زهره مختاری
اگر امروز عضو شورا نبودم، مینوشتم!/ هیچ طرحی جایگزین بهشتآباد نمیشود
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، به نقل از خبرگزاری ایمنا، چهارمین قسمت از ویژهبرنامههای غیرعلنی میزبان ابوالفضل قربانی بود. او پیشتر و در دوره چهارم نیز عضو شورای اسلامی شهر اصفهان بوده است.
از مسئولیت بسیج دانشجویی استان اصفهان تا تدریس و فعالیتهای سیاسی و اجتماعی کارنامهای پربار و تجربه برای ابوالفضل قربانی رقم زده است؛ او اوایل ۶ دهمین زندگی با کولهبار تجربه خادم مردم نصف جهان در شورای اسلامی شهر است.
مهندس قربانی ۲ فرزند دارد و از سالهای تدریس در دانشگاه با شیرینی یاد میکند و وقتی از او سوال میکنم به عملکرد خودتان چه نمرهای میدهید، میگوید: «من در دانشگاه سختگیر بودم و خیلی نمره بالا نمیدادم و الان هم نمره ۱۴، ۱۵ به خودم میدهم.»
او هم اکنون رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان است؛ آنچه در ادامه میخوانید مشروح گفتوگوی من با ابوالفضل قربانی است.
ایمنا: چند سال دارید و صاحب چند فرزند هستید؟
قربانی: ۶۳ سال دارم و متولد شهر قم هستم، اما اصالت خانوادهام به اصفهان بازمیگردد و نسلهای گذشته خانواده ما اهل اصفهان بودهاند. دو فرزند و چهار نوه دارم؛ پسرم در بانک سپه مشغول بهکار است، دخترم نیز با وجود اینکه از نخبگان تحصیلی است و مدارک علمی بسیار خوبی دارد، در حال حاضر خانهدار است، زیرا تمام وقت خود را صرف تربیت فرزند خود میکند.
ایمنا: آیا تاکنون با پسرتان درباره فعالیت در شورا یا شهرداری صحبت کردهاید؟
قربانی: تاکنون چنین موضوعی مطرح نشده است؛ مسیر کاری من و خانوادهام بهگونهای نبوده است که بخواهم از بستگان، دوستان یا آشنایان کسی را وارد شورا یا شهرداری کنم؛ هماکنون نیز هیچیک از نزدیکانم در مدیریت شهری حضور ندارد؛ پسرم فردی بسیار منطقی و مستقل است و حتی اگر چنین موقعیتی برایش فراهم شود، ترجیح میدهد وارد اینگونه فضاها نشود.
ایمنا: ساکن کدام محله هستید؟
قربانی: در خیابان بزرگمهر سکونت داریم.
ایمنا: چقدر از وسایل حملونقل عمومی استفاده میکنید؟
قربانی: همیشه از مشتریان ثابت اتوبوس بودهام و همچنان نیز هستم؛ اعضای خانوادهام همین رویه را دارند؛ ما بیشتر بهجای استفاده از تاکسی یا خودروی شخصی از اتوبوس استفاده میکنیم، البته هماکنون که عضو شورای اسلامی شهر اصفهان هستم، برای بعضی رفتوآمدهایم از امکاناتی که شورا در اختیارم قرار داده است، استفاده میکنم، اما پیش از عضویت در شورا تمام ترددهای خود را با اتوبوس شهری انجام میدادم.
در حال حاضر نیز گاهی از اتوبوس استفاده میکنم، البته همسرم همچنان بهطور دائم از حملونقل عمومی استفاده و بسیاری از مسائل مربوط به آن را به من منتقل میکند.
ایمنا: خودروی شخصی ابوالفضل قربانی چیست؟ آیا قصد برقیکردن آن را دارید؟
قربانی: خودروی من پژو پارس است، اما اکنون امکان برقیکردن آن را ندارم. ایستگاههای شارژ خودروهای برقی در حال رایجشدن است و بهعنوان مثال نزدیکترین ایستگاه به منزل ما در نزدیکی پل بزرگمهر قرار دارد و سایر ایستگاهها نیز بهواسطه دسترسی به بزرگراهها برای ما قابل استفاده است، بنابراین انگیزه خرید خودروی برقی را دارم، البته هنوز از نظر اقتصادی برای این موضوع به نتیجه قطعی نرسیدهام.
جدا از مسائل مالی اولیه، از نظر صرفهجویی و توجیه اقتصادی هنوز برای استفاده شخصی به جمعبندی نرسیدهام، اما اگر این موضوع در جامعه جا بیفتد، ما نیز همچون سایر مردم به این سمت حرکت خواهیم کرد.
ایمنا: شما از سپاه بازنشسته شدید یا از دانشگاه؟
قربانی: من از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازنشسته شدم؛ طی دوران خدمتم در سپاه بهصورت حقالتدریس در دانشگاه نیز فعالیت میکردم، پس از بازنشستگی به عضویت هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینیشهر درآمدم و به مدت ۱۱ سال آنجا تدریس کردم.
در حال حاضر ارتباط رسمی من با آن دانشگاه قطع شده است، اما گاهی کلاسهایی برگزار میکنم تا ارتباطم با فضای دانشگاهی حفظ شود.
ایمنا: در حال حاضر دوست داشتید در سپاه اشتغال داشتید یا شهرداری؟
قربانی: هر دورهای اقتضائات ویژه خود را دارد؛ سال ۱۳۵۷ تنها یک ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در ۱۷ سالگی به عضویت کمیته دفاع شهری درآمدم.
