نمایش موارد بر اساس برچسب: نمایشگاه ساعت
در نمایشگاه اصفهان ساعت چند است؟
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل؛ از همان ابتدا وقتی وارد نمایشگاه میشوی ذهنت پر میشود از تیکتیک ساعتهایی که هر کدامشان دنیای خاص خودشان را ساختهاند. نظمی اندرونی از پیچومهره و فنّاوری، کالایی که دیگر مثل قبل تجملی نیست و حالا بهوسیلهای مصرفی برای عموم مردم تبدیل شده است.
اگر به تاریخ نگاه کنیم از ساعتهای اولیه که با شمع و سایه و سنگ ساخته شدهاند تا اکنون که ساعتها با پیچیدگیهای خاص خود پایشان را به دنیای مدرن باز کردهاند سالها گذشته است.
اکنون در تازهترین اتفاقاتی که در اصفهان افتاده نمایشگاهی است از انواعواقسام ساعتها و سیر به وجود آمدنشان که دگرگونی و تحول خاصی را ایجاد کرده است.
باتوجهبه اینکه صنعت ساعتسازی پیشینه تاریخی و غنی دارد، برگزاری این نمایشگاه هم خالیازلطف نبوده و میتواند نسل جدیدی از ساعتها را نشان بدهد که در دنیای امروز طرفداران خودش را داشته و در اقتصاد هم نقش مهمی ایفا میکند.
ساعتهای ۱۰۰درصد وارداتی
در ایران تولید ساعتمچی نداریم؛ بنابراین هرچه ساعتمچی پشت ویترین ساعتفروشیها از ساعتهای تجملی و گرانقیمت یا ساعتهای ارزانقیمت میبینید از خارج کشور وارد میشود. آمار دقیقی از میزان واردات ساعتمچی به کشور موجود نیست و در این میان حدود ۱۲ کشور هستند که این واردات از مبدأ آنها وارد میشود. با قدمزدن در محوطه نمایشگاه بهخوبی میتوانی این نکته را متوجه شوی که مشتاقان این کالای تجملی زیادند؛ کسانی که اعتقاد دارند نقش ساعت در زندگی روزمره امروز باوجود زیاد است. جالب اینکه باوجوداینکه تلفنهای همراه با ورود خود نقش ساعتها را کمرنگ کردهاند؛ اما همچنان این کالا برای خودش جای پای محکمی در زندگی اقشار مختلف دارد. فروشندگان باسابقه در نمایشگاه به این نکته صحه میگذارند که مردم هنوز هم ساعت را بهعنوان یک کالای ضروری هم برای منازل خود و هم برای استفاده شخصی میخرند. در این میان البته برخی از افراد برای ژستگرفتن ساعتهای چند صدمیلیونی به دست میکنند. ساعتهایی که به گفته فروشندگان از طلا یا نقره ساخته شدهاند. اما به اعتقاد برخی از کارشناسان ساعتها فقط ابزار نیستند؛ آنها نماد فرهنگ و تمدنهای مختلف نیز هستند. در جوامع مختلف، مفهوم زمان همیشه ارزشمند بوده است.
بخشی از نمایشگاه ساعت هم مربوط به سیر تاریخی ساعت است، گذر تاریخ بهخوبی بر روی ساعتها جای پایی گذاشته و روایتی است که نشان میدهد این ثانیهها چطور نقش خود را ایفا کردهاند تا ساعتها هر روز تغییرات شگرفی داشته باشند.
طبقه اقتصادی با ساعتهای تجملی
محمودی از فروشندگان و تاجران ساعت است کسی که به گفته خودش از پدرانش این حرفه را آموخته و معتقد است: قدیمیترین ساعتهای مچی درایران به واسطه مد وارد شدند و ابزاری برای مشخصشدن مقام اجتماعی فرد بودند.
آنطور که از گفتههای او مشخص است، ساعتها همیشه نقش تعیینکنندهای در فرهنگ و اقتصاد داشتهاند تا جایی که نمادهای مختلف طبقات اجتماعی را مشخص میکردهاند.
به تاریخ ساعت که نگاه کنی اولین ساعتهای مچی از دوران قاجار وارد ایران شدهاند، این ساعتها توسط تجار ثروتمند مورد استفاده قرار میگرفتهاند و مثل امروز مربوط به قشر متوسط و پایین جامعه نبودند. در واقع ساعتهای اولیه همان نمادهای تجملی اروپایی و بهخصوص سوئیسی بودند که هنوز هم جایگاه خود را حفظ کردهاند.
حالا با ورود به نمایشگاه اصفهان هم میتوانی این تحول را ببینی، ساعتهایی که بهمرورزمان تحولات زیادی را از سر گذراندند و خود به نمادی از شخصیت و شأن اجتماعی تبدیل شدهاند و برخی از افراد هنوز هم میخواهند از این بابت طبقه اجتماعیشان را نمایان کنند.
مسعود ساعتچی، رئیس اتحادیه ساعتفروشان اصفهان، یکی از باسابقهترین کسانی که در این اتحادیه فعالیت میکند، بهترین فردی است که در این باره اظهارنظر کرده است. او درباره استقبال از ساعتهای مچی میگوید: ساعت جزء کالاهای تجملی محسوب میشود، اما نسل جدید بهویژه در بازه سنی ۱۵ تا ۴۰ سال به دنبال ساعتهای نمادند، این علاقه به نماد، مشابه سایر حوزهها مانند پوشاک و کفش در زمینه ساعت نیز مشاهده میشود، جوانان بهویژه در اصفهان علاقهمند به ساعتهای نمادند، این علاقه تحتتأثیر افزایش اطلاعات عمومی در فضای مجازی و اینترنت نیز قرار گرفته و دسترسی به این اطلاعات به گرایش مردم به نمادها کمک کرده است.
بازی ثانیهها با نرخ ارز
اما آنچه که در گفتههای رئیس اتحادیه ساعتفروشان اصفهان پررنگ است، نرخ ارز است که بهشدت بر بازار ساعت حکمفرما است: «باتوجهبه اینکه ساعت یک کالای تجملی ارزبر و با نرخ دلار تناسب دارد، با نوسانات دلار قیمت آنها نیز نوسانی خواهد بود، در حال حاضر ساعتهای خوب در بازار از حدود هفت میلیون تومان به بالا قیمتگذاری میشوند که در استان اصفهان یک ساعت خوب از سه میلیون تومان تا حدود یک میلیارد تومان معامله میشود، اما بیشترین دامنه فروش مربوط به ساعتهایی باقیمت بین پنج تا ۱۵ میلیون تومان است، ساعتهایی باقیمت ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان در بازار اصفهان فروش خوبی دارند، ساعتهایی تا حدود ۱۰۰ میلیون تومان نیز بهراحتی فروخته میشوند و از این مبلغ به بالا مخاطب خاصتری برای خرید وجود دارد.
مورد دیگری که در نمایشگاه ساعتی که بعد از ۴۰ سال پایش به اصفهان باز شده، عدم خریدوفروش در این نمایشگاه است نمایشگاهی که به گفته برگزارکنندگانش ماهیت «بیزینس تو بیزینس» دارد و فروش تکی در آن انجام نمیشود، بااینحال مردم اصفهان میتوانند برای بازدید و آشنایی با نمادهای جدید در این نمایشگاه حضور پیدا کنند و درصورتیکه فردی تمایل به خرید داشته باشد، میتواند به نمایندگان رسمی نمادها که در اصفهان حضور دارند، ارجاع داده شود.