زهره مختاری
ضوابط اجرایی برنامههای پاسخگویی بار ابلاغ شد
مصطفی رجبیمشهدی با اشاره به اهمیت اجرای سیاستهای مدیریت و بهینهسازی مصرف برق اظهار کرد: با هدف مدیریت اوج بار شبکه سراسری، *ضوابط اجرایی برنامههای پاسخگویی بار در سال ۱۴۰۵* ابلاغ شده است تا از تمامی ظرفیتهای موجود در بخشهای مختلف برای تأمین برق پایدار مشترکان استفاده شود.
وی افزود: با اصلاحات انجام شده در ضوابط اجرایی از جمله افزایش ۵۰ درصدی نرخ خرید برق از مولدین اضطراری و معافیت از تجاوز از دیکاند برای صنایع با همکاری کامل در طرح در خارج از ساعات مشارکت و پاداش همکاری به مشترکان دارای چاه کشاورزی انتظار میرود میزان مشارکت و اثربخشی اجرای این ضوابط در سال ۱۴۰۵ *بهطور قابل توجهی نسبت به سال ۱۴۰۴ بهبود یابد.*
معاون برق و انرژی وزارت نیرو با تأکید بر نقش شرکت توانیر در اجرای این برنامهها تصریح کرد: *شرکت توانیر موظف است سامانه پایش، کنترل، ارزیابی، امتیازدهی، پاداش و جریمه شرکتها را بر اساس نتایج حاصل از اجرای این مصوبه پیادهسازی کند*
رجبیمشهدی همچنین خاطرنشان کرد: بر اساس این ابلاغیه، *گزارش برنامهها و عملکرد شرکتها باید بهصورت ماهانه به معاونت برق و انرژی وزارت نیرو ارسال شود* تا روند اجرای برنامههای پاسخگویی بار بهطور مستمر پایش و ارزیابی شود.
جهش کمسابقه تولید برق تجدیدپذیر در سال گذشته
استفاده حداکثری از ظرفیت«شرکتهای کارور»
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، سعید توکلی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به تأکیدات رئیسجمهور در این زمینه، اظهار داشت: رویکرد محلهمحوری باید در مدیریت مصرف و بهینهسازی گاز در دستور کار شرکتهای گاز استانی قرار گیرد.
وی افزود: در این مسیر، بهرهگیری از ظرفیت نیروهای عملیاتی نظیر کنتورخوانها، گازبانها و امدادگران برای شناسایی و مدیریت بهتر مصرف در سطح محلهها از جمله در اماکن عمومی و مساجد ضروری است.
توکلی بر ضرورت استفاده از توان تخصصی شرکتهای کارور تأکید کرد و افزود: تمامی شرکتهای گاز استانی مکلفاند با برگزاری جلسات هماهنگی با شرکتهای کارور زیرمجموعه خود، برنامههای عملیاتی دقیق را تدوین و اجرا کنند.
معاون وزیر نفت در امور گاز به اهمیت ایجاد بستر پیشبینی مصرف، تأکید کرد و گفت: قبضهای مشترکین باید مطابق با فرمتهای استاندارد یکسانسازی و با پیشبینی مصرف برای ماههای آتی صادر شود تا ضمن اطلاع رسانی و ایجاد شفافیت، امکان تطابق مشترکین با اصول مدیریت مصرف و مصرف بهینه فراهم شود.
توکلی در پایان، بر لزوم برگزاری جلسات ویدیوکنفرانسی میان شرکتهای گاز استانی و زیرمجموعههای آنها برای هماهنگی اقدامات و پیشبرد اهداف و برنامهها تأکید و خاطرنشان کرد: پیشنهادات خلاقانه و اجرایی شرکتهای استانی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در صورت اثبات قابلیت اجرایی و امکان تعمیم به سایر استانها، در سطح کشور پیادهسازی خواهد شد.
تشکیل کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از روابطعمومی اتحادیه دامداران استان اصفهان، در این نشست نمایندگان تشکلهای دامپروری با تشریح وضعیت جاری تولید در بخشهای مختلف، مهمترین چالشهای پیشروی فعالان این حوزه را مطرح کردند.
