
زهره مختاری
برگزاری گردهمایی دانش افزایی و هم اندیشی مدیران شرکت مخابرات ایران
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از معاونت ارتباطات و روابط عمومی شرکت مخابرات ایران، در ادامه این نشست، دکتر ابراهیم محمودزاده رئیس هیأتمدیره، با تأکید بر ضرورت تحول در حکمرانی شرکتی و بازتعریف نقش نیروی انسانی، گفت: «ادبیات شرکتی در مجموعه مخابرات هنوز به بلوغ کافی نرسیده و همچنان شباهتهایی به ادارههای دولتی دارد، در حالیکه برای موفقیت در بازار رقابتی باید بهصورت واقعی شرکتی عمل کنیم که خوشبختانه در این مسیر قرار گرفته ایم.»
وی با اشاره به تجربههای بینالمللی در حوزه آموزش و توانمندسازی سرمایه انسانی افزود: «آموزشها در شرکتهای توسعهیافته بر اساس طبقهبندی مشخص و تا سطح هیئتمدیره طراحی میشود. در چنین ساختاری، مسئولیتپذیری و پاسخگویی به مشتریان بهصورت درونسازمانی نهادینه است، نه اینکه کارمندان صرفاً نقش کارمند اداری ایفا کنند.»
دکتر محمودزاده یکی از چالشهای جدی مخابرات را محدودیت اختیارات شرکتهای مخابراتی و مناطق دانست و تصریح کرد: «اگر قرار است مخابرات با رویکرد شرکتی اداره شود، باید اختیارات واقعی به مناطق و شرکتهای تابعه تفویض گردد. در غیر این صورت، همچنان با مشکلاتی نظیر کندی پاسخگویی، ضعف در تعامل با مشتری و موفقیت کم در جذب سرمایهگذاری مواجه خواهیم بود.»
وی ادامه داد: «شرکت مخابرات ایران یک بنگاه عمومی است و باید همانند سایر شرکتهای موفق، به دنبال افزایش درآمد پایدار، کوچکسازی ساختارهای اداری، چابکسازی منابع انسانی و ایجاد ارزش افزوده برای سهامداران و مردم باشد. این مسیر تنها از طریق پذیرش مسئولیت، شفافیت در حکمرانی و تمرکز بر بهرهوری محقق میشود.»
دکتر محمودزاده با قدردانی از تلاش مدیران و کارکنان مخابرات، بر لزوم همگرایی و نگاه نو به مدیریت شرکتی تأکید کرد و گفت: «حکمرانی شرکتی یعنی عبور از نگاه دولتی، تفویض اختیار به سطوح مختلف سازمان و حرکت به سوی استقلال و توانمندی واقعی شرکتها. آینده مخابرات در گروی این تحول بنیادین است.»
تعرفه های دستوری، بزرگترین چالش صنعت ارتباطات کشور است
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از معاونت ارتباطات و روابط عمومی شرکت مخابرات ایران، مهندس علی مهرپویا، مدیرعامل شرکت کاراشاب در حاشیه بیست و هشتمین نمایشگاه الکامپ ضمن تشریح تاریخچه شکلگیری این شرکت، به دستاوردها، چالشها و برنامههای پیشروی آن اشاره کرد.
از ایده اولیه شکلگیری کاراشاب تا تبدیل به اپراتور سرویس
مهرپویا درباره چگونگی شکلگیری این شرکت، گفت: «با خصوصیسازی شرکت مخابرات ایران، ایده تأسیس شرکتی مشترک میان مخابرات ایران و بانک مرکزی برای توسعه زیرساختهای ارتباطی بانکها شکل گرفت، اما با تغییرات مدیریتی، شرکت مخابرات تصمیم گرفت این شرکت را بهطور کامل در اختیار خود داشته باشد. در ادامه، مأموریت کاراشاب تغییر کرد و توسعه سرویسهای نوین ارتباطی و دیجیتال جایگزین توسعه زیرساختهای بانکی شد.»
وی افزود: «اکنون کاراشاب تمام تمرکز خود را بر توسعه سرویسهای جدید قرار داده و طبق سیاستهای تازه مخابرات ایران، بهعنوان اپراتور سرویس در مجموعه مخابرات فعالیت دارد. در واقع، مخابرات زیرساختها را توسعه میدهد و کاراشاب مسئولیت ارائه سرویسهای نوین بر بستر آن زیرساختها را بر عهده گرفته است.»
