زهره مختاری
توافق جدید بر سر فرمول خوراک
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از پتروشیمی ها؛ شرکت پتروشیمی اصفهان در اطلاعیهای رسمی اعلام کرد فرمول خوراک دریافتی از شرکت پالایش نفت اصفهان برای سالهای ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفته است.
این اقدام در چارچوب اجرای مصوبه هیئت وزیران و با هدف افزایش شفافیت، استانداردسازی فرآیند تأمین خوراک و همسویی با مقررات ملی مرتبط با قیمتگذاری فرآوردههای نفتی انجام شده است.
بهگفته شرکت، نتیجه مذاکرات و پیگیریهای مستمر با پالایشگاه نفت اصفهان به توافق نهایی درباره فرمول جدید، نحوه محاسبه و بازنگری ارقام مربوطه انجامیده است.
بر اساس این اصلاحات، مبلغ ۱٬۸۴۹ میلیارد ریال بهعنوان رقم مالی محاسبات تعیین شده که در حساب شرکت پالایش نفت اصفهان منظور میشود.
در ادامه اطلاعیه آمده است که محاسبات فنی و کارشناسی توسط تیم تخصصی پالایشگاه نفت اصفهان انجام گرفته و اطلاعات مربوط به مالیات بر ارزش افزوده نیز در اطلاعیههای بعدی اعلام خواهد شد.
پتروشیمی اصفهان تأکید کرده این بازنگری گامی در جهت ارتقای شفافیت، کاهش اختلافنظرهای احتمالی و یکپارچهسازی فرمول قیمتگذاری خوراک است.
همچنین از سهامداران و تحلیلگران بازار خواسته شده برای دریافت گزارشهای تکمیلی و مستندات نهایی، اطلاعیههای بعدی شرکت را دنبال کنند.
.رشد معاملات برق در بورس انرژی با ابلاغ آییننامه جدید سرعت میگیرد
مصطفی رجبیمشهدی، معاون برق و انرژی وزارت نیرو، با اشاره به روند توسعه بازار برق در بورس انرژی گفت: بر اساس اهداف برنامه هفتم توسعه، سهم فروش برق در بورس باید تا پایان این برنامه به ۶۰ درصد برسد.
🔷 وی افزود: براساس آخرین آمار، سهم فروش برق از طریق بورس انرژی در سال گذشته حدود ۳۸ درصد بوده که بیانگر روندی تدریجی اما رو به رشد در توسعه این بازاراست.
🔷 رجبیمشهدی با اشاره به اقدامات وزارت نیرو برای تسریع این روند تصریح کرد:*آییننامه بند «ب» ماده ۴۳ به تصویب رسیده و بهزودی ابلاغ میشود.* این آییننامه میتواند نقش مهمی در تقویت معاملات برق در بورس انرژی داشته باشد.
🔷 معاون برق و انرژی وزارت نیرو ادامه داد: با اجرای این آییننامه، فرآیند خرید و فروش برق در بورس تسهیل میشود و انتظار میرود حجم معاملات به شکل قابل توجهی افزایش یابد؛ موضوعی که *شفافیت بیشتر، رقابتپذیری بالاتر و بهبود کارایی در صنعت برق کشور* را به دنبال خواهد داشت.
نسخه فولاد مبارکه برای پایداری تولید صنایع
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از پایگاه تحلیلی خبری ایراسین سعید زرندی، مدیرعامل گروه فولاد مبارکه در نشست با اعضای کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی با تشریح شرایط بازار ورق در روزهای پس از حمله به این مجموعه، از اقدامات پیشدستانه و برنامهریزیشده فولاد مبارکه برای تأمین نیاز صنایع پاییندستی و جلوگیری از بروز التهاب در بازار خبر داد و تأکید کرد: فولاد مبارکه با وجود شرایط خاص ایجادشده، اجازه نداد زنجیره تأمین کشور دچار اختلال جدی شود.
زرندی با اشاره به گستردگی شبکه مشتریان فولاد مبارکه اظهار کرد: نزدیک به بیش از هزار شرکت بهصورت مستقیم از فولاد مبارکه ورق دریافت میکنند؛ از واحدهای لولهسازی و پروفیل گرفته تا خودروسازان و طیف متنوعی از صنایع مصرفکننده ورق.
به همین دلیل، طبیعی بود که با انتشار خبر حمله به فولاد مبارکه، فضای روانی خاصی در بازار ایجاد شود و نگرانیهایی در میان مشتریان و مسئولان شکل بگیرد.
