نمایش موارد بر اساس برچسب: شورای اسلامی شهر اصفهان
همدلی و وفاق رمز موفقیت دوره ششم شورای اسلامی شهر اصفهان
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، علی قاسمزاده در پیامی به مناسبت روز شوراها بیان کرد: دوره ششم شورای اسلامی شهر اصفهان، نقطه عطفی در تاریخ مدیریت شهری این شهر کهن بوده است. دورهای که با وفاق، همدلی و تعامل سازنده میان شورا و شهرداری زمینهساز اجرای برنامههایی هدفمند و مؤثر برای پیشرفت و تعالی اصفهان شده است.
یکی از دستاوردهای مهم این دوره، تجربه موفق در تدوین و اصلاح بودجههای سالانه است. شورای ششم با اتخاذ رویکردی کارشناسی و مبتنی بر نیازهای واقعی شهر، توانسته است شهرداری را راهبری کرده و بودجههایی واقعبینانه، منطبق بر ظرفیتهای موجود و در عین حال توسعهمحور تدوین نماید. این همکاری موجب گردیده است که طی چند سال اخیر، روند پیشبرد پروژههای شهری با شتاب بیشتری ادامه یابد و زیرساختهای لازم برای تحقق «شهرزندگی» فراهم شود.
اما همکاری بین شورا و شهرداری تنها به حوزه مالی محدود نشده است؛ بلکه در سیاستگذاریهای کلان، برنامههای اجتماعی، فرهنگی و زیستمحیطی نیز نمود عینی یافتهاست. شورای ششم با درک درست از اقتضائات و نیازهای شهروندان، حمایت از پروژههای هوشمندسازی شهر، توسعه گردشگری پایدار، گسترش حملونقل پاک و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان را در دستور کار قرار دادهاست و شهرداری را در مسیر اجرای این سیاستها همراهی نمودهاست.
در این میان، نباید از روحیه انتقادپذیری و شفافیت که در شورای ششم تقویت شده است غافل ماند. مدیریت شهری اصفهان همواره از نقدهای دلسوزانه استقبال کرده و آن را موتور محرکهای برای بهبود عملکرد خود می داند. در این دوره، بارها بر این نکته تأکید کردم که «خطاهای ما را گوشزد کنید»؛ چراکه باور دارم بدون نقد سازنده، تعالی و پیشرفت ممکن نیست.
شورای ششم نقش مهمی در ترسیم چشمانداز و آینده اصفهان به عنوان شهری هوشمند، پایدار و انسانمحور ایفا کرده است. همراهی این شورا در طراحی و اجرای برنامههای تحولآفرین، از جمله پروژههای کلان در حوزه حملونقل محیط زیست، فرهنگ و اقتصاد شهری موجب شده است تا امروز اصفهان با گامهایی استوارتر به سوی آیندهای درخشان حرکت کند.
اینجانب با کمال افتخار، از اعضای محترم شورای اسلامی شهر اصفهان در دوره ششم به سبب حسن تعامل، حمایتهای دلسوزانه و همراهی بیدریغشان قدردانی میکنم.
بدون شک، موفقیتهای امروز مدیریت شهری حاصل همدلی، خرد جمعی و تلاشهای شبانهروزی همه خادمان مردم اصفهان در شورا و شهرداری است. امید آن که این مسیر روشن، با اتکا به ظرفیتهای بیبدیل این شهر تاریخی و فرهنگی، همچنان تداوم یابد و اصفهان، الگویی شایسته برای شهرهای دیگر ایران باشد.
بسیج امکانات و رفع گلوگاههای قانونی برای افزایش سرمایهگذاری مردم در اقتصاد فرصت طلایی ناخواسته پیشروی شهرداریها است
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، علی صالحی در نطق میان دستور صد و هفتاد و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، با تسلیت درگذشت جمعی از هموطنان در حادثه انفجار بندر شهید رجایی بندرعباس و آرزوی توفیق و سلامتی برای مجروحین این حادثه اظهار کرد: امیدواریم در اسرع وقت شرایط در بندر شهید رجایی به روال سابق برگردد.
وی در ادامه نطق خود عنوان کرد: مدیریت شهری یکی از بخشهای مولد و عمدتا خدماتمحور اقتصاد کشور است که ویژگیهای ممتازی دارد و با این ویژگیها میتواند یکی از اصلیترین محلهای جذب سرمایهگذاری مردم و بخش خصوصی باشد.