آن زمان بسیار جوان و حتی هنوز محاسن نداشتم؛ اردیبهشت ۱۳۵۸، کمیته دفاع شهری به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تبدیل شد و ما نیز که در آن فعالیت میکردیم، بهصورت خودکار به عضویت سپاه درآمدیم.
آن دوران بسیاری از مردم بهدنبال خدمت به انقلاب بودند و سپاه را بهترین بستر برای این منظور میدانستند؛ آن زمان افراد بزرگی در سپاه فعالیت میکردند؛ بهعنوان مثال سرلشکر رحیم صفوی که هماکنون مشاور نظامی رهبر انقلاب و از فرماندهان سپاه است، آن زمان مسئول واحد عملیات سپاه بود، همچنین شهید خلیفهسلطانی مسئول آموزش و شهید سردار حجازی (رحمهاللهعلیه) مربی عقیدتی بودند.
بسیاری از شخصیتهای برجسته دیگر نیز آن دوران در سپاه خدمت میکردند و فضا بهگونهای بود که حضور در سپاه مسیر اصلی خدمتگزاری به انقلاب محسوب میشد.
در آخرین دوره خدمتم در سپاه، مسئول بسیج اساتید استان اصفهان بودم و بهواسطه این مسئولیت ارتباط تنگاتنگی با دانشگاهها داشتم و از نزدیک با نیازهای شهر در زمینه علمی و فرهنگی آشنا شدم؛ به توصیه همکارانم در فضای دانشگاهی، تصمیم گرفتم در دوره سوم شورای اسلامی شهر ثبتنام کنم، طی این سالها با وجود فعالیت در حوزه مدیریت شهری، همواره ارتباط خود با نهادهای انقلابی را حفظ کردهام.
در حال حاضر نیز افرادی را میشناسم که با تمام وجود و بهصورت شبانهروزی در نهادهای انقلابی مشغول خدمت هستند و همچنان ظرفیتهای بزرگی برای پیشبرد اهداف نظام و کشور در آن نهادها محسوب میشوند، از سوی دیگر فعالیتهای تخصصی در آن مجموعهها نیز روزبهروز در حال گسترش است و این تخصصها میتواند بهخوبی در خدمت مدیریت شهری قرار گیرد.
ایمنا: سابقه سیاسی شما چقدر در کارتان در شورا مؤثر بوده است؟
قربانی: شورای اسلامی شهر در آغاز شکلگیری خود با رویکردی سیاسی کامل پایهگذاری شد؛ نخستین دوره شوراها در دوره اصلاحات تشکیل شد و در آن دوره شوراها بهصورت کامل از دل یک جریان سیاسی و با حمایت تشکلها شکل گرفت، البته به مرور زمان این جنبه تا حدودی کمرنگتر شد، با این حال از آنجا که شوراها از مسیر انتخابات وارد عمل میشوند، نمیتوان نقش سیاست را در روند شکلگیری آنها انکار کرد.
نکته مهم اینجاست که هرچند ورود به شورا ماهیت سیاسی دارد، اما فعالیتهای درون شورا نمیتواند سیاسی باشد؛ وظیفه ما در شورا رسیدگی به مسائل خدماتی و عمرانی شهر از جمله نظافت، حملونقل، فضای سبز و بسیاری دیگر از خدماتی است که باید بهطور یکسان و بدون تبعیض به تمام شهروندان ارائه شود، بنابراین سیاست نمیتواند و نباید در تصمیمگیریهای اجرایی و خدمترسانی دخالت داشته باشد، البته این موضوع به آن معنا نیست که اعضای شورا بدون گرایش یا اندیشه سیاسی باشند، برعکس همه ما صاحب سلیقه و عقاید سیاسی هستیم و این موضوع طبیعی است؛ این نگرشها ممکن است در انتخاب همکاران و مدیران تأثیر بگذارند، اما در روند کار و ارائه خدمات نباید بازتاب پیدا کند.
ایمنا: آیا همچنان با آقای زاکانی در ارتباط هستید؟
قربانی: بله با آقای زاکانی در ارتباط هستم، هرچند بهدلیل مشغلههای کاری که دارد این ارتباط نسبت به گذشته کمتر شده است؛ آشنایی ما به دوران فعالیت در بسیج دانشجویی بازمیگردد، زمانی که مسئول بسیج دانشجویی استان اصفهان بودم و زاکانی مسئول بسیج دانشجویی استان تهران بود؛ از همان دوران ارتباط ما شکل گرفت و در ادامه نیز تقویت شد.
زمانی که زاکانی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی را تأسیس کرد، من بهعنوان دبیر این جمعیت در استان اصفهان از سوی او انتخاب شدم؛ این همکاری موجب شد ارتباط ما حفظ شود و استمرار داشته باشد.
ایمنا: اگر در حال حاضر در شورای اسلامی شهر مشغول نبودید، دوست داشتید کجا باشید؟
قربانی: در حال حاضر علاقه زیادی به نوشتن دارم؛ دوست دارم بنشینم و درباره موضوعات اجتماعی، فرهنگی و معرفتی بنویسم؛ هرچند رشته تحصیلی من کامپیوتر است، اما بیشتر به مسائل اجتماعی گرایش دارم، همچنین به شعر و ادبیات علاقهمندم و زمان زیادی را صرف مطالعه و گاهی نوشتن درباره این حوزه میکنم.
شاید بخشی از این تمایل به نوشتن ناشی از اقتضای سن نیز باشد، انسان هرچه جلوتر میرود، تمایل پیدا میکند از فعالیتهای پرمشغله فاصله بگیرد و به کارهای درونیتر همچون مطالعه و نوشتن روی بیاورد، بنابراین در صورت فراهمشدن فرصت، تلاش میکنم بیشتر در این حوزه فعالیت کنم.
