
زهره مختاری
بازدید نوروزی مدیر منطقه دو عملیات انتقال گاز از مرکز بهرهبرداری خطوط لوله گاز شهرکرد
تقدیر از تلاشهای کارکنان در فصل سرما
🔹 در ادامه سلسله بازدیدهای نوروزی، مدیر منطقه دو عملیات انتقال گاز ایران به همراه اعضای هیئت رئیسه، روز ۱۹ فروردین ۱۴۰۴ از مرکز بهرهبرداری خطوط لوله گاز شهرکرد بازدید کردند.
🔹 در این بازدید، مدیر منطقه ضمن تبریک سال نو ۱۴۰۴، از زحمات و اقدامات کارکنان این مرکز در فصل سرد سال گذشته قدردانی کرد و اهمیت عملکرد بیوقفه آنان در حفظ ایمنی و پایداری خطوط گاز را مورد تأکید قرار داد.
باید محور کار اقتصادی، بخش خصوصی باشد
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از سیتنا، دکتر محمدرضا عارف عصر دوشنبه در جلسه با فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه بر اساس ضرورت های اوایل پیروزی انقلاب اسلامی از یک بخش محدود دولتی کارها و اقدامات را شروع کردیم، افزود: ذات انقلاب ها و انقلاب اسلامی تمرکز دولتی بود اما در ادامه این تفکر با موانع قانون اساسی روبرو شدیم که با ابلاغ سیاست های اصل ۴۴ توسط مقام معظم رهبری و همچنین تصویب سیاست های کلی در مجلس شورای اسلامی این بن بست رفع و مقدمه حضور بخش خصوصی در اداره اقتصادی کشور فراهم شد.
وی ادامه داد: باید در بخش هایی از اقتصاد که بخش خصوصی و سرمایه گذار بنا به دلایلی انگیزه ورود ندارد، بخش های دولتی در اقتصاد کشور وارد شوند چرا که باید به این نکته توجه داشت که سرمایه گذاران در کنار انگیزه های ملی به سودآوری نیز می اندیشند و در برخی اوقات دولت به ناچار است در برخی از بخش های اقتصادی ورود کند.
معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: محور کار اقتصادی باید بخش خصوصی باشد و اگر بخواهیم به دولت محدود شویم در نتیجه به اهداف برنامه هفتم توسعه نمی توانیم عمل کنیم و امروز دولت چهاردهم بر اجرای برنامه هفتم توسعه اصرار دارد اما در برخی شرایط نیاز به اصلاحاتی داریم تا سرنوشت برنامه هفتم توسعه همانند عملکرد برنامههای قبلی نباشد و مهمترین دلیل تجربه موفق اجرای برنامه سوم توسعه، تفاهم دولت و مجلس شورای اسلامی در آن زمان بود که امروز نیز همین تفاهم بین سران سه قوه وجود دارد که این تفاهم بهترین شرایط است که باید با همان رویکرد و با برخی اصلاحات در راستای اجرای برنامه هفتم توسعه گام برداریم.
دکتر عارف خاطرنشان کرد: باید برای اجرای موفقیت آمیز برنامه هفتم توسعه، تجارب سایر کشورها را در چارچوب شعارها اختیارات و قوانین داخلی ترجمه و استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه یکی از چالشهای جدی کشور ورود سرمایه است، ادامه داد: در اوایل تشکیل دولت چهاردهم این چالش را به عنوان یک هشدار اعلام کردیم که باید با میدان دادن به سرمایهگذاران داخلی و در صورت نیاز سرمایه ایرانیان خارج از کشور و سرمایهگذاری خارجی منابع مورد نیاز برای اجرای برنامه هفتم توسعه را تامین کنیم که در دولت به این نتیجه رسیدیم برای رشد ۸ درصد سالیانه تا ۲۰۰ میلیارد دلار به سرمایهگذاری نیاز داریم.
معاون اول رئیسجمهور با اشاره به اینکه در نامگذاری سال جاری توسط مقام معظم رهبری، دو چالش سرمایه و تولید همواره به عنوان مهمترین چالش های کشور مطرح شده است، تصریح کرد: در دهه ۶۰ شمسی در بخش تولیدات صنعتی با صنعت مونتاژ روبرو بودیم که با مصوبات دولتی نتوانستیم پیوند دانشگاه و صنعت را به خوبی عملیاتی کنیم که امروز این مسئله حل شده و تولید در شعار سال جاری مدنظر رهبر معظم انقلاب قطعاً تولید تنها برای نیازهای داخلی نبوده و با ارتباطات منطقهای ایجاد شده در دولت چهاردهم حداقل کشورهای منطقه را باید در محاسبات لحاظ کنیم.
دکتر عارف افزود: با ارتباطات ایجاد شده در دولت وفاق ملی بازار ۳۰۰ میلیون نفری پیش روی بخش خصوصی داخلی وجود دارد که تولید تنها بخش سختافزار نیست چرا که مهمترین مزیت کشور خدمات فنی مهندسی و شرکتهای دانش بنیان و تولید نرمافزاری در این حوزه است که سرمایه مدنظر مقام معظم رهبری برای تولید در بخش نرمافزاری است.
وی تاکید کرد: دولت از همان ساعات و روز اول نامگذاری سال برای اجرای نامگذاری سال وارد عمل و کارگروهی از دستگاههای ذیربط تشکیل داد تا در پایان سال جاری کارنامه موفقی از اجرای شعار سال داشته باشیم که میتوانیم با جذب سرمایههای خرد و سرمایههای بزرگ داخلی، سرمایه مورد نیاز برای تولید را تامین کنیم.
