
زهره مختاری
برگزاری کمیته هوش مصنوعی در کشاورزی به میزبانی مرکز تحقیقات کشاورزی اصفهان
این نشست به میزبانی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی اصفهان، به عنوان دبیر خانه هوش مصنوعی در استان، با حضور جمعی از نمایندگان بخش های مختلف مرتبط با کشاورزی استان تشکیل شد و اعضا به طرح نقطه نظرات و پیشنهادات خود در این زمینه پرداختند. ایجاد دیتا سنتر در بخش کشاورزی از اهداف تشکیل این کمیته است.
میزبان بعدی این نشست شهرک علمی تحقیقاتی خواهد بود که با دارا بودن بیش از ۸۰۰ شرکت کوچک و بزرگ از بزرگترین مجموعه های دانش بنیان در سطح کشور است.
بررسی مکانیابی با حضور مسئولان شهرستان
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان و به نقل از روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کاشان، جلسه بررسی مکانیابی اجرای شهرک پرندگان زینتی کاشان با حضور مسئولان شهرستانی برگزار گردید.
در این جلسهتخصصی که با حضور معاون برنامهریزی و امور اقتصادی فرمانداری ویژه شهرستان کاشان در محل فرمانداری برگزار شد، موضوع مکانیابی شهرک پرندگان زینتی به عنوان یکی از طرحهای پیشران اقتصادی منطقه مورد بررسی قرار گرفت. آقای قاسمی معاون فرماندار با تأکید بر بهرهگیری از ظرفیتهای بخش کشاورزی شهرستان، صنعت پرورش پرندگان زینتی را دارای پتانسیل بالای اشتغالزایی و ارزش افزوده دانست و خواستار همکاری همهجانبه دستگاههای اجرایی در مسیر تحقق این طرح شد.
وی تقویت این صنعت را بعنوان یکی از پیشران های توسعه اقتصادی شهرستان خواستار شد. در ادامه، علی محلوجی، معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی کاشان، با ارائه گزارشی از ظرفیتهای تولیدی شهرستان در حوزه پرندگان زینتی، پیشنهاد استقرار شهرک تخصصی در مجاورت شهرک صنعتی شماره ۳ را مطرح و آن را گزینهای عملیاتی و در دسترس دانست.
بر اساس برآوردهای کارشناسی، با راهاندازی این شهرک تخصصی، ظرفیت تولید پرندگان زینتی شهرستان کاشان به بیش از دو میلیون قطعه در سال خواهد رسید. این ظرفیت میتواند جایگاه کاشان را به عنوان یکی از قطبهای اصلی کشور در زمینه پرورش انواع پرندگان زینتی به عنوان محور منطقه ای صادرات این صنعت تبدیل کند.
حضور سازمان تأمین اجتماعی در بیستوهشتمین نمایشگاه بینالمللی الکامپ
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی به نقل از پایگاه خبری تأمین 24، سازمان تأمیناجتماعی با هدف ارائه آخرین دستاوردهای فناوری اطلاعات و تحول دیجیتال در حوزه خدمات بیمهای و درمانی از امروز (پنجشنبه سوم مهرماه 1404) میزبان مخاطبان در بیستوهشتمین نمایشگاه بینالمللی الکامپ است.
در غرفه سازمان تأمین اجتماعی در نمایشگاه الکامپ، علاوه بر رونمایی از طرحهای نوآورانه، پنلهای تخصصی متعددی با حضور کارشناسان ارشد و متخصصان تأمین اجتماعی در زمینه معرفی خدمات بیمهای و درمانی این سازمان بر بستر اینترنت در این غرفه برگزار میشود.
رویداد محوری غرفه؛ رونمایی از ایدههای برگزیده
یکی از رویدادهای مهم این غرفه، رونمایی و معرفی ایدههای نوآورانهای است که به منظور اجرای طرحهای بیستگانه تحولآفرین سازمان دریافت شدهاند. این ایدهها در چهار محور اصلی فینتک، اینشورتک، انفورماتیک و مدیریت اجتماعی و با هدف شتاببخشی به تحول دیجیتال، از طریق یک فراخوان عمومی از فعالان حوزه فناوریهای نو جمعآوری شدهاند.
شاخص اصلی انتخاب برگزیدگان، میزان پاسخگویی آنها به مسائل مطرح شده در طرحهای بیستگانه سازمان تأمین اجتماعی است.
این طرح با همکاری مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات تأمین اجتماعی، ادارهکل روابطعمومی سازمان، شرکت «مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین»، شرکت «رایتل» و موسسه فرهنگی هنری «آهنگ آتیه» اجرا میشود.
محورهای اصلی فعالیت غرفه
برگزاری پنلهای تخصصی در چارچوب بررسی راهکارهای نوین فناوری اطلاعات برای تسهیل و تسریع در ارائه خدمات به بیمهشدگان و ارائهدهندگان خدمات درمانی، از برنامهها و محورهای سازمان تأمین اجتماعی در این دوره از الکامپ به شمار میرود.