ایمنا: دوست دارید روز شورا را به چه کسی تبریک بگویید؟
قربانی: اگر آقای عباس حاجرسولیها هماکنون عضو شورا نبود، با او تماس میگرفتم؛ از دورههای پیشین با بسیاری از اعضای شورا ارتباط صمیمی داشتم و نکات زیادی از آنها آموختم، اما اگر بخواهم با یکی از آنها تماس بگیرم، دلم میخواهد این روز را به آقای شیران تبریک بگویم؛ با اینکه در دورههایی که با هم عضو شورا بودیم اختلافنظرهایی داشتیم، اما او فردی متخصص، با دانش و از آزادگان جنگ تحمیلی است که همواره برایش احترام قائل بودهام و هستم؛ او هماکنون در بستر بیماری است و احتمال میدهم بهدلیل وضعیت جسمی نتواند پاسخ تماس من را بدهد، اما علاقه قلبی من این است که در این روز به او تبریک بگویم.
ایمنا: سختیهای کار در شورا چیست؟
قربانی: واقعیت این است که وقتی کاری برای مردم انجام میشود، نباید آن را سخت تصور کرد؛ کار شورا سختیهای خود را دارد، اما چون هدف اعضا خدمت به مردم است، این سختیها در دل خود نوعی شیرینی بههمراه دارد، با این حال برای ما که چندین دوره در شورا فعالیت کردهایم، از جمله دوره سوم که بهدلیل شرایط خاص دوسالونیم بیشتر ادامه پیدا کرد و دوره ششم که اکنون با ۱۰ ماه تمدید روبهرو شده است، بهخوبی درک میکنم که هرچه جلوتر آمدهایم، کار دشوارتر شده است.
یکی از دلایل اصلی این دشواری تداخلها و مزاحمتهایی است که دستگاهها برای یکدیگر ایجاد میکنند؛ بخشی از انرژی که باید صرف خدمترسانی شود، صرف هماهنگسازی و حل اختلافات بین نهادها میشود، بنابراین گاهی میگویم اینقدر که انرژی صرف مقابله با همدیگر میشود، صرف کار و خدمت نمیشود؛ این مسئله یکی از چالشهای کلان و ریشهدار در کشور ماست.
برخی دستگاههای نظارتی با ماهیت و سختی کارهای اجرایی بهخوبی آشنا نیستند، آنها کمتر در سمتهای اجرایی فعالیت داشتهاند و در نتیجه درک درستی از تبعات بعضی مداخلات یا تصمیمات ندارند، این موضوع گاهی آسیبهای جدی به روند کارها وارد میکند.
از طرف دیگر ما در سالهای اخیر از ظرفیت نیروهای متخصص و توانمند آنطور که باید استفاده نکردهایم؛ دانشگاهها در این زمینه مسئولیت تربیت نیرو دارند، اما کادرسازی نیز در نهادهای اجرایی کمتر مورد توجه بوده است.
در دهههای گذشته افراد توانمندتر و باتجربهتری در رأس مسئولیتها قرار میگرفتند، امروز شاید چنین افرادی بهدلایل متعدد از جمله فضای نامناسب اجرایی تمایلی به پذیرش مسئولیت ندارند یا کمتر مورد شناسایی و حمایت قرار میگیرند.
ایمنا: اگر به نخستین روز کاری خود در شورا برگردید، چه توصیهای به خودتان میکنید؟
قربانی: توصیهام این است که در آغاز کار تمرکز بیشتری روی اولویتبندی موضوعات صورت بگیرد؛ مدیریت شهری بیش از ۳۰۰ مأموریت متنوع دارد، اما نمیتوان به همه آنها به یک اندازه پرداخت، بنابراین باید روی دو یا سه موضوع اصلی تمرکز داشت و در آنها عمق ایجاد کرد؛ در همین مسیر توصیه جدی این است که از نظرات کارشناسان و متخصصان بهطور کامل استفاده شود.
کسانی که دانش و تجربه کافی دارند، باید وارد فرایند تصمیمگیری شوند، زیرا اتکا به دانش، تجربه و تخصص خطا را به حداقل میرساند.
از سوی دیگر اصفهان یک کلانشهر بینالمللی است و جایگاهی در جهان دارد که قابل مقایسه با شهرهای کوچکتر نیست؛ برای اداره چنین شهری باید از تجارب کلانشهرهای موفق دنیا بهره گرفت. شورا باید نگاه جهانی داشته باشد و از راهکارهای موفق بینالمللی بیشتر استفاده کند.
ایمنا: مهمترین دغدغه شما درباره اصفهان چیست؟
قربانی: این روزها وقتی صحبت از مشکلات اصفهان میشود، نخستین موضوعاتی که به ذهن میرسد، کمآبی، فرونشست زمین و مسائل زیستمحیطی است که البته همه اینها درست و واقعی است، اما من دغدغهای عمیقتر از اینها دارم و آن آسیبدیدن تمدن و فرهنگ اصفهان است؛ آنچه زمانی از آن با عنوان «مکتب اصفهان» یاد میشد، مکتبی که شخصیتهای بزرگ و اثرگذار در آن رشد کرده بودند، امروز در معرض تهدید جدی است.
کافی است نگاهی به صنایع دستی اصفهان بیندازید؛ شهری که زمانی با خلاقیت مردمش شناخته میشد، در پنج دهه گذشته هیچ رشته جدیدی در صنایع دستی آن ظهور نکرده است؛ تمام آنچه داریم میراث گذشته است، از سوی دیگر تعداد چهرههای نامداری که امروز از اصفهان میشناسیم، نسبت به چند دهه پیش بهمراتب کمتر شده است؛ اینها نشانههایی از تضعیف ریشههای فرهنگی ماست؛ چیزی که بهسادگی با برنامهریزی جبران نمیشود، زیرا ساختن انسانهای اثرگذار همچون بازگشت آب به زایندهرود قابل انتقال نیست.
