زهره مختاری
صعود کوهنوردان آبفای استان اصفهان به قله سبزکوه
این صعود به مناسبت گرامیداشت هفته بسیج و با حضور کوهنوردان شاغل و بازنشسته شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان صورت گرفت.
اعضای گروه کوهنوردی آبفای استان اصفهان را در این صعود یک روزه، آقایان قاسمی، موحد، احسن فر، صالحی، توکلی، صبوری، شجاعی حاجیلو و آقابابایی تشکیل میدادند.
گفتنی است سابقه تشکیل گروه کوهنوردی در شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان به سال ۱۳۴۸ باز می گردد و اعضای آن در ۵۲ سال گذشته علاوه بر صعودهای هفتگی به ارتفاعات استان، دهها صعود نیز به ارتفاعات مشهور داخل و خارج کشور داشتهاند.
هدف شرکت آب و فاضلاب، توزیع عادلانه آب بین مردم است
ناصر اکبری در نشست مشترک با نماینده مردم شهرستانهای نایین و خوربیابانک در مجلس شورای اسلامی و فرماندار نایین گفت: هدف شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، توزیع عادلانه آب در شهرها و روستاهای تحت پوشش سامانه آبرسانی اصفهان بزرگ است.
وی با تاکید بر رویکرد عادلانه آبفا در توزیع منابع آبی، اظهار داشت: تلاش ما این است که از نزدیکترین نقطه به طرح آبرسانی اصفهان بزرگ تا دورترین نقطه نظیر شهر کویری انارک، آب را به سهم برابر در اختیار مردم قرار دهیم.
اکبری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه تاکنون۱۵۰ کیلومتر از خط آبرسانی از منابع گورت به شهرهای هرند، کوهپایه، ورزنه و نایین اجرا شده است گفت: در صورت همکاری دستگاههای مرتبط، اجرای ۴۰ کیلومتر باقیمانده از این خط در دستور کار فوری قرار میگیرد تا مردم این مناطق با تنش کمآبی در فصل تابستان مواجه نشوند.
مدیرعامل آبفای استان اصفهان همچنین به اجرای دیگر طرحهای آب و فاضلاب در مناطق خور و بیابانک و جندق اشاره کرد و گفت: با حفر چاههای جدید در نقاط استراتژیک و احداث مخازن ذخیره، آب شرب مورد نیاز مردم این مناطق به صورت پایدار تامین میشود.
وی در ادامه از نماینده مجلس و فرماندار نایین خواست تا در واگذاری منابع محلی آبی از جمله چاههای تحت اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی به شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، مساعدت لازم را داشته باشند تا بتوان بر بحران کمآبی غلبه کرد.
نماینده مردم شهرستانهای نایین و خور و بیابانک نیز در این نشست با ابراز رضایتمندی از تامین پایدار آب شرب مردم در فصل تابستان امسال، گفت: تامین پایدار آب شرب در منطقه نایین و خور و بیابانک امسال نسبت به سالهای گذشته بیسابقه بوده و این مرهون تلاشهای شبانه روزی وتخصص فعالان صنعت آبفاست.
الهام آزاد گفت: نهایت همکاری را برای تخصیص بودجه از محلهای مختلف از جمله ردیفهای تبصره ۱۱، تنشزدایی و سایر منابع ملی پیگیری خواهم کرد تا طرحهای آبفا در این مناطق بدون وقفه اجرا شود.
محسن میرزا بیگی فرماندار نایین نیز اظهار داشت: فرمانداری نایین تمام توان خود را برای تسهیل و حمایت از طرحهای آب و فاضلاب به کار می بندد.
پیشرفت 80 درصدی طرح 1000 میلیارد ریالی توسعه شبکه فاضلاب محلههای شرقی اصفهان
مدیر امور آبفای منطقه 1 شهر اصفهان از پیشرفت 80 درصدی این عملیات خبر داد و گفت: این طرح که با هدف رفع معضل دیرینه جمعآوری و انتقال فاضلاب در محلههای روشندشت، پینارت، زایندهرود، گلها، کلمخواران، آبشار طلایی و گلستان انجام میشود، به دلیل جنس کاملاً سنگی زمین، از سختترین و گستردهترین طرحهای اجرایی سالهای اخیر در این منطقه به شمار میرود.
اللهیار افلاکی جمعیت تحت پوشش این طرح را بیش از 30 هزار نفر اعلام کرد و افزود: در این طرح بیش از ۱۲ کیلومتر شبکه فاضلاب با لولههای پلیاتیلن به قطرهای 250 تا 1000 میلیتر اجرا میشود.
