
زهره مختاری
نشست مدیران سیاسی ایران و سه کشور اروپایی جمعه برگزار خواهد شد
این نشست برای روز جمعه؛ ۲۶ اردیبهشت برنامهریزی شده و قرار است در استانبول ترکیه برگزار شود. دستورکار اصلی این نشست، ادامه رایزنی با این سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه از جمله در مورد مذاکرات غیرمستقیم ایران-آمریکا است.
۲۰ سال مستاجر بودم/ متولی بافت تاریخی باید قدرتمند شود/طرح جامع اصفهان اقدام مهم دوره ششم
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، به نقل از ایمنا، خیلی اهل مصاحبه نیست و بیشتر سعی کند درباره موضوعات مرتبط با کمیسیونش در شورا صحبت کند و دغدغه جدی درباره بافت تاریخی و فرسوده نصفجهان دارد؛ «حاج رسول میرباقری» را اصفهانیها خیلی خوب میشناسند، از نوای گرم مداحیهای او در هیئتها تا حضور جدیاش در کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان.
قرار بود برای تخصصیشدن صحبتهایمان در مسیر پروژه رینگ چهارم با او گفتوگویی داشته باشیم، اما مشغلههایش وقتی برای این کار باقی نمیگذارد و من مجبور میشوم در محل کارش با او قرار بگذارم.
حاج رسول میرباقری حالا در گفتوگوی صمیمی با «غیرعلنی» از پروژههایی همچون مترو و رینگ چهارم میگوید که با بودجهای کلان، آینده ترافیک شهر را متحول خواهد کرد؛ پروژههایی که حالا بهجای نماهای شهری، در عمق زمین جریان دارد و شاید تا سالها دیده نشود!
در سومین قسمت از گفتوگوهای غیرعلنی میزبان رسول میرباقری، رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان بودیم تا از فراز و فرود چهار سال عضویت در شورای شهر از او سوال کنیم.
ایمنا: چند سال دارید؟ دارای چند فرزند هستید؟
میرباقری: ۵۳ سال دارم و دارای سه فرزند هستم، پسر بزرگم دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاه صنعتی شریف است، پسر دومم طلبه حوزه علمیه است و در مسیر علوم دینی و تحصیلات حوزوی قرار دارد و دخترم نیز هماکنون دانشجوی دانشگاه اصفهان است.
ایمنا: چه شد که تصمیم به عضویت شورای اسلامی شهر اصفهان گرفتید؟
میرباقری: احساس کردم به این کار علاقه دارم و این توانایی را در خود میدیدم که بتوانم در روند اداره شهر و بهبود شرایط زندگی شهروندان اثرگذار باشم.
از سال ۱۳۷۲ بهطور رسمی وارد عرصه ساختمانسازی و اجرای پروژههای عمرانی شدم و طی این سالها بهطور جدی در این حوزه فعالیت داشتهام، به همین دلیل مسائل معیشتیام همواره با حوزه عمران گره خورده است و با چالشها، نیازها و ظرفیتهای آن بهخوبی آشنا هستم.
کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی در شورای اسلامی شهر یکی از کمیسیونهای تخصصی و کلیدی شورا محسوب میشود که ارتباط مستقیمی با مسائل روزمره و نیازهای اساسی شهروندان دارد و از آنجا که مردم بهطور گسترده با موضوعات مطرح در این کمیسیون سروکار دارند و بسیاری از مطالبات آنها به این حوزه مربوط میشود، حضور در این کمیسیون را فرصتی دانستم تا با بهرهگیری از تجربیات شخصی و تخصصی خود در مسیر رفع مشکلات مردم، بهبود فرایندهای عمرانی و ارتقای کیفیت زندگی شهری گام بردارم.
ایمنا: از ابتدای فعالیت شورای ششم موضوع سراها مطرح شد و به این موضوع که شهروندان بتوانند در خانه پروانه بگیرند بسیار تمرکز شد، اما صحبتهای اخیر شما نشان میدهد که این هدف در عمل محقق نشده است، مانع آن چه بود؟
میرباقری: فرایند دریافت پروانه ساختوساز یک کار تخصصی است و برخلاف آنچه در نگاه نخست به نظر میرسد، دارای پیچیدگیها، ضوابط و مراحل فنی و اداری فراوانی است که تنها افراد متخصص و فعالان حرفهای در حوزه عمران، معماری و شهرسازی قادر به پیگیری دقیق و مؤثر آن هستند.
شاید فردی که سالها در حوزه مهندسی ساختمان فعالیت داشته و بارها تجربه فرایند گرفتن پروانه را در پروژههای مختلف تجربه کرده است، بهخوبی با مراحل آن آشنا باشد، اما برای یک شهروند عادی که در طول زندگی خود تنها یکبار قصد دریافت پروانه ساخت دارد، ارزش ندارد که بخواهد زمان و انرژی خود را صرف آموختن این فرایند کند، چراکه پیچیدگیهای قانونی، فنی، حقوقی و شهرداری در این مسیر بهگونهای است که افراد بیتجربه ممکن است با مشکلات جدی روبهرو شوند.
گاهی اگر کار تخصصی، توسط فرد متخصص انجام شود، ممکن است با صرف تنها ۱۰۰ ساعت زمان به سرانجام برسد، اما اگر همان کار به دست فردی که تخصص ندارد بیفتد، ممکن است هزاران ساعت وقت، انرژی و منابع تلف و در نهایت هم با خطا و مشکل روبهرو شود.