مدیرعامل گروه فولاد مبارکه با اشاره به تدابیر این مجموعه در روزهای پایانی سال گفت: ما از ۲۳ اسفندماه با توجه به ارزیابیهایی که از شرایط داشتیم، بهصورت جدی به مشتریان بزرگ و مصرفکنندگان عمده اعلام کردیم که برای دریافت سفارشهای خود اقدام کنند.
زرندی ادامه داد: با این حال، واقعیت بازار در آن مقطع این بود که رکود بر فضای معاملات حاکم بود.
بسیاری از خریداران صراحتاً اعلام میکردند که به کالا نیاز فوری ندارند، امکان حمل ندارند یا حتی فضایی برای نگهداری محصولات در اختیارشان نیست.
برخی نیز میگفتند شرایط بازار بهگونهای نیست که اصلاً نیازی به دریافت این حجم از ورق داشته باشند، این مسئله بهخوبی نشان میدهد که تا ۲۸ اسفند نهتنها تقاضا در بازار وجود نداشت، بلکه ما در تلاش بودیم کالاهای خریداریشده را به دست مشتریان برسانیم و کسی حاضر به تحویل گرفتن آنها نبود.
مدیرعامل گروه فولاد مبارکه در ادامه با اشاره به تحولات پس از حملات انجامشده گفت: پس از رخدادهای هفتم و یازدهم و سپس تا حوالی بیستم که عملاً فضای کشور تحت تأثیر شرایط جنگی قرار گرفت، در نهایت با فروکشکردن شرایط و شکلگیری آتشبس، از حدود ۲۳ تا ۲۵ فروردین ناگهان مشاهده کردیم که بازار ورق با یک موج روانی و التهابی مواجه شد.
این در حالی بود که به مسئولان مربوطه تأکید میکردیم عملاً اتفاق خاصی در حوزه مصرف واقعی رخ نداده؛ نه پروژه بزرگی در کشور اجرا شده بود و نه مصرفی در آن مقیاس ایجاد شده بود که بتواند چنین التهابی را توجیه کند.
زرندی تصریح کرد: واقعیت این است که برخی افراد با القای کمبود و ایجاد نگرانی در میان مسئولان، فضا را ملتهب کردند.
در حالی که تحلیل ما این بود که بازار به لحاظ واقعی دچار بحران تأمین نشده و آنچه شکل گرفته بیشتر ناشی از جنگ روانی و نگرانیهای القایی بوده است.
وی در تشریح اقدامات فولادمبارکه برای تنظیم بازار گفت: ما فازی را طراحی و تعریف کردیم که پایه آن بر شکل گیری مجدد زنجیره بر مبنای فعالیت بازرگانی بود و بر این اساس با ورود مجدد به بازار محصولات را به واحدهای تولیدی عرضه کردیم.
وی تأکید کرد: فولاد مبارکه در این مقطع حساس تلاش کرد با آیندهنگری، تصمیمگیری به موقع، ارتباط مستمر با مشتریان و فعالسازی ظرفیتهای جایگزین، اجازه ندهد فضای روانی ناشی از حملات به بحران واقعی در بازار تبدیل شود.
امروز نیز با جدیت، بازگرداندن ظرفیتها، تثبیت بازار و تأمین نیاز صنایع کشور را دنبال میکنیم.
رد انحصار واردات؛ تأکید بر میدان دادن به بخش خصوصی
زرندی با اشاره به همکاری با دولت و بخش خصوصی گفت: در جلسات بررسی تأمین نیاز بازار، پیشنهادی مطرح شد مبنی بر اینکه اختیار واردات مستقل ورق یا اسلب به فولاد مبارکه داده شود.
من از این موضوع تشکر کردم اما صراحتاً اعلام کردم چنین انحصاری به نفع کشور نیست. این کار ممکن است فولاد مبارکه را وارد چالش با فعالان اقتصادی کند و در آینده تبعات منفی به همراه داشته باشد.
وی افزود: علیرغم این موضوع فولادمبارکه از منظر کارشناسی توصیه اکید داشت چنانچه قصدی بر واردات است این واردات معطوف به واردات تختال باشد تا ظرفیت های تولیدی واحدهای نورد تکمیل شود.
مدیرعامل فولاد مبارکه تأکید کرد: برداشت ما این است که کمبود جدی در بازار وجود ندارد.
برای اطمینان از این موضوع، نشستهای تخصصی جهت بررسی نیازهای واحدهای تولیدی با فعالان صنایع پاییندستی برگزار کردیم.
