زهره مختاری
بازدید از شرکت توزیع برق استان اصفهان
در این بازدید، شیشهفروش با اشاره به نقش حیاتی عملکرد صنعت برق در تأمین آرامش و امنیت جامعه، از زحمات و تلاشهای شبانهروزی مدیران، کارکنان و نیروهای عملیاتی شرکت توزیع برق استان تقدیر کرد و گفت: «پایداری شبکه برق در طول جنگ و دوران اوج مصرف و اجرای موفق برنامههای مدیریت مصرف، نتیجه برنامهریزی دقیق و همکاری منسجم همه واحدهای این شرکت است.»
وی همچنین بر اهمیت آمادگی و هماهنگی میان دستگاههای خدماترسان با ستاد مدیریت بحران استان تأکید کرد و افزود: تعامل نزدیک با دستگاههای اجرایی در شرایط خاص و بحرانهای احتمالی، زمینهساز استمرار خدماترسانی پایدار به شهروندان است.
در پایان این بازدید، مدیرکل مدیریت بحران ضمن قدردانی از مجموعه شرکت توزیع برق استان، بر تداوم اقدامات پیشگیرانه و پشتیبانی فنی در فصل گرما تأکید کرد و خواستار اجرای طرحهای آموزشی و آمادگی اضطراری در سطح شبکه توزیع استان شد.
مقابله با انشعابات غیرمجاز
در این مانور که با برنامهریزی دقیق و همکاری دستگاههای قضایی و انتظامی انجام گرفت، گروههای عملیاتی از محلهای مشکوک به استفاده از انشعاب برق غیرمجاز بازدید کردند. به گفته مسئولان حاضر، در جریان عملیات، ۸ مورد انشعاب برق غیرمجاز، حدود ۸۰ متر کابل برق غیرمجاز، یک دستگاه کنتور غیرقانونی و ۳۰ متر شبکه کابلی خودنگهدار شناسایی و جمعآوری شد.
همچنین دو فرد متخلف در زمینه اخذ انشعابات غیرمجاز شناسایی و جهت پیگیریهای قضایی به مراجع ذیصلاح معرفی شدند.
مدیران برق شهرستانهای فلاورجان و نجفآباد در اظهاراتی ضمن ابراز رضایت از نتایج این مانور، بر تداوم طرحهای مشترک در راستای کاهش تلفات برق و مقابله با مصرف غیرمجاز تأکید کردند.
به گفته آنان، اجرای طرح مهتاب گامی مؤثر در جهت تحقق اهداف مدیریت هوشمند شبکه برق و استفاده بهینه از انرژی به شمار میرود و شهرستانهای یادشده اجرای مستمر و گستردهتر آن را در دستور کار دارند.
۲۷ سال تلاش با حداقل امکانات
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، محمدرضا فلاح در دویست و هفدهمین جلسه علنی شورا که در قالب نشست مشترک کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی، استانداری، شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری اصفهان برگزار شد، با اشاره به اینکه حدود ۲۷ سال از عمر شوراها میگذرد، اظهار کرد: سن شوراها به سمت میانسالی میرود، اما هر سال یا حتی هر هفته شاهد تغییر قوانین شورا هستیم.
وی افزود: مسئولان به ظرفیت شورا اشاره میکنند، آیات قرآن و قانون اساسی اشاره کرده است، اما همچنان شاهد محدود شدن اختیارات شورا هستیم.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته اروپایی شوراها چند صد سال عمر دارند، گفت: در کشورها شوراها حتی در آموزش و پرورش و انتخاب کتاب درسی و آب و فاضلاب نیز ورود پیدا میکنند.
فلاح افزود: در ایران هر دوره شاهد محدودکردن اختیارات شورا هستیم و هنوز قوانین درست و حسابی برای شوراها تدوین نشده است.
وی با اشاره به ظرفیت بالای شوراها در مناطق مختلف گفت: در شهرها و روستاها، شوراها با حداقل امکانات، حداکثر بهرهبرداری را انجام میدهند و چهره به چهره با مردم در ارتباط هستند.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به جنگ اخیر افزود: با وجود اینکه وظیفه ساخت و ساز بر عهده بنیاد مسکن است، استاندار این مسئولیت را به مدیریت شهری، شوراها و شهرداریها واگذار کردند تا رضایت مردم فوری برطرف شود.
فلاح گفت: ما از انداختن شیشهها گرفته تا ساخت اصلی منازل مردم را انجام دادیم و درخواست من این است که تدبیر اساسی برای شوراها اندیشیده شود تا دائم در حال تغییر قوانین نباشیم.