وی با تأکید بر این که این طرح پس از سالها پیگیری مستمر اکنون در مرحله اجرا قرار گرفته است، افزود: با تکمیل طرح توسعه شبکه فاضلاب در محلههای شرقی شهر اصفهان، ساکنان این محلهها برای نخستینبار از خدمات دفع بهداشتی فاضلاب بهرهمند خواهند شد و مشکلات زیستمحیطی و بهداشتی منطقه به طور چشمگیری کاهش مییابد.
مهار حادثه خط انقال آب شرق اصفهان
این خط لوله با قطر ۱۰۰۰ میلیمتر که وظیفه انتقال آب از منبع گورت به شهرهای واقع در شرق اصفهان را برعهده دارد، بامداد یکشنبه نهم آذر ماه جاری بر اثر فرسودگی دچار شکستگی شد که بلافاصله به همت گروه مدیریت بحران آبفای استان اصفهان مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفت.
در این عملیات که در کمتر از 12 ساعت و بدون ایجاد وقفه در امر آبرسانی به مردم استان صورت گرفت، پس از عملیات حفاری و تخلیه آب، 7 متر لوله آزبست فرسوده با قطر ۱۰۰۰ میلیمتر از مدار بهرهبرداری خارج و بهجای آن یک شاخه لوله فولادی نصب شد.
پیشتاز در نوسازی روشنایی معابر در سطح استان
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی شرکت توزیع نیروی برق استان اصفهان (پاتنا)، شرکت توزیع نیروی برق استان اصفهان بهعنوان مجری اصلی و راهبر پروژههای روشنایی در سطح استان، عملیات نوسازی و ارتقای روشنایی بلوار نیایش شهر بادرود در شهرستان نطنز را با همکاری شهرداری بادرود اجرا کرد.
در این پروژه، تمامی لامپهای قدیمی بلوار با لامپهای LED کممصرف و پربازده جایگزین شد تا ضمن افزایش کیفیت و یکنواختی نور، ایمنی معابر ارتقا یافته و مصرف انرژی به شکل محسوسی کاهش یابد.
اجرای این طرح بخشی از برنامههای شرکت توزیع نیروی برق استان اصفهان برای توسعه روشنایی استاندارد معابر و بهبود زیرساختهای شهری در سطح استان است و با استقبال گسترده شهروندان همراه بوده است.
این اقدام شاخص، نشاندهنده تعهد و پیشتازی شرکت توزیع نیروی برق استان اصفهان در ارتقای خدمات عمومی و ترویج مصرف بهینه انرژی در شهرستانهای استان است.
ضرورت اصلاح ساختار بازار و نقش آن در پایداری شبکه
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از خبرگزاری توانیر، مصطفی رجبیمشهدی در جلسه شورای مشورتی صنعت برق اظهار داشت: برق کالایی بیبدیل است و اگر تامین آن به لحاظ اقتصادی پایدار نشود، شکاف عرضه و تقاضا هر روز بیشتر خواهد شد. باید واگرایی تولید و مصرف را با ابزارهای درست اقتصادی به همگرایی تبدیل کنیم.
وی با اشاره به نقش بازار برق در ایجاد تعادل بین تولید و مصرف برق گفت: جایگاه بخش خصوصی در بازار بایستی تقویت شود. اصلاح الگوی مصرف در قانون مشخص شده و توانیر از مداخله مستقیم در بازار پرهیز می کند؛ اما لازم است بخش خصوصی طبق قواعد حضوری فعال تر در معاملات بورس داشته باشد.
رجبی مشهدی افزود: سرمایهگذاری زمانی شکل میگیرد که بازار برق برای سرمایهگذاران جذاب باشد. اگر این جذابیت ایجاد نشود، صنعت برق با کمبود منابع و ناتوانی در جبران رشد تقاضا روبهرو میشود.
مدیرعامل توانیر تأکید کرد: رعایت الگوی مصرف، واقعیسازی قیمتها در چارچوب قانون، و فراهمکردن بستر فروش برق مازاد در بازار، مجموعه اقداماتی است که میتواند پایداری اقتصادی صنعت برق را تقویت کند.
گامی راهبردی برای پایان مازوتسوزی و آلودگی هوا
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از خبرگزاری توانیر، مهدی عربصادق با اشاره به نقش ممتاز ژئوپلیتیکی کشور اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران از مزیتهای راهبردی بسیار ارزشمندی برخوردار است که خلیج فارس یکی از برجستهترین آنها به شمار میرود. بدیهی است که برنامهریزی توسعه ظرفیت تولید برق کشور باید همزمان و هماهنگ با توسعه شبکه انتقال صورت پذیرد. در سطحی بالاتر، ضروری است معماری شبکه انتقال بهعنوان ستون فقرات اصلی شبکه سراسری برق بهروزآوری شده و توان تابآوری و ضریب اطمینان آن ارتقا یابد.