همچنین رونمایی از داشبوردهای مدیریتی و خدمات آنلاین شامل؛ نمایش سامانههای یکپارچهای که امکان نظارت و مدیریت هوشمند خدمات را فراهم میکنند، دیگر برنامه غرفه سازمان تأمین اجتماعی در نمایشگاه است.
معرفی سامانههای غیرحضوری بیمهای و درمانی با تأکید بر توسعه خدمات الکترونیک به منظور کاهش مراجعات حضوری و صرفهجویی در زمان بیمهشدگان از محورهای سازمان در بیستوهشتمین نمایشگاه بینالمللی الکامپ محسوب میشود؛ در این بخش، خدمات پرتال سازمان، اپلیکیشنهای موبایل و سامانههای تحتوب معرفی میشوند.
حضور سازمان تأمیناجتماعی در بزرگترین رویداد فناوری اطلاعات کشور، گامی مهم در مسیر تحول دیجیتال و استقرار دولت الکترونیک ارزیابی میشود. این اقدام نشاندهنده عزم جدی این سازمان برای افزایش شفافیت فرآیندها از طریق ارائه آمار و اطلاعات دقیق در داشبوردها، کاهش هزینهها، افزایش رضایتمندی مشتریان با گسترش دسترسی به خدمات غیرحضوری و بهبود کیفیت خدمات با بهرهگیری از آخرین فناوریهای روز دنیا است.
غرفه مشترک سازمان تأمیناجتماعی با رایتل در طبقه همکف سالن 40 بیست و هشتمین نمایشگاه بینالمللی الکامپ از تاریخ سوم تا ششم مهرماه ۱۴۰۴ در محل نمایشگاههای بینالمللی تهران برپا است و کارشناسان و متخصصان پاسخگوی پرسشهای بازدیدکنندگان در حوزههای بیمهای، درمانی و فناوریهای نوین مرتبط خواهند بود.
آغاز پویش ملی سبا با مشارکت آیندهسازان کشور
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از خبرگزاری توانیر، مصطفی رجبی مشهدی در آیین ملی سبا که با حضور جمع زیادی از دانشآموزان برگزار شد، صنعت برق ایران را یکی از افتخارات کشور دانست و گفت: ایران با ظرفیت بیش از ۹۷ هزار مگاوات نیروگاهی، رتبه چهاردهم جهان را در تولید برق به خود اختصاص داده و در زمینه ساخت تجهیزات برقی نیز جزو پنج کشور برتر دنیاست.
وی افزود: بیش از ۹۵ درصد تجهیزات برقی در داخل کشور ساخته میشود و حتی خدمات مهندسی و فناوریهای ایرانی به خارج از مرزها صادر میشود.
مدیرعامل توانیر در ادامه با اشاره به وسعت شبکه برق کشور که به بیش از ۹۸۰ هزار کیلومتر میرسد و توسط ۱۵۰ هزار نیروی متخصص مدیریت میشود، خاطرنشان کرد: در کنار این توانمندیها، شدت مصرف انرژی در ایران بیش از دو برابر متوسط جهانی است و همین موضوع ضرورت اصلاح الگوی مصرف را دوچندان کرده است.
رجبی مشهدی تصریح کرد: مصرف بهینه برق علاوه بر حفظ سرمایههای ملی، نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا دارد؛ چرا که هر میزان کاهش مصرف، منجر به کاهش استفاده از سوختهای فسیلی در نیروگاهها خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به دانشآموزان گفت: شما آیندهسازان کشور هستید و از امروز با عنوان سفیران بهینهسازی انرژی شناخته میشوید. نظارت شما بر مصرف برق در خانهها، ادارات و محیط زندگی، میتواند فرهنگ درست مصرف را از کودکی نهادینه کند و دستاورد بزرگی برای ایران به همراه داشته باشد.
مدیرعامل توانیر با اشاره به برگزاری طرح ملی سبا در باغ کتاب تهران و تداوم آن در استانهای مختلف کشور خاطرنشان کرد: این ابتکار فرصتی است تا تمامی دانشآموزان ایرانی نقش فعال خود را در مدیریت مصرف ایفا کنند و مدال افتخار سفیر انرژی را بر گردن داشته باشند.
بررسی مسائل کشاورزی غرب استان اصفهان با حضور نماینده مجلس و مدیران جهاد کشاورزی
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان اصفهان مدیر شرکت خدمات حمایتی اعلام کرد: نشست بررسی مشکلات کشاورزی شهرستانهای چادگان، فریدونشهر، فریدن و بوئینومیاندشت با حضور نماینده مجلس حجت الاسلام سیاوشی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، جمعی از مدیران استانی و ائمه جمعه در شهرستان افوس برگزار شد. در این نشست موضوعاتی همچون تأمین و توزیع نهادههای کشاورزی، آبخیزداری، منابع طبیعی، رفع تداخلات اراضی، الگوی کشت و کمبود منابع مالی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در این جلسه با اشاره به مشکلات حوزه کود شیمیایی گفت از تاریخ ۲۸ اردیبهشت تا ۱۰ مرداد ۱۴۰۴ توزیع کود انجام نشد زیرا پتروشیمیها به دنبال افزایش قیمت بودند و در نهایت نیز قیمت کود صددرصد افزایش یافت که این موضوع موجب تأخیر در توزیع شد. وی افزود با وجود تأمین کود در حال حاضر، جذب آن در منطقه به طور کامل صورت نمیگیرد و از یارانهای که دولت باید به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی پرداخت کند تاکنون تنها ۱۰ درصد تخصیص یافته است که این امر سبب شده شرکت نتواند هم کود خریداری کند و هم کارمزد کارگزاران را بپردازد.