ایمنا: به نظر شما زایندهرود دوباره زندهرود میشود؟
قربانی: با تلاش میتوان امیدوار بود که زایندهرود دوباره جاری شود، اما مشکل ما تنها مسئله آب نیست؛ دغدغه اصلی سبک زندگی ما و نحوه مصرف منابع است؛ امروز برای تهیه آب شرب در اصفهان زحمات زیادی کشیده میشود، سامانه دوم آبرسانی یا همان تونل گلاب، تلاش گستردهای برای تأمین این آب کرده است، اما مصرف ما گاهی آنقدر بیبرنامه است که این تلاشها هدر میرود، بهعنوان مثال میتوان بخشی از منزل را با جارو تمیز کرد، اما از شیلنگ آب استفاده میشود که این نوع استفاده آسیبزاست.
از طرف دیگر بارگذاری زیادی روی حوضه زایندهرود صورت گرفته است، حتی اگر ترآبی داشته باشیم، باز هم این بارگذاریها بیش از ظرفیت حوضه آبریز است.
ما از طرحهای کلیدی و اساسی غافل ماندهایم، بهعنوان مثال تونل بهشتآباد که میتوانست زایندهرود را نجات دهد، بهدلایلی نظیر جوسازیها، اطلاعات ناقص یا منافع برخی افراد متوقف شد، در حالی که نه به خوزستان آسیبی میزد، نه به چهارمحالوبختیاری، بلکه کویر مرکزی ایران را هم نجات میداد.
طرحهای دیگر همچون انتقال آب از دریا نیز مفید است، اما بههیچوجه جایگزین پروژه بهشتآباد نمیشود، زیرا هزینههای بالایی دارد و حجم انتقالی آنها محدود است، بنابراین ما راه اصلی را رها کردهایم و به راههای فرعی دل بستهایم که مسئله را بهصورت ریشهای حل نمیکند.
ایمنا: آیا از اینکه مدت فعالیت شورای ششم تمدید شد، خوشحال شدید؟ نظرتان در اینباره چیست؟
قربانی: علاقه داشتم دوره ششم شورا در همان زمان تعیینشده به پایان برسد، چون با افق چهارساله وارد این مسئولیت شده بودم و بر همین مبنا هم برنامهریزی کرده بودم، حتی اگر نمایندگان مجلس از ما مشورت میخواستند (که یکی دو نفر نیز خواستند) میگفتم به تمدید مدت زمان شورای ششم رأی ندهند، اما در عین حال تمدید شورا فرصت خوبی برای تکمیل پروژههای نیمهتمام و تسریع در خدمات شهری، در شهرها و روستاها فراهم کرد، بنابراین از این نظر افزایش زمان فعالیت شورا اتفاق مثبتی بود، ضمن اینکه بهواسطه سانحه تلخی که برای رئیسجمهور شهید، آیتالله رئیسی پیش آمد، شرایط کشور برای برگزاری انتخابات مناسب نبود.
برگزاری انتخابات هزینههای زیادی داشت و مشارکت نیز پایین میآمد که اتفاق خوبی نبود، بنابراین از نظر سیاسی و اجتماعی تصمیم به تعویق، تصمیم درستی بود، هرچند برای من که برنامهریزی شخصی خود را برای پایان دوره انجام داده بودم، این تمدید موجب شد بخشی از برنامههایم به هم بخورد.
ایمنا: اینکه برخی معتقدند در این دوره مدیریت شهری پروژه عمرانی وجود نداشته است را قبول دارید؟
قربانی: به نظر هر منتقدی احترام میگذارم، اما بخشی از این قضاوتها ناشی از نداشتن اطلاعات کامل است؛ امروز دیگر دوره ساخت روگذر و زیرگذر بهعنوان راهحل دائمی برای ترافیک گذشته است؛ در دنیا نیز به این نتیجه رسیدهاند که این نوع پروژهها در بهترین حالت، اثر کوتاهمدت دارد و بعدها خود تبدیل به گره ترافیکی میشود، بهعنوان مثال در خیابان امام خمینی (ره) هم پلی بهطول ۵ کیلومتر و هم مسیر سطحی با همان میزان ظرفیت داریم، اما هر دو امروز اشباع شده است.
اگر بخواهیم به این موضوع نگاه علمیتری داشته باشیم، شاید اگر بهجای ساخت روگذر به سمت توسعه حملونقل عمومی میرفتیم، امروز شرایط بهتری داشتیم، البته تصمیمهای آن زمان اقتضائات خود را داشت و قابل احترام است، هرچند در بعضی نقاط استثنا نیز وجود دارد، بهعنوان مثال تونل شهید آقاخانی در خیابان بزرگمهر همچنان نیاز واقعی شهر است و کارآمدی آن نیز مشخص است.
نکته مهم اینجاست که حجم پروژههای عمرانی در دوره ششم نهتنها کم نشد، بلکه بیشتر هم شد، اما بسیاری از آنها از دید مردم پنهان است، بهعنوان مثال احداث بیش از ۲۰ ایستگاه در مسیر خط دو متروی اصفهان بود که هرکدام از این ایستگاهها از لحاظ حجم، اعتبار و پیچیدگی چیزی کمتر از یک روگذر یا زیرگذر بزرگ ندارد؛ ایستگاهی همچون میدان امام حسین (ع) بهتنهایی از چند پروژه عمرانی سابق بزرگتر و ماندگارتر است.
