، زمینه بهرهبرداری پایدار و مطمئن از ظرفیت ۱۰ مگاواتی این مجموعه را فراهم کرده است.
مسیری نو برای توسعه پایدار
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از ایراسین، تالار آینه هتل عباسی اصفهان در رویدادی میزبان علاقهمندان به یکی از موضوعات مورد توجه صنایع و نخبگان بود.
یعنی هوش مصنوعی.
«ریورس پیچ» هوش مصنوعی در صنعت فولاد در قالب رویداد «هممسیر» که از سوی صندوق سرمایهگذاری خطرپذیر فولاد مبارکه (MSTID) و بنیاد نخبگان استان اصفهان برگزار شد و محور آن، «ارائه نیازمندیهای گروه فولاد مبارکه در حوزه هوش مصنوعی» بود.
در ادامه این رویداد، شهرام عباسی، مدیرعامل صندوق سرمایهگذاری خطرپذیر فولاد مبارکه، با تشریح رویکرد اکوسیستمی نوآوری در این مجموعه، به تفصیل به مراحل شکلگیری این ساختار، همکاریهای گسترده دانشگاهی و راهکارهای رفع چالش دسترسی به دادههای صنعتی پرداخت.
وی اظهار کرد: فولاد مبارکه از بدو تاسیس، ارتباط با دانشگاه را در دستور کار خود قرار داده و تاکنون نزدیک به ۱۴۵۰ طرح پژوهشی را با حدود بیش از ۱۲۰ دانشگاه کشور انجام داده است.
عباسی گفت: در دهه گذشته، با انجام مطالعات و بهرهگیری از بازخوردهای حاصل از ارزیابی جایزه نوبل در فولاد مبارکه، به این نتیجه رسیدیم که سازمانها صرفاً به واسطه زمان یا هزینه نمیتوانند از منابع درونی خود برای نوآوری و توسعه استفاده کنند و حتماً باید به سراغ اکوسیستم بروند.
تدوین سند استراتژی نوآوری فولاد مبارکه
مدیرعامل صندوق سرمایهگذاری خطرپذیر فولاد مبارکه با اشاره به تدوین سند استراتژی این مجموعه تصریح کرد: در همین راستا، با کمک مشاورین توانمند دانشگاه تهران، سند استراتژی فولاد مبارکه تدوین شد که در آن رویکرد نوآوری تبیین گردید.
ما در آنجا با مفهوم اکوسیستم آشنا شدیم و دریافتیم که هویتهای طراحیشده برای نوآوری در فولاد مبارکه باید با ماموریتهای سازمان همراستا شوند، برخی بهینه شوند و برخی دیگر ایجاد گردند.
وی افزود: یکی از هویتهایی که باید ایجاد میشد، گروهی با چابکی بالا بود که این مسیر را فراهم کند. ما تلاش کردیم در کنار بسیاری از هویتهای دانشگاهی طراحی شده، ارتباط برقرار کنیم.
عباسی خاطرنشان کرد: خوشبختانه موفق شدیم مجوز CBC فولاد مبارکه را دریافت کنیم؛ یعنی اجازه سرمایهگذاری خطرپذیر شرکتی بگیریم و در کنار آن، با ابلاغ قانون جدید و به واسطه این هویت جدید، حداکثر استفاده را ببریم.
وی با بیان اینکه در چند سال گذشته صدها طرح و تیم مشتاق برای سرمایهگذاری مشترک ارزیابی شده است، اظهار کرد: تا امروز این ارزیابیها به حدود ۴۰ کسبوکار و تیم سرمایهپذیر با کیفیت، بهویژه در حوزههای پیشرانهای نوآوری صنعتی، منجر شده است.
ارتباط با ۲۱ دانشگاه بزرگ کشور
این مقام مسئول در خصوص همکاری با دانشگاهها گفت: گام بعدی ما، مراحل اولیه همکاری با دانشگاهها بود که با حمایت مدیران عامل وقت فولاد مبارکه، این همکاریها به شدت گسترده شد.
اکنون با ۲۱ دانشگاه بزرگ کشور ارتباط داریم.
عباسی توضیح داد: دانشگاهها با هدایت اساتید خود، میتوانند روی کلان روندهای صنعت، پایاننامهها و رسالههای خود را متمرکز کنند.
پس از آن، وارد همکاری با پارکهای فناوری شدیم که با محوریت اصفهان، توانستیم چه در مرحله رشد و چه در مرحله نوپا، منابع مورد نیاز فناوری را تامین کنیم تا بتوانند خود را توسعه دهند.