اگر هر فرد روی حوزهای که تخصص دارد تمرکز کند و وقت و انرژی خود را برای آن صرف کند، نهتنها بهرهوری بیشتری خواهد داشت، بلکه میتواند با واگذاری سایر امور به متخصصان مربوط، مسیر پیشرفت خود را نیز هموارتر سازد.
ایمنا: منزل رئیس کمیسیون عمران شورای اسلام شهر اصفهان کجاست؟
میرباقری: در طول سالهای زندگیام، برای خانهدار شدن بسیار تلاش کردم و به همین دلیل محلات مختلف شهر اصفهان را با دقت بررسی و از آنها بازدید کردم؛ حدود ۲۰ سال از زندگی خود را مستأجر بودم و پس از دو دهه زندگی در خانههای اجارهای و تحمل سختیهای آن، بالاخره توانستم خانهای تهیه کنم و در حال حاضر در خیابان سروش ساکن هستم؛ محل زندگی من، یک واحد آپارتمان به متراژ ۱۳۰ متر مربع است.
ایمنا: وضعیت ساخت و ساز در شهر اصفهان چطور است؟
میرباقری: طی سه تا چهار دهه اخیر، مردم بهطور سنتی مسکن را بهعنوان یکی از مطمئنترین گزینههای سرمایهگذاری انتخاب کردهاند و این گرایش گسترده بهویژه در سالهایی که نوسانات اقتصادی، نرخ ارز، طلا و سایر بازارهای مالی دچار تلاطم میشد، شدت بیشتری پیدا کرد و سرمایههای خرد و کلان بهسمت بازار ملک و ساختمان سرازیر شد.
در بعضی دورهها، وقتی سرمایهگذاران به بازارهای زودبازدهتری همچون دلار و طلا روی میآورند، فشار تقاضا بر بازار مسکن کمتر میشود و این کاهش تقاضا موجب افت نسبی رونق مسکن در بخش ساختوساز میشود، اما به محض اینکه سودآوری یا اطمینان در آن بازارها کاهش مییابد، بهویژه در مواقعی که عرضه در بخش مسکن دچار افت میشود، مردم دوباره برای حفظ ارزش سرمایه خود به سمت بازار ملک حرکت میکنند.
زمانی که تعداد خریداران ملک افزایش پیدا میکند و جریان نقدینگی بهسمت ساختوساز هدایت میشود، نهتنها بازار مسکن جانی دوباره میگیرد، بلکه صنایع وابسته به ساختمان نیز بهصورت همزمان دچار تحرک و رونق میشوند.
ایمنا: یکی از دغدغههایی که شما همواره این موضوع بوده است که با توجه به اینکه اصفهان یک شهر تاریخی است، باید یک منطقه مختص بافت تاریخی داشته باشد، گره کار کجاست که منطقه تاکنون شکل نگرفته است؟
میرباقری: بافت تاریخی اصفهان بهصورت پیوسته و منسجم شکل نگرفته و این گسست، آسیبهای جدی به یکپارچگی تاریخی و فرهنگی شهر وارد کرده است، در حال حاضر منطقه تاریخی در اصفهان بهصورت گسسته است.
اگر بافت تاریخی بهصورت پیوسته شکل میگرفت، بهطور قطع میتوانستیم منطقه تاریخی واحد و منسجمی داشته باشیم، اما این گسست موجب شده است که بهجای یک منطقه تاریخی، با چندین قطعه پراکنده روبهرو باشیم که تعریف و مدیریت یکپارچه آنها بسیار دشوار و در بسیاری از موارد غیرممکن است.
ما از تجربیات خوب دیگران در حوزه حفاظت، احیا و بهرهبرداری از بافتهای تاریخی استفاده نمیکنیم، در حالیکه امیرالمؤمنین (ع) میفرمایند «کسی که خودپسند باشد، رشد نمیکند» گاهی در اصفهان دچار چنین خودپسندی ذهنی میشویم و فکر میکنیم که در حوزه شهرسازی و حفظ بافت تاریخی سرآمد هستیم؛ این تصور ما را از بهرهگیری از تجربیات موفق سایر شهرها و کشورها بازمیدارد.
در حوزه بافت تاریخی زحمات زیادی در ادوار مختلف کشیده شده است و شهرداری اصفهان هزینههای قابل توجهی برای این حوزه کرده است که قابل مقایسه با بسیاری از شهرهای کشور نیست، اصفهان از نظر طراحی، کیفیت اجرا و وسعت اقدامات، در مقایسه با دیگر شهرها پیشتاز است، اما با وجود این تلاشها، ی ضعف مهمی که از گذشته تاکنون وجود داشته و حتی پیش از ما نیز مورد شناسایی قرار گرفته است؛ این ضعف نبود یک متولی قدرتمند و مشخص برای بافت تاریخی است.
متولی بافت تاریخی در شهرداری اصفهان، سازمان نوسازی و بهسازی است، اما در طول این سالها این سازمان بهطور عمده درگیر امور اجرایی بوده است و در عمل از نقش اصلی خود که سیاستگذاری، نظارت عالیه و مدیریت کلان است، بازمانده است، در واقع وقتی نهادی درگیر اجرا میشود، دیگر فرصت، تمرکز و انرژی لازم برای ایفای نقش سیاستگذار و ناظر کل را ندارد، زیرا این دو مقوله، یعنی اجرا و سیاستگذاری، متفاوت و تفکیکپذیر است.
بارها تأکید کردهایم که متولی بافت تاریخی باید از درون شهرداری ارتقا پیدا کند و به جایگاه شایسته خود برسد، اما تاکنون آنگونه که باید، موفق نشدهایم متولی قدرتمند بافت تاریخی را در جایگاهی قرار دهیم که در شأن سرمایه تاریخی شهر اصفهان باشد.