ضرورت ارتقای معماری شبکه انتقال متناسب با توسعه تولید برق
وی تأکید کرد: توسعه شبکه زمانی هوشمندانه و کارآمد خواهد بود که به کاهش تلفات، افزایش بهرهوری و انطباق با رویکرد آمایش سرزمینی منجر شود. الگوی غالب کشورهای پیشرو در حوزه انرژی، تمرکز بر تولید برق در نواحی ساحلی و دریا محور است؛ الگویی که با توجه به موقعیت ممتاز ایران در سواحل خلیج فارس، برای ما یک مسیر منطقی و استراتژیک محسوب میشود.
عربصادق با اشاره به حمایتهای مدیرعامل شرکت توانیر اضافه کرد: خوشبختانه طی ماههای اخیر جلسات سازندهای با مجموعههای مختلف حاکمیتی برای رفع موانع اجرای پروژه برگزار شده است. مذاکرات مؤثر با کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه و بودجه، سازمان انرژی اتمی و نهاد ریاست جمهوری، مسیر روشنی را برای آغاز فاز اجرایی این طرح ملی فراهم کرده است. افزون بر این، یکی از دانشگاههای معتبر کشور و نخبگان برنامهریزی کشور در پژوهشگاه نیرو، شرکت مادر تخصصی برق حرارتی، شرکت مدیریت شبکه برق ایران، سیگره ایران و شرکتهای برق منطقهای نیز بهعنوان مشاوران علمی طرح در کارگروهها و کمیتههای ذیل آن، نقش مؤثری در مطالعات و طراحی آن ایفا میکنند.
هماهنگی بینبخشی و تضمین امنیت انرژی کشور
عربصادق درباره هماهنگیهای بینبخشی توضیح داد: در تعامل نزدیک با وزارت نفت، برنامه جامعی برای توسعه میادین گازی، مدیریت افت فشار و تمرکز تولید بر جنوب کشور در حال تدوین است. با اجرای طرح ۷۶۵ کیلوولت، نیاز به انتقال روزانه دهها میلیون لیتر سوخت مایع به نیمه شمالی کشور عملاً برطرف خواهد شد و امنیت انرژی کشور در افق بلندمدت بهصورت پایدار تضمین میشود.
تقویت دیپلماسی انرژی و تبدیل ایران به هاب برق منطقه
وی افزود: این کریدور علاوه بر کارکرد داخلی، ظرفیتهای کشور در حوزه دیپلماسی انرژی را نیز بهطور چشمگیری تقویت میکند. فراهم شدن امکان تبادل برق با کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای شمالی، ایران را به یک هاب برق منطقهای بدل خواهد کرد.
تکمیل مطالعات فنی و ارزیابی ریسکها پیش از اجرا
مجری طرح ۷۶۵ کیلوولت خاطرنشان کرد: تمام مطالعات این پروژه از جنبههای فنی و اجرایی تا الزامات پایداری، تابآوری، قابلیت مانور شبکه و تحلیل شرایط تکناحیهای و چندناحیهای، با بهرهگیری از استانداردها و تجربیات معتبر بینالمللی در حال تکمیل است و پیش از ورود به فاز ساخت، همه ریسکها و سناریوهای بهرهبرداری با دقت بالا ارزیابی خواهند شد.
همکاریهای بینالمللی و انتقال فناوری فوقفوقولتاژ
وی در پایان به همکاریهای بینالمللی نیز اشاره کرد و گفت: بازدیدها و تبادلات فنی چندجانبه با طرفهای خارجی نشان داده که بستر مناسبی برای انتقال دانش، فناوری و تجربیات پیشرفته در زمینه خطوط فوقفوقولتاژ فراهم است. آمادگی کامل برای مشارکت در اجرای این ابرپروژه ملی وجود دارد و این تعاملات به ارتقای فناوری داخلی نیز کمک قابل توجهی خواهد کرد.
نصب کنتورهای هوشمند به ۴ برابر افزایش مییابد
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از خبرگزاری توانیر، محسن ذبیحی در نشست برخط با مدیران عامل شرکتهای توزیع برق کشور که با تاکید بر رعایت چارچوبهای ابلاغی توانیر در مناقصات، کنترل رشد بار مصرف، کنترلپذیری پستهای عمومی، فعالسازی لیمیترها و پیگیری جدی برنامههای هوشمندسازی و کنترلپذیری برگزار شد، از مدیران عامل شرکتهای توزیع خواست برای افزایش ۴ برابری نصب کنتورهای هوشمند آماده باشند.