معاون اول رئیسجمهور با تاکید بر اینکه از ظرفیتهای هاب منطقه و ترانزیت کشور استفاده جدی نکردیم، گفت: یکی از اولویت اصلی دولت چهاردهم توسعه کریدورها به ویژه کریدور شمال – جنوب و شرق -غرب برای حضور موفق در منطقه است.
دکتر عارف با اشاره به تراز مثبت سال جاری و همچنین خرید ۶ میلیون تن طلا ادامه داد: امسال صادرات رشد خوبی داشت و واردات نیز با روند کاهشی روبرو شد که این روند باید با کمک بخش خصوصی ادامه یابد تا تراز تجاری منهای نفت کشور، مثبت شود.
تفکر استراتژیک چیست؟
تفکر استراتژیک یک فرآیند ذهنی است که به افراد و سازمان ها کمک می کند تا اهداف بلندمدت خود را تعیین کرده و برنامه هایی برای دستیابی به این اهداف تدوین کنند. این نوع تفکر شامل تحلیل دقیق محیط داخلی و خارجی، شناسایی فرصت ها و تهدیدها، و اتخاذ تصمیماتی است که سازمان را در مسیر موفقیت قرار می دهد. در دنیای امروز، با توجه به سرعت بالای تغییرات فناوری، تفکر استراتژیک بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است.
آیا فقط مدیران ارشد به تفکر استراتژیک نیاز دارند؟
در بسیاری از مردم این حس وجود دارد که تفکر استراتژیک و استراتژیک فکر کردن کار بزرگان است: باید مدیرعامل، مدیر ارشد یا عضو هیأت مدیره باشی تا بتوانی از تفکر استراتژیک حرف بزنی.
ریچ هورواث (Rich Horwath) که کتابهای او یکی از منابع تدوین درس تفکر استراتژیک محسوب می شوند در جلسات و سمینارها از حاضرین می پرسد: «آیا شما با تفکر استراتژیک آشنا هستید و خودتان را یک متفکر استراتژیک می دانید؟»
جالب اینجاست که الگوی پاسخ مخاطبان تقریباً همیشه و همهجا مشابه است. مدیران ارشد با اطمینان می گویند: بله! قطعا! البته! مدیران میانی با کمی تردید سرشان را تکان می دهند و به نوعی این ویژگی را تا حدی در خودشان تایید می کنند. کسانی هم که در سطوح پایین تر سازمان هستند، معمولاً در برابر این پرسش سکوت می کنند. گویی ما جایی در گوشه ی ذهن خود پذیرفته ایم که استراتژی و تفکر استراتژیک، مسئله ی بزرگان است.
آیا همه تفکیک تفکر استراتژیک و برنامه ریزی استراتژیک را قبول دارند؟
نه. پاسخ به همین کوتاهی است. این تفکیک یک کار کاملاً سلیقهای است. کسانی هستند که معتقدند برنامه ریزی استراتژیک، همان تفکر استراتژیک است که برای آن چارچوب مشخص و شفاف تعریف شده است. کسانی هم میگویند تفکر استراتژیک پیشنیاز برنامه ریزی استراتژیک است. عدهای هم – مانند پورتر – خود را در دام این تفکیکها نمیاندازند و میگویند مهم این است که بتوانی تحلیل استراتژیک انجام دهی، با هر روشی که این کار را انجام دهی خوب است. حتی کسانی هم هستند که میگویند فقط باید تفکر استراتژیک داشته باشید و در دنیای کنونی دیگر برنامه ریزی استراتژیک معنا ندارد:گروه اخیر بر این باورند که دنیای متلاطم کنونی که هر روز در آن شاهد تغییرات بزرگ هستیم، دیگر جایی برای آن روشهای سنتی برنامه ریزی استراتژیک ندارد.
آنها میگویند در دنیایی که هر روز در حال تغییر است، نمیتوانیم بنشینیم و چشم انداز ده یا بیست ساله بنویسیم و ماتریسهای مختلف را ترسیم کنیم و سند استراتژیک تنظیم کنیم و بعد هم انتظار داشته باشیم که کشتی سازمان، سالها بر همین مسیر که تدوین کردهایم حرکت کند و به مقصد نیز برسد.