او با تأکید بر نزدیک بودن فصل سرما و چالشهای ناشی از ناترازی گاز، از کشاورزان خواست نسبت به خرید و ذخیرهسازی کود مورد نیاز خود اقدام کنند. در پایان این نشست، بر پیگیری جدی مصوبات جلسه توسط سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان و تلاش برای رفع مشکلات کشاورزان منطقه تأکید شد.
استقرار یک نظام مالیاتی هدفمند، هوشمند و کارآمد، بهترین راه اجرای عدالت در جامعه
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از پایگاه خبری احوال نیوز، ظهر سه شنبه ۱۴۰۴/۷/۱ نشست خبری مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان، با اصحاب رسانه در دفتر مدیر کل این استان برگزار شد. مهران علایی، مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان، بیان کرد: نگاه ما به امر وصول مالیات، هرگز نگاه یک مکانیزم کارکردی به جهت پر کردن خزانه و تامین درآمد های کشور نیست. مالیات، یکی از ابزارهای کلیدی است که در تمام حاکمیت ها و در تمام نظامهای اقتصادی دنیا غیر از تأمین درآمدهای دولت، باید نقش ارزشآفرینی هایی مثل کاهش شکاف طبقاتی در جامعه، بازتوزیع عادلانهی ثروت در جامعه و تحقق عدالت مالیاتی در تمامی عرصههای کلان کشور را انجام دهد. ما در حقیقت، استقرار یک نظام مالیاتی هدفمند، هوشمند و کارآمد را بهترین راه اجرای عدالت در جامعه میدانیم.
مهران علایی، اظهارداشت: نظام مالیاتی باید مالیات را درست، بهجا، بهاندازه، در موعد مقرر، عادلانه، منصفانه و مبتنی بر اصل شفافیت از مؤدیان دریافت کند. شفافیتی که مطالبهی عمومی همهی مردم دنیاست بر همین مبنا، در قوانین برنامه و بودجهی سالهای اخیر، وظایف و تکالیف سازمان امور مالیاتی به شدت گسترده شده است، چرا که ما سالیان متمادی متکی به منابع طبیعی پایانپذیر بودیم و هزینههای جاری کشور را از محل فروش نفت تأمین میکردیم، مسیری که برخلاف رویهی کشورهای توسعه پیدا کرده است و به این نتیجه رسیدیم که اشتباه کردهایم و باید فرایندها را اصلاح کنیم. مهران علایی ادامه داد: تصمیم بر آن شد که به سمت استقرار یک نظام مالیاتی صحیح حرکت کنیم، نظامی که همهی فعالان اقتصادی و مؤدیان، خود را جزئی از آن بدانند، اما دستیابی به شفافیت، عدالت و انصاف با رویکرد های سنتی ممکن نبود، در همین راستا سازمان امور مالیاتی در سالهای اخیر پر شتاب به سمت هوشمندسازی، دادهمحوری و حکمرانی دادهها حرکت کرد و در این مسیر، از مؤدیان خواسته شد دادههای صحیح و واقعی خود را ارائه دهند تا سازمان نیز بر اساس همان دادهها، مالیات عادلانه و درست را مطالبه کند.
مهران علایی، با اشاره به مزیت هوشمندسازی و الکترونیکی شدن خدمات مالیاتی ابرازداشت: پیش از این، در فقدان دادههای معتبر، مأموران مالیاتی ناگزیر بودند مالیات را بر اساس برآورد و تخمین تعیین کنند، که این امر نارضایتی مؤدیان را به همراه داشت، اما با تغییر رویکرد، سازمان مالیاتی ضمن بازتعریف فرایندها، توسعهی سامانهها و اصلاح رویهها، توانست گامهای مهمی در مسیر دولت الکترونیک و کاهش بروکراسی بردارد، در این میان، نکتهی قابل توجه آن است که در کشور ما هیچ حوزهای به اندازهی نظام مالیاتی شاهد وضع قوانین متعدد نبوده است و این حجم از قوانین گاه نگرانیهایی برای فعالان اقتصادی ایجاد میکرد از همین رو، سازمان مالیاتی تصمیم گرفت ضمن حفظ چارچوب قانونی، فرایندها را به سمت سادهسازی پیش ببرد تا مؤدیان بهویژه کسبوکارهای کوچک و متوسط با کمترین چالش روبهرو شوند.