معاون هماهنگی توزیع توانیر با اشاره به تاکید رییس جمهور، دستور وزیر نیرو و ابلاغ و پیگیری مدیرعامل شرکت توانیر، از رشد شتابان هوشمندسازی سمت مصرف و اجرای مگاپروژه نصب شمارشگرهای هوشمند طی ۲ ماه اخیر در کشور خبرداد که در این مدت جلسات متعددی با شرکتهای توزیع نیرو، شرکتهای کنتورساز، وزارت صمت و ذینفعان این حوزه برگزار و اقدامات و برنامهریزیهای لازم، از جمله مشخص کردن تعداد کنتورهای مورد نیاز هر حوزه، اولویتبندیها، سازماندهی و تعیین مدل و ساختار همچنین سامانههای مورد نیاز برای رصد، پایش و پیگیری اجرای طرح به انجام رسیده است.
ذبیحی از مهمترین اقدامات این حوزه را ایجاد هماهنگی و مطالبهگری در خصوص سازماندهی و برنامهریزی شرکتهای توزیع و نیز آمادگی شرکتها برای جایگزینی روزانه کنتورها بر اساس اهداف و برنامههای ابلاغی برشمرد و با اشاره به حدود ۱/۵ میلیون قرارداد موجود در این حوزه تصریح کرد: حدود نیمی از این قراردادها فعال است و بقیه نیز در مرحله تصمیمگیری برای فعالسازی قرار دارد.
مناقصه خرید ۵ میلیون کنتور هوشمند
ذبیحی از ابلاغ خرید حدود یک میلیون کنتور هوشمند طی ماه گذشته به شرکتهای توزیع خبر داد که مناقصه آنها برگزار و نتیجه دو سوم مناقصات تاکنون مشخص شده و حدود یک سوم هم تا ۲۰ آذر جاری تعیین تکلیف میشود.
وی افزود: همزمان مناقصه خرید ۲ میلیون کنتور هوشمند در حال انجام است که بهزودی روی سامانه قرار میگیرد همچنین خرید ۵ میلیون کنتور با مدل جدید قراردادی در دست اقدام است و تلاش داریم مناقصه این تعداد را به سرعت آغاز کنیم.
معاون هماهنگی توزیع توانیر اقدامات انجام شده تاکنون را شامل هماهنگی، برنامهریزی و سازماندهی در بخش داخلی همچنین در بخش مناقصات، قراردادها و شرکتهای کنتورساز عنوان و پیشبینی کرد پس از این مرحله، کار با شتاب جدیتری اجرا میشود.
وی سازماندهی و برنامه ریزی را مهمترین رکن این طرح ملی عنوان کرد که از حیث نیروی انسانی، چگونگی مدل اجرا و طراحی فرآیندها از اهمیت بهسزایی برخوردار است.
ذبیحی در ادامه با تاکید بر لزوم رعایت اسناد و چارچوبهای ابلاغی مناقصات از سوی شرکتهای توزیع، خاطرنشان کرد: طبق قراردادهای اصلاحی و بخش نامههای مرتبط با مناقصات و عقد قراردادها، حتما موارد ابلاغی چه در ارتباط با مناقصه کنتور و چه برای سایر مناقصات، به صورت متحد و یکسان در سطح شرکتهای توزیع رعایت شود و چنانچه خارج از این چارچوب، مناقصهای برگزار یا تغییراتی در چارچوبها اعمال شود، تخلف محسوب شده و حتما پیگیری میشود.
وی از شرکتهای توزیع خواست در صورتی که با کمبود کنتور مواجه شدند، نسبت به تامین فوری نیاز از طریق استعلام، اقدام کنند و بخش قابل توجهی از منابع مورد نیاز برای کنترلپذیری پستهای عمومی نیز از طریق جمعآوری و فروش کابلهای رابط مسی که بهطور سنتی در این پستها نصب شده، قابل انجام است.
تکمیل کنترل پذیری چاههای کشاورزی تا پایان آذر ماه
معاون هماهنگی توزیع توانیر با اشاره به شرایط خشکسالی و کمبود آب در کشور، اهمیت کنترل بار کشاورزی در تابستان آینده و زمستان امسال را خاطرنشان کرد و گفت: امسال بخش کشاورزی را بهطور ویژه و با استفاده از داشبورد مدیریتی، کنترل میکنیم و از مدیران عامل شرکتهای توزیع درخواست داریم به سرعت و حداکثر تا پایان آذر ماه جاری، نسبت به تکمیل کنترلپذیری در این بخش اقدام کنند.