اقدام عملی برای شکست التهاب بازار
زرندی در ادامه گفت: در هفتم اردیبهشت تصمیم گرفتیم بهصورت جدی وارد عمل شویم تا «قیمتسازی روانی» بازار شکسته شود.
پیش از آن، نرخ ورق فولادی در بازار حدود ۱۴۰ هزار تومان بود. تلاش کردیم با عرضه گسترده، التهاب مصنوعی بازار از بین برود.
او افزود: در همان تاریخ، فولاد مبارکه ورق گرم خود را با قیمت ۸۵ هزار تومان عرضه کرد.
نتیجه آن بود که بازار بلافاصله واکنش نشان داد و قیمتها کاهش یافت. این در حالی بود که در عرضه نخست از مجموع حدود ۱۶۰ هزار تن عرضهشده، حدود ۹۲ از آن فروش رفت؛ نشانهای واضح که برخلاف تبلیغات برخی افراد، بحران واقعی تقاضا در کار نبود.
تأمین نیاز صنایع خودروسازی و لوازمخانگی
مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به گفتوگوهای اخیر خود با مدیران خودروسازان بزرگ کشور گفت: در هفته گذشته با مدیران عامل سایپا و ایرانخودرو نشست داشتیم.
نگرانیهایی درباره تأمین ورق تا ماههای آینده داشتند؛ اما به آنها اطمینان دادیم که موجودی و ظرفیت کافی داریم و مشکلی برای تأمین وجود ندارد.
زرندی به وضعیت صنایع لوازمخانگی هم اشاره کرد و گفت: با بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ مذاکره کردیم و وضعیت ذخایرشان را بررسی کردیم.
تقریباً اکثر شرکتهای شاخص اعلام کردند که تا خرداد و تیرماه ورق کافی در انبار دارند. بنابراین بحران کمبود در صنایع پاییندستی وجود ندارد و شرایط کاملاً قابل مدیریت است.
مخالفت با مداخله در بازار
زرندی در پایان با اشاره به تبعات اقتصادی واردات تصریح کرد: واردات ، آخرین گزینه ماست؛ چرا که ورود به این عرصه به صورت ناخواسته منجر به افزایش ۳۰ تا ۴۰ تومانی قیمتها در بازار میشود.
اگرچه امکان واردات وجود دارد، اما باید توجه داشت که در صورت بسته بودن مسیرها و ایجاد گلوگاهها، هزینههای نهایی به مراتب بیش از ارقام کنونی افزایش خواهد یافت؛ بنابراین مدیریت هزینهها و بهرهگیری از ظرفیتهای داخلی، اولویت نخست ماست.
اطلاع رسانی ماهانه تامین اجتماعی چه مزایایی برای کارگران دارد؟
در راستای تحقق حاکمیت شرکتی و شفافیت اطلاعاتی، سازمان تأمین اجتماعی اقدامی راهبردی برای توانمندسازی بیمهشدگان خود آغاز کرده است.
▪️در این طرح، بیمهشدگان هر ماه سه سرفصل کلیدی را از طریق پیامک دریافت میکنند که شامل مبلغ دستمزد مبنای کسر حق بیمه (مابهالتفاوت نرخ اعلامی با حقوق واقعی کارگر)، تعداد روزهای کارکرد (تشخیص ماههای کامل، کمکاری یا مرخصی بدون حقوق) و عناوین شغلی اعلامی (برای احراز سختی کار و طبقه بندی مشاغل) میشود.
▪️طرح اطلاعرسانی ماهانه از طریق ارسال پیامک به بیمهشدگان شاغل در کارگاههای مشمول قانون تأمیناجتماعی؛ با رویکرد پیشگیری از بروز مشکلات آتی برای بیمهشدگان اجرا شد تا اگر مشکلی در این موارد وجود دارد، در ابتدا با تعامل بین کارگران و کارفرمایان حل شود و اگر از این طریق مشکلات احتمالی حل نشد، تامین اجتماعی آمادگی دارد برای کمک به حل اختلافات درباره دستمزد مبنای کسر حق بیمه، عناوین شغلی و نیز روزهای کارکرد ماهانه، اقدامات قانونی لازم را انجام دهد.
خدمت صادقانه به مردم، محور اصلی مأموریت صنعت برق است
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از روابط عمومی شرکت، مراسم تکریم و معارفه مدیر امور منطقه ۹ با حضور مدیرعامل شرکت، مسئولان شهری، نمایندگان اقشار مختلف، صنعتگران، کشاورزان و جمعی از معاونان، مدیران و همکاران این شرکت برگزار شد.