تبدیل به یکی از بازیگران اصلی حوزه محتوای داخلی
مهرپویا با اشاره به عملکرد چند سال اخیر کاراشاب در ادامه گفتوگو با سیتنا بیان کرد: «توانستیم در حوزه محتوای داخلی به یکی از بازیگران اصلی تبدیل شویم. این اقدام از یکسو به تولیدکنندگان داخلی برای گسترش فعالیتشان کمک کرد و از سوی دیگر، دسترسی مشترکان مخابرات به محتوای بومی را سادهتر و ارزانتر ساخت.»
مهرپویا با اشاره به عملکرد چند سال اخیر کاراشاب در ادامه گفتوگو با سیتنا بیان کرد: «توانستیم در حوزه محتوای داخلی به یکی از بازیگران اصلی تبدیل شویم. این اقدام از یکسو به تولیدکنندگان داخلی برای گسترش فعالیتشان کمک کرد و از سوی دیگر، دسترسی مشترکان مخابرات به محتوای بومی را سادهتر و ارزانتر ساخت.»
وی ادامه داد: «در حوزه پیامک، تنها شرکت ارائهدهنده خدمات پیامکی با سرشمارهای تلفن ثابت در کشور هستیم. همچنین توسعه زیرساختهای ابری را در دستور کار قرار دادهایم؛ بهگونهای که امروز هم مشتریان خانگی در حوزه گیم و هم سازمانها و نهادهای بزرگ در زمینه ذخیرهسازی و خدمات ابری از این سرویسها استفاده میکنند.»
تعرفههای دستوری؛ بزرگترین چالش کاراشاب
مدیرعامل کاراشاب درباره چالشهای این شرکت، گفت: «بزرگترین چالش ما تعرفههای دستوری است. رشد هزینههای تأمین تجهیزات و فناوری با تعرفههای ثابت و پایین، تناسبی ندارد و توسعه بازار را دشوار میکند. با این حال، با تکیه بر شبکه عظیم مخابرات ایران و بهرهگیری از تیمهای فنی و مدیریتی توانستهایم بخش زیادی از مشکلات را مدیریت کنیم.»
استقبال چشمگیر از سرویس گیم ابری در نمایشگاه الکامپ
مهرپویا استقبال بازدیدکنندگان از غرفه کاراشاب در نمایشگاه الکامپ را مثبت ارزیابی کرد و افزود: «توانستیم علاوه بر جذب مخاطبان خانگی، چندین تفاهمنامه مهم با صنایع بزرگ کشور برای ارائه زیرساختها و سرویسهای ابری امضا کنیم. همچنین بهعنوان مجری فروش و ساماندهی سامانههای فروش آنلاین مخابرات ایران انتخاب شدیم که دستاوردی مهم برای کاراشاب محسوب میشود.»
وی ادامه داد: «سرویس گیم ابری ما با استقبال چشمگیر روبهرو شد؛ چرا که نیاز به خرید کنسولهای بازی و تجهیزات گرانقیمت را حذف میکند. این سرویس در کنار توسعه گسترده فیبرنوری در کشور، مکملی ارزشمند برای ارائه خدمات نوین به مردم است.»
خبر خوب برای مردم از زبان مدیرعامل کاراشاب
مدیرعامل کاراشاب در پایان درباره یک خبر خوش برای مردم، اظهار کرد:«پروژه بزرگ تبدیل شبکه مسی به فیبرنوری توسط شرکت مخابرات ایران، بهترین خبر این روزهای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است. این طرح تحولآفرین، سرعت و کیفیت اینترنت را بهطور چشمگیری ارتقا میدهد و بستری مناسب برای استفاده مردم از سرویسهای دیجیتال جدید فراهم خواهد کرد.»
اصلاح و توسعه بیش از 9 کیلومتر از شبکه توزیع آب در روستاهای شهرستان گلپایگان
قاسم حمزه لو گفت: در این عملیات از لوله های پلی اتیلن با قطر 90 و 110 میلیمتر استفاده شد و 8 هزار متر از شبکه توزیع آب اصلاح گردید . همچنین به منظور واگذاری انشعاب آب به متقاضیان جدید ، 1300 متر عملیات توسعه شبکه توزیع آب نیز انجام و در حین اجرای این عملیات تعداد 250 فقره انشعاب آب نیز استاندارد سازی شد.
وی بروز حوادث در شبکه توزیع، قطع آب به علت فرسودگی شبکه و همچنین واگذاری انشعاب آب را از مهمترین اهداف اجرای این عملیات عنوان کرد.