وی در ادامه از مدیران عامل شرکتهای توزیع برق خواست سیستمهای محدود کننده (لیمیترها) حتما برای زمستان امسال فعال و با بررسی داشبورد مدیریتی و عملکرد کنترلی، اشکالات آن برطرف شود.
ذبیحی رشد بار شرکتهای توزیع را از موضوعاتی عنوان کرد که تحت نظارت و امتیازدهی قرار میگیرد و شرکتهای توزیع برق باید نسبت به کنترل این شاخص حساس باشند.
وی از شرکتهای توزیع خواست رشد بار شبکه تحت پوشش را در چارچوب معقول و مناسب حفظ کنند و حتما با هماهنگی مقامات مسوول منطقه وعدم نصب ظرفیتهای جدید، ازمصرف نامتعارف برق جلوگیری شود.
توقیف چهار دستگاه ماینر غیرمجاز در شهرستان شاهینشهر و میمه
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی شرکت توزیع نیروی برق استان اصفهان (پاتنا)، در ادامه اجرای سیاستهای کنترلی و نظارتی این شرکت، یک واحد مسکونی استخراجکننده غیرقانونی رمزارز در شاهینشهر شناسایی و متوقف شد.
در این عملیات مشترک با همکاری کارشناسان برق و مأموران کلانتری ۱۱، چهار دستگاه ماینر فعال که با سرقت انرژی از پشت کنتور در حال کار بودند، کشف و توقیف و یک متهم به مرجع قضایی معرفی شد.
شرکت توزیع نیروی برق استان اصفهان با تداوم پایش هوشمند و برخورد قاطع با مصارف غیرمجاز، همچنان از شرکتهای پیشرو کشور در مهار استخراج غیرمجاز به شمار میرود؛ اقدامی مؤثر برای حفظ پایداری شبکه و جلوگیری از ناترازی انرژی. از شهروندان محترم درخواست میشود هرگونه مورد مشکوک به استخراج غیرمجاز رمز ارز را از طریق سامانه پیامکی ۳۰۰۰۵۱۲۱ گزارش کنند.
گزارشهای مؤثر پاداش نقدی دریافت خواهند کرد.
فیبر، اجباری است که باید انجام شود
مهاجرت شرکت مخابرات ایران از سیم مسی به فیبر نوری که در آبان ماه امسال به صورت رسمی آغاز شد، سوالات فراوانی میان مردم و شرکتهای UNSP ایجاد کرده است.
به خصوص که زیرساخت تلفن ثابت، چندین دهه است آشناترین راه ارتباطاتی مردم به شمار میرود.
در گفتوگو با داود زارعیان، معاون ارتباطات شرکت مخابرات ایران تلاش کردیم بخشی از این پرسشها را مطرح کنیم. هرچند بخش دیگری از این چالشهای ذهنی فقط در هنگام اجرا، پاسخ خواهند گرفت.
قرار است شرکت مخابرات ایران بعد از صد سال از سیم مسی به فیبرنوری مهاجرت کند و این پروژه در خیلی از کشورهای دنیا نیز اجرا شده است.
قصد دارم از سمت مشتریان و اپراتورها این موضوع را بررسی کنیم؛ آن دسته از مشترکانی که در شهرهای مختلف از جمله تهران فیبر مخابرات را دارند، از کیفیت ناراضی هستند و در شبکههای اجتماعی هم زیاد این شکایتها دیده میشود.
باتوجه به وعدههای مخابرات درباره سرعت و کیفیت فیبر، چرا این مشکلات پیش آمده است؟
اصولاً شرکت مخابرات ایران یا هر شرکتی وقتی به یک فناوری جدید ورود پیدا میکند در ابتدا با چالشهایی مواجه است.
اتفاقاً امروز صبح نظرات ۴۱ هزار نفر از مشترکان اینترنت را مطالعه کردم و شکایتهایی شبیه آن چیزی که شما مطرح کردید را دیدم اما واقعیت این است که در آن حدی که ما تصور میکنیم نیست؛ چون من هم نمونهای از مشترکان هستم که از سال ۹۶ از اینترنت فیبر نوری استفاده میکنم.
من در عرض ۶ یا ۷ سال سه بار قطعی اینترنت را تجربه کردم. البته تفاوتی که داشت این بود که در آن سه بار نیاز نبود با جای دیگری تماس بگیرم و مستقیم با مدیران تماس گرفتم.
در این مدت شاید هم پنج یا ۶ مرتبه کندی سرعت داشتم اما خب این طبیعی است که یک درصدی با مشکلاتی مواجه باشد؛ اما چرا؟ دلیل آن این است که وقتی که دو شبکه را با هم توسعه میدهیم طبیعی است که تمرکز همکاران ما بیشتر رو شبکه قدیمی باشد و روی شبکه فیبر کمتر تمرکز کرده باشند.