این گروه از متخصصان، تفکر استراتژیک را شکل تکاملیافته و جایگزین برنامه ریزی استراتژیک میدانند. ابزاری که بیشتر بر روی بهبود کیفیت تصمیم گیری و انتخاب تمرکز دارد تا تدوین برنامههای رسمی بلندمدت. پیشنهاد ما این است که – حداقل در این مرحله – خود را گرفتار این بحثها و اختلافنظرها نکنید. صرفاً به این شکل به مسئله نگاه کنید که سلیقهی ما در این نوشتار این بوده که تفکر استراتژیک را از برنامه ریزی استراتژیک تفکیک کنیم و ابتدا هر چیزی را که به فکر کردن استراتژیک مربوط است، به بحث بگذاریم. شما در نهایت باید همهی مباحث مرتبط با تفکر استراتژیک، مدیریت استراتژیک و برنامه ریزی استراتژیک را بخوانید و بیاموزید و آنها را بر اساس «اهمیت نسبیشان» کنار هم بگذارید، تا بتوانید در زندگی شخصی و کسب و کار خود، موفقتر عمل کنید
عناصر کلیدی تفکر استراتژیک:
تفکر استراتژیک، هنر و علمی است که به افراد و سازمانها کمک میکند تا مسیری روشن و هدفمند را در میان پیچیدگیها و ابهامات دنیای کنونی ترسیم کنند. این نوع تفکر، فراتر از برنامهریزیهای روزمره و تاکتیکی، به دنبال ایجاد یک مزیت رقابتی پایدار و دستیابی به اهداف بلندمدت است. برای رسیدن به این منظور، تفکر استراتژیک بر عناصر کلیدی زیر تکیه می کند:
۱ . ترسیم تصویر آینده
چشمانداز، همان تصویر روشن و الهامبخشی است که سازمان یا فرد در ذهن خود از آینده مطلوب خود دارد. این تصویر، نه تنها باید آرزوها و خواستهها را منعکس کند، بلکه باید واقعبینانه، قابل دستیابی و متناسب با ارزشها و مأموریت سازمان باشد. یک چشمانداز قوی، به عنوان یک قطبنما، جهتگیریها و اولویتهای سازمان را مشخص میکند و به همه اعضا انگیزه و الهام میبخشد تا در راستای تحقق آن تلاش کنند.
ویژگیهای یک چشمانداز مؤثر:
یک چشمانداز مؤثر، تصویری شفاف و الهامبخش از آیندهای مطلوب است که سازمان یا فرد در پی دستیابی به آن است. این چشمانداز، باید به گونهای باشد که به سادگی قابل درک و تفسیر باشد و برای همه افراد، معنا و مفهوم روشنی داشته باشد. علاوه بر این، باید انگیزهبخش بوده و شور و اشتیاق لازم را در افراد ایجاد کند تا برای تحقق آن تلاش کنند. یک چشمانداز مؤثر همچنین باید واقعبینانه باشد و با در نظر گرفتن محدودیتها و امکانات موجود، قابل دستیابی باشد. در نهایت، باید مبتنی بر ارزشها و اصول اخلاقی سازمان یا فرد بوده و با آنها همسو باشد. این ویژگیها، چشمانداز را به یک ابزار قدرتمند برای هدایت، انگیزش و همسویی افراد در جهت دستیابی به اهداف مشترک تبدیل میکند.
۲. تحلیل (Analysis): شناخت دقیق محیط
تحلیل، فرآیندی است که به کمک آن، سازمان یا فرد میتواند محیط داخلی و خارجی خود را به طور دقیق بررسی کند. این تحلیل، شامل شناسایی نقاط قوت و ضعف داخلی، فرصتها و تهدیدهای خارجی، و همچنین بررسی روندها و تغییرات کلیدی در صنعت و بازار است. تحلیل درست و جامع، به سازمان کمک میکند تا درک بهتری از موقعیت خود پیدا کند و تصمیمات آگاهانهتری بگیرد.
• ابزارهای تحلیل:
o تحلیل SWOT: بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها.
o تحلیل PESTEL: بررسی عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فناوری، محیطی و قانونی.
o تحلیل رقابتی: بررسی رقبا، سهم بازار و استراتژیهای آنها.
o تحلیل زنجیره ارزش: بررسی فعالیتهای اصلی و پشتیبانی سازمان برای شناسایی مزیتهای رقابتی.
۳. هدفگذاری (Goal Setting): تعیین مسیر حرکت
پس از تحلیل محیط، نوبت به تعیین اهداف میرسد. اهداف، نقاط عطف و مقاصدی هستند که سازمان یا فرد برای رسیدن به چشمانداز خود باید به آنها دست یابد. اهداف باید SMART باشند، یعنی خاص (Specific)، قابل اندازهگیری (Measurable)، قابل دستیابی (Achievable)، مرتبط (Relevant) و زماندار (Time-bound). هدفگذاری دقیق و واقعبینانه، به سازمان کمک میکند تا منابع خود را به طور مؤثر تخصیص دهد و پیشرفت خود را به طور منظم ارزیابی کند.
• انواع اهداف:
اهداف در سازمانها بر اساس نوع عملکرد و حوزه هدف، به چند دسته مهم تقسیم میشوند و هر کدام از آنها نقشی کلیدی در موفقیت بلندمدت ایفا میکنند. اهداف مالی نخستین دسته از این اهداف هستند و عمدتاً بر افزایش سودآوری، کاهش هزینهها و بهبود بازده سرمایهگذاری تمرکز دارند. این اهداف به سازمان کمک میکنند تا از نظر اقتصادی قدرتمندتر شود و توان رقابتی خود را بهبود دهد.
اهداف بازاریابی، دسته دیگری از اهداف هستند که بر رشد بازار و ارتباطات با مشتریان تمرکز دارند. در اینجا مواردی همچون افزایش سهم بازار، بهبود رضایت مشتری و ارتقای جایگاه برند اهمیت ویژهای دارند. این اهداف موجب تقویت ارتباط با مخاطبان و مشتریان شده و رشد پایداری را در بازارهای رقابتی رقم میزنند.
اهداف عملیاتی به افزایش کارآیی و بهرهوری در فرآیندهای داخلی سازمان میپردازند. این اهداف شامل تلاش برای بهبود کیفیت محصولات یا خدمات، کاهش زمان تولید و افزایش بهرهوری میشوند و سازمان را برای عملکرد موفقتر در برابر چالشهای اجرایی آماده میسازند.