مدیر امور آبفای منطقه گلپایگان ادامه داد: عملیات اصلاح و توسعه شبکه توزیع آب در روستاهای سعیدآباد، آرجان، حاجیله، هِنده، غُرقَن، تیکن ، شورچه و مَرغ اجرا شد و در اجرای این طرح یک انشعاب غیرمجاز و بیش از 15 مورد هدررفت آب در شبکه توزیع آب نیز کشف شد.
تاکید توانیر بر استمرار مدیریت مصرف
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از خبرگزاری توانیر، محسن ذبیحی با اشاره به تجربه خاموشیهای ماههای گذشته گفت: امسال افزایش بیسابقه دمای هوا، کاهش بارندگی و افت ۵۰ درصدی ذخایر نیروگاههای برقآبی از عوامل اصلی فشار بر شبکه بود. همچنین شدت مصرف انرژی در کشور دو برابر متوسط جهانی است که ناترازی جدی میان تولید و مصرف ایجاد میکند.
وی افزود:در حوزه مصرف، طرح ملی سبا با هدف تبدیل مادران و دانشآموزان به سفیران بهینهسازی انرژی آغاز شده و در حوزه تولید نیز پروژههای ارتقای بهرهوری و توسعه نیروگاههای تجدیدپذیر و سرمایهگذاری بخش خصوصی در دست اجراست.
ذبیحی تاکید کرد: حل مسئله ناترازی برق نیازمند تلاش همزمان در مدیریت مصرف و افزایش ظرفیت تولید است. در حوزه صنعت نیز طبق قانون، مصرفکنندگان بزرگ موظفاند تا پایان سال ۱۴۰۴ نسبت به احداث نیروگاه اقدام کنند که تاکنون حدود ۲۵ درصد این تکلیف محقق شده است.
به گفته معاون هماهنگی توزیع توانیر، با اقدامات جاری و سرمایهگذاریهای پیشبینیشده، انتظار میرود تابستان سال آینده شرایط بهتری برای شبکه برق کشور رقم بخورد.
ارتقای شاخصهای فرکانس و ولتاژ شبکه برق در تابستان ۱۴۰۴
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از خبرگزاری توانیر، مصطفی رجبیمشهدی افزود: متوسط فرکانس شبکه در تابستان ۱۴۰۴ به ۴۹.۹ رسید، در حالی که این شاخص در سالهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به ترتیب ۴۹.۸۴۵ و ۴۹.۸۵ بود.
به گفته وی، درصد قرارگیری ولتاژ شبکه در بازه استاندارد نیز از ۵۸.۲۵ درصد در سال گذشته به ۶۸.۳ درصد در سال جاری افزایش یافته است.
رجبی مشهدی تاکید کرد: این آمار نشان میدهد صنعت برق کشور توانسته ضمن کنترل مصرف، کیفیت و پایداری شبکه را نیز ارتقا دهد.
برقرسانی به واحدهای مسکن ملی گلپایگان
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از خبرگزاری توانیر به نقل از شرکت توزیع نیروی برق استان اصفهان، امیر قلمی مدیر امور برق شهرستان گلپایگان، با اعلام این خبر اظهار داشت: این طرح با هدف تامین برق پایدار و مطمئن برای ساکنان واحدهای مسکن ملی اجرا شد.
وی در تشریح جزئیات فنی طرح گفت: در جریان عملیات اجرایی، در مجموع ۱۰۴۰ متر شبکه فشار متوسط و فشار ضعیف احداث و یک دستگاه ترانسفورماتور ۳۱۵ کیلوولتآمپر و ۲۸ دستگاه چراغ LED نصب شد.
قلمی، تامین برق پایدار و رفع ضعف ولتاژ را از جمله اهداف کلیدی اجرای طرح برشمرد و تصریح کرد: ما متعهد به ارائه خدمات مطلوب به شهروندان هستیم و این طرح نمونهای از تحقق این تعهد است.
مدیر امور برق شهرستان گلپایگان در پایان خاطرنشان کرد: برای اجرای کامل این طرح، مبلغ ۱۷ میلیارد ریال از محل اعتبارات تخصیصی شرکت توزیع برق استان اصفهان هزینه شده است.