در این مدت تعداد جذب مشتریان خیلی کند بود یعنی مثلاً سالانه ۲۰ الی ۱۵ هزار مشترک در دو سال اخیر رشد کرد.
به همین دلیل برخی نقصها مثل کم و زیاد شدن سرعت، عدم تمدید به موقع، عدم رفع خرابی به موقع در جریان فیبر وجود دارد.
لذا ما امسال به دنبال یک باز مهندسی و باز طراحی سیستمهایی هستیم که در حوزه فیبر نوری با مشترکان ارتباط دارد.
ما CRM و خدمات پس از فروش خوبی در اینترنت فیبر نوری نداشتیم و دلیل آن هم این بود که وقتی مثلاً در یک استان ۵۰۰ مشترک داشتیم و فیبر پنج مشتری قطع میشد، آنها راه خود را پیدا میکردند و از جای دیگری اینترنت میگرفتند اما اکنون که تعداد مشترکان به یک میلیون نزدیک میشود باید این اتفاق بیفتد.
ما با کمک معاونت فناوری- در همان زمانی که مسئولیت تجاری را برعهده داشتم- طرح و شرح خدمات مفصلی را برای اینکه مسائل مشتریان را حل کنیم نوشتیم.
سامانه OSS ما به زودی راهاندازی میشود. در سامانه OSS سامانه ICS که کانفیگ و تنظیم مودم را به صورت خودکار دارد، پیشبینی شده است.
سامانه تست سرعت را هم در نظر گرفتیم. همینطور سامانه رفع خرابی که به مرکز تماس وصل میشود؛ البته اکنون چنین وضعیتی را نداریم.
من امیدوارم که با این اتفاق واقعاً مسائل مشترکان را بتوانیم حل کنیم. البته برنامههای دیگر هم بایستی دنبال کنیم که وضعیت بهتر شود.
روی اپلیکیشن «مخابرات من» مدیریت اشتراک فیبر نوری ممکن نیست. آیا قرار است بهرزورسانی انجام شود؟
همان سابقه تفکر ADSL، VDSL و تلفن ثابت در توسعه این بخش از اپلیکیشن «مخابرات من» هم بود؛ اما از حدود هشت یا ۹ ماه پیش روی بازطراحی و مهندسی مجدد این اپلیکیشن کار کردیم و دارد کامل میشود.
خیلی از اپلیکیشنهایی که ما به صورت روزانه از آنها استفاده میکنیم، خیلی ساده هستند؛ ولی اپلیکیشنی مثل «مخابرات من»، وقتی میخواهد به تلفن ثابت وصل شود باید چندین زیرساخت وصل باشد تا سرویس بدهد.
این خیلی پیچیدگی دارد. آن چیزی که ما در ظاهر میبینیم، مشابه همه اپلیکیشنها است اما واقعاً اپلیکیشنهای مخابراتی یک فرایند طولانی دارند.
در پروژه برگردان، هزینهای که مشترک باید بپردازد چقدر است؟
در طرح برگردان که رسماً شروع شده، مشترک جز هزینه مودم، هزینه دیگری ندارد و آن هم برای مشترکانی است که میخواهند از اینترنت هم استفاده کنند.
من فکر میکنم این سیاست، آرامش ذهنی لازم را به مشترکان برمیگرداند؛ به ویژه چون مردم شناخت کافی از هزینههای سیمکشی داخل ساختمان نداشتند گاهی ممکن بود از طرف برخی در حق آنها اجحاف شود.
در این کاری که ما انجام میدهیم، مشترک با توجه به نیاز خود، مودم را تأمین میکند.
مشترکی ممکن است ۱۰۰ مگابیت بخواهد و مشترک دیگر تا هزار مگابیت اینترنت لازم داشته باشد.
پیمانکاران مخابرات که برای فیبرکشی به خانههای مشترکان میروند، همان لحظه مشترک میتواند بگوید چه مدل مودمی میخواهد؟ یا قبل از آن چه اقداماتی باید انجام داده باشد؟
معمولا پیمانکاران ما لیستی از مودمها به همراه قیمتها را به مشترک نشان میدهند که در آنجا مشترک میتواند انتخاب کند.
اکنون مودمهای تولید داخل را داریم که غالباً برای کارهای معمولی خانگی پاسخگو هستند.
قطعاً با توجه به نیازی که در کشور وجود دارد مودمهای وارداتی هم وجود دارد و بسته به نیاز مشترک، میتوان آنها را امین کرد.
البته پیشبینی من این است که در آینده داستان فیبر در ایران به ویژه استفاده از آن خیلی تغییر خواهد کرد.