در نهایت، اهداف سازمانی بر جنبههای توسعهای و فرهنگی تمرکز دارند. این دسته از اهداف به جذب و حفظ افراد مستعد، تقویت فرهنگ سازمانی و گسترش نوآوری در محیط کار میپردازند. تحقق چنین اهدافی موجب شکلگیری بنیادی قویتر و پایدارتر برای سازمانها میشود. به طور کلی، هر یک از این اهداف نقش مکمل یکدیگر را ایفا کرده و در صورتی که به طور متوازن و هماهنگ دنبال شوند، میتوانند مسیری هموار برای موفقیت و رشد پایدار سازمان ترسیم کنند.
۴. استراتژی (Strategy): انتخاب بهترین راه
استراتژی، نقشه راهی است که سازمان یا فرد برای رسیدن به اهداف خود ترسیم میکند. استراتژی، شامل مجموعهای از تصمیمات و اقدامات است که سازمان را در مسیر درست قرار میدهد و به آن کمک میکند تا از مزیتهای رقابتی خود به طور مؤثر استفاده کند. یک استراتژی خوب، باید با توجه به شرایط محیطی، منابع موجود و اهداف تعیینشده طراحی شود و قابلیت انعطافپذیری و سازگاری با تغییرات را داشته باشد.
• انواع استراتژی:
انواع استراتژیها به عنوان ابزارهایی حیاتی در جهت دستیابی به اهداف سازمان، به روشهای متفاوتی برای مواجهه با چالشهای رقابتی پرداخته و مسیری روشن برای موفقیت ترسیم میکنند. یکی از این استراتژیها، رهبری هزینه است که هدف آن کاهش چشمگیر هزینههای تولید یا ارائه خدمات است تا محصول یا خدمت با کمترین قیمت ممکن عرضه شود. این استراتژی به طور ویژه برای تسخیر بازارهایی که حساسیت بالایی به قیمت دارند، مؤثر است.
در سوی دیگر، استراتژی تمایز بر خلق محصولات یا خدمات منحصربهفرد و با کیفیت بالا تمرکز دارد. در این رویکرد، سازمان تلاش میکند تا ارزشی متفاوت برای مشتریان خود ایجاد کند، به گونهای که محصولاتش از رقبا متمایز شوند و وفاداری مصرفکنندگان جلب شود.
استراتژی تمرکز، به جای هدفگیری بازارهای گسترده، به بخش خاصی از بازار و مشتریان معطوف میشود. در این استراتژی، سازمان با درک عمیق نیازها و علایق یک گروه خاص، راهحلهایی دقیقتر و متناسبتر ارائه میدهد و از این طریق جایگاه خود را ارتقا میبخشد.
از سوی دیگر، استراتژی نوآوری بر توسعه محصولات و خدمات خلاقانه و پیشگامانه تمرکز دارد. این نوع استراتژی به سازمانها کمک میکند تا با ورود به مسیرهای جدید و معرفی فناوریها یا ایدههای نوآورانه، خود را به عنوان یک پیشرو و رهبر در صنعت مطرح کنند. در نهایت، استراتژی مشارکت گزینهای است که بر همکاری با سایر سازمانها تأکید دارد. این روش از طریق بهرهگیری از منابع، تخصصها و شبکههای همکاری، به سازمانها اجازه میدهد که چالشهای مشترک را بهتر مدیریت کرده و فرصتهای جدیدی خلق کنند.
در هر یک از این استراتژیها، انتخاب مناسب مستلزم ارزیابی دقیق شرایط محیطی، توانمندیهای داخلی و اهداف سازمان است تا بهترین مسیر برای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار ترسیم شود.۵. اجرا (Execution): تبدیل استراتژی به عمل
اجرا، فرآیند عملیاتی کردن استراتژیها و تبدیل آنها به نتایج ملموس است. اجرا، شامل تخصیص منابع، تعیین مسئولیتها، ایجاد ساختارهای مناسب و پیگیری پیشرفت است. یک استراتژی عالی، بدون اجرای درست و مؤثر، ارزشی نخواهد داشت.
۵. عوامل مؤثر در اجرای موفق:
اجرای موفق استراتژیها مستلزم وجود مجموعهای از عوامل کلیدی است که هرکدام پشتیبانی لازم برای حرکت به سمت اهداف سازمانی را فراهم میکنند. نخست، رهبری قوی یکی از مهمترین ارکان موفقیت است. رهبران باید توانایی انتقال روشن و بیابهام استراتژی را به تمامی اعضا داشته باشند و انگیزه لازم را برای مشارکت در تحقق اهداف ایجاد کنند. رهبران کارآمد با ایجاد همبستگی و القای حس تعهد در تیم، از بروز اختلالات و پراکندگی جلوگیری میکنند.
عامل دیگر، فرهنگ سازمانی مناسب است که نقش محوری در ایجاد فضایی پویا و سازنده ایفا میکند. زمانی که فرهنگ سازمانی مشوق خلاقیت، نوآوری و همکاری باشد، کارکنان با انگیزه بیشتری در مسیر اجرای استراتژی قدم برمیدارند. همچنین وجود فضایی که یادگیری مستمر در آن ارزشمند شمرده شود، موجب میشود که سازمان بتواند با تغییرات محیطی، سازگاری بهتری پیدا کند.