🔸در این مراسم، مهندس دادخواه مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان، ضمن قدردانی از حضور میهمانان و همکاران، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، بهویژه شهدای جنگ رمضان و شهدای والامقام انقلاب اسلامی، اظهار کرد:
ادامه راه شهدا، در گرو خدمت عزتمندانه، صادقانه و امیدآفرین به مردم است.
🔸در ادامه با اشاره به اهمیت جایگاه خدمترسانی در نظام اسلامی افزود:**خدمت به مردم، منشأ خیر و برکت در دنیا و آخرت است** و خداوند را شاکریم که توفیق خدمت در صنعتی را به ما عطا کرده که بهطور مستقیم با آسایش، رفاه و زندگی روزمره مردم در ارتباط است.
🔸مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با تأکید بر نقش کار جمعی در موفقیتهای سازمانی بیان نمود:هیچ مدیری بدون همراهی و همدلی کارکنان خود نمیتواند به موفقیت دست یابد و هر دستاوردی که در مجموعه صنعت برق حاصل شده، نتیجه لطف الهی و تلاش صادقانه همکاران در سطوح مختلف مدیریتی، کارشناسی، پشتیبانی و اجرایی است.
🔸ایشان همچنین از صبوری و همراهی مردم، صنعتگران و بهویژه کشاورزان در شرایط محدودیتهای برق و آب قدردانی کرد و اظهار کرد:در روزهایی که صنعت برق با محدودیتهایی مواجه بود، فهم، همدلی و همکاری مردم، سرمایهای ارزشمند برای عبور از شرایط دشوار به شمار میرفت و این همراهی، به همکاران ما آرامش، انگیزه و توان بیشتری برای تداوم خدمترسانی میداد.
🔸مهندس دادخواه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روند بهبود شاخصهای خاموشی در سالهای اخیر تصریح کرد:
با تلاش همکاران صنعت برق، میزان متوسط خاموشی به ازای هر مشترک در شرق اصفهان که در سال ۱۳۹۳ ارقام بسیار بالاتری را تجربه میکرد، امروز به حدود ۱۱۰ تا ۱۳۰ دقیقه در سال رسیده و در برخی مناطق از جمله منطقه ۹، این عدد به حدود ۹۰ دقیقه کاهش یافته است؛ شاخصی که نشاندهنده ارتقای قابلتوجه پایداری شبکه و کیفیت خدمات برقرسانی است.
🔸مهندس دادخواه این موفقیتها را حاصل برنامهریزی، تلاش شبانهروزی و تعهد نیروهای عملیاتی و مدیریتی شرکت دانست و افزود:
اگرچه هنوز تا نقطه مطلوب فاصله وجود دارد، اما همین دستاوردها نشان میدهد که با تکیه بر تخصص، همدلی و روحیه جهادی میتوان خدماتی شایستهتر به مردم ارائه داد.
🔸مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان در ادامه با اشاره به رویکرد این شرکت در انتخاب مدیران اظهار داشت: مدیران بر اساس بررسیهای دقیق، مشورت و شناخت از توانمندیها انتخاب میشوند و اطمینان داریم که مدیریت جدید منطقه ۹ نیز با همان روحیه جهادی، صداقت، تلاش و مردممداری، مسیر خدمت را با قوت ادامه خواهد داد.
🔸مدیرعامل شرکت ضمن قدردانی از خدمات مدیر پیشین منطقه ۹، از مدیر جدید این منطقه به عنوان فردی پرتلاش، متعهد و دارای ظرفیت مناسب برای پیشبرد مأموریتهای این حوزه یاد کرد و اظهار امیدواری کرد که با همراهی کارکنان و حمایت مردم، رضایتمندی بیشتری در این منطقه حاصل شود.
🔸مهندس دادخواه در پایان با تأکید بر اینکه مردم صاحبان اصلی این خدمت هستند، خاطرنشان کرد: ما خود را به مردم بدهکار میدانیم و معتقدیم باید بیش از گذشته برای رفاه، آسایش و رضایت آنان تلاش کنیم. هرجا امکان کمک و اقدام بیشتری برای بهبود خدمات وجود داشته باشد، وظیفه خود میدانیم که با تمام توان وارد عمل شویم.
«نهضت ترویج» با همکاری روابط عمومیهای استانی آغاز میشود
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از روابط عمومی مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر ابوالفضل فرجی در آیین معارفه مهندس جاوید صحرائی به عنوان مشاور رئیس مؤسسه و سرپرست جدید مدیریت روابط عمومی، گفت: امروز بدون حضور روابط عمومی فعالیتهای دستگاههای دولتی به درون مجموعه محدود میشود و آگاهیرسانی به افکار عمومی بهویژه هدایت رفتار کشاورزان برای تولید محصولات سالم و اقتصادی امکانپذیر نیست.