ما از دو سال پیش روی سرویسی به نام FTTR کار میکنیم که امیدواریم زودتر به نتیجه برسد.
البته این سرویس به توسعه فیبر نوری در کشور بستگی دارد.
پیشبینی ما این است که سرویسهای فیبر نوری از منزل و مکان به اتاق میرسد. چون ممکن است در یک خانه کسی بخواهد تلویزیون ببیند و در یک اتاق دیگر بازی انجام دهد و اتاقها به سرعت متفاوتی نیاز داشته باشند.
چنین سرویسی در حال طراحی است.
یک خانه مثلاً با متراژ ۲۰۰ متر با یک مودم، تحت پوشش قرار میگیرد. تلفن نیز به همان مودم وصل میشود؛ مگر اینکه مشترک انگیزه داشته باشد در اتاقهای مختلف سرعتهای مختلف یا تلفنهای مختلف داشته باشد.
در آن موقعیت میتواند FTTR را هم فعال کند.
در این شرایط، داخل خانه هم باید سیمکشی شود؟
خوشبختانه امکانات خیلی پیشرفتهای آمده است. جدا از اینکه سیمکشی میتواند در همان کانالهای قبلی انجام شود، سیمهای بیرنگ، سیمهای رنگ دکوراسیون خانه و مودمهای خیلی کوچیک وجود دارد که آرام آرام فضا را کاملاً متحول میکند و مردم هم قطعاً به این امکانات عادت میکنند.
شرکتهای UNSP خیلی نگران انحصار شرکت مخابرات ایران هستند؛ به خصوص که اپراتورها برای یک سرویس ممکن است ۶ تا ۷ میلیون تومان پول بگیرند و مخابرات، غیر از هزینه مودم، سرویس را رایگان ارائه میدهد.
این باعث نمیشود شرکتهای کوچکتر از بین بروند؟
در طرح وزیر قبلی، شرکتهای FCP به UNSP تبدیل شدند و در بسیاری از شهرها دارای شبکه شدند.
ما از همان موقع به دنبال این بودیم که به خیلی از نقاط وارد شویم اما شرکتها همکاری نکردند.
اکنون شرکتهای UNSB تقریباً در همه مراکز استانها بهجز خراسان شمالی، سهم دارند و تقسیم شدهاند و هر کدام از آنها چهار تا پنج استان را در اختیار دارند.
ما از روز اول اتفاقاً نگران یک انحصار از آن سمت بودیم که اگر وزارت ارتباطات به یک UNSP یک استان داده است پس تکلیف بقیه چه میشود؟
به نظرم در مصوبات سازمان تنظیم مقررات دو نکته وجود دارد که میتواند این نگرانی را برطرف کند.
نکته اول این است که هر اپراتوری باید ۳۰ درصد از شبکهاش را به صورت عمدهفروشی در اختیار دیگران قرار دهد.
بنابراین ما هم باید این کار را انجام دهیم؛ اگر اپراتوری به دنبال این باشد که از شبکه ما استفاده کند، مسئلهای نیست.
مطلب دوم این است که ما به شرکتها اعلام کردهایم حاضریم با هم شریک شویم.
حالا مدلهای مختلف شراکت را با هم مذاکره میکنیم.
باتوجه به اتفاقاتی که در کشور افتاد، ما در اینترنت عقب افتادیم برای اینکه مدلهای سیاستگذاری و برنامهریزی ما غلط بود. طبق مصوبه صادره، قرار شد شبکه مخابراتی را بدون هزینه در اختیار دیگران قرار دهیم.
در سال ۸۲ مخابرات هزار تومان معادل یک دلار آن زمان، باید دریافت میکرد و اگر در سال ۱۴۰۴ هم همان هزار تومان نرخ تعیین شده باشد،
شبکه توسعه پیدا نمیکند. به نظرم از همان ابتدا این مدل غلط بود؛ اگر از همان روز اول پیشنهاد شراکتی کردن را پیذیرفته بودند، اکنون وضعیت اینترنت ما خیلی بهتر بود و شاید در فیبرنوری تا ۶۰ الی ۷۰ درصد بهتر بودیم.
فکر میکنم مقداری در شروع هیجانات نادرستی ایجاد شده است. ما ۱۱ الی ۱۲ تا شرکت UNSP داریم؛ اکنون چه سهمی از بازار اینترنت دارند و راضی هستند؟ خطوط رانژه شده کل مشترکان همه شرکتهای FCP حدود دو میلیون و ۵۰۰ است. یعنی به صورت متوسط، هرکدام ۱۵۰ الی ۲۰۰ هزار مشترک دارند.
البته به صورت مساوی تقسیم نشده.