از جمله ویژگیهای اقتصادی مدیریت شهری درآمد-هزینه بودن است که امکان تصمیمگیری انعطافپذیر و سریع را نسبت به ساختار بروکراتیک یا دیوانسالارانه دولتها بیشتر فراهم میکند؛ همچنین توسعه بازار فعالیت شهرداریها امروز به حدی رسیده که شاید بودجه چند کلانشهر که بیشتر آن عمرانی است معادل و یا بیش از بودجه عمرانی کل کشور است که البته درصد تحقق عملی آنها هم قابل قیاس با عملکرد دولتها نیست.
نکته دیگر در این رابطه تنوع ظرفیتهای سرمایهپذیری در شهرها از حوزههای خدمات شهری یا گردشگری و تفریح و حوزه انرژی و حمل ونقل و... و فراهم بودن مدلهای متنوع سرمایهگذاری است که با اندکی مقرراتزدایی میتواند در همین شرایط فعلی اقتصاد و سوداگری فعال در بازارهای موازی نظیر ارز و طلا برای سرمایهگذار داخلی جذاب باشد.
از طرفی مدیریت شهری این امکان و توان را دارد که معادل عمده سهم آورده سرمایهگذاران مشارکت فعال داشته باشد تا به نوعی اجرا و بازدهی پروژه را تضمین نماید. نهایتا ارتباط مستقیم با مردم و بهرهبرداری عموم اقشار مردمی یک فرصت استثنایی است که در شهرها برای سرمایهگذاران فراهم است.
و البته چندین و چند شاخص دیگر هم وجود دارد که تمرکز نظام مالی و اقتصادی و همراهی نظامهای نظارتی و قانونگذار برای مانعزدایی از مقررات و دیوانسالاری در حوزه سرمایهگذاری را اولویتدار و توجیه پذیر میکند.
از این رو پیرو احصای صورت گرفته ناظر به شعار سالهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ موارد زیر بخشی از پیشنهادات اجرایی و آزموده شده برای توسعه سرمایهگذاری مردم و بخش خصوصی در حوزه مدیریت شهری در راستای تحقق عملی شعار سال ۱۴۰۴ است:
۱. مانع زدایی از مقررات زائد سرمایهگذاری و تعریف حمایتها و مشوقهای واقعی خصوصا در حوزه ساخت مسکن
۲. انعطاف در تصمیمات، تسریع، شفافیت و ثبات در فرایندهای قانونی
۳. به کارگیری ابزارهای پرداخت متنوع از جمله پرداختهای قسطی و اعتباری
۴. تعریف الگوهای مشارکتی بهرهبرداری محور
۵. تسهیل سرمایهگذاری خرد مردمی در ابر پروژههای شهر با محوریت صندوقهای تامین مالی جمعی
۶. تسهیل و ایجاد رویه برای همکاریهای چندجانبه مردم، بخش خصوصی و شهرداریها
۷. امکان تغییر مقررات و تخصیص زیرساخت به سمت تسهیل فعالیتهای کسب و کاری مردمی از جمله فضاهای کار اشتراکی و امکان مشارکت در توسعه زیرساختهای کسب و کارهای خانگی و محلی
۸. استفاده از ابزارهای نوین مالی برای هدایت نقدینگی و تامین مالی پروژهها
اقتصاد شهری یک موجود پویای مبتنی بر جغرافیای توزیع منابع و امکانات است که در گستردگی نقشها دستکمی از اقتصاد کشور ندارد اما در مقیاس معاملات و تراکنشها در سطح محلی تعریف میشود و مدیریت شهری بخش قابل توجه این زیست بوم اقتصاد شهری هستند.
به نظر میرسد ظرفیت بسیج شدن امکانات و رفع گلوگاههای قانونی در سال ۱۴۰۴ برای افزایش زمینه مشارکت و سرمایهگذاری مردم در اقتصاد یک فرصت طلایی ناخواسته پیشروی شهرداریها گذاشته است.