کاری که اکنون انجام میدهیم، زیربنایی و ماندگار است که تا ۲۰۰ سال آینده پاسخگوی نیاز شهر خواهد بود، برخلاف زیرگذری که ممکن است فقط ۱۰ سال دوام داشته باشد، مترو یک زیرساخت اساسی است.
در حال حاضر در خط یک مترو در ساعات اوج ازدحام، درِ واگنها بهسختی بسته میشود که این نشان میدهد مردم از مترو استقبال کردهاند و به این خدمات نیاز دارند، زیرا ارزان است، زمان کمتری میبرد و مهمتر اینکه آلایندگی ندارد یا حتی اقدامات در رینگ چهارم ترافیکی شهر یکی دیگر از پروژههای اساسی است؛ اگر این حلقه تکمیل نشود، ترافیک عبوری ناگزیر وارد شهر میشود و مشکلات چند برابر خواهد شد، بنابراین پروژههای عمرانی نهفقط در حال انجام است، بلکه در این دوره به سمت اقدامات اساسی و ریشهای رفته است، اما چون زیرساختی است، از دید مردم پنهان مانده است.
ایمنا: به عملکرد خودتان چه نمرهای میدهید؟
قربانی: همیشه تلاش کردهام در هر جایگاهی که بودهام تا جایی که توانم اجازه میدهد، وظایفم را بهخوبی انجام دهم، اما هیچوقت از عملکردم رضایت کامل نداشتم؛ همیشه فکر میکنم جای بهتر شدن وجود دارد، حتی در زمینه تدریس نیز نمره بالا دادن برایم خیلی سخت است، بر همین مبنا اگر بخواهم به عملکرد خودم در این دوره نگاه کنم، به خودم نمره ۱۴ یا ۱۵ میدهم.
ایمنا: حرف دل ابوالفضل قربانی پس از چهار سال خدمت به مردم اصفهان چیست؟
قربانی: تقاضای من از مردم عزیز اصفهان این است که در مدیریت شهر مشارکت بیشتری داشته باشند؛ حفظ شهر، پیشرفت آن و رفع مشکلاتش تنها با فعالیت مدیریت شهری ممکن نیست؛ مشارکت مردم در تصمیمگیریها، رعایت قوانین و صرفهجویی در منابع، تأثیر تعیینکنندهای در پیشرفت امور شهر دارد.
شهر متعلق به همه ماست و اگر همه با هم همراه شویم، میتوانیم اصفهان را در مسیر درستی نگه داریم.
نشست اعضای انجمن صنفی با سرپرست مخابرات منطقه
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از اداره روابط عمومی، در این جلسه مواردی از جمله پیگیری جهت تسریع در پرداخت حقوق، مسائل رفاهی و درمانی کارکنان از جمله فعالیتهای ورزشی و سلامت کارکنان و حمایتهای ویژه در شرایط سخت مورد بررسی قرار گرفت.
اصغر فارقلیطیان در این جلسه ضمن استماع سخنان اعضای حاضر در جلسه، اظهار داشت مطمئنا بهترین راه حل ها در بهبود شرایط کاری از کنار هم بودن و تقویت یکدیگر منتج میشود که منجر به تقویت سازمان است؛ با هماهنگی های انجام شده در حوزه ها، آنچه را که در منطقه قابل پیگیری و اجرا باشد به جهت رفاه همکاران برنامه ریزی کرده و اقدام خواهد شد.
ایشان از برنامه ریزی مخابرات ایران در ایجاد سامانهای متمرکز برای بهرهمندی تمام کارکنان از امکانات رفاهی سراسر کشور خبر داد و افزود: مطمئنا چنین اقداماتی بهرهمندی همه سطوح سازمانی را در اقصی نقاط کشور از خدمات رفاهی قابل ارائه تسهیل خواهد کرد و سطح و کیفیت خدمات ارائه شده را بهبود خواهد بخشید.
بازدید مدیر مخابرات شهرستان مرکز استان از مرکز مخابرات تابعه
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از اداره روابط عمومی، در این بازدید، مدیران به بررسی وضعیت عملکرد و خدماترسانی این مرکز مخابراتی پرداختند و با پرسنل این مرکز به گفتگو نشستند.
این اقدام نشاندهنده توجه و اهتمام مدیریت به بهبود کیفیت خدمات و ارتقاء زیرساختهای ارتباطی در منطقه است.
مدیر مخابرات مرکز استان با ابراز رضایت از تلاشهای کارکنان، بر لزوم ادامه همکاری و ارتقاء سطح خدمات تأکید کرد و از زحمات آنان قدردانی نمود.
این بازدید فرصتی برای تبادل نظر و بررسی چالشها و فرصتهای موجود در حوزه مخابراتی این منطقه بود.
دیدار شهردار شهر فرخی با سرپرست مخابرات منطقه اصفهان
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از اداره روابط عمومی، در این نشست شهردار فرخی ضمن تأکید بر اهمیت بهبود کیفیت خدمات مخابراتی در این منطقه، خواستار بهینهسازی خطوط تلفن همراه و ثابت شد.
سرپرست مخابرات منطقه اصفهان نیز با اشاره به برنامههای در دست اجرا، از آمادگی این مجموعه برای همکاریهای بیشتر با مدیریت شهری فرخی خبر داد.
در این دیدار، طرفین ابراز امیدواری کردند که با تعامل بیشتر، خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات در شهر فرخی بهبود یابد و نیازهای شهروندان بهصورت مؤثرتر برآورده شود.