اگر بافت تاریخی را ارزشمندترین نگین شهر اصفهان و نماد هویت تاریخی آن بدانیم، باید متولی آن نیز قدرتمندترین فرد در ساختار شهرداری باشد؛ کسی که از جایگاه و اختیاراتی همتراز با شهردار برخوردار باشد.
معتقدیم متولی بافت تاریخی باید شخص دوم شهرداری باشد، یا حداقل قائممقام شهردار، بهگونهای که حتی معاونتهای دیگر شهرداری نیز از او حرفشنوی داشته باشند.
طی سالهای گذشته گاهی مشاهده شده است که یک معاونت عمران یا حتی خدمات شهری بهراحتی میتواند با تأیید نکردن فاکتورها، قراردادها یا ایجاد موانع در روند پرداختها، سازمان نوسازی را فلج و تضعیف کند، این در حالی است که اگر جایگاه متولی بافت تاریخی در سطحی بالا تعریف میشد، قادر بود در برابر تصمیمات آسیبزننده مقاومت کند.
در حال حاضر بافت تاریخی اصفهان تحت مدیریت یکی از معاونان سازمان نوسازی قرار دارد، در حالیکه لازم است متولی بافت در رأس هرم ساختاری قرار بگیرد تا بتواند حتی در مواقعی که یک خیابان جدید در حال طراحی است و امکان دارد به بافت تاریخی آسیب بزند، وارد عمل شود و از آن جلوگیری کند.
ایمنا: اینکه برخی معتقدند در این دوره مدیریت شهری پروژه عمرانی وجود نداشته است را قبول دارید؟
میرباقری: در هر دوره مدیریت شهری، مجموعهای از پروژههای شاخص و کلان به اجرا درمیآید که نماد عملکرد آن دوره محسوب میشود؛ در دوره ششم مدیریت شهری اصفهان نیز پروژههای شاخص عمرانی، بخش قابل توجهی از بودجه شهرداری را به خود اختصاص داده است که از جمله آنها میتوان به پروژههای مترو و رینگ چهارم ترافیکی شهر اشاره کرد.
این دو پروژه بزرگ و راهبردی در مناطق خارج از مرکز شهر اجرا میشود و بههمین دلیل در معرض دید شهروندان نیست، مردم آنچه را درک میکنند که با چشم قابل مشاهده باشد؛ بهعبارت دیگر آن دسته از فعالیتهایی که در بُعد زیرساختی و غیرقابل مشاهده انجام میشود، از نگاه عمومی دور میماند، در حالیکه سهم بزرگی از منابع و هزینهها را به خود اختصاص میدهد.
در فرایند احداث یک ساختمان مرحلهای وجود دارد که تأسیسات زیرساختی همچون برق، لولهکشی، فونداسیون و اسکلت انجام میشود؛ این بخشها هزینهبر است و نقش بنیادی در کیفیت نهایی ساختمان ایفا میکند، اما در نگاه نخست به چشم نمیآید، شهروندان تنها در مراحل بعدی، یعنی سفتکاری و نازککاری که ملموستر و قابل رؤیت است، تأثیر آن را میبینند و پروژههای زیربنایی مدیریت شهری نیز چنین ویژگیهایی دارد.
میزان میلگرد مصرفشده، حجم خاکبرداری، عملیات بتنریزی و دیگر فعالیتهای مشابهی که در پروژه مترو انجام میشود، بهتنهایی معادل اجرای دهها پروژه عمرانی در سطح شهر است و کافی است در نظر بگیریم که تنها در یک سال، فعالیتهای زیربنایی مترو از نظر هزینه و حجم کار با ۳۰ پروژه بزرگ شهری برابری میکند.
هر ایستگاه مترو خود یک پروژه عظیم عمرانی زیرِ زمین شهر است و تا زمانی که به بهرهبرداری نرسد، درک عمومی از عظمت آن صورت نمیگیرد.
حتی ممکن است کسبه مغازههایی که کنار یک ایستگاه مترو فعالیت میکنند، از حجم عملیات زیرزمینی و وسعت فعالیتهای در حال انجام در آن نقطه مطلع نباشند، چراکه این پروژهها بیشتر در لایههای پنهان شهر جریان دارد.
پروژههای زیربنایی باید در اولویت قرار گیرد، بهطور مثال ممکن است من علاقهمند باشم اقداماتی را انجام دهم که در ظاهر مورد توجه قرار گیرد و از طرف همه با عبارات تحسینآمیز همراه شود، اما مهمتر این است که بدانم وظیفهام چیست. باید کارهایی انجام دهم که آیندگان در قضاوت خود، عملکرد امروز ما را درست و مؤثر بدانند.
ایمنا: مهمترین دستاورد شورای ششم تاکنون چه بوده است؟
میرباقری: تنها در سال جاری، چهار بوستان بزرگ در سطح شهر اصفهان در حال اجراست که هر کدام بهعنوان یک پروژه کلان عمرانی شناخته میشوند، همچون بوستان مشاهیر که از طرحهای شاخص این دوره محسوب میشود.
در مجموع، در دوره ششم مدیریت شهری حدود ۶۴ برنامه عمرانی در قالب پروژههایی متعدد «به احترام مردم اصفهان» و خدمترسانی به مردم در نقاط مختلف شهر اجرا شده است که در جریان هر یک از این برنامهها، پروژههایی باکیفیت مناسب افتتاح شده و به بهرهبرداری رسیده است.
یکی از اصول اساسی در دوره ششم مدیریت شهری، برقراری عدالت و پاسخگویی سیستماتیک بوده است و از ویژگیهای برجسته آن، کاهش فاصله میان مدیران و شهروندان و رفع تبعیض میان گروههای مختلف جامعه بوده است.