لذا در کنار موضوعات کلان اشاره شده پیشنهادات اجرایی زیر را برای عملیاتی شدن موارد مطرح میکنم:
۱. ایجاد کمیته مشترک مقررات زدایی در کمیسیونهای اقتصاد و پایش شورای اسلامی شهر برای بررسی رفع مقررات زائد و انعطافپذیری فرایندها
۲. ایجاد کمیته اقتصاد بین الملل با محوریت کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر و روابط بین الملل شورا برای حضور فعال و با برنامه در دیدارها، رویدادها و تبادلات بین المللی اعضای شورای اسلامی شهر
۱. ایجاد کارگروه مقررات زدایی در شهرداری
برای بررسی و رفع موانع قانونی قابل اصلاح، ایجاد انعطافپذیری و تسریع در تصمیمات و تعریف ابزارها و روشهای جدید
۲. فعال شدن حوزه بین بخشی اقتصاد بینالملل با همکاری روابط بین الملل و معاونت اقتصادی
برای تقویت استفاده از ظرفیت خواهرخواندهها، دیدارها، رویدادها و میزبانیهای متعدد بین المللی و طراحی نقشه راه و بسته عملیاتی این حوزه بر اساس طرح مصوب شورا در دوره ششم
۳. ایجاد بخش مردمی سازی اقتصاد شهری با همکاری معاونت اقتصادی و برنامه ریزی
برای احصای بخشهای قابل واگذاری و برونسپاری به مردم از وظایف موجود شهرداری
۴. شورای گفت و گوی مدیریت شهری و بخش خصوصی
برای بررسی و رصد دائم فعالیت های اقتصادی شهر و رفع موانع و ایجاد تسهیلات برای جذب سرمایههای مردمی و بخش خصوصی و ایجاد یک رویه مستمر، نظاممند و در دسترس برای همه فعالان مردمی و بخش خصوصی
ظرفیت شعار سال ۱۴۰۳ برای افزایش زمینه مشارکت مردم در اقتصاد یک فرصت طلایی ناخواسته پیشروی شهرداریها و بروکراسی کمرشکنشان گذاشته بود تا از دوره ضروری تغییر مدلهای اقتصادی به خوبی عبور کنند که علیرغم پیگیریهای انجام گرفته به خوبی توسط شهرداری اصفهان استفاده نشد.
امید است که امسال و با توجه به شعار سال ۱۴۰۴ با همت بیشتری تلاش شود تا از ظرفیتهای مردمی در محلهای مختلف استفاده شود چرا که میتوانند به کمک اقتصاد شهرداری بیاید تا درآمدها واقعی، نقد، سهلالوصول و عملیاتی جایگزین درآمدهای پرهزینه ساختمانی و یا واگذاری دارایی مالی و سرمایهای شود.
صالحی در پایان نطق خود با یادآوری تذکر هفته گذشته مبنی بر ارائه گزارشی از قرارداد حسابرسی شورا در سال 1402و 1403، قراردادها و پرداختهای مشاورهای دبیرخانه شورا، کارکرد فعالیت کارکنان شورا، جداول اضافه کار و پاداشهای پرسنلی، لیست مراکز خرید و تهیه اقلامی که دبیرخانه تهیه میکند و جزئیات گردش حساب تنخواه گردان و نحوه تسویه دیون دبیرخانه از عدم پاسخ در این خصوص انتقاد کرد.
روشهای نوین آبیاری از رویکردهای آیندهنگرانه مدیریت شهری اصفهان است
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، احمد شریعتی با اشاره به تلاشهای صورتگرفته در راستای بهینهسازی مصرف منابع آبی در مدیریت فضای سبز شهری اظهار کرد: در دوره چهارم مدیریت شهری اصفهان، اقدامات قابل توجهی در زمینه بهرهگیری از روشهای نوین آبیاری صورت گرفت و هدف اصلی ما این بود که بتوانیم با کمترین میزان مصرف آب، بیشترین بهرهوری را در آبیاری فضای سبز و در راستای حفظ و حراست از محیط زیست شهری بهدست آوریم.
وی با بیان اینکه آن زمان از جمله روشهایی که مورد استفاده قرار گرفت، سیستم آبیاری به روش بابلر بود، افزود: این روش بدین صورت عمل میکرد که مسیر آب از زیر زمین عبور داده میشد و آب بهصورت قطرهای مستقیم پای هر درخت هدایت میشد. این سیستم که نوعی از قطرهچکان محسوب میشود، موجب میشد تا تبخیر آب به حداقل برسد و منابع آبی به شکل هدفمندتری مصرف شود.
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: گرچه این روشها در بسیاری مناطق و برای تعداد زیادی از درختان اجرا شد و همچنان نیز در بعضی نقاط در حال استفاده است، اما به مرور زمان با مشکلاتی نیز روبهرو شد، از جمله میتوان به مسدود شدن مسیرهای زیرزمینی و دشواریهای مربوط به نگهداری و دسترسی اشاره کرد.