سومین عنصر حیاتی، ساختارهای سازمانی کارآمد است. این ساختارها باید به گونهای طراحی شوند که فرایندهای کاری را تسهیل کنند و منابع موردنیاز برای اجرای استراتژی در دسترس باشد. اگر ساختار سازمانی با اهداف استراتژیک هماهنگ نباشد، ناهمراستایی در اجرا به وجود خواهد آمد و بازدهی کاهش خواهد یافت.
در نهایت، سیستمهای پاداش و تشویق مناسب یکی از ارکان انگیزشی برای تحقق استراتژیها هستند. توجه به عملکرد برتر و قدردانی از آن، نه تنها موجب افزایش رضایت و انگیزه کارکنان میشود، بلکه باعث تقویت رفتارهایی میشود که به تحقق اهداف سازمان کمک میکند. این سیستمها باید عادلانه و شفاف باشند و به گونهای طراحی شوند که ارزشهای موردنظر سازمان را پررنگتر کنند.
در مجموع، ترکیب این عوامل در کنار یکدیگر میتواند سازمان را در مسیر اجرای استراتژیها موفق سازد و از تحقق اهداف اطمینان حاصل کند.
۶. ارزیابی (Evaluation): سنجش عملکرد و یادگیری
ارزیابی، فرآیندی است که به کمک آن، سازمان یا فرد میتواند عملکرد خود را در راستای اهداف تعیینشده ارزیابی کند. ارزیابی، شامل جمعآوری دادهها، تحلیل نتایج و شناسایی نقاط قوت و ضعف است. نتایج ارزیابی، به سازمان کمک میکند تا در صورت نیاز، استراتژیها و برنامههای خود را اصلاح کند و از اشتباهات گذشته درس بگیرد.
۷. یادگیری (Learning): بهبود مستمر
یادگیری، فرآیندی است که به کمک آن، سازمان یا فرد میتواند از تجربیات خود درس بگیرد و دانش و مهارتهای خود را ارتقاء دهد. یادگیری، یک فرآیند مستمر و پویا است که به سازمان کمک میکند تا با تغییرات محیطی سازگار شود و از فرصتهای جدید بهرهبرداری کند.
• روشهای یادگیری:
o یادگیری از تجربیات: تحلیل پروژهها و فعالیتهای گذشته برای شناسایی نقاط قوت و ضعف.
o یادگیری از دیگران: مطالعه و بررسی تجربیات سایر سازمانها و افراد.
o یادگیری از طریق آموزش: شرکت در دورههای آموزشی، کارگاهها و کنفرانسها.
o یادگیری از طریق تحقیق: انجام تحقیقات و مطالعات برای کسب دانش جدید.
سخن پایانی
تفکر استراتژیک، مجموعهای از مهارتها، ابزارها و فرآیندهایی است که به افراد و سازمانها کمک میکند تا در دنیای پیچیده و متغیر امروز، تصمیمات بهتری بگیرند و به اهداف خود دست یابند. این نوع تفکر، نیازمند چشماندازی روشن، تحلیلی دقیق، هدفگذاری واقعبینانه، استراتژیهای هوشمندانه، اجرای مؤثر، ارزیابی منظم و یادگیری مستمر است. سازمانها و افرادی که بتوانند این عناصر را به طور مؤثر در فرآیند تصمیمگیری خود ادغام کنند، قادر خواهند بود در عرصه رقابت، پیروز شوند و به موفقیتهای بزرگ دست یابند.
ابلاغ نرخهای جدید خرید تضمینی برق خورشیدی
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از پایگاه خبری شرکت توزیع نیروی برق استان اصفهان، وزارت نیرو نرخهای جدید خرید تضمینی برق نیروگاههای خورشیدی غیرحمایتی زیر ۱۰ مگاوات را ابلاغ کرد.
محمد مرادی، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اصفهان، اعلام کرد:
در سال ۱۴۰۴ با هدف حمایت از انرژیهای تجدیدپذیر، نرخ خرید تضمینی برق خورشیدی افزایش یافته است:
۵ تا ۲۰۰ کیلووات: ۳۸,۲۰۰ ریال
۲۰۰ کیلووات تا ۱ مگاوات: ۳۱,۵۰۰ ریال
۱ تا ۱۰ مگاوات: ۲۸,۰۰۰ ریال
وی افزود: سرمایهگذاران علاوه بر قرارداد ۲۰ ساله تضمینی، میتوانند در حدود ۴ سال به بازگشت سرمایه برسند. نرخ خرید نیز هرساله بر اساس تورم تعدیل خواهد شد.
سیاستگذاری اجتماعی نقش محوری در هماهنگی فرمانداریها دارد
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از اداره کل روابطعمومی و امور بینالملل استانداری اصفهان رضا مختاری روز سهشنبه (۱۹ فروردین) در آیین تکریم و معارفه مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان در مراسم معارفه سرپرست جدید سیاسی اجتماعی استان اصفهان، با تقدیر از زحمات مدیر کل سابق و همکارانش در دوره پیشین، بر اهمیت نقش ستادی استانداری در هماهنگی فرمانداریها، نظارت بر امور اجتماعی و سیاستگذاریهای کلان تأکید کرد.
وی با اشاره به مسئولیت خطیر این سمت، خواستار توجه ویژه به حل آسیبهای اجتماعی و فرهنگی در استان اصفهان شد که به گفته آنها، ریشه بسیاری از چالشهای کشور محسوب میشوند.