از جمله مهمترین مسائل مطرحشده میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- افزایش قیمت تمامشده شیر خام و عدم خرید آن توسط صنایع لبنی و کارخانجات شیرخشک متناسب با هزینه تولید
- مشکلات مربوط به سامانه «نِیپو» (طرح پالیز)
- کمبود سرمایه در گردش واحدهای تولیدی
- چالشهای مرتبط با واردات و تأمین نهادههای دامی
- وضعیت نامشخص سبوس گندم
- مسائل مرتبط با تولید و صادرات شیرخشک، رفع تعهد ارزی و عوارض آب مجازی
- بدهیهای پیشین نهادههای دامی با ارز ترجیحی
- ضرورت تأمین نهاده و منابع مالی برای ۹۰ میلیون قطعه جوجهریزی
- مطالبات مرغداران گوشتی و تخمگذار از شرکت پشتیبانی امور دام
نمایندگان بخش خصوصی در این جلسه خواستار تسریع در رسیدگی و رفع مشکلات یادشده شدند.
✅️ اصفهان پایلوت کشوری رفع مشکلات دام و طیور شد
در ادامه، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از تشکیل کارگروهی ویژه برای بررسی و حل مشکلات دام و طیور استان در محل وزارت جهاد کشاورزی خبر داد و اعلام کرد این اقدام با حضور استاندار اصفهان و بهعنوان پایلوت کشوری انجام خواهد شد.
استاندار اصفهان نیز ضمن قدردانی از تلاش و همراهی تولیدکنندگان استان در تأمین کالاهای اساسی، بر پیگیری جدی مسائل مطرحشده تا حصول نتیجه نهایی تأکید کرد.
توجه به معیشت مردم وظیفه مسئولان است
نماینده ولیفقیه در وزارت جهاد کشاورزی، عملکرد این وزارتخانه در «جنگ رمضان» را نمونهای از مدیریت هوشمندانه برای حفظ امنیت غذایی کشور دانست و گفت: استمرار تأمین کالاهای اساسی نتیجه برنامهریزی دقیق و آمادگی عملیاتی بخش کشاورزی است.
پیام تبریک مدیرعامل شرکت به مناسبت روز صنعت برق
بسمه تعالی
همکاران ارجمند و تلاشگران خستگیناپذیر صنعت برق،
صنعت برق به عنوان زیربنای حیاتی توسعه پایدارو شریان اصلی حیات اقتصادی و اجتماعی جامعه، نقشی بیبدیل در پیشرفت میهن اسلامی ایفا می نماید.
در دنیای امروز، برخورداری از برق مطمئن و پایدار، نه تنها یک نیاز اولیه، بلکه شاخصی از کارآمدی و رفاه است.
دهم اردیبهشت ماه، نماد بازشناسی جایگاه رفیع صنعتی است که بر پایه دانش، تخصص و همت بلند بنا شده و روشناییبخش مسیر اعتلای کشور است.
اینجانب فرا رسیدن «روز صنعت برق» را به تمامی شما عزیزان که در خط مقدم خدمت رسانی به مردم و تأمین روشنایی و انرژی برای چرخ های توسعه کشور فعالیت می کنید، صمیمانه تبریک و تهنیت عرض می نمایم و ازتعهد، تخصص و زحمات شبانه روزی یکایک شما همکاران گرامی در بخش های مختلف فنی، مهندسی،اجرایی، ستادی و پشتیبانی به ویژه همکاران پرتلاش عملیاتی که در سخت ترین شرایط به ویژه ایام جنگ رمضان برای پایداری شبکه و ارائه خدمات بی وقفه به مشترکین تلاش می کنند، کمال تشکر و قدردانی را دارم.
بیشک، آرامش امروز مشترکین و چرخش چرخهای تولید، مرهون بیداری و هوشیاری شماست که در گرما و سرما، صبورانه ایستادهاید تا چراغی خاموش نماند.
از خداوند متعال، استمرار توفیق، سلامتی و سربلندی شما و خانوادههای محترمتان را مسئلت می نمایم.
مهرداد دادخواه
مدیرعامل
اردیبهشت ماه 1405
بازدید از نیروگاههای خورشیدی در حال احداث شهرستان کوهپایه
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از روابطعمومی شرکت دکتر شیرودی مجری طرح خورشیدی بخش خصوصی در سازمان ساتبا به همراه نمایندگان این سازمان و با حضور مدیر دفتر هیئتمدیره، مدیر دفتر بازار برق و قائممقام مدیرعامل در نواحی شرق شرکت، از روند اجرای چند نیروگاه خورشیدی در حال احداث در شهرستان کوهپایه بازدید میدانی به عمل آوردند.
