زهره مختاری
صرفهجویی برق، کلید پایداری شبکه در پیک تابستان
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از پاتنا-محمد مرادی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اصفهان در حاشیه جلسه میز انرژی استان با اشاره به اهمیت مدیریت مصرف در آستانه فصل گرما اظهار کرد: در کنار توسعه نیروگاههای خورشیدی، نیروگاههای مجازی نقش مهمی در کمک به پایداری شبکه برق ایفا میکنند.
وی توضیح داد: نیروگاههای مجازی در واقع همان صرفهجویی و بهینهسازی مصرف برق هستند؛ به این معنا که هر خانه و هر مشترک میتواند با مدیریت مصرف، به یک نیروگاه کوچک تبدیل شود و در تأمین برق پایدار نقشآفرینی کند.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان با اشاره به مشوقهای در نظر گرفتهشده افزود: برای مشترکان خوشمصرف در تعرفههای مختلف، مشوقهایی پیشبینی شده که آثار آن بهصورت مستقیم در قبوض برق اعمال میشود و این موضوع میتواند انگیزه مشارکت مردم در مدیریت مصرف را افزایش دهد.
مرادی در پایان تأکید کرد: عبور موفق از پیک بار تابستان نیازمند همراهی مردم، توسعه انرژیهای تجدیدپذیر و استمرار اقدامات مدیریت مصرف است.
امروز، مدیریت مصرف به یک ضرورت ملی تبدیل شده است
مهدی مسائلی با تأکید بر شرایط حساس تأمین انرژی در کشور اظهار کرد: بخش عمده برق تولیدی ایران همچنان متکی به سوختهای فسیلی و گاز است و همین مسئله، ضرورت مدیریت مصرف و صرفهجویی را دوچندان کرده است.
✨وی با اشاره به سهم بالای مصرف خانگی در شبکه برق کشور هشدار داد: در صورت ادامه روند فعلی مصرف، احتمال بروز مشکلات جدی در تأمین انرژی طی زمستان وجود دارد.
✨دبیر سندیکای صنعت برق با اشاره به شرایط صنعت برق در دوران جنگ و پساجنگ نیز بیان کرد: با وجود خسارت نزدیک به ۶۰ همت، شبکه برق کشور توانسته با اتکا به دانش فنی داخلی، مدیریت اجرایی و مشارکت بخش خصوصی، نیازهای حوزه تجهیزات، خدمات مهندسی و اجرای پروژهها را تأمین کند.
✨وی افزود: صنعت برق ایران اکنون حدود ۹۵ درصد خودکفا است، اما همچنان وابستگی ارزی قابلتوجهی دارد و به همین دلیل حفظ و نگهداری صحیح از زیرساختها و تجهیزات موجود باید در اولویت قرار گیرد.
آغاز اجرای برنامه های مدیریت مصرف برق در کشور
سی و چهارمین کنفرانس بینالمللی مهندسی برق برگزار میشود
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از خبرگزاری توانیر، رییس سی و چهارمین کنفرانس بینالمللی مهندسی برق ایران از برپایی این کنفرانس بینالمللی طی روزهای ۲۹ تا ۳۱ اردیبهشت ماه جاری در تهران خبر داد.
مسعود شفیعی برگزاری این رویداد علمی و نمایشگاه جانبی را به همت انجمن علوم مهندسی برق و کمیته دائمی کنفرانس مهندسی برق عنوان و اعلام کرد: در طول برگزاری کنفرانس، آخرین دستاوردهای علمی در گرایشهای مختلف صنعت برق و مخابرات به همراه سخنرانیهای کلیدی، کارگاههای آموزشی و میزگردهای تخصصی در ارتباط با چالشها و فرصتهای پیشروی صنعت برق و مخابرات با حضور مسوولان عالی کشور، مدیران صنعت و روسای دانشگاهها ارایه میشود.
علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانند به آدرس الکترونیکی https://iceeconf.ir/2026 مراجعه یا با دبیرخانه کنفرانس با شماره ۶۶۴۹۵۴۳۳-۰۲۱ تماس حاصل کنند.
