نمایش موارد بر اساس برچسب: فناوری
نوزدهمین جشنواره ملی فنآفرینی شیخ بهایی، جشنوارهای که آینده را میسازد
پایگاه خبری شهر اصیل: سعید آجلی، دبیر نوزدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی در نشست خبری که در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان برگزار شد،گفت: جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی که به عنوان قدیمی ترین و معتبرترین رویداد فناوری و نوآوری در کشور شناخته میشود با حضور گسترده افراد خلاق فن آفرین و کارآفرین فرصتی مناسب برای تبادل ایده ها تجربیات و دستاوردهای نوآورانه در حوزه های مختلف فناوری است. در این جشنواره علاوه بر رقابت جذاب طرح ها و ایده های نو در حوزه فناوری در بخش مسابقه ای رویدادهای جانبی مختلفی نیز تدارک دیده شده که فعالان زیست بوم کارآفرینی و نوآوری کشور را مخاطب خود قرار میدهد.
وی اظهار داشت: شرکت های فناور و دانش بنیان، شرکتهای رشد یافته مستقر در پارک های علم و فناوری، شرکتهای نوپا و در حال رشد مستقر در مراکز رشد، شرکت های صنعتی فناور، واحدهای تحقیق و توسعه شرکت ها و صنایع بزرگ، سرمایه گذاران بخش خصوصی و دولتی سرمایه گذاران خطر پذیر خیرین حامی کارآفرینی و سکوهای تأمین مالی جمعی از مخاطبان اصلی این جشنواره هستند.
دبیر نوزدهمین جشنواره ملی فنآفرینی شیخ بهایی در تشریح جوایز این رویداد به بخش مسابقه ای جشنواره اشاره و تصریح کرد: مسابقه در سه بخش طراحان کسب و کار، فن آفرینی و تجاری سازی فناوری و فناور صنعت ساز برگزار میشود.
وی با اشاره به اینکه ثبت نام اولیه ۴۳۷ طرح از ۳۰ استان و ثبت نام نهایی ۲۲۱ طرح از ۲۵ استان بوده است خاطرنشان کرد: در بخش طراحان کسب و کار از ۱۰۵ طرح فناورانه از ۲۲ استان و ۷ شرکت به مرحله فینال جشنواره راه یافتند، در بخش فن آفرینی و تجاری سازی فناوری، ۶ طرح و ۱۸ استان محصول فناورانه ۷ شرکت به مرحله فینال بخش نوپا جشنواره راه یافتند، ۵۴ طرح و ۱۲ استان محصول فناورانه ۱۰ شرکت به مرحله فینال بخش رشد یافته جشنواره راه یافتند، بخش جایزه ویژه فناوری اطلاعات و ارتباطات از ۲۹ طرح از ۸ استان و محصول فناورانه ۷ شرکت به مرحله فینال جشنواره راه یافتند.
وی درخصوص بخش جایزه ویژه پویانمایی گفت: از ۲۵ طرح از ۸ استان و محصول فناورانه ۱۵ طرح به مرحله فینال جشنواره راه یافتند و این به پیشنهاد معاون علمی و فناوری رییس جمهور و با رویکرد توجه به صنایع خلاق و هنر در نوزدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی طراحی شده است.
آجلی مخاطبان اصلی این بخش را فعالان عرصه پویانمایی دانست و اضافه کرد: جایزه ویژه پویانمایی در ۲ بخش « استودیوها» و « شرکت ها و تیم های نوپا» در نظر گرفته شده و مجموع جوایز آنها چهار میلیارد ریال است.
وی ادامه داد: بخش جایزه ویژه عماد از ۳۶ طرح از ۱۱ استان و محصول فناورانه ۶ شرکت به مرحله فینال جشنواره راه یافتند، بخش جایزه ویژه مدیریت شهری از ۲۵ طرح از ۷ استان و محصول فناورانه ۱۰ شرکت به مرحله فینال جشنواره راه یافتند.
جشنواره ملی فنآفرینی شیخ بهایی در مسیر بینالمللی
دبیر جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی اضافه کرد: رایزنی هایی با مراکز مختلف از جمله مرکز منطقهای یونسکو در اصفهان(آیریس) و دفتر روابط بینالملل شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برای پررنگتر شدن بخش بینالمللی نوزدهمین دوره جشنواره شیخ بهایی صورت گرفته و در حال پیگیری است.