در این دوره تلاش شده است نظام شهرسازی تقویت شود و تصمیمها بهجای افراد، توسط سیستم گرفته شود؛ این نگرش عدالتمحور موجب تقویت شفافیت و کارآمدی در فرایندهای تصمیمسازی شهری شده است.
در دوره ششم در حوزه فرهنگی نیز شاهد برگزاری رویدادهای بزرگ و تأثیرگذاری بودیم که از جمله آن میتوان به طرح «فانوسهای نورانی» اشاره کرد؛ در کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان چهار کارگروه تخصصی تشکیل دادیم که ریاست هر یک از این کارگروهها را رؤسای پیشین کمیسیون برعهده دارند.
این اقدام یکی از ابتکارات ارزشمند دوره ششم مدیریت شهری بوده است، چراکه فردی که سالها در این حوزه خدمت کرده و تجربه کسب کرده است، بهجای کنار رفتن و منزوی شدن، دوباره در فرایند تصمیمسازی نقشآفرین و از تجربه، دانش و توانمندی او بهرهبرداری میشود.
یکی دیگر از اقدامات مهم در این دوره، نظارت جدی و مستمر بر پروژههای عمرانی بود که علاوهبر نظارت شهرداری، کارگروههای نظارتی تشکیل شد و در موارد متعددی، پروژههای غیرضروری شناسایی و حذف شد، برای مثال طی یکسال حدود ۱۰۰ میلیارد تومان آسفالت غیرضروری با بررسیهای میدانی و کارشناسی حذف شد و تنها پروژههایی که نیاز داشت، مورد تأیید قرار گرفت.
طرح جامع شهر اصفهان نیز یکی دیگر از اقدامات ارزنده این دوره بود که با جلسات مستمر، استفاده از مشاور قوی و بهرهگیری از خرد جمعی، پیشرفت مناسبی داشته است، همچنین جلسات مکرری با سازمان نظام مهندسی، بسیج مهندسین و دیگر نهادهای مرتبط برقرار شد تا همافزایی بیشتری در مسیر توسعه شهر شکل گیرد.
برای رفع مشکلات مردم، تعاملات سازندهای با سایر دستگاهها داشتیم، از جمله اقداماتی که در همین راستا انجام شد، تقویت سازمان نوسازی بهعنوان تنها متولی بافت تاریخی شهر اصفهان بود که تلاش شد جایگاه سازمانی ارتقا پیدا کند و مشکلات اجرایی آن نیز تا حد ممکن برطرف شود.
در دوره ششم مدیریت شهری، تعداد پروژههای مرمتی و عمرانی در بافت تاریخی اصفهان به حدی رسیده است که میتوان گفت در حال ثبت رکورد هستیم، حجم فعالیتها در این حوزه کمنظیر بوده است که نشان از توجه ویژه مدیریت شهری به میراث فرهنگی شهر دارد.
کارگروه کمیسیون شهرسازی هر سال یکبار اقدام به آسیبشناسی مشکلات اجرایی میکند، برای مثال مشکلات مرتبط با سرای ۸ و سرای ۱۰ بهصورت تخصصی با استفاده از اطلاعات مهندسان و افراد باتجربه بررسی و دستهبندی و جلسات مستمر برای بررسی راهکارها برگزار میشود، این فعالیتها موجب شده است حدود ۸۰ درصد از مشکلات شهروندان در این حوزه برطرف شود.
در حوزه بومیسازی صنایع دستی نیز فعالیتهایی در جریان است که هدف آنها کوتاهسازی فرایندهای اداری مرتبط با این صنایع است که امیدواریم تا پایان دوره ششم، این اقدامات به نتایج مطلوبی منجر شود.
علاوهبر مسائل عمرانی، دغدغههای فرهنگی متعددی نیز داشتهام و در کنار کمیسیون تخصصی، در این حوزه پیگیریهای لازم را انجام دادهام؛ از جمله، طرح «چشمههای نورانی» که در مناطقی اجرا شد که اگرچه از لحاظ خدمات عمومی پیشرفت خوبی داشتند، اما از لحاظ فرهنگی و مذهبی از امکانات کافی برخوردار نبودند، بهطوریکه در برخی مناطق با وجود هزاران واحد مسکونی، حتی یک مسجد هم وجود نداشت.
مسجد جدا از بُعد مذهبی، محلی برای آرامش، نیایش، خلوت و گفتوگو است و برای بسیاری از افراد بهویژه بازنشستگان، فرصتی برای کاهش اضطراب، بهبود روحیه و درمان افسردگی محسوب میشود.
درباره بوستان نهجالبلاغه جلسات متعددی برگزار شد؛ این بوستان که در باغ غدیر طراحی میشود، در حالی نام غدیر را یدک میکشید که پیشتر هیچ محتوای غدیری نداشت و با پیگیریهای انجامشده و مدیریت شهرداری منطقه، اقدامات مناسبی برای افزودن نمادها، تندیسها و محتواهای معرفتی مرتبط با امیرالمؤمنین (ع) انجام شد که موجب شد این بوستان به یکی از فضاهای فرهنگی-مذهبی شاخص شهر تبدیل شود.
ایمنا: اگر به نخستین روز کاریتان در شورا برگردید، چه توصیهای برای خود دارید؟
میرباقری: روز اول که وارد شورای اسلامی شهر شدم، سعی کردم چند محور اصلی را برای فعالیتهایم انتخاب کنم، معتقدم انسان قدرتمندی نیستم که بخواهم تمام مشکلات را بهتنهایی رفع کنم، اما انسان در کنار همکاری با دیگران باید چند اولویت مشخص داشته باشد.