ورود شهرکهای صنعتی به بازار بهینه سازی انرژی کلید خورد
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ساتبا، حمیدرضا عظیمی قائم مقام ساتبا درباره این طرح ملی بهره وری انرژی اظهار داشت: طرح اصلاح سیستم روشنایی معابر شهرک صنعتی جهان آباد میبد، نخستین پروژه ملی کاهش مصرف انرژی در سطح شهرکهای صنعتی ایران است که در قالب بازار بهینهسازی انرژی و محیطزیست تعریف شده و قابلیت تعمیم به چراغ های موجود در کلیه شهرک های صنعتی در سراسر کشور را داراست. این طرح با سرمایه گذاری ۱۰۰ درصدی بخش خصوصی و با هدف ارتقای بهرهوری انرژی، کاهش بار مصرفی و ارتقای تاب آوری شبکه انرژی به تصویب رسیده است.
🔹وی اظهار کرد: بر اساس برنامه مصوب، حدود ۴۵۰ چراغ بخار سدیم پرمصرف موجود در معابر این شهرک صنعتی، با چراغهای LED پربازده و کممصرف جایگزین شده اند. پروژه ای که با هدف استانداردسازی و ارتقای بهرهوری سیستمهای روشنایی اجرا شده است و پیشبینیها نشان میدهد که معادل ۸۴ کیلووات از توان مصرفی شبکه کاهش یافته و سالانه صرفهجویی ۳۷۲ هزار کیلوواتساعت در مصرف انرژی را در بر خواهد داشت که معادل تولید سالانه یه نیروگاه خورشیدی ۲۳۰ کیلوواتی است.
ایران را با هم روشن نگه میداریم
تقدیر دکتر موسویچلک از مدیرکل بهزیستی استان اصفهان
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از روابطعمومی دکتر موسویچلک معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در جریان سفر به استان اصفهان و حضور در شورای اداری، با اهدای لوح تقدیر از خدمات و اقدامات دکتر سمیه کریمی مدیرکل بهزیستی استان اصفهان قدردانی کرد.
در این تقدیرنامه، از تلاشهای صورتگرفته در حوزه مدیریت بحران، استمرار خدمات اجتماعی، حمایت از جامعه هدف و هماهنگی مجموعه بهزیستی استان در شرایط ویژه جنگ تحمیلی سوم تقدیر شده است.
دکتر موسویچلک در این مراسم با اشاره به نقش مهم مجموعه بهزیستی در شرایط بحرانی، بر اهمیت تداوم خدمترسانی، انسجام سازمانی و حمایت از اقشار آسیبپذیر تأکید کرد و اقدامات بهزیستی استان اصفهان را قابل توجه دانست.
سفر معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور به اصفهان
حسین افشین بیان کرد:
🔸براساس ارزیابیهای انجامشده تاکنون حدود ۶ میلیارد دلار خسارت ارزی و حدود ۳۰۰ همت خسارت ریالی در بخش صنعت ثبت شده است؛ از این میزان حدود ۳۲۵ میلیون دلارخسارت ارزی و حدود ۵۵ همت خسارت ریالی سهم دانشبنیانها و زیرساختهای پژوهشی بوده است.
🔹در شرایط فعلی و با توجه به گستردگی آسیبها، دولت تصمیم گرفته است که ارزیابی خسارت واحدهای صنعتی، اعم از دانشبنیان و غیردانشبنیان، بهصورت متمرکز در وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شود و معاونت علمی نیز در این روند حضور دارد.
🔸تمامی شرکتهای صنعتی، چه دانشبنیان و چه غیر دانشبنیان، باید مدارک خود را بهطور کامل تهیه و به وزارت صمت ارسال کنند و تا زمانی که نظر کارشناس رسمی دادگستری ارائه نشود، پرونده وارد فرایند بررسی نخواهد شد.
🔹برای شرکتهایی که تجهیزاتشان آسیب دیده است، امکان ارائه تسهیلات برای جایگزینی یا ارتقا فناوری وجود دارد، اما توسعه خطوط جدید تولید در شرایط فعلی، در اولویت دولت نیست و در صورت تمایل شرکتها به توسعه، باید از مسیرهایی مانند منابع بانکی یا تبصره ۱۸ اقدام شود.