الکامپ بستر همافزایی و آیندهنگری در فناوری است
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از معاونت ارتباطات و روابط عمومی، مهندس دهناد در حاشیه بیست و هشتمین نمایشگاه بینالمللی الکامپ ۱۴۰۴با بیان اینکه الکامپ بستری بیهمتا برای گفتوگو، همافزایی و آشنایی با تازهترین دستاوردهای دیجیتال است، تصریح کرد: «بدخواهان ایران همواره در تلاشند با فشارهای اقتصادی مانع پیشرفت علمی کشور شوند، اما ما با جدیت بیشتر این تهدیدها را به فرصتهای استثنایی برای شتاببخشیدن به شکوفایی کشور تبدیل میکنیم. تحریم را نمیپذیریم، اما آن را فرصتی برای تقویت توان داخلی و اتکا به دانش بومی میدانیم.»
نایب رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران اعلام کرد: «الکامپ صرفاً نمایشگاهی برای عرضه محصولات نیست؛ این رویداد به کانون تبادل دانش، ایده و همکاریهای آیندهنگر تبدیل شده است. در دنیای امروز که تحولات فناوری با سرعتی بیسابقه رخ میدهند، حضور فعال در چنین رویدادهایی برای هر سازمان پیشرو امری ضروری است.»
وی با تأکید بر نقش شرکت مخابرات ایران در همگامی با تحولات فناوری، خاطرنشان کرد: «مخابرات بهعنوان پیشران اصلی حوزه ارتباطات کشور، خود را متعهد میداند که با توسعه زیرساختها و ارتقای کیفیت خدمات، بهترین تجربه ارتباطی را در اختیار مردم قرار دهد.»
نایب رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران، در بازدید از بیستوششمین نمایشگاه بینالمللی الکامپ، این رویداد را مهمترین گردهمایی فعالان صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور دانست و گفت: «الکامپ صرفاً نمایشگاهی برای عرضه محصولات نیست؛ این رویداد به کانون تبادل دانش، ایده و همکاریهای آیندهنگر تبدیل شده است. در دنیای امروز که تحولات فناوری با سرعتی بیسابقه رخ میدهند، حضور فعال در چنین رویدادهایی برای هر سازمان پیشرو امری ضروری است.»
به گفته مهندس دهناد، یکی از اهداف اصلی حضور مخابرات در الکامپ، بررسی فناوریهای نوین برای افزایش ظرفیت شبکه، مدیریت هوشمند، ارتقای امنیت داده و بهینهسازی مصرف انرژی است. وی اضافه کرد: «در این نمایشگاه تجهیزات و نرمافزارهایی عرضه میشود که میتوانند پهنای باند شبکه را افزایش داده و ازدحام ترافیک را کاهش دهند.»
وی همچنین بر اهمیت همکاری با بخش خصوصی و حمایت از تولید داخلی تأکید کرد و گفت: «شرکتهای دانشبنیان و فعالان بخش خصوصی نقش کلیدی در توسعه صنعت ارتباطات دارند. الکامپ فرصت مناسبی برای تعامل مستقیم با این مجموعهها فراهم کرده و شرایطی ایجاد میکند تا نیازهای فنی ما در مسیر تولید داخلی برآورده شود. این همکاریها منجر به نوآوری، کاهش وابستگی به فناوری خارجی و انتقال دانش فنی خواهد شد.»
نایب رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران در بخش دیگری از سخنان خود به پروژههای ملی در حال اجرا اشاره کرد و اظهار داشت: «یکی از مهمترین برنامههای مخابرات، توسعه فیبر نوری است که بزودی خدمات نوین و پرسرعت را در اختیار مردم عزیز قرار خواهد داد. نمایشگاه الکامپ فرصتی ارزشمند برای معرفی این پروژهها و دریافت بازخورد مستقیم از مخاطبان است.»
مهندس دهناد، نمایشگاه الکامپ را نماد همبستگی، نوآوری و پیشرفت صنعت ارتباطات کشور توصیف کرد و از تلاش تمامی دستاندرکاران برگزاری این رویداد قدردانی نمود.
نقشآفرینی مرکز هوش مصنوعی مخابرات در تقویت زنجیره ارزش صنعت ICT
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از معاونت ارتباطات و روابط عمومی علیاصغر طراوتی، عضو هیات مدیره شرکت مخابرات ایرانافزود: «مرکز هوش مصنوعی شرکت مخابرات ایران با هدف تقویت زنجیره ارزش، تعریف محصولات و خدمات نوین، و بهرهبرداری از ظرفیتهای دادهای موجود شکل گرفته است تا مزیتی جدی برای مجموعه مخابرات ایجاد کند. این مرکز میتواند علاوه بر پاسخ به نیازهای داخلی، خدمات نوآورانهای را به مشتریان ارائه دهد.»