از روز نخست تمام انتخابهایم با دقت انجام شد و سعی کردم روی نحوه تعامل و همراه کردن دیگران در طرحها تمرکز کنم.
بعضی مواقع ما فکرهای خوبی داریم، اما نمیتوانیم دیگران را با خود هممسیر و همزبان کنیم، به همین دلیل، ایدهها شکل نمیگیرد، در بسیاری از موارد در تعامل و همسوشدن با دیگران کمبود داریم. یکی از نکات مهم، نحوه انتخاب اولویتها است که باید به آن توجه ویژه داشت.
ایمنا: آیا تاکنون به فرزندان خود توصیه کردهاید که به حوزه مدیریت شهری وارد شوند؟
میرباقری: یکی از فرزندان من دانشجوی مهندسی عمران دانشگاه صنعتی اصفهان بود و میتوانست وارد حوزه مدیریت شهری شود، اما با توجه به اینکه احساس نیاز به فعالیت فرهنگی میکرد، مسیر خود را تغییر داد.
بهطور قطع اگر در همان بُعد فرهنگی نیز بتواند معرفت علمی لازم را کسب کند و دغدغهمند باشد، در آینده میتواند وارد مدیریت شهری شود، چراکه مسئولیتپذیری و توانمندی در مدیریت، ویژگی مثبتی است.
ایمنا: حرف دل شما با مردم اصفهان چیست؟
میرباقری: اگر کسی تخصص و تعهد داشته باشد، ما باید از او درخواست کنیم که مسئولیتی را در شهرداری و مدیریت شهری بپذیرد.
گاهی با شنیدن یک خبر ناگوار درباره برخی مسئولان، همه را با همان چشم نگاه و مسئولان دیگر را قضاوت میکنیم؛ اکثر مسئولان جمهوری اسلامی ایران، افراد پاکدستی هستند که در حد توان خود خدمت میکنند.
دشمن تلاش میکند که ما را درگیر اختلافات داخلی کند تا از آینده کشورمان مأیوس شویم، تمام تلاش دشمن این است که در جامعه دوگانگی و ناامیدی ایجاد کند، اما ما نباید در مسیری که دشمن طراحی کرده است، حرکت کنیم.
اگر فردی در این شهر دغدغهای دارد، باید خود نیز پای کار بیاید، اگر هر شهروند احساس مسئولیت داشته باشد و به نیت کمک به کشور و امر به معروف و نهی از منکر وارد میدان شود، همه مشکلات رفع خواهد شد؛ تنها باید وقت گذاشت، پیگیری کرد و تذکر صحیح داد.
بعضی مواقع ما با رفتاری که با یک مدیر داریم، او را از شهر فراری میدهیم که این کار، نوعی سرمایهسوزی است، گاهی مدیران خوبی در اختیار داریم، اما برخورد ناصحیح موجب میشود که آنها دلسرد شوند و بروند.
اعتقاد من این است که نگاه نخست باید نگاه مثبت باشد، مگر اینکه خلاف آن اثبات شود، نگاه برخی افراد منفی است و این نگاهی است که شبکههای اجتماعی و تهاجم رسانهای دشمن برای ما ایجاد کرده است.
ایمنا: چند نفر را نام میبرم اولین چیزی که به ذهنتان میرسد را بفرمایید.
محمد نورصالحی: انسانی بسیار اخلاقمدار و درستکار
سید امیر سامع: انسانی جدی و دغدغهمند
ابوالفضل قربانی: یادگار بسیج دانشجویی و دفاع مقدس
علی صالحی: جوان پرانرژی و آیندهدار
مجید نادرالاصلی: محکم و استوار روی اصول
محمدرضا فلاح: چهرهای مردمی و بسیار دغدغهمند در ملاقات با مردم و رسیدگی به مشکلات
احمد شریعتی: انسانی خوشسفر و دغدغهمند در موضوعات پزشکی و سلامت
فرزانه کلاهدوزان: دغدغهمند در موضوعات بانوان و مسائل مربوط به خواهران
مصطفی نباتینژاد: خوشفکر در موضوعات پژوهش و پیگیر جدی افکار
احمدرضا مصور: فردی باتجربه، مدیر اجرایی و سیاستگذار خوب
حجتالاسلام مهرویپور: دغدغهمند در موضوعات فرهنگی
عباس حاجرسولیها: پیر میکده پُرانرژی
هوش مصنوعی در آینده به عنوان "معمار دوم" شهر فرهنگ و تمدن خواهد شد
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از ادارهکل روابطعمومی و امور بینالملل استانداری اصفهان، دکتر مهدی جمالینژاد در سمینار تخصصی آینده اصفهان در عصر هوش مصنوعی
اظهار کرد: بر اساس بررسیهای انجام شده هوش مصنوعی پتانسیل تمدنسازی آینده را دارد و گزارشهای منتشر شده کارشناسان حاکی از آن است که تأثیر هوش مصنوعی بر اقتصاد جهانی میتواند بین ۱۰ تا ۲۰ تریلیون دلار تا سال ۲۰۳۰ برسد.
وی افزود: چنین برآورد شده که به ازای هر دلار سرمایهگذاری در هوش مصنوعی، ۴.۶ دلار به اقتصاد جهانی افزوده میشود.
استاندار اصفهان تصریح کرد:در ایران نیز پتانسیل هوش مصنوعی قابل توجه است و سهم ایران از اقتصاد جهانی در حال حاضر ۴۰۰ میلیارد دلار است که تنها یکدهم درصد از کل اقتصاد جهانی را تشکیل میدهد.