وی با اشاره به مصوبه جدید کمیتههای استانداری و فرمانداری خاطرنشان کرد: ناراحت کننده است که سال جاری بخشی از اختیارات باید به تصویب کمیتهای در استانداری و فرمانداری برسد که از ابتدای تشکیل شورا تاکنون چنین چیزی نبوده است.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان درباره تناقضات قانونی گفت: اگر شورای اسلامی شهر تصمیمگیرنده شهر است و همه ادارات تابع آن هستند، چرا در قانون جدید کارمند شهرداری باید در دبیرخانه شورا مشغول شود، اما شورا شغل محسوب نمیشود.
فلاح گفت: امیدوارم با حضور شما بتوانیم تحولی در شوراها برای حال و آینده ایجاد کنیم.
فرصتی برای واگذاری اختیارات بیشتر به شوراها
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، عباس حاج رسولیها در دویست و هفدهمین جلسه علنی شورا که در قالب نشست مشترک کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی، استانداری، شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری اصفهان برگزار شد، با اشاره به ضرورت تقویت جایگاه مدیریت شهری در کشور اظهار کرد: در دوره نخست شورای اسلامی شهر، مجموعه گستردهای از وظایف برای شهرداریها احصا شد و امروز نیز میتوان دامنه بیشتری از امور اجرایی را به مدیریت شهری سپرد.
وی با بیان اینکه جنگ اخیر دولت را به این نتیجه رساند که بخش مهمی از امور باید به مدیریت شهری واگذار شود، افزود: ظرفیتهای بسیار گستردهای در شهرداریها وجود دارد و تجربههای متعدد من در حوزه اجرا و مدیریت شهری نشان میدهد که قدرت تصمیمگیری در این سطح بسیار بالاست و میتواند بازوی مؤثری برای دولت باشد.
حاجرسولیها تاکید کرد: تصمیمگیری و اداره بخش مهمی از امور میتواند بر عهده شوراهای شهر قرار گیرد و طبیعتاً بخشی از مسئولیت اجرای سیاستها نیز به شوراها منتقل میشود. این موضوع یک ظرفیت بزرگ برای کشور است.
وی همچنین شرایط فعلی را فرصتی برای حرکت به سمت مدیریت واحد شهری دانست و گفت: از شرایط جنگی میتوان برای تقویت مدیریت واحد شهری و افزایش اختیارات اجرایی شوراها بهره گرفت تا آنها بتوانند در کنار دولت نقشآفرینی مؤثرتری داشته باشند.
مصمم به پیگیری طرح واگذاری اختیارات به شهرداریها
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، علیرضا احمدی در دویست و هفدهمین جلسه علنی شورا که در قالب نشست مشترک کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی، استانداری، شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری اصفهان برگزار شد، با اشاره به موضوع واگذاری اختیارات به شهرداریها اظهار کرد: این موضوع مباحث زیادی دارد و افراد مخالفی که در وزارتخانهها هستند ممکن است با شنیدن توضیحات، نظراتشان تغییر کند.
وی افزود: احتمال دلیل تغییر نظر این است که واگذاری اختیارات وزارتخانهها و دستگاهها برای خدمت به مردم انجام میشود.
معاون پارلمانی وزیر کشور با تأکید بر اهمیت منافع عمومی گفت: در بحث منافع عمومی باید سعی کنیم آنچه خیر و صلاح مردم است، انجام شود.
احمدی با اشاره به حضور اعضای کمیسیون شوراها در جلسه امروز خاطرنشان کرد: کمیسیون شوراها مصمم است این طرح را پیگیری کند و جلسه مربوط به آن نیز امروز نیز برگزار میشود.
وی گفت: در حد توان هر کاری از دستمان بربیاید، کمک خواهیم کرد تا این اتفاق مبارک رقم بخورد.
نسل اول انقلاب در کنار نسل دوم و سوم
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، کامران غضنفر در دویستوهفدهمین جلسه علنی شورا در قالب نشست مشترک کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی، استانداری، شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری اصفهان اظهار کرد: شما افراد حاضر در جلسه پیشقدم بودید و در عرصههای مختلف انقلاب حضور داشتید.
وی افزود: بیشتر ما همچون خود من از نسل اول انقلاب هستند، به جز تنها عضو خانم شورای شهر اصفهان که او نیز از همین نسل هستند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور شهردار یزد در جلسه گفت: ایشان از نسل دوم یا سوم انقلاب هستند و امیدواریم از نسلهای دوم و سوم انقلاب نیز در کنار خود استفاده کنید.
غضنفر با تأکید بر اهمیت بهرهمندی از تجربیات نسلهای مختلف افزود: استفاده از نسل دوم و سوم در کنار نسل اول برای کسب تجارب ارزشمند است.
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم روندی که در پیش گرفتید، همچنان مستدام باشد و این همنشینی و همراهی نسلها، رمز تداوم پیشرفت و تعالی کشور خواهد بود.