در جریان این بازدید، پیشرفت اجرایی نیروگاههای خورشیدی ۱۰ مگاواتی جندیشاپور، ۱۰ مگاواتی سامان انرژی نیرو، ۳ مگاواتی توان شید مانا و ۳ مگاواتی میرباقری مورد بررسی قرار گرفت.
این پروژهها با هدف توسعه پایدار، بهرهگیری از انرژیهای پاک و تقویت زیرساختهای انرژی در منطقه در حال اجرا بوده و نقش مهمی در افزایش ظرفیت تولید برق و حرکت به سمت خودکفایی انرژی ایفا میکنند.
دکتر شیرودی در حاشیه این بازدید با اشاره به روند توسعه نیروگاههای خورشیدی «تولید در توزیع بخش خصوصی» ساتبا، مهمترین چالشهای پیشروی سرمایهگذاران این حوزه را تشریح کرد و گفت: برخی سرمایهگذاران پس از اجرای بخشی از پروژهها با استفاده از آورده شخصی، برای ادامه توسعه فعالیتهای خود نیازمند دریافت سهمیه ارزی هستند.
همچنین تعدادی از فعالان این حوزه تمایل دارند منابع ارزی خارج از کشور را در قالب احداث نیروگاههای جدید به چرخه سرمایهگذاری داخلی بازگردانند.
گفتنی است توسعه نیروگاههای خورشیدی در شهرستان کوهپایه گامی مؤثر در افزایش پایداری شبکه برق، کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی و صیانت از محیط زیست به شمار میرود.
تعیین ۴ محور اصلی برای تامین سوخت تابستانی نیروگاهها
در نخستین جلسه کارگروه مدیریت سوخت نیروگاهی که به ریاست مصطفی رجبی مشهدی معاون برق و انرژی وزارت نیرو برگزار شد؛ مباحث مرتبط با تامین سوخت تابستان نیروگاه ها در چهار محور اصلی دستهبندی و بر ضرورت برنامهریزی دقیق برای جلوگیری از هرگونه خاموشی خانگی تأکید شد.
معاون برق و انرژی وزارت نیرو ضمن تشریح الزامات تأمین سوخت نیروگاهها، مباحث مرتبط با حوزه سوخت را در چهار محور اصلی شامل «ذخیرهسازی سوخت»، «مدیریت سبد سوخت»، «کاهش سوخت معادل» و «سایر موضوعات مرتبط» تقسیمبندی کرد و برای هر بخش عناوین فرعی و موضوعات اجرایی تدوین شد.
در ادامه جلسه و با نظر اعضای کارگروه بر سیاست وزارت نیرو، مبنی بر ضرورت تلاش همهجانبه برای کاهش سوخت معادل نیروگاهی و کاهش محدودیت های برق در تابستان پیشرو تأکید شد.
سپس فرشاد کوچک محسنی مدیر دفتر راهبری و نظارت بر تولید برق وزارت نیرو گزارشی از وضعیت تأمین سوخت در سال گذشته و شرایط موجود در سال جاری ارائه نمود و اعضای کارگروه نیز نظرات و پیشنهادهای خود را مطرح کردند.
درپایان با توجه به استمرار جلسات کارگروه، مقرر شد تکالیف تعیینشده برای شرکتها بهصورت دقیق پیگیری و نتایج اقدامات و میزان پیشرفت کار در هر جلسه گزارش شود.
میز خدمت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان
تقویت شبکه برق شهر گز در آستانه پیک مصرف
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از پاتنا_ به نقل از امور برق شهرستان شاهینشهرومیمه، در راستای افزایش پایداری شبکه و بهبود کیفیت برقرسانی به مشترکان، چند پروژه تقویت و توسعه شبکه توزیع برق در شهر گز اجرا شد.
این اقدامات شامل نصب یک پست هوایی جدید با ترانسفورماتور ۱۶۰ کیلوولتآمپر در بلوار خواجه نصیر، تقویت پست هوایی میدان ابتکار با تبدیل ترانسفورماتور ۱۶۰ به ۲۵۰ کیلوولتآمپر و همچنین تقویت پست ابتدای جاده کورهها با تبدیل ترانسفورماتور ۱۰۰ به ۲۰۰ کیلوولتآمپر و توسعه شبکه فشار ضعیف است.
برای اجرای این طرحها در مجموع ۲۸ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده که نقش مهمی در افزایش ظرفیت شبکه، کاهش افت ولتاژ و جلوگیری از خاموشیهای ناخواسته در ایام اوج مصرف خواهد داشت.