هنوز روز و تاریخ دور بعدی مذاکرات غیر مستقیم مشخص نشده است
قدردان نقش فعال و سازنده عمان در روند مذاکرات غیرمستقیم هستیم
رئیس جمهور در دیدار با سلطان عمان با بیان اینکه ایران و عمان ظرفیتهایی در اختیار دارند که میتوانند برای رفاه و پیشرفت یکدیگر و دیگر ملتهای منطقه به کار گیرند، گفت: از نقش فعال و سازنده سلطنت عمان در روند مذاکرات غیرمستقیم نیز قدردانی میکنیم و امیدواریم این روند به نتایج خوبی منجر شود. ️سلطان عمان با قدردانی از حسن اعتماد رهبر معظم انقلاب اسلامی به نقش میانجیگرانه عمان، تأکید کرد: ما در این روند، هیچ منفعت و مصلحت شخصی دنبال نمیکنیم و صرفاً با نیت خیرخواهانه وارد شدهایم. مطمئن باشید که مواضع ایشان که از سوی شما به ما منتقل میشود، با دقت و احترام کامل مورد توجه و پیگیری ما قرار میگیرد.
امضای ۱۸ سند همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان
این اسناد با هدف نهادینهسازی همکاریهای دوجانبه و گسترش روابط در حوزههای حقوقی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، دفاعی، رسانهای، فناوری، انرژی و معدن، میان مسئولان دو کشور به امضا رسید. ️همچنین در حاشیه این مراسم، از تمبر یادبود مشترک جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان بهعنوان نمادی از پیوندهای فرهنگی و تاریخی دو کشور رونمایی شد.
جلسه شورای راهبردی شهرستان با موضوع بررسی چالشها و امکانات موجود در حوزه برق
جلسه شورای راهبردی برق شهرستان با هدف تدوین سیاستهای کلی در راستای رفع چالشهای موجود در زمینه تامین برق و ارتقای سطح خدمات عمومی، امروز ۶ ام خرداد ۱۴۰۴، به ریاست فرماندار و با حضور مدیر جهاد کشاورزی شهرستان و مدیران و روسای ادارات مربوطه در محل فرمانداری، برگزار شد. در این نشست درخصوص برنامهریزی دقیق برای بهبود زیرساختهای برق و هماهنگی میان دستگاههای اجرایی و ارائه راهکارهای مدرن و بررسی نقاط قوت و ضعف فعلی وضعیت خدمات برقی شهرستان، تبادل نظر و ارائه طریق گردید.
گام مهم وزارت علوم و معاونت علمی در تقویت همکاریهای دانشگاه و صنعت
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از گروه علمی ایرنا از وزارت علوم، همکاری دانشگاهها با صنایع بزرگ کشور میتواند مزایا و نتایج بسیار مفیدی داشته باشد از یک سو صنایع در این تعامل میتوانند به افزایش بهرهوری و کیفیت محصولات بپردازند و از یک سو دانشگاهها میتوانند با جهتدهی پژوهش و فعالیتهای علمی به سمت تقاضای واقعی، اثربخشی بهتری در بهبود شرایط کشور داشته باشند.
این همکاری یک موضوع اساسی و بنیادی است و نه تنها در ارتباط با صنعت بلکه در ارتباط با جامعه نیز دانشگاهها باید نقش موثری داشته باشند.
بر این اساس و با توجه به اینکه در وزارت علوم حوزههای تخصصی مختلف همچون فنی و مهندسی، علوم انسانی، کشاورزی، هنر و علوم پایه وجود دارد، ضروری است ابزارها و روشهای متناسب و مختلفی بهکار گرفته شود تا در همه زمینهها بتوان با مخاطبین ارتباط سازندهای شکل داد.
در این راستا خوشبختانه با استفاده از تجارب و الگوهای مختلف ملی و بینالمللی در حال حاضر دانشگاهها روشهای متعددی را برای این منظور استفاده می کنند و به طور حتم سرجمع این روشها میتواند به یک تعامل و همکاری همه جانبه و پایدار با جامعه و صنعت منجر شود.
روشهای متنوع میتوانند ارتباط بین مراکز علمی و اجرایی را تسهیل کرده و بستر مناسب برای استفاده حداکثری از توانمندیهای علمی کشور را فراهم کنند.
در همین راستا و در مراسم مشترکی که امروز دوشنبه؛ پنجم خردادماه در وزارت علوم برگزار شد؛ دو تفاهمنامه با هلدینگ خلیج فارس و فولاد مبارکه اصفهان به امضای طرفین رسید.
طبق توافقات صورت گرفته در این تفاهمنامه، همکاریهای گستردهای با دانشگاهها توسط صنایع آغاز و محورهای مهمی همچون تخصیص گرنت به اعضای هیات علمی، تعریف و اجرای پروژههای پژوهشی مورد نیاز، حمایت از پایاننامهها و رسالههای تحصیلات تکمیلی، مشارکت در برگزاری رویدادهای تخصصی، استفاده از فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی در جامعه و صنعت، تقویت دورههای مهارتی و شغلی و همچنین سرمایهگذاری در تجاریسازی و توسعه فناوریهای جدید پوشش داده خواهند شد.
طبق این تفاهمنامهها اعتبار مالیاتی پیشبینی شده در ماده ۱۱ و ۱۳ قانون جهش تولید دانشبنیان به صورت موثر برای این امور بهرهبرداری خواهد شد.