خیر به صورت مساوی تقسیم نشده است. بنابراین اصلا سهم بالایی در کشور نیست؛ خود مخابرات هم با پنج میلیون مشترک در یک جامعه ۳۰ میلیون خانواری، سهم زیادی ندارد.
من فکر میکنم اصلاً نباید نگران باشند. اگر ۳۰ درصد شبکه را بخواهند، میتوانند به این بخش بیایند ضمن اینکه خود آنها هم شبکه ایجاد کردهاند.
اکنون برخی از شرکتهای UNSP در پنج الی ۶ استان شبکه کاملی دارند و در حال واگذاری سرویس هستند. من فکر میکنم این نگرانی یک مقدار نگرانی روانی است و آن تفکر حاکم بر فرهنگ ماست که دوست داریم یک تکنولوژی را تا آنجایی که نفس دارد استفاده کنیم و به فکر مشکلات مردم و به فکر توسعه آینده نیستیم.
اکنون شرکتهایی که در بازار فعالیت میکنند معتقدند مخابرات برای بیشتر کردن سهم بازار، به مراکز شلوغتر با مشتری بیشتر فیبر ارائه میدهد و کیفتی که ارائه میکند، مطلوب نیست.
ما برای سهم بازار چنین طرحی را اجرا نکردیم؛ چون تکنولوژی مس در بخش اینترنت از رده خارج است مجبوریم این طرح را اجرا کنیم.
وقتی در تهران و در مراکز استانهای بزرگ به ۳۰ درصد مشترکان هم نمیتوانیم اینترنت بیشتر از دو یا چهار مگ بدهیم، راه حل چیست؟ اگر فیبر بدترین کیفیت را هم داشته باشد از ۲۰ مگ کمتر نمیشود.
ما تهران را به هفت منطقه و حدوداً ۸۰ تا ۹۰ مرکز تقسیم کردهایم و دیگر قادر نیستیم تعداد مراکز را بیشتر کنیم؛ اگر بخواهیم سرعت را بالا ببریم باید فاصله را کم کنیم و برای کم کردن فاصله باید تعداد مراکز را بیشتر کنیم که البته نه میشود سرمایهگذاری کرد و نه اصلاً منطقی است که سرمایهگذاری شود.
فیبر، اجباری است که باید انجام شود. من فکر میکنم بعید نیست پنج یا ۱۰ سال آینده کسانی جای ما بنشینند و بگویند که فیبرکشی خوب نیست.
البته شبکه مسی خیلی خوب به مدت ۱۰۰ سال مقاومت کرد اما واقعاً نمیدانیم آیا فیبر میتواند مقاومت کند یا خیر.
رگولاتوری مصوبههایی برای فیبرنوری و بیتاستریم دارد ولی هنوز ابلاغ نشده است.
از طرف دیگر شرکتها به شورای رقابت نامهای نوشتهاند که جلوی ابلاغ این مصوبات گرفته شود. اگر فرض کنیم که این مصوبات ابلاغ نشود آیا مخابرات میتواند باز هم این پروژه را ادامه دهد؟
به نظرم توسعه فناوری مانند جریان آب و سیل است. هر موقعی که ما توانستیم با فیلتر جلوی استفاده از شبکههای اجتماعی را بگیریم، میتوانیم با این بحثها جلوی توسعه را هم بگیریم.
این اتفاق باید بیافتد چون اگر ما فیبر را توسعه ندهیم مردم پیگیری میکنند و هزینه میپردازند که فیبر توسعه پیدا کند.
منتهی قطعاً مخابرات ایران به دنبال انحصار نیست؛ قطعاً مخابرات ایران دوست دارد بسیاری از شرکتها در این حوزه فعال شوند.
شاید برای اولین بار بود که در تاریخ مخابرات ایران ما همه شرکتهای فعال حوزه از جمله پیمانکار، تولیدکننده و شرکتهای و FCP و UNSP را برای همکاری دعوت کردیم.
من آینده این صنعت را روشن میبینم و معتقدم همکاری خوبی هم بین بخشهای مختلف خواهد شد اما در طول تاریخ بسیاری از شرکتها جابجا شدند و سبک کارشان را عوض کردند.
ممکن است در این جریان هم مثلاً دو شرکت، کار را رها کنند اما واقعیت این است که همکاری اتفاق خواهد افتاد.
دوم اینکه پیشبینی من حدود ۱۵ میلیون مشترک است که ممکن است بخشی فقط از تلفن استفاده کنند و بخش دیگری از فقط از اینترنت استفاده کنند؛ اما در آینده مشترکان تلفن هم انگیزهمند خواهند شد که از اینترنت استفاده کنند به ویژه اینکه ما طرحهایی برای این دسته از مشترکان داریم.