مهران علایی، راهبرد اصلی در مسیر هوشمندسازی و الکترونیکی شدن خدمات مالیاتی را استقرار نظام مالیاتی هوشمند دانست و تأکید کرد: بدیهی است که هوشمندسازی، نیازمند دیتا است. در مادهی ۱۶۹ مکرر و آئیننامهی تبصره ۵، همهی دستگاهها و نهادهای حاکمیتی مکلف شدند اطلاعات اقتصادی، مالی و حوزههای بیمهای را به پایگاه دادههای سازمان مالیاتی ارائه دهند تا با یک شناسهی واحد، رفتار مالی مؤدیان سنجیده شود و به همین ترتیب، در سه سال اخیر، تحولی اساسی در سازمان مالیاتی رخ داده است، تحولی که نمیتوان آن را با دهههای گذشته مقایسه کرد و فرایندها بهگونهای بازنگری شد که اصل بر صحت اظهارات مؤدیان قرار گیرد، مگر خلاف آن ثابت شود. این اصل، نقطهی عطفی در نظام مالیاتی کشور بود.
مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان، با اشاره به «کارپوشهی مؤدیان مالیاتی»، عنوان کرد: این کار پوشه طراحی شد تا بهعنوان نقطهی اتصال سازمان و مؤدی عمل کند. هر آنچه از این پس در نظام مالیاتی قرار است اتفاق بیفتد، در همین کارپوشه و از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک در دسترس مؤدیان قرار خواهد گرفت. مؤدیان میتوانند با ورود به این بستر، رخدادهای مالی خود را رصد کنند و تکالیف قانونیشان را بهصورت شفاف مشاهده نمایند و از سوی دیگر، سازمان امور مالیاتی با درک دشواریها و هزینههای بالای کسبوکارهای خرد و متوسط، بخشی از تکالیف پیچیدهی قانونی را به عهده گرفت است و اظهارنامههای پیشفرض را برای آنان آماده کرد، تا مؤدیان بدون نیاز به صرف هزینههای اضافی و درگیری با حجم گستردهی قوانین، بتوانند امور مالیاتی خود را بهسادگی انجام دهند. وی ادامه داد: در مجموع، سازمان مالیاتی با اصلاح، بازتعریف و هوشمندسازی فرایندها، گامی بلند در مسیر عدالت مالیاتی، شفافیت و تسهیلگری برای فعالان اقتصادی برداشته است؛ مسیری که هرچند هنوز به نقطهی مطلوب نرسیدهایم، اما با مشارکت همهی مؤدیان و همکاری دستگاههای مرتبط، به هدف نهایی خواهد رسید.
مهران علایی، با اشاره به فعالیت های سال گذشته اعلام کرد: سال گذشته در حوزه مشاغل استان اصفهان، ۶۰ هزار و ۶۳۴ اظهارنامه از مشاغل دریافت شده است، با فرهنگسازی و اقدامات صورت گرفته، این عدد به ۲۷ هزار و۴۸۳ مورد کاهش پیدا کرد. این کاهش بدان معناست که تلاش کردیم اظهارنامهها را ذیل فرایندهای سادهسازی قرار دهیم، یعنی هر شخصی که اظهارنامه عادی ارائه میدهد، مطابق درجه ریسکی که سازمان مالیاتی برای او تعیین میکند، باید تکالیفی از جمله مراجعات به اداره مالیاتی، نگهداری دفاتر و مدارک و سایر الزامات را انجام دهد، اما در فرم تبصره، پیشفرض به گونهای است که بسیاری از این تکالیف تا سال آینده موضوعیت پیدا نمیکند. مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان یادآورشد: موضوع دوم که در سال جاری رقم خورد، بحث «نشاندار کردن مالیاتها» بود و این پروژه را طی دو سال گذشته رقم زدیم و تلاش کردیم به مردم نشان دهیم که مالیاتشان در چه حوزهای هزینه میشود و در سال جاری، ۵۱ پروژه در استان اصفهان با همکاری سازمان برنامهوبودجه و سازمان مدیریت و برنامهریزی استان نشاندار شد.
مهران علایی، خاطرنشان کرد: پروژهها در هشت حوزه شامل سلامت، کشاورزی، فرهنگ، دفاع و امنیت، حملونقل و زیرساختهای شهری، انرژی، آموزشوپرورش و آموزش عالی تعریف شد، برای نمونه در حوزه سلامت یک درمانگاه و در حوزه آموزش یک مدرسه بهعنوان اولویت محلی تعیین شد و در این مسیر، با اولویتبندی مشخص، ۵۱ پروژه طراحی و نشاندار شد، در سال گذشته بالغ بر ۲۸ هزار نفر و در سال جاری بیش از ۲۷ هزار نفر در این طرح مشارکت کردند و خودشان انتخاب کردند که مالیاتشان در کدام پروژه، هزینه شود.