بر اساس تفاهمنامههای منعقده؛ شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به میزان هزار میلیارد تومان و گروه فولاد مبارکه اصفهان به میزان پنج هزار میلیارد تومان نسبت به ایجاد خط اعتباری ویژه در راستای مواد ۱۱ و ۱۳ قانون جهش تولید دانشبنیان با هدف تأمین مالی طرحهای منتخب تحقیق و توسعه و سرمایهگذاری در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی منتخب متناسب با حوزههای اولویتدار اقدام میکنند.
جزییات تفاهمنامه سه جانبه وزارت علوم، معاونت علمی و پتروشیمی خلیج فارس
بر اساس تفاهمنامهای که امروز به امضای حسین سیمایی؛ وزیر علوم، حسین افشین؛ معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و شریعتمداری؛ مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس رسید این شرکت نسبت به ایجاد خط اعتباری ویژه به میزان ۱۰۰۰ میلیارد تومان در راستای مواد ۱۱ و ۱۳ قانون جهش تولید دانشبنیان با هدف تأمین مالی طرحهای منتخب تحقیق و توسعه و سرمایهگذاری در مؤسسات منتخب متناسب با حوزههای اولویتدار اقدام میکند.
اهداف مشترک این تفاهمنامه در محورهای زیر تعریف شدهاند:
- تعریف و اجرای طرحهای تحقیق و توسعه مشمول اعتبار مالیاتی مواد ۱۱ و ۱۳ قانون جهش تولید دانشبنیان با محوریت اعضای هیات علمی مستقر در مؤسسات و در راستای اولویتهای پژوهشی، نوآوری و فناوری هلدینگ؛
توسعه و تقویت همکاری صنعت و دانشگاه در زنجیره ارزش پتروشیمی؛
زمینهسازی شکلگیری شرکتهای دانشبنیان و فناور از طریق تعریف و اجرای طرحهای تحقیق و توسعه در مؤسسات؛
- توسعه زیرساختهای فناوری، کارگاههای ساخت، فبلبها و آزمایشگاههای ملی مرجع در چارچوب قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیازهای شرکتهای تابعه هلدینگ؛
- توسعه و تقویت فرصت مطالعاتی اعضای هیأت علمی در شرکتهای تابعه هلدینگ با هدف تبادل علوم و فناوریهای نوین؛
- استفاده از ظرفیت محققان پسادکتری کاربردی، فناوری و صنعتی برای تقویت فعالیتها
- شناسایی، تعریف و اجرای طرحهای تحقیق و توسعه در حوزههای اولویتدار هلدینگ مانند دانش فنی فرآیند، تجهیزات ثابت و دوار، تحول دیجیتال، برق و ابزار دقیق، مواد شیمیایی و کاتالیستها، بهرهوری و بهبود فرآیند و اقتصاد چرخشی، چالشهای اجتماعی و زیست محیطی
جزییات تفاهمنامه سهجانبه وزارت علوم، معاونت علمی و گروه فولاد مبارکه
بر مبنای تفاهمنامهای که امروز در محل وزارتخانه علوم به امضای سیمایی وزیر علوم، افشین معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیس جمهور و زرندی مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان رسید این شرکت نسبت به ایجاد خط اعتباری ویژه به میزان ۵ هزار میلیارد تومان در زمینه تحقیق و توسعه با مشارکت دانشگاهها و موسسات پژوهش و فناوری اقدام میکند.
این تفاهمنامه با هدف همکاری مشترک در توسعه پژوهش، فناوری و نوآوری در زنجیره ارزش صنعت فولاد کشور و زیرساختهای مورد نیاز به منظور خلق ارزش افزوده بیشتر با استفاده از ظرفیتهای موجود در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی به امضا رسید.
اهداف مشترک این تفاهمنامه:
- تعریف و اجرای طرحهای تحقیق و توسعه مشمول اعتبار مالیاتی ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانشبنیان با محوریت اعضای هیتت علمی مؤسسات، هستهها و واحدهای فناور و شرکتهای دانشبنیان مستقر در مؤسسات در راستای اولویتهای پژوهشی، نوآوری و فناوری گروه
- بهرهگیری از ظرفیت ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانشبنیان برای توسعه زیرساختهای مورد نیاز در مؤسسات
- توسعه و تقویت همکاری صنعت و دانشگاه در صنعت فولاد
- زمینهسازی شکلگیری شرکتهای دانشبنیان و فناور از طرحهای تحقیق و توسعه دانشگاهی
-توسعه زیرساختهای فناوری، کارگاههای ساخت، فبلبها و آزمایشگاههای ملی مرجع در چارچوب قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیازهای شرکتهای تابعه گروه
-توسعه و تقویت فرصت مطالعاتی اعضای هیأت علمی در شرکتهای تابعه گروه با هدف تبادل علوم و فناوریهای نوین
-ایجاد ظرفیت فرصت مطالعاتی اعضای هیأت علمی و محققان پسادکتری برای تقویت فعالیتها
-تخصیص پژوهانه (گرنت) پژوهشی و فناورانه به پایاننامه و رسالههای دانشجویی و هسته و انجمنهای علمی مرتبط با زنجیره فولاد
- ساخت و بهرهبرداری از خوابگاههای متأهلی ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی
-برنامهریزی و اجرای بازدیدهای علمی اساتید و دانشجویان از خطوط تولید، مراکز تحقیق و توسعه، واحدهای تخصصی گروه
- اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان برتر در مقاطع تحصیلات تکمیلی در زمینه مورد نیاز گروه
- کمک به ترویج، توسعه و تقویت زیستبوم نوآوری و فناوری خصوصا در زمینه علوم انسانی
-حمایت از هستههای آموزشی مسالهمحور و انجمنهای علمی در راستای حل ساختارمند چالشهای صنعت فولاد
-هدایت نظاممند پایاننامه و رسالههای دانشجویان در مسیر اولویتهای پژوهشی اعلام شده توسط گروه و ایجاد بانک اطلاعاتی پایاننامه و رسالههای دانشجویی مرتبط با چالشهای فناورانه گروه
-برگزاری دورههای مهارتی و توسعه فردی در جهت توانمندسازی و آشنایی دانشجویان علاقهمند به فعالیت در زنجیره فولاد
-برگزاری رویدادهای مشترک مساله یا تقاضامحور یا شبیهسازیشده برای جذب ایدههای مرتبط با چالشهای زنجیره فولاد
- طراحی و اجرای دوره یا دروس مشترک با همکاری کارشناسان و خبرگان صنعت فولاد با معرفی و تأیید گروه
-سرمایهگذاری مشترک مؤسسات به همراه گروه در طرحهای دانشبنیان زنجیره آهن و فولاد
- طراحی و اجرای دورههای آموزشی و آگاهیرسانی کوتاه و میانمدت برای مدیران و کارکنان گروه توسط مؤسسات وابسته به وزارت نظیر سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران
-توسعه و راهاندازی مراکز نوآوری و مراکز توسعه کسب و کار در مؤسسات؛
پشتیبانی موثر از تکمیل و ارتقای زنجیره ارزش، تابآوری و توسعه فناوریها و هوشمندسازی، ارتقای بهرهوری و کاهش ناترازی در سطح گروه
-تولید دانش فنی و افزایش کیفی نیروی متخصص مورد نیاز گروه با تکیه بر ظرفیتهای علمی مؤسسات
- سرمایهگذاری در توسعه شرکتهای فناور مستقر در مؤسسات با محوریت صندوق خطرپذیر شرکتی (cvc) گروه
- تعریف برنامههای مشترک و تعریف طرحهای اجرایی و مدل تأمین مالی متناسب با شرایط و ماهیت طرح و شرایط طرفین
-مشارکتدهی شرکتهای دانشبنیان در طرحهای کلان مرتبط با توسعه زنجیره فولاد با هدف بازارسازی و ارتقای مقیاس
- همکاری در تعریف و اجرای طرحهای مطالعات محیط زیستی، اجتماعی، فرهنگی و هنری
-همکاری در تأسیس صندوق های سرمایهگذاری خصوصی (PE) مشترک بین مؤسسات و گروه با هدف سرمایهگذاری در شرکتهای فناور زنجیره فولاد.
حوزههای اولویتدار
- شناسایی، تعریف و اجرای طرحهای تحقیق و توسعه در حوزههای اولویتدار گروه شامل تحول دیجیتال و هوش مصنوعی، اقتصاد چرخشی و توسعه محصولات جدید، فولاد سبز، دانش فنی فرآیند، تجهیزات ثابت و دوار، برق و ابزار دقیق، مواد مصرفی و فرآیندها و فناوریهای فرآوری معادن کمعیار، بهرهوری و بهبود فرآیند، کاهش مصرف مواد و انرژی و تولید انرژیهای نو.
حمایت از فیلمسازان با تولید آثار خانواده، کاهش آسیبهای اجتماعی و فرزندآوری
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از اداره کل روابطعمومی و امور بینالملل استانداری اصفهان،دکتر مهدی جمالینژاد در دیدار با رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری کشور اظهار کرد:مدیریت استان آمادگی کامل دارد تا از تولید و ساخت فیلمهای تلویزیونی با محتوای خانواده، مقابله با آسیبهای اجتماعی نظیر اعتیاد و نیز فرزندآوری با محوریت فرهنگ بومی و خانوادگی اصفهان حمایت کند.
وی با اشاره به اینکه تقویت بنیان خانواده و ارزشهای اجتماعی مورد تاکید است،افزود: محتواهای ورزشی-اجتماعی که سعی در جذب مخاطبان جوان از طریق روایت داستانهای واقعگرایانه دارد، بسیار مورد پسند میباشد. استاندار اصفهان تصریح کرد:در گذشته نه چندان دور بسیاری از شخصیتهای اصلی سریالها از خانوادههای مختلف با وضعیت اقتصادی متفاوت (ثروتمند و فقیر) انتخاب میشدند تا همبستگی اجتماعی و نقش خانواده در پیشگیری از آسیبها را نشان دهند اما اکنون برخی تولیدات زندگی متفاوتی از واقعیت موجود را نشان میدهد.
ی ادامه داد: از آثار فاخری که به ترویج فرهنگ اصیل اصفهانی و کاهش آسیبها کمک میکند حمایت کرده و کمک میکنیم که محصولات با کیفیت تصویری برای نمایش به مردم تولید شود. جمالینژاد اضافه کرد: در سالهای اخیر، مسائل اجتماعی از جمله اعتیاد به دغدغهای مهم در استان اصفهان تبدیل شده است و کارشناسان معتقدند تقویت بنیان خانواده و احیای فرهنگ بومی و اصیل میتواند نقش مؤثری در کاهش این آسیبها داشته باشد.
وی تاکید کرد:به نظر میرسد بازگشت به ارزشهای فرهنگی و خانوادگی میتواند جامعه را در برابر بحرانهای اجتماعی مقاومتر کند و اصفهان با پیشینه غنی فرهنگی و هنری، ظرفیت بالایی برای تولید محتوای تأثیرگذار در قالب فیلم و سریال دارد. وی اضافه کرد: به عنوان مثال، ساخت آثار نمایشی با موضوعات اجتماعی و غیرسیاسی، مانند داستانهای ورزشی یا خانوادگی، میتواند جوانان را بهصورت ناخودآگاه جذب کرده و الهامبخش آنان باشد./