طراوتی با تأکید بر نقش فعال مخابرات در این عرصه خاطرنشان کرد: «ضروری است که مخابرات صرفاً یک بازیگر در بازار نباشد، بلکه به عنوان بازیگردان عمل کرده و سایر بازیگران، از جمله صاحبان ایده و فعالان حقیقی و حقوقی را در زنجیره ارزش خود به کار گیرد. این امر میتواند از طریق مشارکتهای مختلف اعم از سرمایهگذاری مشترک، همکاریهای دانشی و مهارتی یا توسعه محصولات مشترک تحقق یابد.»
عضو هیات مدیره شرکت مخابرات ایران اظهار داشت: «تبدیل ظرفیتهای موجود به ثروت و ارزشآفرینی برای کشور، مأموریت اصلی مرکز هوش مصنوعی است. این مرکز میتواند زمینهساز حضور موثرتر مخابرات در بازار و توسعه خدمات نوین دیجیتال باشد.
کاراشاب؛ شریک تحولآفرین مخابرات در مسیر اقتصاد دیجیتال است
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از معاونت ارتباطات و روابط عمومی، مهندس محمد جعفرپور، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران اظهار داشت: «مهمترین پروژه پیشِروی مخابرات، طرح ملی سوآپ یا مهاجرت از کابلهای مسی به فیبر نوری است؛ اقدامی بنیادین که تحولی پایدار در کیفیت و سرعت خدمات ایجاد خواهد کرد. همچنین، مهاجرت از اپراتور سرویس با سرویسهای ابری آغاز شده و این مسیر با بهرهگیری از هوش مصنوعی ادامه خواهد یافت.»
جعفرپور با اشاره به نقش کاراشاب در این مسیر افزود: «در کاراشاب، استارتاپها و شرکتهای نوآور جذب میشوند تا سرویسهای متنوعی بر بستر کلادما عرضه شود. این خدمات در گام نخست بهصورت B2B ارائه شده و بهزودی در قالب B2C نیز در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.»
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران درباره خدمات آینده این شرکت نیز گفت: «یکی از برنامههای محوری، ورود به حوزه محتوا و ارائه سرویسها در قالب سوپراپ است تا مردم از طیف گستردهای از خدمات دیجیتال و محتوایی در بستر مخابرات بهرهمند شوند.»
وی با اشاره به شعار امسال «سرمایهگذاری هوشمند، توسعه پایدار» تصریح کرد: «این رویکرد کاملاً منطبق با برنامههای مخابرات و کاراشاب است؛ زیرا ما در مسیر هوشمندسازی، هم در بخش ICT و هم در صنایع مختلف، بر طراحی و پیادهسازی خدمات هوشمند تمرکز کردهایم. هدف ما، ایجاد زیرساختی مطمئن برای رشد اقتصاد دیجیتال و ارتقای تجربه مشتریان است.»
بازدید هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران از بیستوهشتمین نمایشگاه بینالمللی الکامپ
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از معاونت ارتباطات و روابط عمومی، در جریان این بازدید، اعضای هیئت مدیره از غرفههای متعددی از جمله غرفه شرکت مخابرات ایران و شرکتهای همکار فعال در زمینههای نوین مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و استارتاپها دیدن کردند و در گفتوگو با فعالان این حوزهها، با تازهترین دستاوردها و نوآوریهای صنعت مخابرات و فناوری اطلاعات آشنا شدند.
رئیس هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران در جمع خبرنگاران، با تأکید بر اهمیت توسعه زیرساختهای مخابراتی اظهار داشت: «توسعه شبکههای فیبر نوری و ارتقای کیفیت خدمات، از اولویتهای اصلی ماست و با توجه به روند جهانی، ایران نیز باید هرچه سریعتر در مسیر هوشمندسازی شهرها و ارائه خدمات نسل آینده پیش برود.»
وی همچنین به افتتاح مرکز هوش مصنوعی شرکت مخابرات ایران اشاره کرد و افزود: «این مرکز به عنوان بازوی اجرایی فناوری اطلاعات شرکت، نقش کلیدی در پیشبرد پروژههای هوشمندسازی و دیجیتالسازی ایفا خواهد کرد.»
بیستوهشتمین نمایشگاه بینالمللی الکامپ از سوم تا ششم مهرماه در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران، برگزار و میزبان فعالان و علاقهمندان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است.