چاپ کردن این صفحه
زهره مختاری   فرهنگ و هنر  26 مرداد 1404  148

    استاد مجید صادق زاده هنرمند نگارگر اصفهانی:

    استاد فرشچیان مصداق عینی تمدن نوین اسلامی است/ مسئولان و جامعه هنری با درایتی شایسته، مسیر «پسافرشچیان» را ادامه دهند

استاد برجسته هنر نگارگری گفت: اگر ما امروز از تمدن نوین اسلامی سخن می‌گوییم، ایشان مصداق عینی آن در عرصه بین‌الملل بودند. استاد با همت بلند و اعتقاد راسخ توانستند چندین گام هنر ایران را در دوره معاصر جلو ببرند.

 

به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، مجید صادق زاده به مناسبت درگذشت استاد محمود فرشچیان نگارگر معظم ایرانی با حضور در صد و هشتاد و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: عملکرد استاد فرشچیان همچون خورشیدی در هنر ایران درخشید. ایشان شاگردی استادان بزرگی را کرده بودند، اما باید تأکید کنم که نبوغ شخصی و نوع انتخاب اعتقادی‌شان بود که آن‌ها را به این جایگاه رساند. استاد به فرهنگ و هنر سنتی ما باور کامل داشت و با علاقه در این مسیر گام برداشت.

وی افزود: استاد فرشچیان هنر را عرصه‌ای آزاد می‌دانست. بارها به بنده می‌گفت: «محدودیت برای خودتان نگذارید، هرچه فکر می‌کنید به هنر عمق می‌دهد، وارد کنید.» همین نگاه آزاداندیشانه سبب شد زوایای تازه‌ای در هنر ایرانی پدید آید.

این هنرمند دارنده نشان درجه یک هنر نگارگری تصریح کرد: استاد در ۲۷ سالگی بسیاری از موزه‌های مهم دنیا را دید، اما نه به‌صورت سطحی بلکه با نگاه عمیق و پژوهشی. خودشان می‌گفتند از صبح تا شب در موزه می‌ماندم تا مرا بیرون کنند. این مشاهدات در نگاه هنری ایشان اثر گذاشت، اما نکته مهم این بود که هرگز اصالت ایرانی–اسلامی خود را رها نکرد.

وی ادامه داد: فرشچیان نمونه‌ای از هنرمند شیعه بود. اگر ما امروز از تمدن نوین اسلامی سخن می‌گوییم، ایشان مصداق عینی آن در عرصه بین‌الملل بودند. استاد با همت بلند و اعتقاد راسخ توانستند چندین گام هنر ایران را در دوره معاصر جلو ببرند.

صادق زاده با بیان اینکه او در عمل و کلام به معنای واقعی کلمه «محمود» بود، خاطرنشان کرد: استاد فرشچیان فقط هنرمند نبود، بلکه انسانی نیکوکار هم بود. در اصفهان مؤسسه‌ای به نام پدرشان برای حمایت از دختران ناشنوا راه‌اندازی کردند. در خارج از کشور نیز موسسه‌ای به نام «نور دانش» داشتند که در ماه محرم و رمضان مراسم مذهبی و فرهنگی برگزار می‌کرد. کلام محبت‌آمیز ایشان برای هر کسی که حتی چند دقیقه با او صحبت کرده بود، دلنشین و اثرگذار بود.

وی در خصوص جایگاه جهانی آثار استاد فرشچیان گفت: فراتر از ایران، آثار استاد در جهان زبانزد بود. وقتی رئیس‌جمهور ایران به دیدار پاپ ژان پل دوم رفت، دو هدیه برد: یک فرش ابریشم اصفهان و یک کتاب از آثار فرشچیان. همچنین در مذاکرات برجام، وزیر امور خارجه ایران کتاب آثار ایشان را به طرف مذاکره هدیه داد تا بگوید باید با ایرانیان با این زبان سخن بگویید. حتی فضانوردان روسی برخی از آثار ایشان را به ایستگاه فضایی بردند و در آنجا نصب کردند؛ افتخاری که نصیب هیچ هنرمند دیگری نشده است. این نشان می‌دهد هنر فرشچیان هم برای عامه مردم و هم برای خاص‌ترین منتقدان و کارشناسان جذاب و ستودنی بوده است.

خالق اثر بی نظیر غدیر با اشاره به آثار ماندگار استاد فرشچیان عنوان کرد: حدود 700 اثر شناخته‌شده از استاد وجود دارد و ۷ جلد کتاب نفیس از آثارشان منتشر شده است. بسیاری از این آثار در موزه سعدآباد تهران یا در مجموعه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شوند. استاد ۲۰ اثر خاص مذهبی دارند که مشهورترین آن‌ها «عصر عاشورا» است. کتابخانه شخصی ایشان نیز به فرهنگستان هنر تهران منتقل شد. این کتابخانه نشان‌دهنده‌ وسعت مطالعه و علاقه ایشان به پژوهش بود.

صادق زاده با اشاره به مهم‌ترین جلوه‌های هنر شیعه که استاد فرشچیان به آن پرداخت گفت: این آثار، طراحی ضریح‌های مقدس است. ایشان سرپرستی و طراحی نقوش برخی ضریح‌ها را بر عهده داشتند و این جلوه‌ای کم‌نظیر از پیوند هنر و معنویت بود.

وی افزود: استاد در نهایت با وجود آنکه خادم امام رضا(ع) بودند و می‌توانستند در مشهد دفن شوند، وصیت کردند در زادگاهشان، اصفهان، آرام بگیرند. این انتخاب نشان‌دهنده عشق عمیق ایشان به شهرشان است. بی‌شک، خاک اصفهان با آرامگاه او درخشش تازه‌ای خواهد یافت.

این استاد برجسته نگارگری خاطرنشان کرد: روح استاد فرشچیان همواره در کنار ماست. قلمش گرم است، اندیشه‌اش جریان دارد. همان‌گونه که حافظ در شعر ماندگار شد، فرشچیان نیز در نقاشی ماندگار خواهد ماند. ما باید امانت‌دار اندیشه و آثار ایشان باشیم و راه او را ادامه دهیم.

وی تصریح کرد: فرشچیان دُر و گوهری بود که به‌سختی نصیب ایران شد. امروز چشم جهان به اصفهان و مراسم بدرقه‌ اوست. امیدواریم که مسئولان و جامعه هنری با درایتی شایسته، مسیر «پسافرشچیان» را ادامه دهند و اجازه ندهند این چراغ کم‌فروغ شود.