تقویت پیوند میان نخبگان و دانشبنیانها
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از روابط عمومی بنیاد نخبگان استان اصفهان، همکاری در معرفی و اجرای «طرح جذب در دستگاه های خصوصی» و «طرح شهید احمدی روشن» و تمرکز بر جذب هوشمندانه و مدیریت نوین نیروی انسانی از مهمترین موارد مطرح شده در این نشست بود.
در این نشست تأکید شد که با توجه به اهمیت حیاتی مدیریت نیروی انسانی در بخش خصوصی، شرکتها باید خود را با ذائقهی نسل جدید نیروی کار تطبیق دهند.
همچنین، ضرورت توجه ویژه به «فریلنسرها» و ایجاد بستری برای حضور آنها در پروژههای صنعتی به عنوان یکی از راهکارهای نوین مدیریت استعداد مطرح شد.
رویدادهای مشترک و شناسایی نیازهای واقعی صنعت
در ادامه این نشست، برنامهریزی برای برگزاری رویداد مشترک «پویش فناورانه» مورد بحث قرار گرفت.
هدف از این پویش، شناسایی دقیق نیازهای فناورانه شرکتهای دانشبنیان و ایجاد پل ارتباطی میان این نیازها و توانمندیهای نخبگان است.
همچنین، مقرر شد برنامهریزیهای لازم برای رویدادهای مشترک در سال جدید با هدف تقویت تعاملات انجام شود.
همچنین حضور فعال نخبگان و شرکتهای دانشبنیان در «کمیته تأمین فناوری» در اتاق بازرگانی به عنوان یک اولویت استراتژیک مورد تأکید قرار گرفت.
علاوه بر این، راهکارهایی برای بهکارگیری مستقیم نخبگان در پروژههای تخصصی انجمن شرکتهای دانشبنیان بررسی شد تا از ظرفیتهای علمی این افراد در حل مسائل عملیاتی شرکتها استفاده شود.
در پایان این نشست، موضوع چالشهای مربوط به کیفیت و پایداری اینترنت در شرکتهای دانشبنیان به عنوان یکی از موانع اصلی توسعه فعالیتهای فناورانه مطرح و بررسی شد تا راهکارهای رفع این مشکل در سطوح مختلف دنبال شود.
توسعه خدمات مشاوره و پایش سلامت روان در اولویت بهزیستی قرار دارد
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از روابطعمومی دکتر موسویچلک در شورای اداری استان اصفهان با اشاره به اهمیت پیگیری میدانی مسائل اجتماعی گفت: در حوزه سلامت اجتماعی لازم است مسائل بهصورت دقیق رصد و پیگیری شود تا بتوان خدمات مؤثر و بهموقع به جامعه هدف ارائه کرد.
🔸وی با بیان اینکه برنامه «پایش ملی رصد روان» با هدف بررسی وضعیت سلامت روان جامعه در حال اجراست، افزود: این برنامه از ابتدای خردادماه برای عموم اجرا میشود و تلاش دارد از طریق ابزارهای ساده ارزیابی، وضعیت روانی افراد را بررسی کرده و در صورت نیاز، مسیر دریافت خدمات تخصصی را برای آنان تسهیل کند.
🔸معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با تأکید بر تقویت نظام ارجاع در حوزه خدمات روانشناختی ادامه داد: در این طرح، پرسشنامهای کوتاه طراحی شده که در مدت زمان کوتاهی تکمیل میشود و در صورت نیاز، افراد برای دریافت خدمات تخصصیتر به سطوح بعدی ارجاع داده میشوند.
🔸موسویچلک همچنین بر توسعه خدمات مشاوره از راه دور تأکید کرد و گفت: با تدوین دستورالعملها و چارچوبهای لازم، توسعه مشاوره آنلاین در دستور کار قرار گرفته تا دسترسی مردم به خدمات مشاورهای تسهیل شود.
🔸وی در ادامه با اشاره به اقدامات انجامشده در حوزه سالمندی اظهار داشت: سال گذشته بیش از سه هزار مشاوره در حوزه سالمندی ارائه شد و امسال نیز برنامههای آموزشی و تخصصی برای ارتقای توانمندی مشاوران و گسترش خدمات در این حوزه در حال اجراست.