شوراها باید به عنوان قوه چهارم و پارلمان محلی کشور شناخته شوند
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، ابوالفضل ابوترابی در دویستوهفدهمین جلسه علنی شورا در قالب نشست مشترک کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی، استانداری، شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری اصفهان با تبریک هفته شورا و گرامیداشت یاد شهدای جنگ رمضان اظهار کرد: بیانیه مقام معظم رهبری در این هفته فوقالعاده بود و قانون اساسی ما یک قوه چهارمی به نام شوراها دیده است.
وی افزود: قانون اساسی شوراها را چنان خوب دیده است که ما در جمهوری اسلامی ایران سه قوه نداریم، بلکه چهار قوه داریم و طرح میتواند از طریق شورای عالی استانها یا ۱۵ نماینده مجلس ارائه شود.
نماینده مردم نجفآباد، تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت اصول قانون اساسی در مورد شوراها تاکید کرد: تعداد اصول قانون اساسی در مورد شوراها از تعداد اصول در مورد قوه قضاییه بیشتر است.
ابوترابی با اشاره به ویژگیهای یک قوه مستقل گفت: شوراها ویژگیهای یک قوه مستقل و کامل را دارند، اما مشکل از تمرکزگرایی شروع میشود.
وی افزود: بسیاری از اختیاراتی که در مواد مختلف قانونی پیشبینی شده بود، به مرور زمان محدود کردیم و اگر میخواهیم کشور روی ریل صحیح خود باشد، باید این اختیارات را برگردانیم.
نماینده مردم نجفآباد، تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم واگذاری امور محلی به پارلمان محلی گفت: امور محلی باید به محلیها واگذار شود و پارلمان ملی کارهای حاکمیتی و ملی را انجام دهد.
ابوترابی با انتقاد از تمرکزگرایی بیش از حد افزود: خلط مبحث امور محلی و ملی موجب شده است همه چیز ملی شود و این مدل باعث میشود کشور با هزینه بالا اداره شود و تصمیمگیریها زمانبر و پرهزینه شود.
وی خاطرنشان کرد: بین تصمیمگیریهای زمینگیر و پرهزینه کمیسیونهای مختلف، فسادهای اداری به وجود میآید و قانونگذاری ما تبدیل به دیوارکشی میشود.
نماینده مردم نجفآباد، تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی با اشاره به هزینههای جابجایی امور محلی در مجلس گفت: نصف روز وقت مجلس صرف جابهجایی تیر برق میشود، اما موضوع مهمی مانند آب بین سه استان باید ملی شود و وقت کافی برای آن نداریم.
ابوترابی با اشاره به ساختار اداری فرسوده کشور افزود: ساختار اداری فعلی ما به هیچ عنوان منطبق با قانون اساسی مترقی که شهید بهشتی طراحی کرده نیست و دیگر پاسخگوی نیاز مردم نمیباشد.
وی خاطرنشان کرد: باید به سمت دوپارلمانی شدن برویم؛ یک مجلس ملی به نام مجلس شورای اسلامی و یک مجلس محلی به نام شوراها که بدون تغییر قانون اساسی امکانپذیر است.
کشور از مدیریت سنتی به مدیریت مردمی تغییر رویکرد داده است
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، احمد شریعتی در دویست و هفدهمین جلسه علنی شورا که در قالب نشست مشترک کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی، استانداری، شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری اصفهان برگزار شد، در خصوص مباحث مطرح شده درباره اجرای آزمایشی طرح مدیریت جامعه شهری در یک استان اظهار کرد: در شورای عالی استانها که چهارشنبه گذشته در مشهد برگزار شد، درباره اینکه مدیریت جامعه شهری چگونه میتواند مردم را با محوریت مردمسالاری دینی دنبال کند، صحبت کردم.
وی افزود: در کشور طرحهایی انجام شده است که میتوانیم از آنها نتیجه بگیریم؛ به عنوان مثال بحث سیستم ارجاع در حوزه سلامت سالها در مجلس دنبال میشد اما هنوز پیاده نشده است.
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اجرای موفق سیستم ارجاع در بافت روستایی گفت: ما اجرای این سیستم را از دل روستاها شروع کردیم؛ هر بیمار به پزشک عمومی مراجعه میکرد و در صورت نیاز به متخصص ارجاع داده میشد.
شریعتی با اشاره به پیچیدگی مدیریت جامعه شهری افزود: مدیریت جامعه شهری یک موجود زنده است با ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی که همه به هم وابسته هستند.
وی با اشاره به حضور خودجوش مردم در محلات و مساجد در جنگ رمضان خاطرنشان کرد: مردم در همین جنگ رمضان خودجوش پای کار آمدند و شبها در محلات و مساجد حاضر شدند تا از نظام خود دفاع کنند.