شریعتی با اشاره به تجربیات جدیدتر در حوزه آبیاری خاطرنشان کرد: در سالهای اخیر نیز روشهای آبیاری قطرهای مرسوم مورد استفاده قرار گرفته است، اما بهنظر میرسد که بهترین و مؤثرترین رویکرد در شرایط کنونی، استفاده از سیستمهای هوشمند آبیاری است.
شریعتی اظهار کرد: این روش که طی چند سال گذشته در بسیاری از کشورهای جهان اجرا شده، در حال حاضر نیز در بعضی از باغها و بوستانهای اصفهان بهکار گرفته شده است.
وی ادامه داد: سیستمهای هوشمند آبیاری به ما این امکان را میدهد که با صرف کمترین نیروی انسانی و با زمانبندی دقیق و کنترلشده، بیشترین کارایی را در آبیاری فضای سبز شهری بهدست آوریم.
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: این فناوریها به ما اجازه میدهند تا با تنظیم زمان دقیق آبیاری، مدت آبیاری و حتی بهرهبرداری از انرژیهای موجود در فضاهای پرت، عملیات آبیاری را هدفمند انجام دهیم.
شریعتی گفت: هنوز روشهای نوین آبیاری بهصورت گسترده در سطح شهر اصفهان اجرا نشده است، اما بهعنوان یکی از رویکردهای آیندهنگرانه و مؤثر در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته و اجرای این طرحها نیز در برخی مناطق این کلانشهر آغاز شده است.
وی با اشاره به لزوم ادامهدار بودن این مسیر و پایبندی به اقدامات انجامشده، ابراز امیدواری کرد: با گسترش این رویکرد نوین، شاهد ارتقای کیفیت مدیریت منابع آبی و بهبود وضعیت فضای سبز در سطح شهر اصفهان باشیم.
احیای بافت تاریخی باید به گفتمان غالب مدیران شهری تبدیل شود
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، مصطفی نباتینژاد در نخستین وبینار مجمع شهرهای تاریخی ایران با تأکید بر اهمیت احیا و توسعه بافتهای تاریخی شهری و شکلگیری همدلی و همراهی میان مدیران شهری بهعنوان یک ظرفیت بزرگ اظهار کرد: امروز در این نشست که با الطاف الهی و تلاشهای دلسوزانه و تعلق خاطر فراوان همکاران ما در حوزه احیا و توسعه بافتهای تاریخی برگزار شده است، فرصتی کمنظیر برای شکلگیری همافزایی و همگرایی میان شهرهایی فراهم شده که دارای هویت تاریخی مشترک هستند.
وی افزود: بافت تاریخی که از منظر ما فرصتی راهبردی برای توسعه متوازن شهرها محسوب میشود، از سوی برخی ذینفعان از جمله ساکنان این بافتها یا سرمایهگذارانی که قصد ورود به این عرصه را دارند، بهعنوان یک ضعف یا چالش تلقی میشود.
رئیس مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: قرار ما بر آن است که در دوگانه «حفظ» و «توسعه» هر دو جنبه را همزمان مورد توجه قرار دهیم، زیرا بافت تاریخی هویتی است که وجود خود را به آن گره زدهایم و این میراث گرانبها، برند شهر ما در حوزه تاریخ و فرهنگ است.
نباتینژاد گفت: در عین حال، توسعه نیز ضروری است؛ توسعهای که بهمعنای تبدیل شهر به محل زندگی و سرزندگی برای ساکنان آن است و ساکن بافت تاریخی باید احساس رضایت کند و مایل به ماندن در آن باشد؛ گردشگر یا سرمایهگذاری که به این منطقه قدم میگذارد، باید تجربهای ارزشمند و خاطرهانگیز برای خود رقم بزند.
وی با اشاره به اهمیت شکلگیری مجمع شهرهای تاریخی ایران ادامه داد: گام نخست در شبکهسازی میان این شهرها، فازبندی اطلاعاتی و تبادل دیدگاهها است و سایت اینترنتی طراحیشده توسط سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان، گامی مؤثر در این مسیر است؛ هرچند فرم طراحیشده در این سایت مناسب و با کیفیت است، اما نیاز به غنای محتوایی دارد.
رئیس مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: از اعضای این مجمع درخواست میشود در تکمیل این فرمها مشارکت فعال داشته باشند، چراکه این فرمها مبنای گزارشهای رسانهای و ورودیهای مهم برای معرفی ظرفیتها خواهند بود.