وی با اشاره به تعاملات شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با کشورهای مختلف بهویژه در آسیا و منطقه، افزود: بین المللی سازی جشنواره شیخ بهایی از سالهای اخیر پیگیری شده است اما در دوره نوزدهم تلاش میشود که این بخش جدیتر و فعالتر باشد و شاهد حضور تعدادی از فناوران، مدیران و کارشناسان پارکهای علم و فناوری و سخنرانان بینالمللی باشیم.
نوزدهمین جشنواره ملی فنآفرینی شیخبهایی ۲۴ و ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴ با هدف ترویج فرهنگ خلاقیت و نوآوری، تقویت روحیه خودباوری در بین فنآفرینان و کمک به پایداری و اقتدار کشور در اقتصاد دانشبنیان برگزار میشود.
گروه محیط زیست توسعه پایدار و امور فناوری
«انرژی پاک، زمین پاک»
روز جهانی زمین پاک هر ساله در ۲۲ آوریل مصادف با ۲ اردیبهشت در تمام دنیا برگزار و به همه مردم روی زمین یادآوری می شود که نباید سیاره خود زمین را فراموش کنند و باید به فکر حفظ و صیانت از آن باشیم.
این روز، روزی برای افزایش آگاهی و قدردانی نسبت به محیط زیست کرهٔ زمین است. این پیشنهادی بود که توسط فعال صلح یعنی جان مککانل در سال ۱۹۶۹ در اجلاس یونسکو معرفی شد.
روز زمین پاک، نه تنها به آگاهیافزایی میپردازد، بلکه به ترویج اقداماتی عملی برای حفاظت از منابع طبیعی مانند جنگلها، منابع آبی و حفظ تنوع زیستی تأکید دارد.
افزایش ۲۰ درصدی بهره وری با هوشمندسازی انرژی و استفاده از ظرفیت فناوری
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سیدستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مهدی غضنفری، رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی، این تفاهم نامه را شنبه ۲۳ فروردین ماه، در حضور جمعی از معاونان و مدیران دو طرف امضا کردند تا زمینه ساز تحقق شعار سال و افزایش بهره وری و رشد اقتصاد دیجیتال کشور باشد.
اهمیت جبران فاصله سرمایه گذاری در زمینه هوش مصنوعی با کشورهای منطقه
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از نقش فناوری در ارتقای کیفیت زندگی بشر به ویژه در حوزه های آموزش، سلامت، خدمات و اقتصاد گفت و ادامه داد: «وضعیت کشور به جهت شاخص جهانی استفاده از هوش مصنوعی، وضعیت مطلوبی نیست و هماکنون در رتبه شصتم دنیا قرار داریم. امضای این تفاهم نامه و سرمایه گذاری در این حوزه، میتواند در جبران فاصله موجود در سرمایه گذاری در این حوزه نسبت به دیگر کشورهای منطقه در بازه زمانی منطقی، مفید باشد».
وی با اشاره به ضرورت سرمایهگذاری در حوزه فناوری اطلاعات و زیرساختهای ارتباطی کشور گفت: «عربستان حدود ۲۰ میلیارد دلار و امارات ۱.۴ میلیلارد دلار در بحث هوش مصنوعی و استفاده از ظرفیتهای اقتصاد دیجیتال سرمایهگذاری کردهاند. جبران این شکاف در حوزه سرمایهگذاری در فناوری اطلاعات و زیرساختهای ارتباطی کشور را باید به صورت ویژه دنبال کنیم تا بتوانیم این فاصله را در بازه زمانی کوتاهمدت جبران کنیم.»
هاشمی امضای این تفاهم نامه را در راستای تحقق شعار سال مقام معظم رهبری و ضرورت سرمایهگذاری در تولید دانست و گفت: «با توجه به اینکه حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، نقش مهمی در بخشهای مختلف اقتصادی و تولیدی کشور ایفا میکند، سرمایه گذاریهای بخش خصوصی میتواند در دستیابی به اهداف ترسیم شده، در یک بازه زمانی معقول و منطقی کمک شایانی کند.»