مشاور و مدیر کل حوزه استاندار اصفهان همچنین بر لزوم تدوین برنامههای بلندمدت و کوتاهمدت در حوزه اجتماعی با محوریت سیاستگذاریهای کارآمد تأکید کرد وگفت:یکی از نکات برجسته این نشست، اشاره به پیوند عمیق مسائل اقتصادی با مؤلفههای اجتماعی و فرهنگی است، بهگونهای که حتی سیاستهای اقتصادی مقام معظم رهبری مانند «اقتصاد مقاومتی» یا «سرمایهگذاری در تولید» بدون در نظر گرفتن ابعاد اجتماعی و فرهنگی نمیتوانند به موفقیت دست یابند.
وی تاکید کرد: مهمترین نقش مدیریت دفتر امور اجتماعی باید سیاستگذاری صحیح در راستای کاهش مسائل و مشکلات اجتماعی باشد./
رفع مشکلات اجتماعی نیاز به مدیریت حرفهای و سلامتمحور دارد
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از اداره کل روابطعمومی و امور بینالملل استانداری اصفهان اسفندیار تاجمیری روز سهشنبه (۱۹ فروردین) در آیین تکریم و معارفه مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان در مراسم معارفه سرپرست جدید سیاسی اجتماعی استان اصفهان،بر ضرورت گرامیداشت مدیران شاخص، حرفهای و سلامتمحور تأکید و اظهار کرد: با وجود چالشهای پیشرو، اهمیت تجلی این رویکرد در عرصههای مدیریتی و اجتماعی مورد توجه قرار دارد.
وی افزود:حوزه پیشاهنگی اجتماعی به عنوان محوری اساسی در تحقق منافع ملی، مصالح عالی حکومت و مطالبات مردمی در مسیر اسلام و پیشرفت کشور معرفی شده و در این زمینه، تفکر فرهنگی و اجتماعی نقش کلیدی در سربلندی نظام جمهوری اسلامی ایران دارد و فرصتهای فراوانی را برای پیشرفت فراهم میکند.
مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری اصفهان تصریح کرد:بر خلاف فعالیتهای سیاسی که غالباً محرمانه هستند، اقدامات این حوزه با شفافیت و گستردگی قابل توجهی انجام میشود.
وی در ادامه از تلاشهای کارشناسی و مدیریتی صورتگرفته تقدیر و بر لزوم استفاده از برنامهها و مشاورههای تخصصی برای ارتقای تعاملات و منافع کلان سازمانی تأکید کرد.
تاجمیری به اقدامات انجامشده در حوزه بانوان اشاره کرد و گفت:انتصاب اولین زن به عنوان فرماندار در استان، گامی مهم در راستای سیاستهای ترجیحی دولت تلقی میشود و در همین راستا این اقدامات نشاندهنده عزم جدی برای پیشبرد اهداف سلامت، موفقیت و آمادگی در عرصه مدیریتی است.
وی در پایان از اعلام آمادگی دفتر امور سیاسی برای همکاری بیشتر با دفتر اجتماعی خبر داد
در این مراسم از زحمات رسول تاجمیر ریاحی تقدیر و لیلا سادات ابطحی به عنوان سرپرست جدید دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان معارفه شد./
ضرورت درک صحیح از مسائل اجتماعی؛ گام نخست مقابله با آسیبها است
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از اداره کل روابطعمومی و امور بینالملل استانداری اصفهان ایوب درویشی روز سهشنبه (۱۹ فروردین) در آیین تکریم و معارفه مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان با تاکید بر محوریت مسئولیتپذیری در حوزه اجتماعی تأکید کرد:پذیرش مسئولیت در این نظام، ارزشی والا دارد، اما اجرای کامل آن و کسب رضایت مردم و خداوند کار سادهای نیست.
وی با بیان اینکه به دست آوردن مسئولیت سخت نیست، اما انجام درست آن نیازمند ظرفیت، شجاعت و توانایی ایجاد تحول است،افزود:مدیرانی که میخواهند در حوزه اجتماعی اثرگذار باشند، باید آماده شنیدن انتقادات و شکستن محدودیتها باشند.
این مسئول با اشاره به پیچیدگیهای حوزه اجتماعی، خاطرنشان کرد:ارتقای سرمایه اجتماعی و ایجاد ثبات در جامعه، نیازمند کارهای عمیق در ابعاد سیاسی، اقتصادی و امنیتی است.
وی گفت:انتظارات از این حوزه بسیار بالاست، اما تحقق آن زمانبر و دشوار است.
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار اصفهان همچنین به نقش مهم دفتر اجتماعی در استانها اشاره کرد و گفت:این دفتر با وجود کمبود امکانات، نمیتواند از مسئولیتهای خود شانه خالی کند و مدیران این حوزه باید ایدهپرداز و دارای مدلی روشن برای حل مسائل اجتماعی باشند، در غیر این صورت، با چالشهای جدی مواجه خواهند شد.
وی بیان داشت: اصولا زمینلرزههای اجتماعی به تدریج رخ میدهند و اگر به موقع مدیریت نشوند، آثار مخرب آن جامعه را فرا میگیرد.
درویشی در ادامه بر ضرورت تقویت اعتماد مردم به حاکمیت و لزوم مسئولیتپذیری مدیران در شرایط پیچیده اجتماعی به درک عمیق و همهجانبه از مسائل اجتماعی به عنوان اولین گام در مدیریت این چالشها تأکید کرد.