مهران علایی، مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان، با اشاره به اینکه برخی از این پروژهها به مرحله تکمیل رسیده و حتی در مواردی مشارکت مردم آنقدر بالا بود که بیش از مبلغ مصوب نیز کمک کردند، تصریح کرد: تلاش میکنیم همه این پروژهها را بهطور کامل تأمین مالی کنیم، بنابراین خواهش ما این است که مالیاتی که قرار است پرداخت شود، در قالب این پروژههای اولویتدار هزینه گردد. هر فردی ممکن است دغدغهای متفاوت داشته باشد یکی در حوزه سلامت، دیگری در حوزه برق و دیگری در آموزش. اینها همان دغدغههای جامعهاست، با این طرح، مالیات را بهصورت بومیسازی شده در خدمت توسعه استان قرار میدهیم. علایی با تأکید بر نقش مالیات و عوارض توسعه و زیر ساخت یادآورشد: مردم باید بدانند عوارضی که پرداخت میکنند، دوباره در شهر و محل سکونتشان هزینه میشود بهعنوان نمونه، در ششماهه نخست سال جاری، شاهد رشد ۳۸ درصدی در توزیع عوارض بین شهرداریها، فرمانداریها و دهیاریها بودهایم و این امر کمک میکند تا مردم بهطور ملموس نقش مالیات و عوارض خود را در عمران و آبادانی شهر مشاهده کنند.
مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان، با تأکید بر اینکه مالیات بر ارزش افزوده، یکی از مکانیزمهایی است که نقشی اساسی در توسعه شهری ایفا میکند، افزود: برای آگاهیبخشی به فعالان اقتصادی، در سال جاری بالاترین سطح «میز خدمت» در کشور را برقرار کردیم. در یک ماهه اخیر، ۶۸ میز خدمت در استان اصفهان، در حوزههای گوناگون همچون اتحادیههای صنفی، نماز جمعه و بازرگانی مستقر شد.
مهران علایی، با اعلام اینکه اداره کل امور مالیاتی استان اصفهان در جشنواره شهید رجایی سال گذشته موفق به کسب رتبه برتر در ارزیابی عملکرد شد، تصریح کرد: انتظار ما از مردم و فعالان اقتصادی بیش از هر چیز، صبوری و همراهی است، چرا که نظام مالیاتی در مسیر توسعه یک نظام هوشمند حرکت میکند. «وصول با اصول» باید مبتنی بر حکمرانی دادهها و استقرار یک نظام هوشمند باشد و هوشمندسازی به این معناست که سلیقههای شخصی از فرآیندها حذف شود و بهاینترتیب عدالت مالیاتی بیشازپیش گسترش یابد.
مهران علایی، مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان، بیان کرد: از همه فعالان اقتصادی درخواست داریم که در فرصت ششماهه باقیمانده سال، مشارکت حداکثری داشته باشند. بهویژه در قالب بند خ ماده ۲۰ برنامه هفتم توسعه که امکان مشارکت خیرین در تکمیل طرحهای عمرانی و توسعهای استان را فراهم کرده است و این طرحها هماکنون در سایت سازمان برنامهوبودجه بارگذاری و تبیین شده است.
جذب بیش از ۱۶هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژههای آب و فاضلاب
هاشم امينی در حاشیه افتتاح طرحهای آبرسانی استان فارس با اعلام این مطلب ادامه داد: در سال ۱۴۰۴ برای ۲۰ طرح بزرگ شامل ایجاد تاسیسات آب و فاضلاب در شهرهایی نظیر اصفهان، تبریز، اهواز، آبادان، تهران، ساری، بابل، اردبیل، جهرم، کازرون، ملکان و ماکو، جذب صددرصدی تسهیلات صورت گرفته و تاکنون ۸۳۳ میلیارد تومان منابع مالی در این زمینه جذب شده است.
وی افزود: در سال جاری نیز برای ۵ طرح مهم شامل فاضلاب شهرهای پرند، رودهن و بومهن، شهررضا، ایلام و شاهینشهر به ارزش ۲۹۲۴ میلیارد تومان تضمیننامه از سازمان برنامه و بودجه کشور اخذ شده است و علاوه بر آن، هفت طرح جدید دیگر به مبلغ ۳۷۶۳ میلیارد تومان در سامانه مدیریت جامع تضامین دولت بارگذاری شده که پس از تأیید نهایی، تضامین لازم برای آنها صادر و زمینه انعقاد قرارداد با بانکهای عامل فراهم خواهد شد.
رئیس مدیره شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به جمعبندی کلی اقدامات انجامشده خاطرنشان کرد: تاکنون برای ۴۱ طرح آب و فاضلاب، مجموعاً ۱۶ هزار و ۷۵۴ میلیارد تومان تضامین مالی دریافت شده است که از این میان برای ۳۲ طرح قرارداد تسهیلاتی به ارزش ۱۲ هزار و ۲۸۶ میلیارد تومان منعقد شده و تاکنون ۴۳۰۶ میلیارد تومان از این منابع به حساب طرحها واریز شده است.
وی با بیان اینکه چند طرح آبرسانی در شهرستانهای فسا و جهرم با اعتباری بالغ بر ۲۷۵۵ میلیارد ریال به بهرهبرداری رسید ادامه داد: این پروژههای عمرانی جمعیتی افزون بر ۱۲ هزار و ۲۰۰ خانوار را در دو شهرستان از آب شرب و بهداشت برخوردار میکند.
