چاپ کردن این صفحه
زهره مختاری   علم و پیشرفت  03 اسفند 1404  20

    ضرورت تسریع در تجهیز رصدخانه شهری و اصلاح فرآیندهای ثبت شکایات

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان بر لزوم تسریع در راه‌اندازی رصدخانه شهری اصفهان و بازنگری در سازوکارهای ثبت گزارش‌ها و شکایات شهروندان تأکید کرد و خواستار اصلاح فرآیندهای موجود با هدف افزایش کارآمدی و حفظ حقوق شهروندان شد.

 

مصطفی نباتی نژاد در تذکری در دویست و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، با تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان اظهار کرد: یکی از درخواست‌های جدی بنده از شهرداری در حوزه اجرا، تسریع در فرآیند تجهیز و راه‌اندازی رصدخانه شهری اصفهان است. متأسفانه به دلیل بروکراسی اداری و طی مراحل قانونی، این موضوع با معطلی همراه شده است؛ هرچند پیگیری‌های متعددی انجام شده و موضوع در شورای عالی برنامه‌ریزی نیز مطرح بوده، اما انتظار می‌رود شهرداری در این زمینه تسریع لازم را انجام دهد.
وی افزود: نکته دوم مربوط به بازنگری در دو فرآیند مرتبط با ثبت شکایات، اطلاع‌رسانی، نقد و نظر شهروندان است. یکی از این موارد، سامانه «سوت‌زنی» است که در حال حاضر گزارش‌ها به صورت بی‌نام ثبت می‌شود و بخش قابل توجهی از وقت شهرداری صرف بررسی این موارد می‌شود، در حالی که بنا به گفته مدیران مربوطه، بخشی از این گزارش‌ها فاقد توجیه کافی یا ناشی از رقابت‌ها و اختلافات است.
رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: پیشنهاد می‌شود در این سامانه، با حفظ کامل حریم خصوصی افراد و رعایت الزامات حوزه حراست و کمیته سلامت اداری، امکان ثبت مشخصات گزارش‌دهنده فراهم شود تا هم پیگیری‌ها دقیق‌تر انجام گیرد و هم امکان ارائه بازخورد به فرد گزارش‌دهنده وجود داشته باشد. این موضوع می‌تواند از طریق اصلاح مصوبه شورا یا در چارچوب فرآیندهای اجرایی شهرداری دنبال شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع ثبت شکایات مربوط به تخلفات ساختمانی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر شهروندان برای ثبت و پیگیری این‌گونه شکایات، الزاماً باید از طریق سامانه «اصفهانی من» و با درج مشخصات اقدام کنند که این مسئله عملاً موجب بروز تنش میان همسایگان می‌شود؛ در حالی که بسیاری از شهروندان با نیت پیشگیری از تخلف و کمک به نظم شهری گزارش می‌دهند.
نباتی‌نژاد تأکید کرد: درخواست ما این است که با بازنگری در این فرآیندها، امکان ثبت شکایات تخلفات ساختمانی از طریق سامانه ۱۳۷ نیز فراهم شود و این سامانه بتواند پیگیری لازم را انجام دهد. الزام انحصاری به ثبت شکایت در سامانه «اصفهانی من» در این حوزه، از نظر منطقی توجیه کافی ندارد و نیازمند اصلاح است.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد با همکاری معاونت برنامه‌ریزی شهرداری، این اصلاحات در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود تا هم مشارکت شهروندان تسهیل شود و هم فرآیندهای نظارتی کارآمدتر گردد.