به گفته وی، بسیاری از مدیران به دلیل نگاه سختافزاری و ملموس به مشکلات کلی میپردازند و این در حالی است که ریشه بسیاری از این مشکلات به معضلات اجتماعی و جزئی بازمیگردد.
وی با اشاره به پیامدهای غفلت از آسیبهای اجتماعی همچون افزایش طلاق، اعتیاد و کاهش ازدواج، خاطرنشان کرد: گاهی یک عملیات عمرانی بدون توجه به بستر اجتماعی، موجب تسهیل و تشدید آسیبها میشود.
این مسئول همچنین بر ضرورت داشتن مدلهای علمی و برنامههای مدون برای حل مسائل اجتماعی تأکید و تصریح کرد: مدیران باید با بهرهگیری از متخصصان و شاخصسازی دقیق، راهکارهای عملیاتی ارائه دهند.
وی در ادامه، به برنامهریزیهای جدید استان در حوزه اجتماعی اشاره کرد که با همکاری دفتر سیاسی، فرهنگی و امنیتی در حال تدوین است.
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار اصفهان گفت: هدف از این برنامه، کاهش نرخ آسیبهای اجتماعی و همسویی با اهداف اقتصادی استان، از جمله رشد اقتصادی چهار درصدی در چهار سال آینده عنوان شده است.
وی با تاکید بر تمرکز ویژه بر شهرستانهای شرق استان که با مشکلاتی مانند کمبود آب و آسیبهای اجتماعی دست و پنجه نرم میکنند، گفت: انتظار میرود با اجرای برنامههای جامع اجتماعی، گامهای مؤثری در بهبود شرایط برداشته شود.
درویشی بر لزوم توجه ویژه به مشکلات اجتماعی مناطق محروم شرق استان، از جمله ورزنه و هرند، تأکید کردو گفت: مسائل این مناطق تنها محدود به کمبود آب نیست بلکه محرومیتهای مضاعف و مشکلات اجتماعی گستردهای در این مناطق وجود دارد که باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: با بهبود نسبی وضعیت آب، اکنون فرصت مناسبی برای مداخله هوشمندانه در حوزههای اجتماعی این مناطق فراهم شده است.
درویشی همچنین بر هماهنگی بین دستگاههای اجرایی، استفاده از ظرفیتهای خیریهها، سمنها و مسئولیت اجتماعی بنگاههای اقتصادی برای رفع آسیبهای اجتماعی تأکید کرد.
وی همچنین خطاب به مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان بیان کرد:این حوزه باید به یکی از اولویتهای اصلی مدیریت استان تبدیل شود و تنها با برنامه ریزی دقیق و استفاده از تمام ظرفیتها میتوان به بهبود شاخصهای اجتماعی دست یافت./
بهبود فضای کسبوکار در شهرستانهای شرقی استان اصفهان با کمک ویژه دولت
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از ادارهکل روابطعمومی و امور بینالملل استانداری اصفهان، مهدی جمالینژاد استاندار اصفهان با معصومه آقاپور علیشاهی مشاور رئیسجمهور در امور همکاریهای اقتصادی دیدار و گفتوگو کرد.
در این نشست راهکارهای بهبود فضای کسبوکار و شرایط اقتصادی و همچنین بستههای پیشنهادی مدیریت استان در راستای توسعه اقتصاد اصفهان، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
جمالینژاد در حاشیه این نشست با اشاره به لزوم تحقق شعار "سرمایهگذاری برای تولید" اظهار کرد: در این جلسه راهکارهای رفع موانع تولید، استفاده بهینه از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان، مدیریت ناترازیهای انرژی و همچنین توسعه صادرات غیرنفتی در حوزههای مختلف از جمله صنایع غذایی، خودرویی، ماشینآلات و تجهیزات پزشکی، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وی افزود: همچنین ضمن بررسی راهکارهای افزایش همکاریهای اقتصادی بین استانها، بر اشتراکگذاری تجربیات اقتصادی موفق هر منطقه تأکید شد.
استاندار اصفهان با تأکید بر کاهش موانع پیشروی سرمایهگذاری عنوان کرد: راهکارهای جذب سرمایهگذاران و همچنین کاهش چالشهای این حوزه به ویژه در زمینه سرمایهگذاری خارجی در دستورکار قرار دارد.
وی با اشاره به وجود بیش از ۱۰ هزار واحد صنعتی در اصفهان بیان کرد: در این نشست بهبود وضعیت تولید در بنگاههای اقتصادی استان مورد بررسی قرار گرفت و همچنین از استان صفهان به عنوان یکی از اصلیترین قطبهای سرمایهگذاری صنعتی در کشور یاد شد.
جمالینژاد با اشاره به سه حوزه گردشگری، انرژیهای نوین و هوش مصنوعی بهعنوان محورهای توسعه استان اصفهان بیان کرد: توسعه زنجیره ارزش در این سه حوزه میتواند بهبود فرآیندها را در استان به دنبال داشته باشد؛ در این راستا مقرر شد که از ظرفیت نهاد ریاستجمهوری و مشاور اقتصادی رئیسجمهور برای تسهیلگری در امر تولید در استان اصفهان استفاده شود.