وی ادامه داد:با این حال، پیشبینی میشود تا سال ۲۰۳۰، هوش مصنوعی بتواند بین ۴۵ تا ۲۰ میلیارد دلار به اقتصاد ایران اضافه کند.
*سهم اصفهان از اقتصاد هوش مصنوعی در آینده
جمالینژاد گفت:بر همین اساس، پتانسیل افزایش اقتصاد استان اصفهان از هوش مصنوعی تا سال ۲۰۳۰ بین ۷۳ میلیارد دلار تا حدود ۲.۴میلیارد دلار برآورد شده است و سهم اقتصاد کشور از این فناوری در حال حاضر هفت درصد است، اما برنامهریزیها نشان میدهد این رقم میتواند تا ۷۵ درصد افزایش یابد،در حالی که سهم اقتصادی اصفهان در سال ۲۰۲۵ حدود ۵۵ درصد پیش بینی شده است.
*جایگاه ایران و رقابت منطقهای باید افزایش یابد
استاندار اصفهان بیان کرد:در گزارشهای سال ۲۰۲۴، ایران از نظر جذب استعدادهای فناوری در رتبه ۱۰۶ جهان قرار دارد، در حالی که امارات متحده عربی رتبه ۲۳ و عربستان سعودی رتبه ۶۵ را به خود اختصاص دادهاند، این در حالی است که امارات و عربستان در میان ۱۰ کشور برتر جهان از نظر نگهداشت استعدادهای فناوری قرار دارند.
جمالینژاد بیان کرد: اصفهان شهری است که در هر سنگش حکمت و در هر خیابانش ادب نهفته است اما این شهر نمیتواند تنها در گذشته محصور بماند و اصفهان امروز باید در کنار حفظ هویت تاریخی خود، به یک مرکز فناوری تبدیل شود.
وی اضافه کرد: دانشگاههای برجسته، مراکز پژوهشی و نخبگان این شهر میتوانند اصفهان را به کانون توسعه هوش مصنوعی در ایران تبدیل کند.
*معماران اصفهان؛ نخستین برنامهنویسان تاریخ
استاندار اصفهان بیان کرد: معماران اصفهان در گذشتههای دور، حکیمانی بودند که نقشونگارهای کاشیهایشان را مانند کدهای برنامهنویسی خلق میکردند وامروز نیز هوش مصنوعی میتواند به عنوان "معمار دوم" اصفهان معرفی شود.
جمالینژاد اضافه کرد: هوش مصنوعی، معجزه دیجیتال قرن بیست ویکم، آینهای از هوش انسانی است و اگر اصفهانیها باهوش هستند، این آینه باید در هوش مصنوعی نیز خود را نشان دهد.
استاندار اصفهان بیان کرد:هر تحولی چالشهای خود را دارد و هوش مصنوعی نباید باعث فراموشی انسانیت شود، بلکه باید به عنوان ابزاری برای تقویت اخلاق، فرهنگ و تمدن به کار گرفته شود.
وی تاکید کرد:هوش مصنوعی با چهره ایرانی، به ویژه در اصفهان، می تواند نقش جاودانهای در توسعه ایفا کند.
جمالینژاد خاطرنشان کرد:اصفهان با پیشینه فرهنگی امین، ادبیاتی پرشور، هنر بینظیر، تاریخی شگفتانگیز و نخبگانی چیدهشده این پرسش را مطرح میکند آیا در حوزه هوش مصنوعی باید تنها از دیگران تقلید کرد؛یا اینکه اصفهان میتواند این فناوری را به شیوهای منحصربهفرد رقم بزند؟
*نسل جوان و نسل زد و آلفا؛ سفیران هوش مصنوعی اصفهان
جمالینژاد گفت:اگر اصفهان قرار است در آینده هوش مصنوعی نقش ایفا کند، باید امروز توانمندیهای خود را به جهان نشان دهد و این شهر با بهرهگیری از هوش مصنوعی میتواند جمال، هوشمندی و ظرفیتهای خود را به جهانیان معرفی کند.
وی در بخشی از صحبتهای خود بیان کرد:هوش مصنوعی یک انقلاب سهبعدی را ایجاد میکند که انقلاب در سرعت،انقلاب در دقت و انقلاب در خلاقیت است و هوش مصنوعی میتواند بزرگترین موهبت بشریت باشد، اما برای تحقق این امر، باید سه تعادل بین خلاقیت و مشارکت
، اتوماسیون و انسانیت، پیشرفت و اخلاق را رعایت کرد.
استاندار اصفهان گفت:نگاه ما به هوش مصنوعی باید مبتنی بر همکاری باشد، نه رقابت و این فناوری میتواند به عنوان ابزاری قدرتمند در خدمت اهداف والای انسانی قرار گیرد./
*اینفوگرافی*
*آیا میدانید:
⏱️ تغییر ساعت کار ادارات چه تاثیری بر مصرف برق دارد؟*
🌀 منطقه دو عملیات انتقال گاز ایران را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید.
بیان واقعیتها، چالشها، نیازها و دستاوردهای محیط زیستی اصفهان در نمایشگاه بین الملل محیط زیست
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، یکصد ﻭ نود و هفتمین ﺟﻠﺴﻪ ﮐﻤﯿﺴﯿﻮﻥ ﺳﻼﻣﺖ، ﻣﺤﯿﻂ ﺯﯾﺴﺖ ﻭ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﺷﻬﺮﯼ شورای اسلامی شهر اصفهان با بحث و بررسی پیرامون برنامهریزی جهت حضور شهرداری اصفهان در بیست و سومین نمایشگاه بینالمللی محیط زیست همراه بود.
