زهره مختاری
بازدید از نخستین شهرک صنعتی خورشیدی کشور در تودشک اصفهان
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از خبرگزاری توانیر به نقل از شرکت توزیع نیروی برق شهرستان اصفهان، علیرضا پرنده مطلق معاون فنی و مهندسی سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهرهوری انرژی برق (ساتبا) با همراهی دادخواه مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان،محسنی مدیرعامل شرکت برق منطقهای اصفهان و جمعی از معاونان و مدیران این مجموعهها از شهرک صنعتی تودشک بازدید کرد؛ شهرکی که به عنوان نخستین شهرک صنعتی اختصاصیافته برای احداث نیروگاههای خورشیدی در کشور شناخته میشود.
در این بازدید، ظرفیتهای ایجاد شده و در حال احداث نیروگاههای خورشیدی در این شهرک مورد بررسی قرار گرفت.
بر اساس گزارش ارائه شده در این بازدید، در حال حاضر ۳ هزار و ۵۰ کیلووات ظرفیت نیروگاه خورشیدی در این شهرک به شبکه سراسری برق متصل شده و ۲ هزار و ۵۰ کیلووات دیگر نیز در دست احداث است که پیشبینی میشود طی یک ماه آینده آماده اتصال به شبکه شود.
معاون فنی و مهندسی ساتبا در جریان این بازدید با سرمایهگذاران و پیمانکاران اجرایی پروژهها به گفتوگو پرداخت و از نزدیک در جریان مسائل و چالشهای پیشروی آنان قرار گرفت.
وی با تاکید بر حمایت ساتبا از توسعه نیروگاههای تجدیدپذیر، اعلام کرد این سازمان آمادگی دارد برای رفع مشکلات احتمالی و تامین برخی تجهیزات مورد نیاز پروژهها همکاری لازم را انجام دهد.
پرنده مطلق با اشاره به کمبود برخی تجهیزات تخصصی در روند تکمیل نیروگاهها، اظهار داشت: ساتبا آماده است برای نیروگاههایی که بخش عمده مراحل احداث را پشت سر گذاشتهاند و تنها به دلیل کمبود برخی اقلام خاص امکان بهرهبرداری ندارند، همکاری و حمایت لازم را فراهم کند. در همین راستا مقرر شد سرمایهگذاران و پیمانکاران برای تامین ترانسفورماتور مورد نیاز نیروگاهها در اسرع وقت مکاتبه رسمی با ساتبا انجام دهند.
وی همچنین با ابراز خرسندی از پیشتازی توزیع برق شهرستان اصفهان در ایجاد شهرک صنعتی خورشیدی تودشک، خاطرنشان کرد: این شهرک پیش از ابلاغ طرح ملی ایجاد شهرکهای خورشیدی پایهگذاری و احداث شده و نمونهای موفق از توسعه زیرساختهای انرژیهای تجدیدپذیر در کشور به شمار میرود.
معاون فنی و مهندسی ساتبا ابراز امیدواری کرد با تکمیل ظرفیتهای در حال احداث و اتصال آنها به شبکه در آینده نزدیک، طی یک ماه آینده شاهد بهرهبرداری از ظرفیتهای جدید نیروگاههای خورشیدی در این شهرک صنعتی باشیم.
۶۴۷۳ نقطه آسیب دیده در جنگ رمضان
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از خبرگزاری توانیر، محمد الهداد با تشریح تازهترین نتایج ارزیابیهای میدانی از خسارات وارد شده به شبکه برق کشور گفت: طی ۴۰ روز جنگ، حدود ۲ هزار ناحیه از شبکه، در معرض اصابت مستقیم و غیرمستقیم قرار گرفته و بیش از ۶ هزار و ۴۷۳ نقطه از تجهیزات، خطوط انتقال، پستها و تاسیسات حیاتی صنعت برق کشور آسیب دیدهاند.
وی با اشاره به گستردگی این خسارات افزود: بر اساس آخرین بروزرسانیها، میزان خسارت آنی وارد شده به شبکه برق ۵۸.۵ همت برآورد شده است.
سرپرست توانیر با تاکید بر اهمیت حیاتی پایداری شبکه برق برای امنیت خدمات عمومی، زیرساختهای ملی و استمرار فعالیت بخشهای مختلف کشور گفت: در چنین شرایط حساسی، تیمهای عملیاتی، فنی و امدادی صنعت برق بهصورت لحظهای در صحنه حضور دارند و با تمام ظرفیت برای جلوگیری از خاموشی و حفظ پایداری شبکه تلاش میکنند.