وی با بیان اینکه توسعه صنعت در اصفهان تنها از طریق صنایع کربنصفر، آبصفر و هایتک رخ خواهد داد، گفت: دولت در زمینه بهبود فضای کسبوکار و توسعه این صنایع به ویژه در شهرستانهای شرقی استان، کمکهای ویژهای به اصفهان خواهد کرد.
همچنین کوروش خسروی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان نیز در این نشست به تشریح طرح سرمایهگذاری و بهبود شرایط کسبوکار در شهرستانهای هرند، ورزنه و جرقویه پرداخت.
وی همچنین بسته پیشنهادی مدیریت استان در خصوص بهبود فضای کسبوکار در شرق استان را در حضور مشاور رئیسجمهور ارائه نمود.
نجات جان بیش از 7 هزار نفر از حریق و حوادث در سال ۱۴۰۳
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، محمدمهدی مقدسزاده با اعلام اینکه طی سال گذشته در مجموع ۵۵۰ هزار تماس تلفنی با سامانه ۱۲۵ برقرار شده است، گفت: از مجموع ۵۵۰ هزار تماس، تعداد ۱۶ هزار و ۳۸۳ مورد عملیات امداد و نجات و اطفای حریق توسط همکارانم در ایستگاههای بیستوهشتگانه انجام شد.
وی افزود: از مجموع عملیاتهای انجام شده ۵۶۱۲ حریق، ۷۹۲۳ حادثه و ۲۸۴۸ مورد خدمات ایمنی بوده است و همکارانم توانستند در اجرای این مأموریتها جان ۷۴۴۹ نفر از شهروندان گرفتار در حریق و حوادث را نجات دهند.
مدیرعامل سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان تاکید کرد: سال گذشته برای حفظ زمان طلایی که طبق قوانین بینالمللی بین پنج تا سه دقیقه است، ۴۷۹۵ مورد استقرار اطفائیه در نقاط استراتژیک شهر اصفهان و اماکن پرتردد داشتیم که در این زمینه بسیار مؤثر بود، همچنین در راستای ارزیابی ریسک حوزه استحفاظی ایستگاههای آتشنشانی و کاهش خطرات ۶۰۲۹ مورد گشت ایمنی صورت گرفت.
وی ضمن قدردانی از تمام شهروندان و تعاملی که با سازمان آتشنشانی داشتند، گفت: در سال ۱۴۰۳ شاهد کاهش ۱۵ درصدی حریق منازل مسکونی، کاهش ۲۱ درصدی اماکن تجاری و کاهش ۴۵ درصدی موارد گازگرفتگی با گاز منو اکسید کربن بودیم.
وی با اشاره به اینکه بیشترین حادثه در سال ۱۴۰۳ مربوط به محبوسی در آسانسور بود، گفت: از تمام شهروندان تقاضا دارم سیستم بلک اوت را در آسانسور خود اجرا کنند تا در زمان قطع برق کابین به نزدیکترین طبقه هدایت شود و افراد بتوانند به سهولت خارج شوند، همچنین باید بازدیدهای نت دورهای بهصورت منظم انجام و به بازههای زمانی اعلام شده در رابطه با قطع برق توجه شود.
ورود بیش از ۸۶۸ هزار خودروی غیربومی به اصفهان در نوروز ۱۴۰۴
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، وحید حیدریان با اعلام این خبر گفت: دوربینهای پلاکخوان شهر اصفهان ۸۶۸ هزار و ۲۱۳ خودروی غیربومی واردشده به شهر و ۷۱۶ هزار و ۳۳۸ خودروی خارجشده از شهر را ثبت کرده است.
وی افزود: با توجه به استقرار قرارگاه عملیاتی «حملونقل بهار ۱۴۰۴» و کمیته حملونقل ستاد تسهیلات سفر در مرکز کنترل ترافیک و نظارت تصویری شهرداری اصفهان، این مرکز آمار تمام خودروهای غیربومی با پلاک یکتا از محورهای ورودی شهر را استخراج کرده است که این آمار و اطلاعات خروجیهای جالب، تحلیلی و کاربردی دارد و موجب برنامهریزیها، سیاستگذاریها و ارائه خدمات بهتر در سالهای آتی برای میهمانان در شهر اصفهان خواهد بود.
مدیر مرکز کنترل ترافیک و نظارت تصویری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه بیشترین ورودی و خروجی خودرو متعلق به سه استان تهران، فارس و چهارمحالوبختیاری و کمترین آن مربوط به سه استان خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و ایلام بوده است، گفت: علاوهبر آمار کلی ورودی و خروجی، تعداد ثبت تخلف سرعت در هر روز و تعداد هرروزه پلاکهایی که بدون معاینه فنی خودرو بودهاند نیز موجود است، نمودارهایی برای تمام اطلاعات ترسیم شده است تا بهراحتی بتوان تحلیل و برنامهریزی انجام داد.
وی ضمن تقدیر از هموطنان استانهای خراسان جنوبی، فارس و مازندران که کمترین میزان تخلف سرعت و هموطنان استانهای خراسان رضوی، البرز و خراسان جنوبی که کمترین تخلف معاینه فنی خودرو را داشتهاند، تصریح کرد: امیدوارم با تلاشهای شبانهروزی همکاران کمیته حملونقل ستاد تسهیلات سفر برای روانسازی ترافیک فشرده نوروز، به همه مسافران در پایتخت فرهنگ و تمدن ایران زمین خوش گذشته باشد.