سید امیر سامع رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه اظهار کرد: نمایشگاه بین المللی محیط زیست ۲۸ تا ۳۱ خرداد در تهران برگزار میشود که فرصتی برای ارائه ظرفیتهای ایجاد شده توسط مدیریت شهری اصفهان در حوزه محیط زیست است و در کنار آن مطالبهگری پیرامون جریان دائمی زاینده رود نیز صورت میگیرد.
وی افزود: دبیرخانه فرهنگی زاینده رود در این نمایشگاه حضور دارد، ضمن اینکه با توجه به هزینههای محیط زیستی مدیریت شهری و اقدامات انجام شده در این زمینه حضور فعال شهرداری در نمایشگاه لازم است.
سامع گفت: پیشنهاد میشود فشارهایی که به محیط زیست اصفهان وارد شده از بعد صنایع، مهاجرت و... در کنار تبیین اقدامات و خوداتکاییها در این نمایشگاه مورد توجه قرار گیرد.
بیان معضلات و مشکلات اصفهان در حوزه محیط زیست مورد توجه قرار گیرد
مجید نادرالاصلی رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه با اشاره به نمایشگاه کشوری محیط زیست و حضور دبیرخانه فرهنگی زاینده رود در این نمایشگاه گفت: از غرفه دبیرخانه در این نمایشگاه استقبال خوبی صورت گرفت و این نشان میدهد در عرصههای ملی پیرامون مشکلات اصفهان شامل آب و هوا باید توجه داشت و در تلاش هستیم این نقش را با انسجام کاری در مدیریت شهری اصفهان به منصه ظهور برسانیم.
وی افزود: علاوه بر بیان اقدامات انجام شده، لازم است مشکلات و معضلات اصفهان در حوزه محیط زیست، زاینده رود و آلودگی هوا در این نمایشگاه مطرح شود که برای دست یابی به انسجام اقدامات و مطالب تاکید میشود حوزههای مرتبط با محیط زیست در جلساتی مشترک حضور پیدا کنند.
هدف از حضور در نمایشگاه به صورت شفاف تبیین شود
فرزانه کلاهدوزان عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه هدف ما از شرکت در نمایشگاه باید مشخص باشد، اظهار کرد: انتخاب هدف، روش معرفی و حضور در نمایشگاه را متفاوت میکند و لازم است با تعیین دقیق هدف، مشخص کنیم که به دنبال معرفی اقدامات محیط زیستی هستیم و یا مطالبهگری در خصوص زاینده رود.
پساب و انرژیهای تجدیدپذیر ظرفیتهایی برای ارائه در نمایشگاه است
احمد شریعتی عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: استفاده از پساب و آبهای خاکستری، انرژیهای پاک، اقدامات حوزه پسماند و.. میتواند ظرفیتهایی برای معرفی اصفهان در این نمایشگاه باشد.
نمایشگاه محیط زیست فرصتی برای تبیین اقدامات و به تصویر کشیدن وضعیت محیط زیستی اصفهان است
علی صالحی عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: مدیریت شهری اصفهان این ادعا را دارد که بخش قابل توجهی از بودجه خود را به حوزه محیط زیست اختصاص داده است، بنابراین از بعد جهاد تبیین که شهرداری ۶۰ درصد هزینههای خود را در حوزه محیط زیست مصرف میکند، همچنین از لحاظ انتقال تجربه و بازاریابی خدمات فنی و مهندسی میتوان به این حضور، نگاه کرد.
وی افزود: محیط زیست شامل هوا، آب و فرونشست سه مساله اصلی اصفهان و مهمترین گلوگاهی است که شرایط اصفهان را در نمایشگاه به تصویر خواهد کشید و دولت و تصمیم گیران کلان را به رغم همه تلاشهای انجام شده مجاب به کمک در حوزه حمل و نقل و محیط زیست میکند.
صالحی گفت: پیشنهاد میکنم تبیین دستاوردها و مطالبه گری در حوزه محیط زیست توامان با هم محور حضور مدیریت شهری اصفهان در نمایشگاه باشد. در این نمایشگاه میتوان مطالبهگری، تبیین دستاوردها و اعلام نیاز اصفهان را محور قرار داد و حوزههای مختلف با تمرکز بر این شاخصها حضور موثری در نمایشگاه داشته باشند.
ایجاد اتاق فکر برای هم افزایی پیرامون موضوعات قابل بیان در نمایشگاه
احمدرضا مصور عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: اصفهان در حوزه محیط زیست مشکلات فراوانی دارد، پیشنهاد میکنم با در نظر گرفتن فرصتی برای شهرداری، اتاق فکری راه اندازی شود تا دو جنبه محرومیتها شامل آب، هوا و خاک و اقدامات انجام شده در زمینه محیط زیست شامل حفظ فضای سبز، انرژیهای تجدیدپذیر و... بررسی و بهترین نتایج برای بیان در نمایشگاه استخراج شود.
انتخاب یک نام تاثیرگذار برای غرفه شهرداری در نمایشگاه محیط زیست
ابوالفضل قربانی رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: نام مناسبی برای حضور شهرداری در نمایشگاه باید انتخاب شود، انتخاب یک نام تاثیرگذار میتواند اثر لازم را در هنگام حضور مدیران ارشد کشور در غرفه داشته باشد.
وی افزود: در این نمایشگاه باید نشان دهیم که چه خلاقیتهایی با وجود عدم استفاده از آب زاینده رود برای حفظ فضای سبز شهر اصفهان به کار گرفته شده است، همچنین حضور در نمایشگاه باید برای شهر آوردهای داشته باشد. در این راستا مباحث ترویجی نیز باید مدنظر قرار گیرد.