وی افزود: افزایش همکاری روابطعمومیهای جهاد کشاورزی استانها، دستیابی به اهداف ترویج کشاورزی را در سطح ملی تسهیل میکند و آغازگر پویش ملی «نهضت ترویج» با هدف افزایش نفوذ دانش کشاورزی خواهد بود. این حرکت در راستای شعار سال «اقتصاد مقاومتی در سایه وحدت ملی و امنیت ملی» و با محوریت «ترویج و آموزش» اجرا میشود.
فرجی با اشاره به سوابق سرپرست جدید، مهندس صحرائی را از مدیران توانمند و نمونه هماهنگی ترویج در استانها دانست و ابراز امیدواری کرد با همدلی همکاران، شاهد اعتلای فعالیتهای سازمان تات و مؤسسه در راستای بهرهوری محصولات کشاورزی و امنیت غذایی باشیم.
وی در پایان، ضمن گرامیداشت روز معلم و هفته آموزش، بر نقش مؤثر آموزشدهندگان در کنار معلمان و مروجان تأکید کرد و گفت: با وجود کمبود نیروی انسانی، استفاده از مروجان غیردولتی و مددکاران ترویج در اولویت برنامههای عملیاتی قرار دارد.
دیدار با آقای نژاداحمدی مدیر خدمات حمایتی استان
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان جهاد کشاورزی و به نقل از روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بویین میاندشت، در دیداری که با حضور مدیر و معاون شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان اصفهان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بویین میاندشت در دفتر مدیریت استان برگزار شد، چالشها و نیازهای تأمین کودهای شیمیایی این شهرستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
♦️در این نشست تخصصی، طرفین ضمن تبادل نظر پیرامون وضعیت موجود، بر اهمیت تأمین بهموقع و کافی نهادههای مورد نیاز کشاورزان شهرستان بویین میاندشت تأکید کردند.
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان با اشاره به تلاشهای صورت گرفته در راستای حمایت از بخش تولید، اولویت این مجموعه را توزیع عادلانه و تسریع در روند تحویل نهادههای یارانهای به کشاورزان برشمرد.
♦️در پایان این دیدار، توافقات لازم جهت رفع موانع احتمالی، روند خدمت رسانی به بهره برداران بخش کشاورزی تسهیل و تسریع گردد.
جلسه کمیته فنی امور عشایر استان در سال ۱۴۰۵
در این نشست که با محوریت بررسی پروژههای عمرانی و مطالعاتی برگزار گردید،
سه دستور کار اساسی مورد بحث و تصمیمگیری قرار گرفت:
🔻ارائه پروژههای پیشنهادی سال ۱۴۰۵ از سوی شهرستانها،
🔻بررسی و تصویب طرحها بر اساس اعتبارات پیشبینیشده،
🔻تعیین نحوه اولویتبندی و اجرای پروژههای عمرانی و مطالعاتی.
🔹این جلسه که به مدت چهار ساعت به طول انجامید، با هدف برنامهریزی دقیقتر برای اجرای پروژههای عمرانی عشایری و استفاده بهینه از منابع مالی در سال جدید تشکیل شد.
لبیک جامعه کشاورزی
دیدار با مسئولین اداره کل عشایر استان اصفهان
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از مفدا اصفهان، در دفتر معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دیداری صمیمانه میان معاونت این حوزه و هیئت همراه از اداره کل عشایر استان اصفهان برگزار شد.
هدف از این نشست، آشنایی بیشتر طرفین و بررسی فرصتهای همکاری در عرصههای مختلف بود.
در جریان این دیدار، مقرر گردید پس از انجام بررسیهای لازم و مطالعات میدانی، برنامههایی نظیر برگزاری نمایشگاههای تخصصی و سمینارهای علمی با موضوع «آشنایی با فرهنگ و ساختار عشایر» در دانشگاه برگزار شود. همچنین، طرفین بر ضرورت برنامهریزی جهت اعزام دان
در پایان این نشست، ایشان ضمن بازدید از بخشهای مختلف معاونت و همچنین موزه دفاع مقدس دانشگاه، با مسئولین و کارشناسان حوزه فرهنگی دانشگاه به گفتگو پرداختند و ضمن بررسی روند فعالیتهای جاری، بر اهمیت تعاملات فرهنگی و اجتماعی تأکید ورزیدند.