ضرورت ارتقای سهم اقتصاد دیجیتال
وزیر ارتباطات لازمه دسترسی به سهم ۱۰ درصدی از اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص ملی را ارتقای سهم این بخش از کیک اقتصاد کشور برشمرد و گفت: «طبق برآوردها سهم فعلی بخش اقتصاد دیجیتال حدود ۴.۹ درصد است که برای دو برابر شدن آن، به سرمایهگذاری بین ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار نیاز داریم. تحقق این رقم از مسیر منابع عمومی دولت میسر نیست.»
هاشمی گفت: «سهم اعتبارات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات از منابع عمومی کشور، کمتر از یک درصد برآورد میشود و ضروری است با نگاه رو به جلو، بسترها و زیرساختهای سرمایهگذاری در این حوزه با مشارکت حداکثری بخش خصوصی فراهم شود. این موضوع بهطور ویژه در دستور کار وزارت ارتباطات قرار دارد.»
هوشمند سازی و افزایش بهره وری در صنایع کلیدی
هاشمی با اشاره به تأثیر فناوری در افزایش بهرهوری، تاکید کرد: «باور داریم که ارتقای بهرهوری از مسیر استفاده از ظرفیتهای فناورانه امکانپذیر است. با نگاه به وضعیت صنایع مختلف در کشور و تجربه زیسته در دنیا، روشن است که با استفاده از ظرفیت فناوری میتوان میزان بهرهوری در حوزه انرژی را حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش داد.»
به گفته وی «مطالعات جهانی نیز نشان میدهد که با استفاده از هوشمندسازی و به خدمت گرفتن ابزار فناوری، میتوان صرفهجویی و مدیریت مصرف را تا ۲۵ درصد بهبود بخشید. در شهرهای هوشمند نیز با استفاده از ظرفیت فناوری میتوان بهرهوری را افزایش و آلایندهها را تا حدود ۲۰ درصد کاهش داد.»
وزیر ارتباطات تاکید کرد: «کارکرد فناوری و هوشمندسازی یک کارکرد رو به جلو با هدف دستیابی به متوسط ۲۰ درصد بهبود در بهرهوری است.»
به گفته وزیر ارتباطات، بدون بهرهگیری از ظرفیتهای موجود در فناوری، تحقق اهداف برنامه هفتم پیشرفت ممکن نیست. وی ابراز امیدواری کرد در همکاری با صندوق توسعه ملی، مسیر رشد اقتصاد دیجیتال و بهرهوری ملی هموار شود.
حمایت صندوق توسعه ملی از بخش خصوصی
مهدی غضنفری، رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی نیز با تأکید بر رویکرد تأمین مالی برای سرمایهگذاری هدفمند و غیرمستقیم این صندوق در صنایع راهبردی کشور، خاطرنشان کرد: «امضای تفاهمنامه با وزارتخانهها بهمعنای تخصیص مستقیم منابع به دستگاههای اجرایی نیست. مدل صندوق توسعه ملی بر تأمین مالی مبتنی بر پروژه بخش خصوصی است؛ به این معنا که دستگاه تخصصی مانند وزارت ارتباطات، ظرفیتها، شرکتها و پروژههای واجد شرایط را شناسایی و معرفی میکند، و صندوق با استفاده از سازوکارهای تأمین مالی خود، این پروژهها را حمایت میکند.»
وی با بیان اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی با کمکهای اولیه صندوق توسعه ملی شکل گرفته است، افزود: «ما در حال بازتعریف نقش صندوق از یک نهاد صرفاً تأمینکننده منابع به یک شریک اقتصادی توسعهگرا هستیم. در این مدل، تصمیمگیریها با مشارکت وزارتخانههای تخصصی انجام میشود و پروژههایی انتخاب میشوند که قابلیت اجرا توسط بخش خصوصی را داشته باشند. منابع صندوق باید به دست کسانی برسد که میتوانند آن را در مسیر تولید، فناوری و ارزشآفرینی بهکار گیرند.»