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به حرکت بزرگ دانشگاهیان در شب جلسه گفت: اساتید از دانشگاه مرکزی به سمت دانشگاه آزاد خراسان حرکت کردند و مردم نیز با موتور و ماشین همراهی میکنند که نمایش یک سبک جدید از مدیریت مردمی است.
شریعتی درباره نقش شوراهای یاریرسان افزود: اگر شوراها در نظارت، مشورت و اجرا حاکم باشند، میتوانند مسائلی مانند جابهجایی تیر برق را که آقای ابوترابی اشاره کردند، به کلی حل کنند.
وی با اشاره به مدیریت موفق بازارهای محلی در روزهای اول جنگ گفت: در همان روزهای اول جنگ، جلسهای در شورای شهر داشتیم و با مدیریت خوب و هماهنگی استاندار، بدون هیچ تنشی توانستیم نیازهای مردم را تأمین کنیم.
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان در پایان گفت: امیدواریم این طرحها را با جدیت دنبال کنید و نتیجهای که برای کشور و مردم دارد، نصیبشان شود.
مدیریت محلی اولویت علمی و قانونی کشور است
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، علی صالحی در دویستوهفدهمین جلسه علنی شورا در قالب نشست مشترک کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی، استانداری، شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری اصفهان با اشاره به واگذاری اختیارات دولت به شهرداریها اظهار کرد: تحویل درستتر این است که ما مسئولیت را به خود مردم و در قالب مدیریت محلی واگذار کنیم.
وی افزود: مدیریت محلی و منطقهای هم به لحاظ علمی و هم به لحاظ ظرفیت قانونی در اولویت است.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به مشارکت مردم در صحنههای مختلف گفت: اگر حضور مردم در پای صندوقهای رای نباشد، مشارکت از طریق مدیریت محلی ارتقا پیدا میکند.
صالحی با بیان اینکه مسائل جدید کشور را نمیتوان با نگاه و ساختار گذشته پیش برد، تاکید کرد: اختیارات اداره کشور باید از طریق مجموعه مدیریت محلی به مردم منتقل شود.
وی با اشاره به حضور مردم در شبهای اخیر افزود: مردم کشور را رهبری کردند و امام حاضرمان نیز به این موضوع اشاره کردند؛ بنابراین مردم ظرفیت انجام ۲۷ یا ۲۸ وظیفهای که در قالب دولتها انجام میشود را دارند.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کرد: حضرت آقا در پیام نوروزی خود اشاره کردند که برای پوشش ضعفهای اقتصادی و مدیریتی، نسخه علاج کارسازی در حال تهیه است.
صالحی پیشنهاد کرد: اگر امکان و دسترسی وجود دارد، موضوع مشارکت مردم و تحول ساختاری که مد نظر رهبری است میتواند در تحقق این امر کمک کننده باشد؛ نظر ایشان هم میتواند در تحقق مدیریت محلی و مشارکت مردمی مؤثر واقع شود.
خدمات مرتبط با شهر باید در دست پرتوان شوراها و شهرداریها باشد
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، غلامرضا توکلشوریجه در دویستوهفدهمین جلسه علنی شورا در قالب نشست مشترک کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی، استانداری، شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری اصفهان اظهار کرد: اصفهان شهری است که دین خود را نسبت به اسلام و انقلاب ادا کرده است.
وی افزود: با گرامیداشت یاد شهدا به ویژه شهید حاج حسین خرازی، وقتی از حاج احمد کاظمی پرسیدند محل دفن شما کجاست، فرمود یکی از هشت بهشت، کنار قبر حاج حسین خرازی باشد.
توکلشوریجه با اشاره به شخصیت حاج احمد کاظمی افزود: حاج احمد کاظمی در کنار باقر قالیباف و قاسم سلیمانی سه ضلع مثلث اتحاد دوران جنگ تحمیلی هشت ساله هستند.
وی با اشاره به جایگاه رئیس مجلس خاطرنشان کرد: امروز افتخار میکنیم رئیس قوه مقننه مجلس، باقر قالیباف است که با احمد کاظمی و قاسم سلیمانی در تاریخ پرافتخار ایران ماندگار شدند.
نایب رئیس اول کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی درباره طرح مدیریت خدمات شهری گفت: اگر خدماتی هست، امروز باید در دست پرتوان شوراها و شهرداران کلانشهرها و شهرستانهای اطراف باشد تا به بهترین نحو ممکن در یک کاسه خدمت کنند.
توکلشوریجه با اشاره به نقش نمایندگان اصفهان در مجلس و کمیسیون اظهار کرد: امیدوار هستم خروجی این جلسات به گونهای باشد که مصوبات قوی و جاندار برای مردم داشته باشد و شما نمایندگان نیز راضی باشید تا خدا نیز راضی باشد.