عسگری مسئول دبیرخانه فرهنگی زاینده رود در این جلسه با ارائه گزارشی از دوره گذشته نمایشگاه اظهار کرد: در نمایشگاه امسال سه رونمایی خواهیم داشت و از دستگاههای ذیربط زاینده رود شامل شرکت آب منطقهای و اداره کل حفاظت محیط زیست کارشناسانی حضور پیدا خواهند کرد.
گزینههای میزبانی فینال جام حذفی مشخص شد
۳ ورزشگاه در شهرهای مختلف احتمال میزبانی در فینال جام حذفی را دارند.
🔹شهرهای کرمان،اصفهان و اهواز به عنوان میزبان دیدار نهایی جام حذفی فوتبال از سوی برخی رسانهها معرفی شدند و به زودی گزینه نهایی اعلام خواهد شد.
🔹ورزشگاه نقش جهان، فولاد آرنا و ورزشگاه تازه تاسیس مس کرمان، سه گزینه نهایی سازمان لیگ برای برگزاری فینال جام حذفی هستند.
در مذاکرات از اصول خود عقبنشینی نمیکنیم و در عین حال تنش هم نمیخواهیم
رئیس جمهور در دیدار اعضای فراکسیون مستقلین مجلس با اشاره به نگاه کرامتمحور دولت در قبال مردم گفت: هیچگونه رفتار و اقدام سلبی در مواجهه با مردم در دستور کار دولت نیست و تمام تلاش ما آن است که مردم احساس کنند این دولت برای خدمت به آنها آمده، نه برای منافع شخصی یا جناحی.
غنیسازی اورانیوم خط قرمز است و درباره مسائل دفاعی مذاکره نمیکنیم
معاون حقوقی و امور بینالملل وزارت خارجه در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس:
🔸از مواضع متناقض آمریکاییها و همینطور تحریمهای اخیر انتقاد کردیم، حصول توافق مشروط به رعایت خطوط قرمز ایران است، اگر آمریکاییها به دنبال غنیسازی صفر هستند ما نیازی به ادامه مذاکرات نمیبینیم.
🔸غریبآبادی به اهمیت، فلسفه، چرایی و ضرورت غنی سازی اورانیوم در داخل اشاره کرد و گفت که غنیسازی اورانیوم به غرور ملی ایرانیان گره خورده و بابت دسترسی به این فناوری مهم، هزینههای زیادی پرداختهایم، لذا خط قرمز ماست و از آن عقب نشینی نمیکنیم.
*توسعه اختیارات استانداران در مدیریت مصرف برق*
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از خبرگزاری توانیر، با حضور وزرای نیرو و کشور و سایر دستگاههای اجرایی، تفاهم نامه مدیریت مصرف برق استانی در جهت توسعه اختیارات آنها در مدیریت مصرف برق امضا شد.
مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق با اشاره به دستور ریاست محترم جمهور مبنی بر واگذاری اجرای طرحهای مدیریت مصرف به استانها مطابق سهم انرژی قابل ارائه به هر استان خبر داد و گفت: در این تفاهم نامه مقرر شد با توجه به تجربه ارزشمند همکاری وزارت کشور و استانداران در مدیریت سوخت زمستانی و به منظور تامین بهینه برق بخشهای مختلف در دوره ناترازی تولید و مصرف برق و محدودیت سوخت، این اقدام با هدف استفاده از ظرفیتهای استانی در مدیریت و کاهش ناترازی و همچنین افزایش توان عملیاتی و هماهنگی سازمانها و دستگاههای استانی در اجرای دقیق برنامه های مدیریت مصرف انجام شود. کنترل و محدودسازی پرمصرفها و کاهش مصارف غیرمجاز در استانها از دیگر اهداف این تفاهم نامه است. وی افزود طرحهای افزایش تولید و کاهش مصرف محلی منجر به بهبود ناترازی تولید و مصرف برق شده و بر رضایت مصرف کنندگان خواهد افزود.
همکاری شرکت توزیع نیروی برق استان اصفهان و باشگاه سپاهان برای ترویج مصرف بهینه انرژی در آستانه دیدار حساس هفته پایانی لیگ برتر
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از پایگاه خبری شرکت توزیع برق استان اصفهان (پاتنا)، در آستانه دیدار تیمهای فوتبال سپاهان و استقلال از هفته پایانی لیگ برتر، نشست مشترکی با حضور مدیران روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان اصفهان و باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد مبارکه سپاهان برگزار شد.
هدف این نشست، هماهنگی لازم برای برگزاری مطلوب مسابقه و تأکید بر رعایت الگوی مصرف انرژی بهویژه در ساعات اوج مصرف برق بود. با توجه به همزمانی این دیدار با اوج بار شبکه، بر اطلاعرسانی مؤثر به شهروندان و هواداران برای مدیریت مصرف و پیشگیری از اختلالات احتمالی تأکید شد.
همچنین نقش مؤثر رسانهها و روابط عمومیها در فرهنگسازی و ترویج رفتارهای مصرف بهینه در رویدادهای ورزشی مورد تأکید قرار گرفت.
در همین راستا، کمپینهایی با شعار «الگوی مصرف، هواتو + کن» و #۲۵درجه با هدف یادآوری تنظیم دمای کولرها بر روی ۲۵ درجه و مصرف بهینه برق، از طریق تبلیغات محیطی در ورزشگاه نقش جهان و سایر فضاهای عمومی اجرا خواهد شد.