سال نو در سایه هوش مصنوعی؛ بهار فناوری و تغییرات نوین
از آنجایی که انسان ها موجوداتی اجتماعی و تعاملپذیر هستند و روح آنها در تعامل با یکدیگر میتواند جذب انواع انرژیهای مثبت و منفی شود؛ بنابراین با فرا رسیدن نوروز به عنوان یک جشن باستانی حس حمایت اجتماعی، انسجام اجتماعی و پیدایش نوعی از هویت ملی خانوادگی نمایان شده و روح آدمی را در تعاملات اجتماعی جلا میدهد. داشتن نشاط یک امتیاز روانی است که با آمدن نوروز که پیامدهای شاد زیادی با خود دارد؛ این نشاط را برای ما ایرانیان به ارمغان میآورد. دید و بازدیدهای خانوادگی و دوستانه، برگزاری مراسمها و جشنهای مختلف در ابعاد روانی که میتوانند تأثیرگذار باشند.
با توجه به چالشهای امروزی که گریبانگیر زندگی ماشینی انسانها شده است و زندگی را دچار دلهره، اضطراب و ترسها کرده است، آمدن نوروز و برگزاری جشنهایی که پر از حس شادی و همگرایی باشد، میتواند به رفع این همه آسیبهای روانی کمک کند. در نوروز مردم بیشتر با هم رفت و آمد میکنند. تصمیمهای جدیدی برای یک سال پیش روی خود میگیرند که امید و حس ادامه زندگی بیشتر فراهم میشود.
اما در دورانی که مجموعهای از فناوریهای مختلف در کنار هم، یارانهها را به حس و درکی مشابه با انسان میرسانند تا مثل او یاد بگیرند، اشتباه خود را اصلاح کنند و به دیگران بیاموزند، دیگر نمیتوان آمدن بهار و نوروز را همچون گذشتگان جشن گرفت. هوش مصنوعی به بخشی جداییناپذیر از زندگی ما تبدیل شده است و در روزگارانی که خانههای هوشمند با کمک دستیاران صوتی و ابزارهای خودکار، تجربهای جدید از راحتی و بهرهوری را ارائه میدهند و روشن و خاموش کردن وسایل برقی، تنظیم دمای خانه و حتی پخت غذا میتواند به دست هوش مصنوعی سپرده شود؛ باید منتظر تحولهای نوآورانهای در هر لحظه از زندگی انسانها بود. تولید پیامهای تبریک نوروزی نیز میتواند با کمک هوش مصنوعی و شخصیسازی، بهگونهای دیگر باشد. باید منتظر نوع دیگری از ارتباطات اجتماعی و انسانی میان مردم بود، باید دانست هوش مصنوعی این ظرفیت را دارد که در ارتباطات انسانی انقلاب پدید بیاورد.
امروز دیگر ارتباطات فراتر از مرزهای زبانی رفته است. زمانی نوروز بود و دید و بازدید عید و دورهمیهایش، اما امروز دیگر حتی تماسهای تلفنی و پیامهای متنی تنها راه ارتباطی برای ایام نوروز نیستند.
پیشرفتهای سریع در فناوری هوش مصنوعی طی چند سال گذشته، ممکن است عشقها و دوستیها را هم تحت تأثیر قرار دهد که البته تا حدودی اینطور شده است؛ به گونهای که انسانها قادر به ایجاد دلبستگی عمیق با سیستمهای هوش مصنوعی هستند.
ما در مورد چگونگی مقایسه روابط انسان و ربات با روابط انسان و انسان، دانش بسیار کمی داریم. با وجوداین، برخی از پژوهشها نشان میدهند مردم ممکن است از ارسال پیامک به یک چتبات، تقریباً همان رضایتی را کسب کنند که از ارسال پیامک به یک انسان دیگر بدست میآورند. بنابراین میتوان تصور کرد سالمندانی که سالهاست خبری از فرزندان خود ندارند، با فرارسیدن سال جدید یک ارتباط تصویری از سوی فرزند خود دریافت کنند. در واقع هوش مصنوعی میتواند به کمک مدیران خانههای سالمندان بیاید و هر سالمندی که در انتظار دیدن تصویر فرزندش و سخن گفتن با او است؛ در سال جدید دیداری داشته باشد و با فرزندش احوالپرسی کند. شاید برخی از سالمندان به این دیدارها دلبسته شوند و بهطور دورهای بخواهند هر از چندگاهی با فرزند خود ارتباط تصویری داشته باشند.