الهداد ادامه داد: شبکه برق کشور یکی از بزرگترین و پیچیدهترین شبکههای منطقه است و کوچکترین اختلال در بخشی از آن میتواند زنجیرهای از پیامدها ایجاد کند. به همین دلیل، عملیات ترمیم و بازسازی با اولویتبندی دقیق و در چندین جبهه همزمان در حال انجام است.
این مقام مسئول تاکید کرد: با وجود حجم بالای خسارات، تلاش شبانهروزی نیروهای صنعت برق موجب شده خاموشیهای گسترده رخ ندهد و جریان پایدار برق برای مردم و زیرساختهای حیاتی کشور حفظ شود.
وی در پایان ضمن قدردانی از رشادتهای نیروهای عملیاتی صنعت برق، از مردم فهیم و شریف که با مدیریت مصرف این صنعت را یاری میکنند، تشکر کرد.
پذیرش ۱۳ نیروگاه تجدیدپذیر
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ساتبا؛ زهره اولیا، مدیرکل دفتر بررسیهای اقتصادی و تأمین منابع مالی سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهرهوری انرژی برق (ساتبا)، در تشریح اهمیت پذیرش برق ۱۳ نیروگاه تجدیدپذیر در بورس انرژی اظهار کرد: این اقدام را میتوان گامی مهم در جهت بلوغ و شفافسازی بازار برق کشور دانست که به کشف قیمتها بر اساس سازوکار عرضه و تقاضا و کاهش وابستگی به نرخگذاریهای دستوری منجر میشود.
وی با اشاره به آثار این تصمیم بر توسعه سرمایهگذاری در حوزه انرژیهای پاک افزود: فراهم شدن امکان فروش برق در یک بازار رسمی و رقابتی، ریسک سرمایهگذاری را کاهش داده و بازگشت سرمایه را شفافتر میکند؛ موضوعی که نقش تعیینکنندهای در توسعه ظرفیتهای جدید تجدیدپذیر دارد.
اولیا همچنین تنوعبخشی به ساختار بازار برق و کاهش وابستگی به نیروگاههای حرارتی را از دیگر مزایای این اقدام برشمرد و گفت: ورود تجدیدپذیرها به بورس انرژی، علاوه بر افزایش پایداری سیستم، زمینهساز حرکت تدریجی به سمت بازارمحور شدن صنعت برق خواهد بود.
مدیرکل دفتر بررسیهای اقتصادی ساتبا در ادامه با تأکید بر تأثیر این روند بر جذب سرمایهگذاران جدید تصریح کرد: یکی از مهمترین دغدغههای سرمایهگذاران، وجود بازاری شفاف، قابل پیشبینی و مطمئن برای فروش برق است که بورس انرژی این اطمینان را تقویت میکند. همچنین کاهش وابستگی به قراردادهای خرید تضمینی و افزایش نقدشوندگی درآمد، جذابیت سرمایهگذاری را افزایش میدهد.
وی این اقدام را یک سیگنال مثبت سیاستی به بازار دانست و افزود: حرکت به سمت بازارمحور شدن، نشاندهنده کاهش ریسکهای مقرراتی در آینده است و میتواند زمینه ورود سرمایهگذاران خصوصی و نهادی را بیش از پیش فراهم کند.
اولیا در خصوص نقش بورس انرژی در شفافیت قیمتگذاری نیز گفت: عرضه برق تجدیدپذیر در بستر بورس، به ایجاد مرجع قیمتی قابل اتکا، کاهش اطلاعات نامتقارن و امکان رصد و تحلیل روند قیمتها برای همه بازیگران بازار منجر میشود. همچنین افزایش تعداد عرضهکنندگان، به تدریج رقابت در بازار برق را تقویت خواهد کرد.
وی با بیان اینکه اثرگذاری کامل این روند نیازمند افزایش سهم تجدیدپذیرها در سبد تولید است، افزود: در کوتاهمدت، آثار رقابتی بیشتر در بخش تجدیدپذیرها نمایان میشود، اما در بلندمدت و با توسعه ظرفیتها، این اثر به کل بازار برق تسری خواهد یافت.
مدیرکل دفتر بررسیهای اقتصادی ساتبا در ارزیابی آینده بازار برق تجدیدپذیر در بورس انرژی خاطرنشان کرد: این بازار دارای پتانسیل رشد بالا اما بهصورت تدریجی و مشروط است. در صورت تداوم این روند، افزایش تعداد نیروگاهها میتواند به تعمیق بازار، شکلگیری قیمتهای مرجع و توسعه ابزارهای نوین مالی منجر شود.