امینی اضافه کرد: در شهرستان فسا چهار طرح آبرسانی شامل آبرسانی به مجموعه روستایی بید زرد، آبرسانی به شهر فسا، آبرسانی به شهر فسا از منطقه شیدانک و منطقه مهدیآباد برای تامین آب شرب ۹۹۰۰ خانوار فسایی و ۱۷ روستای بخش مرکزی با اعتباری بالغ بر ۱۲۱۰ میلیارد ریال به بهرهبرداری رسید.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور افزود: در شهرستان جهرم هم ۳ طرح آبرسانی شامل پروژههای آبرسانی به شهر دوزه، مجموعه موردک و مجموعه شهدای سیمکان برای تامین آب شرب ۲۳۰۰ خانوار از یک شهر و ۲۵ روستا به بهرهبرداری رسید که اجرای این پروژهها نیز اعتباری بالغ بر ۱۵۴۵ میلیارد ریال در بر داشته است.
به گفته امینی اولویت اصلی این شرکت در تخصیصی اعتبارات، تکمیل پروژههای بالای ۵۰درصد پیشرفت فیزیکی است تا روند بهرهبرداری طرحها تسریع شود.
بازدید عباس حاج رسولی ها از مجتمع فرهنگی مطبوعاتی اصفهان
زهره مختاری-به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهر اصیل، هم اکنون مهندس عباس حاج رسولی ها رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان از مجتمع فرهنگی مطبوعاتی اصفهان بازدید و با اعضای هیئت مدیره این مجتمع مطبوعاتی دیدار و گفتگو کرد.
وی ضمن بازدید از دفاتر اصحاب رسانه و خبرگزاریها با فعالیتهای به روز و رسالت رسانه ای آنها آشنا شده و با گفتگو با اصحاب رسانه در جریان چالشها و درخواستهای اصحاب رسانه از آن اداره برای فعالیت ارزنده و هرچه بیشتر در زمینه انتشار و انعکاس فعالیتهای رو به رشد شورای اسلامی شهر اصفهان قرار گرفت. این بازدید در حال حاضر در جریان است.
کاراشاب بازوی نوآور مخابرات ایران در خدمات دیجیتال است
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل، مهندس مهرپویا مدیرعامل کاراشاب در نشست خبری شرکت کاراشاب با حضور اصحاب رسانه و به مناسبت حضور این شرکت در بیست و هشتمین نمایشگاه الکامپ، با اشاره به مأموریتهای جدید کاراشاب گفت:«کاراشاب با بازنگری در ساختار و چشمانداز خود، مأموریت دارد در حوزههای ارزش افزوده، تولید محتوا و توسعه کسبوکارهای دیجیتال فعالیت کند و به بازوی نوآور شرکت مخابرات ایران در این عرصه تبدیل شود.»
ورود به حوزه ذخیرهسازی و هوش مصنوعی
مهرپویا درتشریح پروژههای عملیاتی کاراشاب اشاره کرد و گفت:«سرویس ذخیرهسازی تصویری این امکان را به مشتریان میدهد که تصاویر دوربینهای خانگی خود را در فضای ابری مخابرات ایران ذخیره کنند. این سرویس نهتنها دسترسی پایدار فراهم میکند بلکه با بهرهگیری از هوش مصنوعی میتواند ترددهای مشکوک یا غیرعادی اطراف منازل را شناسایی و تحلیل کند. این پروژه اکنون در فاز نخست پیادهسازی شده و قابلیت توسعه به مراحل بعدی را دارد.»
پروژههای انرژی و پردازش داده
وی افزود:«علاوه بر حوزه امنیت و ذخیرهسازی، یکی از پروژههای بزرگ ما در زمینه مدیریت سامانههای انرژی است. با توجه به نیاز کشور در حوزه بهینهسازی مصرف انرژی، طراحی و اجرای این پروژه آغاز شده و فاز نخست آن بهزودی رونمایی خواهد شد. در این پروژه نیز از ظرفیت پردازش داده و تحلیل هوش مصنوعی استفاده میکنیم.»
توسعه محتوا و خدمات رایگان برای مشتریان
مدیرعامل کاراشاب با اشاره به ضرورت تأمین محتوا متناسب با توسعه زیرساخت فیبر نوری اظهار داشت:
«در حال حاضر تقریباً تمامی پلتفرمهای رسمی ویدئویی داخلی کشور برای مشتریان مخابرات ایران رایگان شدهاند. به این ترتیب، مشترکان میتوانند بدون نیاز به خرید اشتراک جداگانه و صرفاً با تهیه سرویس اینترنت مخابرات، از این بستر استفاده کنند. این اقدام علاوه بر کاهش هزینهها برای خانوادهها، به رونق محتوای بومی نیز کمک میکند.»
ورود به بازار بازیهای ابری (Cloud Gaming)
مهرپویا در ادامه به یکی دیگر از پروژههای نوآورانه کاراشاب اشاره کرد و گفت:«با بهرهگیری از فناوری فیبر نوری و سرعت بالای اینترنت، سرویس بازیهای ابری را طراحی کردهایم. این سرویس به کاربران اجازه میدهد بدون نیاز به کنسولهای گرانقیمت، تنها با تلفن همراه یا تلویزیون هوشمند و یک دسته بازی، از تجربه کامل بازیهای آنلاین بهرهمند شوند. این تحول علاوه بر کاهش هزینههای مردم، دسترسی به بازیهای مدرن را برای اقشار مختلف فراهم میسازد.»