هوش مصنوعی توانایی زیادی برای شاد کردن ما دارد. هوش مصنوعی میتواند برای ایجاد تجربیات سرگرمکننده و تعاملی استفاده شود که درنهایت منجر به شادی و لذت ما شود. میتواند برای کمک و پشتیبانی از ما نیز استفاده شود. برنامههای مشاوره، خدمات مراقبت از سلامت و سایر اشکال شامل این موضوع میشود. از طرفی AI میتواند برای ایجاد تجربیات کمکی جامع و شخصی استفاده شود که به ما یاری میرساند تا با چالشهای زندگی راحتتر کنار بیاییم. این ابزار میتواند برای ارتباط و تعامل ما با دیگران نیز نقش خوبی ایفا کند. درواقع هوش مصنوعی میتواند برای ایجاد تجربیات ارتباطی شخصی و معنادار مورد استفاده قرار بگیرد تا به ما کمک کند با یکدیگر ارتباط برقرار و روابط خوبی ایجاد کنیم. در چنین شرایطی که زندگی ماشینی به نوعی انسانها را منزوی و از هم دور کرده، همین ماشین میتواند کمک کند به هم نزدیکتر شویم. چالشها و حفرههای ارتباطی میان افراد را شناسایی و برای برطرف کردن این فاصلهها به افراد کمک کند.
آیا در این شرایط، اینگونه ارتباطات مفیدفایده خواهند بود؟ آیا هوش مصنوعی میتواند زیباییهایی را که زندگی ماشینی از مردم سلب کرده، به آنها بازگرداند؟ آیا میتوان عشق، محبت، دید و بازدیدهای از سرشوق و مهربانی را به مردم بازگرداند؟
در روزگاری که حتی نمیتوان برای چند ساعت گوشیهای تلفن همراه را از مهمانان گرفت و آنها را مجاب کرد در دیدارهای نوروزی لااقل رودررو به گفتوشنود بپردازند، آیا هوش مصنوعی میتواند به بهتر شدن ارتباطات انسانی و اجتماعی کمک کند؟
بدون شک هوش مصنوعی به طور قابل ملاحظهای در بهبود تفاهم در میان افراد نقش دارد. برای نمونه، با توانایی شناسایی تمرکز و توجه افراد در یک گفتوگو، سامانههای هوشمند میتوانند کمک کنندهای برای بهبود فهم مشترک و تفاهم درمیان افراد باشند. همچنین، الگوریتمهای هوشمند به کشف احساسات و نیازهای افراد کمک میکنند و برای ایجاد ارتباط عمیقتر با دیگران، راهکارهایی مطرح میکنند. اما به نظر میرسد اگر انسانها بهسادگی پدران و مادران و پدربزرگها و مادربزرگهای خود یک ارتباط ساده ولی از سر مهر با هم برقرار کنند دیگر نیازی به الگوریتمها و سامانههای هوشمند کمککننده نباشد.
از سوی دیگر اتکای بیش از حد به دستیارهای هوشمند برای برقراری ارتباط، ممکن است به کاهش مهارتهای اجتماعی رودررو منجر شود. ممکن است افراد بدون میانجیگری این دستیارهای هوشمند، درگیر شدن در گفتوگوهای پرمعنا را دشوار بیابند.
دستیارهای هوشمند با وجود قابلیتهای پیشرفته، فاقد عمق عاطفی و همدردی ذاتیِ تعاملات انسانی هستند. این امر میتواند برای کاربرانی که به دنبال ارتباطات حقیقی با انسانها هستند، به تجربیاتی غیرشخصی و گاه ناامیدکننده منجر شود.
در نهایت شاید بشود امیدوار بود با پرورش رویکردی متعادل، تأکید بر سواد دیجیتال، اولویت دادن به طراحی اخلاقمدار هوش مصنوعی و تضمین فراگیر بودن این فناوری، ضمن مهار تأثیرات منفی عوامل هوشمند، از ظرفیت مثبت آنها برای بهبود ارتباطات انسانی بهرهمند شویم.
اما هیچوقت فراموشمان نشود که زندگی چیزی نیست جز روایت دویدنهای مداوم و شادیهای کوتاه و به قول حکیمی، بیشتر وقتها از قدرت لبخندی ساده، نوازشی ملایم، حرفی محبتآمیز، گوشی شنوا، تمجیدی صادقانه یا توجهی کوچک غافلیم. تمام اینها ظرفیت تغییر و توسعه زندگی ما را دارند.