وی با اشاره به همکاری با بنیاد نخبگان عنوان کرد: یکی از بهترین تجارب ما در حوزه شتابدهی و توسعه تیمها، همکاری با بنیاد نخبگان بوده است.
این همکاری که در چند سال گذشته شکل گرفته، اکنون به ما کمک میکند تا ۶۵ تیم فناور و نخبه را در قالب گرنتهای فناورانه حمایت کنیم.
تمرکز ویژه بر توسعه هوش مصنوعی
مدیرعامل صندوق سرمایهگذاری خطرپذیر فولاد مبارکه با اشاره به تمرکز بر هوش مصنوعی گفت: این تیمها در حال توسعه محصولات یا خدمات و کسبوکارهای خود هستند که موضوع بهویژه هوش مصنوعی، به صورت خاص روی آن تمرکز کردهایم و در حال توسعه آن در میان نخبگان اصفهان هستیم.
عباسی در پایان با اشاره به چالش دسترسی به دادههای صنعتی بیان کرد: یکی از مشکلاتی که وجود داشت، محدودیت شدید در دسترسی به دادههای تمیز و قابل اتکا برای مستقیم گرفتن از صنعت بود.
اکنون بستر لازم فراهم شده تا بتوانیم دادههای سایت فولاد مبارکه و گروه فولاد مبارکه را در اختیار تیمهای فناورمان قرار دهیم. ما در پایان خط، در قالب صندوق سرمایهگذاری، این تیمها را در قالب کسبوکارهای بالغ توسعه میدهیم.
جهش قیمت گاز؛ زنگ خطر تولید و صادرات فولاد
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از ایراسین، محمدکاظم صباغیهرندی، مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی فولاد مبارکه، با اشاره به افزایش بیسابقه نرخ گاز، هشدار داد که بخش احیای مستقیم در صنعت فولاد تحت فشار شدید قرار گرفته است.
صباغیهرندی تأکید کرد: گاز برای واحدهای احیا نه تنها سوخت، بلکه خوراک اصلی تولید است. وقتی نرخ گاز از ۶,۸۱۸ تومان به ۱۱,۳۵۱ تومان افزایش پیدا میکند و با اعمال ضرایب به بیش از ۱۵,۰۰۰ تومان میرسد، بدون سقف و تضمین ثبات، نتیجهای جز افزایش قابل توجه بهای تمامشده و فرسایش سودآوری باقی نمیماند.
وی با یادآوری مبنای سرمایهگذاری در این حوزه افزود: توسعه واحدهای احیای مستقیم در ایران بر مزیتی روشن استوار بود؛ دسترسی به گاز فراوان و قیمت نسبتاً رقابتی. میلیاردها تومان سرمایهگذاری بر مبنای همین مزیت انجام شد تا کشور از ظرفیت طبیعی خود بهره ببرد. اما امروز قیمت گاز در ایران در مواردی از کشورهای رقیب حتی بالاتر رفته و مزیت رقابتی این صنعت در حال تضعیف جدی است.
صباغیهرندی به سیاستهای دوگانه در بازار انرژی اشاره کرد و گفت: چگونه ممکن است فولاد تحت محدودیتهای قیمتی و مداخلات گسترده قرار گیرد، اما نهاده اصلی آن یعنی گاز، بدون سقف و سازوکار تثبیتی افزایش یابد؟ تولیدکننده محصول خود را در چارچوبهای کنترلی عرضه میکند، اما انرژی را با نرخ شناور و غیرقابل پیشبینی خریداری میکند؛ این معادله آشکارا ناعادلانه و ناپایدار است.
وی هشدار داد: ادامه این روند باعث کاهش ظرفیت تولید، توقف طرحهای توسعهای و واگذاری بازارهای صادراتی به رقبا خواهد شد. تعیین سقف مشخص، شفاف و پایدار برای قیمت گاز صنایع کلیدی، به ویژه بخش احیا، ضروری است. بیتوجهی به این مسئله به معنای تضعیف یکی از مهمترین پیشرانهای صنعتی و صادراتی اقتصاد کشور خواهد بود.
صباغیهرندی تأکید کرد: صنعت فولاد امتیاز ویژهای نمیخواهد، تنها خواسته ما حفظ مزیتی است که بر مبنای آن شکل گرفته و توسعه یافته است. تعیین سقف قیمت گاز یک مطالبه صنفی نیست، بلکه ضرورتی اقتصادی برای حفظ رقابتپذیری کشور است.
