به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدحسین یثربی با یادآوری بخش دوم زیارت امین الله، افزود: در این بخش میخوانیم خدایا مرا چنان قرار ده که سبک زندگی و روشام همان روش اولیای تو باشد و از اخلاقیات و روشهای زندگی دشمنان تو، مفارقت و دوری بجویم.
وی با تاکید بر اینکه درک مفهوم و شناخت سبک و شیوه زندگی اولیای خدا و در طرف مقابل اعداء و دشمنان خدا برای فردفرد جامعه اسلامی ما لازم است، تصریح کرد: در قرآن مجید و سوره قصص چهره شاخصی که بعنوان اعداءالله از او نام برده شده فرعون است و این پرسش مطرح میشود که چرا خداوند در کتاباش از فرعون به عنوان سمبل دشمناناش نام برده،لذا اگر سبک زندگب و روش حکومتداری او را نشناسیم و در ادامه به تفاوت های سبک زندگی و سیره اولیاءالله و اعداءالله واقف نگردیم، تشخیص مدعیان مشکل خواهد بود.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم یادآور شد: آنچه در قرآن به عنوان خصوصیات شخصیتی و سبک حاکمیتی فرعون آمده حاکی از برتریطلبی و تبختر و داشتن جایگاه تسلط با زور و تجاوزگری نسبت به مردم عادی است که می توان علت آن را در فقر فضیلت ذاتی و اکتسابی و نداشتن هنر و کمال و توانایی دانست لذا در چنین حالتی شخص با زور و جبر و خشونت و تحقیر زیردستان و مردم که سبک و روش و اخلاق اعداءالله است، خود را بر جامعه تحمیل میکند.
سخنران مجلس عزاداری شب ششم محرم الحرام در کاشان، در ادامه با تبیین « و جعل أهلها شیعا » تصریح کرد: فرعون برای تثبیت و ادامه حکومتاش، سیاست تفرقه میان مردم و انفکاک و جدایی بین اقشار جامعه و اختلافافکنی میان آنان را نیز پیش برد تا با این روش، مردم بجای پرسشگری از حاکم جامعه برای بهبود اوضاع اجتماعی و رفع مشکلات کشور، با خود درگیر و مشغول نزاع و کشمکش باشند.
حجت الاسلام والمسلمین یثربی، به سیاست ایجاد فقر و استضعاف در بخشی از جامعه توسط فرعون « یستضعف طائفة منهم » اشاره کرد و گفت: در برابر این سیاست، فرعون اعطای امتیاز و امکانات و پول به آن بخش از جامعهی همراه خود را پیش برد، لذا بنی اسراییل قوم فقیر و تهیدست بودند و در برابر آنها، قبطیان مصر همه امتیازات و امکانات و سرمایه مادی و مالی را در اختیار داشتند.
وی با یادآوری مجدد پیرامون توجه به ادعیهای مانند امین الله افزود: برای طلب مفارقت از اعداءالله شناخت مصادیق مهم و ضروری است تا از سبک و شیوه فرعونی دوری جوییم که صدالبته این موضوع تنها فضای حکمرانی را دربرنمیگیرد و افراد عادی نیز باید در زندگی شخصی و اجتماعی خود از کبر و غرور و خودپسندی دوری جویند.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: جوان شیعه امروزی اگر مکتب مولا امیرالمومنین علیهالسلام را درست برای او معرفی کردیم و از ترویج برخی مطالب و اشعار نادرست دست برداشتیم، آنگاه همان جوان حاضر نمیشود هیچ فردی را جای امیرالمؤمنین علیهالسلام بنشاند.
سخنران مجلس عزاداری شب ششم محرم الحرام در کاشان، همچنین میداندادن به متملقان و چاپلوسان و حامیان ریاکار را از شیوههای عملکرد و سبک دیگری از دشمنان خدا و حاکمان جور دانست و یادآور شد: مغیره بن شعبه که والی کوفه در زمان معاویه بود آنگاه که خبر رسید در آستانه عزل از این ریاست است، بلافاصله راهی شام و مقر حکومتی معاویه شد و نزد یزید که هنوز نوجوانی ۱۶، ۱۷ ساله بود رفت و به وی گفت در سرتاسر بلاد اسلامی، تنها شاخص و معیار در میان افراد بافضیلت شما هستی و باید جانشین پدرت بشوی! نتیجه آن شد که مغیره بن شعبه به جای عزل، توسط معاویه در سمت خود ابقا شد و در مسیر جانشینی يزيد با حاکمیت همکاری کرد.
حجت الاسلام والمسلمین یثربی نمونه مقابل سبک حکومتی فرعون و معاویه به عنوان اعداءالله را مولا امیرالمومنین علیه السلام دانست و افزود: روش عادلانه و تأکید بر عدم ویژهخواری و تقسیم منابع عمومی به صورت مساوی و پرداختن به حل مشکلات مردم سیره امیرالمومنین علیهالسلام است. ایشان در ۴ سال و ۹ ماه از عمر خلافت خویش، دیناری برای تضمین حکومت امام حسن مجتبی علیه السلام هزینه نکرد، همچنان که با هشدار به مدیران حکومتی خود، توصیه به رعایت عدل و انصاف میفرمودند و بیانصافی را موجب ترک و جلای وطن و بیعدالتی را موجب قیام مسلحانهی مردم علیه حاکمیت معرفی میکردند.