همکاری با PSPها و خدمات مالی
درباره تعامل این شرکت با شرکتهای حوزه پرداخت (PSP) و فرایند اعلام وصول قبوض مخابراتی اظهار داشت: «ما در واقع ادعای ارتباط مستقیم با PSPها را نداریم، اما به واسطه سامانههایی که طراحی کردهایم و ارتباطی که در زمینه جمعآوری قبوض یا تراکنشهای بانکی مخابرات ایران داشتهایم، یک مدل ارتباطی خاص با PSPها ایجاد کردهایم که متفاوت از سرویسهای رایج است و به این ترتیب، میتوانیم بهعنوان نقطه اتصال مخابرات ایران با این شرکتها عمل کرده و خدمات مالی و پرداختی متنوعی را به مشتریان عرضه کنیم.»
وی تأکید کرد:«تمامی این پروژهها با هدف کاهش هزینههای مشتریان و ارائه خدمات نوین طراحی شده است. کاراشاب با رویکردی چابک و نوآور، در مسیر توسعه خدمات دیجیتال برای مشتریان مخابرات ایران گام برمیدارد.»
نقش رسانهها در توسعه ارتباطات کشور کلیدی است/ مخابرات ایران وارد عصر جدید فیبر نوری میشود
دکتر داوود زارعیان، معاون ارتباطات و روابط عمومی شرکت مخابرات ایران، نیز در این نشست با تأکید بر اهمیت نقش رسانهها در توسعه فرهنگ ارتباطات کشور گفت: «کشور در آستانه ورود به عصر فیبر نوری قرار دارد و تحول فناوری در حوزه تلفن ثابت ضروری است.»
نقش رسانهها در گسترش فرهنگ ارتباطات
دکتر زارعیان با مرور مسیر طیشده در بخش تلفن همراه و حرکت از نسل ۲.۵ به نسل ۵، اظهار کرد: «از سال ۲۰۰۳ میلادی که موضوع جامعه اطلاعاتی در ایران مطرح شد، رسانهها نقش بیبدیلی در تبیین و گسترش آن داشتند و اگر همراهی آنها نبود، بسیاری از چالشهای حوزه اینترنت در کشور پشت سر گذاشته نمیشد.»
وی افزود: «امروز در نقطهای قرار گرفتهایم که تغییر فناوری در تلفن ثابت نیز ضروری است. کشور در حال گذار به فیبر نوری است و در سالهای ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ بخش عمده شبکه مسی جمعآوری خواهد شد. این تحول به معنای ورود ایران به دورهای تازه است که در آن همه کاربران در محل کار، خانه، مدرسه و دانشگاه به اینترنت پرسرعت دسترسی خواهند داشت.»
کاراشاب؛ بازوی محتوایی و ارزش افزوده مخابرات ایران
معاون ارتباطات و روابط عمومی شرکت مخابرات ایران با اشاره به نقش شرکت کاراشاب گفت: «شرکت کاراشاب به عنوان بازوی محتوایی و ارزش افزوده مخابرات ایران بازتعریف شده و با شرح وظایف و چشماندازهای جدید فعالیت خواهد کرد. مسئولیت نمایشگاه الکامپ نیز با توجه به خدمات نوآورانه پیشبینیشده، به این شرکت واگذار شده است.»
وی ادامه داد: «زیرساختهای مخابراتی در جهان امروز بهتنهایی سودآور نیستند و این شرکتهای فناوری هستند که با ارائه خدمات نوین و سرمایهگذاری اندک، چندین برابر بخش تلکام سودآوری میکنند. مخابرات ایران نیز با ایجاد بستر فیبر نوری و رفع محدودیتهای سرعت، زمینه را برای رشد کسبوکارهای دیجیتال و فعالیت شرکتهای فناور مانند کاراشاب فراهم کرده است.»
ضرورت حرکت تلکامها به سمت فناوریهای نوین
زارعیان با تأکید بر تغییر مدل درآمدی در صنعت ارتباطات گفت: «امروز شرکتهای کوچک فناوری با سرمایهگذاری اندک چندین برابر تلکامها سودآوری دارند. اگر تلکامها به سمت فناوریهای نوین حرکت نکنند، در حوزه درآمدزایی و توسعه دچار چالش خواهند شد.»
وی افزود: «وقتی بستر ارتباطی از مس به فیبر نوری تغییر میکند، کیفیت بالاتر ارتباط و سرعت بیشتر انتقال داده، فرصتهای جدیدی در اختیار کاربران قرار میدهد که یکی از مهمترین آنها کاهش هزینههای بهرهبرداری است.»
توسعه خدمات دیجیتال در کنار فیبر نوری
معاون ارتباطات و روابط عمومی شرکت مخابرات ایران گفت: «زیرساختهای این پروژه طراحی و پیادهسازی شده و فاز نخست آن در حال بهرهبرداری است. به موازات آن، شرکت مخابرات ایران به سمت ارتقای محتوای دیجیتال نیز حرکت کرده و تقریباً تمامی پلتفرمهای داخلی حوزه ویدئو برای مشتریان مخابراتی رایگان شده است. این اقدام در کنار توسعه بستر پرسرعت فیبر نوری، تجربه دیجیتال متفاوتی را برای کاربران به همراه خواهد داشت.»