وی در عین حال، ثبات سیاستگذاری، افزایش سهم تجدیدپذیرها، رفع چالشهای مالی صنعت برق و تکمیل زیرساختهای بازار را از مهمترین پیشنیازهای تحقق این چشمانداز عنوان کرد و گفت: در صورت تحقق این الزامات، بورس انرژی میتواند به یکی از بسترهای اصلی توسعه انرژیهای پاک در کشور تبدیل شود.
تأکید وزیر جهاد کشاورزی بر همبستگی ملت و دولت
غلامرضا نوری؛ وزیر جهاد کشاورزی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:
"در ایران ما تندرو و میانه رو وجود ندارد؛
همه “ایرانی” و “انقلابی” هستیم و با اتحاد آهنین ملت و دولت، با تبعیت کامل از رهبر معظم انقلاب، متجاوز جنایتکار را پشیمان خواهیم کرد.
یک خدا، یک ملت، یک رهبر و یک راه؛ آنهم راه پیروزی ایران عزیزتر از جان".
گامی نو در توسعه دامپروری استان
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از ادارهکل روابطعمومی و امور بینالملل استانداری اصفهان، در سفر امروز دکتر مهدی جمالینژاد استاندار اصفهان به شهرستان برخوار، طرح توسعه مجتمع شیر و گوشت علیان با حضور مسئولان استانی و شهرستانی افتتاح و به بهرهبرداری رسید.
🔸این پروژه که در راستای توسعه زیرساخت های تولید محصولات دامی و تقویت زنجیره تأمین در استان اجرا شده، با ارزش سرمایه گذاری ۱۸۰۰ میلیارد تومان به مرحله بهره برداری رسیده است.
🔸بر اساس مشخصات اعلامشده، این مجتمع در زمینی به مساحت ۱۰۸ هزار مترمربع احداث شده و ظرفیت نگهداری چهار هزار رأس دام را دارد. با راهاندازی این مجموعه، برای ۷۰ نفر بهصورت مستقیم اشتغال ایجاد شده است که میتواند نقش مهمی در رونق اقتصادی منطقه ایفا کند.
🔸همچنین طبق برنامهریزیهای انجامشده، این مجتمع سالانه توان تولید حدود سه هزار و ۷۰۰ تن شیر و ۵۰۰ تن گوشت را خواهد داشت که سهم قابل توجهی در تأمین نیازهای استان و تقویت بازار محصولات دامی خواهد داشت.
🔸افتتاح این پروژه در چارچوب برنامههای توسعهای استان و با هدف حمایت از تولید، افزایش ظرفیتهای اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار در شهرستان برخوار انجام شده است.
سر ریز شدن آبِ سد خمیران
ذبیح الله ابراهیمی افزود: از ابتدای مهر سال گذشته تاکنون ۲۵۶ میلی متر بارندگی در شهرستان تیران و کرون ثبت شده که این آمار در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته رشد حدود ۱۰۰ میلی متری داشته است.
حذف کامل سموم شیمیایی و جهش بهره وری تولید
ساخت ۳ هزار مدرسه جدید در کشور
رئیس سازمان نوسازی کشور در مورد ساخت مدارس جدید در کشور توضیح داد: ساخت ۳ هزار مدرسه جدید در کشور پایان یافته است.
تداوم پایداری شبکه فیبرنوری
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از روابط عمومی مخابرات منطقه اصفهان، به دنبال بروز اختلال در شبکه فیبرنوری محدوده منطقه صنعتی دولتآباد از توابع شهرستان برخوار، تیمهای فنی مخابرات با حضور در محل، رفع خرابی را در دستور کار قرار دادند.
سرویسهای اینترنت فیبرنوری در این منطقه به حالت پایدار بازگشته است و مشترکان از خدمات فیبرنوری بهرهمند هستند.
برگردان شبکه مسی به فیبرنوری
در راستای طرح «گذر از مس به فیبر نوری پروژه برگردان» و حذف تدریجی تجهیزات مسی قدیمی، عملیات برگردان چهار پست مرکز مخابراتی شهید قندی اصفهان از شبکه مسی به فیبرنوری انجام شد.
برگردان سرویسها به فیبرنوری، گامی اساسی در جهت ارتقای تجربه کاربری، کاهش خرابیهای ناشی از فرسودگی کابلهای مسی و آمادهسازی شبکه برای خدمات هوشمند افزونتر است.
این عملیات با هماهنگی قبلی با مشترکان انجام شده و سایر مراکز مخابراتی استان نیز به تدریج مشمول این طرح خواهند شد.