هدف نهایی برگزاری همایشها و رویدادهای حضوری و مجازی جذب سرمایهگذار بخش خصوصی برای احیای بافت تاریخی باشد
نباتینژاد گفت: پیشنهاد تدوین فرم فرصتهای گردشگری و سرمایهگذاری در بافتهای تاریخی، نقطه عطفی در مسیر تحول این حوزه است و وقتی سرمایهگذاران بتوانند اطلاعات دقیق و مقایسهپذیری از ظرفیتهای موجود در شهرهای مختلف در اختیار داشته باشند، تصمیمگیری و ورود آنها تسهیل خواهد شد که این امکان رقابت سازنده را نیز فراهم میآورد که کدام شهر توانسته است فرصتهای سرمایهگذاری خود را بهتر تعریف کند.
وی افزود: برگزاری همایشها و رویدادهای حضوری و مجازی، باید به سمتی پیش برود که هدف نهایی آن جذب سرمایهگذار بخش خصوصی برای احیای بافت تاریخی باشد.
رئیس مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: حضور دولت و مردم لازم است، اما کافی نیست؛ تجربه جمهوری اسلامی ایران نشان داده است که سهم بخش خصوصی در این حوزه باید به شدت افزایش یابد، چراکه دستگاههای دولتی توان تجهیز، بهرهبرداری و بهرهوری در این زمینه را به صورت کامل ندارند.
نباتینژاد گفت: جلساتی مشترک میان شهرهای کاشان و اصفهان برگزار شود و زمینهسازی برای میزبانی مجمع شهرهای تاریخی ایران در سال آینده صورت گیرد، همچنین در ورودی همایش سالانه، نمایشگاهی از پوسترها و گالریهایی حاوی اطلاعات شهرهای عضو مجمع باید برگزار شود تا تجلی همافزایی بین این شهرها به نمایش گذاشته شود.
وی با اشاره به موضوع پایش مصوبات ادامه داد: باید بهصورت فصلی گزارش تطبیقی از وضعیت مشوقها، مصوبات و عملکرد کمیسیونهای استانی و فرامنطقهای ارائه شود و کمیسیونها نقش فعالتری ایفا کرده و شخصاً پیگیر مسائل شهرها باشند.
رئیس مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اتحادیه شهرهای تاریخی جهان خاطرنشان کرد: الگویی که ما امروز در مجمع شهرهای تاریخی ایران پیاده میکنیم، بر اساس تجربه اتحادیه بینالمللی است؛ اما در آنجا نیز شاهد آن هستیم که شهرهایی همچون کیوتو، هموجی، آندک و دیگر شهرهای شرق آسیا با مشکلات مشابهی روبهرو هستند و اتحاد ملی و همافزایی داخلی ما میتواند این چالشها را مرتفع سازد.
نباتینژاد گفت: مجمع شهرهای تاریخی ایران نهتنها ابزار انتقال تجربه است، بلکه باید فرصتی برای حل مسائل مشترک نیز باشد و ما باید در سطح ملی، انسجام و همدلی را به نمایش بگذاریم و از آن بهعنوان افتخاری برای کل جمهوری اسلامی ایران بهره بگیریم؛ تا سال ۲۰۲۷ باید دستاوردهای خود را به جهان نشان دهیم و ثابت کنیم که ایران الگویی موفق در احیای بافتهای تاریخی ارائه داده است.
وی با بیان اینکه اگرچه اصفهان بهعنوان نخستین شهر ایرانی عضو اتحادیه جهانی است و میزبان مجمع بوده است، اما همه شهرها باید در پرتال مجمع حضور فعال داشته باشند، اظهار کرد: سهم اصفهان باید به اندازه یکسیام باشد، نه نیمی از محتوا؛ هر شهری باید از این فرصت برای ارتقای جایگاه خود استفاده کند، زیرا نسبت اصفهان با این مجمع همچون نسبت آتن با المپیک (افتخارآفرین، اما متکی بر همکاری همگانی) است.
رئیس مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر اصفهان با تأکید بر رسالت ملی کمیسیونهای چهارگانه مجمع اظهار داشت: هر یک از کمیسیونها باید محتوای خود را با پرچم ملی پیش ببرند، نه صرفاً بر اساس مأموریت شهری؛ اگرچه این کار فراتر از وظایف سازمانی است، اما وقتی در قالب شبکهای عمل میکنیم و سرنوشت مشترکی داریم، تنها راهحل، مشارکت جمعی و تلاش همدلانه است.