پاسخ به شبهات انحصار در پروژه فیبر نوری
زارعیان در پاسخ به شبهات اخیر درباره انحصار مخابرات در پروژه فیبر نوری گفت: «اکنون ۱۱ شرکت دارای مجوز فیبر نوری هستند و رقابت کامل در جریان است. همه بازیگران فعال میتوانند وارد این حوزه شوند و حتی امکان سرمایهگذاری مشترک نیز وجود دارد.»
گفتنی است، در این نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه در آستانه برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه الکامپ صورت گرفت، دکتر زارعیان معاون ارتباطات و روابط عمومی شرکت مخابرات و مهندس علی مهرپویا، مدیرعامل شرکت کاراشاب، به تشریح برنامهها و تحولات پیشِرو در حوزه ارتباطات کشور پرداختند.
از نوستالژی تا نقشآفرینی در عصر فیبر نوری
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل، مهندس محمد جعفرپور، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، با اشاره به جایگاه تلفن ثابت در فرهنگ ارتباطی کشور و تحولات پیشرو گفت:«با وجود گسترش تلفن همراه و اینترنت پرسرعت، تلفن ثابت همچنان نشانهای از اعتبار و اعتماد خانوادگی و حرفهای در ایران است. امروز با ورود فیبر نوری، این ابزار سنتی نهتنها از بین نرفته بلکه در حال یافتن نقش تازهای در مسیر تحول دیجیتال کشور است.»
تلفن ثابت میان نوستالژی و تحول دیجیتال
جعفرپور با تأکید بر اینکه تلفن ثابت برای خانوادهها و کسبوکارها همچنان جایگاه ویژهای دارد، اظهار کرد:«بسیاری از مردم هنگام معرفی کسبوکار یا ارتباطات رسمی، شماره ثابت را نشانهای از اعتماد و رسمیت میدانند. در ادارات و سازمانهای بزرگ نیز تلفن ثابت ابزار اصلی ارتباطات است. برای نسلهای قدیمیتر، این وسیله یادآور تماسهای خانوادگی و صمیمیتهای گذشته است.»
وی افزود: «امروز با اجرای پروژههای توسعه فیبر نوری (FTTx)، تلفن ثابت در حال پوستاندازی است. اتصال خطوط تلفن به فیبر نوری، کیفیت صدا را ارتقا داده و امکان ارائه همزمان خدماتی مانند اینترنت پرسرعت و تلویزیون اینترنتی را فراهم میکند. به این ترتیب، تلفن ثابت از یک ابزار سنتی به بخشی جداییناپذیر از تحول دیجیتال در ایران بدل میشود.»
جهان توسعهیافته؛ ادغام تلفن ثابت با فناوریهای نوین
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با اشاره به تجربه کشورهای پیشرفته گفت: «در اروپا، آمریکا و شرق آسیا، استفاده خانگی از تلفن ثابت طی دو دهه اخیر کاهش یافته است، اما سازمانها و کسبوکارها همچنان از آن بهعنوان نشانهای از اعتماد و رسمیت استفاده میکنند. تفاوت اصلی این کشورها با ایران در آن است که تلفن ثابت سالهاست با فناوریهای نوینی مانند VoIP و فیبر نوری ادغام شده و به بستری برای ارائه خدمات دیجیتال تبدیل شده است.»
جعفرپور درباره کشورهای در حال توسعه توضیح داد: «در بسیاری از کشورهای آفریقایی و جنوب شرق آسیا، به دلیل ضعف زیرساختهای سنتی، تلفن ثابت هیچگاه بهطور گسترده جا نیفتاد و مردم مستقیماً به سمت تلفن همراه رفتند. امروز در این کشورها، موبایل نقش اصلی در فرهنگ ارتباطی را بر عهده دارد.»
جایگاه ایران در مسیر تحول دیجیتال
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران تأکید کرد: «ایران از نظر فرهنگ استفاده، به کشورهای اروپایی نزدیکتر است تا کشورهای در حال توسعه؛ چراکه تلفن ثابت همچنان نشانهای از اعتماد خانوادگی و حرفهای محسوب میشود. نقطه عطفی که امروز با آن مواجه هستیم، توسعه فیبر نوری است. این تحول میتواند تلفن ثابت را از یک ابزار نوستالژیک به یک بستر مدرن و هوشمند ارتباطی تبدیل کند.»
جعفرپور تصریح کرد: «تلفن ثابت در جهان امروز تنها یک وسیله ارتباطی نیست؛ بلکه بازتابی از فرهنگ و فناوری در جوامع مختلف است. در ایران، با گسترش فیبر نوری، این ابزار نه تنها اعتبار سنتی خود را حفظ میکند، بلکه به حلقهای کلیدی در مسیر تحول دیجیتال کشور بدل میشود؛ جایی که نوستالژی گذشته و فناوری آینده در یک نقطه تلاقی میکنند.»