
زهره مختاری
۵۰ مسئله اصلی شهر اصفهان احصا شده است
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، سید امیر سامع در جلسه کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: بر اساس مستندات ارائه شده چشمانداز طرح جامع شهر اصفهان تا سال ۱۴۰۰ جمعبندی و در دستگاههای ذیربط تصویب شد.
وی افزود: پس از آن از سال ۱۴۰۱ با ورود یک مشاور جدید روند کار روح تازهای گرفت؛ مدل برنامه در این مرحله مدل برنامه راهبردی است که تلاش میکند اهداف کلان و خرد را مشخص و سپس سیاستها و طرحها را تدوین کند.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: این برنامه بر پنج محور اصلی شامل فرهنگیاجتماعی، کالبدی، اقتصادی، زیرساخت (شامل حملونقل، هوشمندسازی و انرژی) و محیط زیست استوار است.
سامع ادامه داد: در کنار گروه مشاور گروهی بهعنوان ناظر نیز توسط شورای اسلامی شهر و از میان اندیشکده دانشگاه اصفهان انتخاب شد؛ این گروه ضمن برخورداری از تجربه و تخصص بر روند کار مشاور نظارت دارد.
وی اضافه کرد: جلسات متعددی با حضور مشاور، ناظر، شورای اسلامی شهر و نمایندگان دستگاههای مختلف برگزار شده و کار در پنج بخش یادشده در حال پیشرفت است.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: ۵۰ مسئله اصلی شهر اصفهان شامل چالشها، ظرفیتها، روندها و نوآیندها احصا و اولویتبندی شده است، همچنین وضعیت موجود شهر در بخشهای مختلف بر اساس شاخصهای تخصصی هر حوزه استخراج و نقشههای وضع موجود تهیه شده است.
سامع بیان کرد: در ادامه مشاور وارد مرحله جدیدی شده و بر اساس این وضعیت موجود، نقشههای تجویزی و پیشنهادی را ارائه کرده و در حال تنظیم سازمان فضایی شهر در موضوعات مختلف است؛ یکی از دغدغههای مهم در این مرحله بحث تلفیق نقشهها و برنامهها است که مورد تأکید کارفرما، مشاور و ناظر قرار دارد.
وی تصریح کرد: جلسات برگزارشده با نخبگان و متخصصان شهر در قالب برنامهای تحت عنوان «شهر آزمون» نیز نقش مؤثری در شکلگیری اهداف و سیاستهای طرح داشته است.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: جلسه امروز به حوزه کالبدی اختصاص پیدا کرده است تا مروری بر اقدامات گذشته صورت گیرد و موضوعات مرتبط با سازمان فضایی شهر بهعنوان دستور کار اصلی مورد بررسی و گفتوگو قرار گیرد.
اجرای عملیات مهم تعمیراتی خطوط گاز بدون قطعی در منطقه ۲عملیات انتقال گاز
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از روابط عمومی منطقه ۲ عملیات انتقال گاز ایران؛ اسدالله مهری، مدیر منطقه ۲ عملیات انتقال گاز ایران، در تشریح جزئیات این عملیات تخصصی اعلام کرد: «عملیات تعویض دو عدد ولو (شیر) در انشعاب خط تیران-میاندشت و همچنین نصب دو عدد اتصال عایقی بر روی خطوط تیران-میاندشت و تیران-همتآباد با موفقیت به پایان رسید.»
️وی بر نقطه قوت اصلی این پروژه تأکید کرد و افزود: «این عملیات تعمیراتی حیاتی، بدون ایجاد کوچکترین وقفه در جریان انتقال گاز به مشترکان انجام شد که این امر حاصل برنامهریزی دقیق، هماهنگی بین بخشی و اجرای فنی تخصصی بوده است.»
رشد ۴۷ درصدی واریزی مالیات بر ارزشافزوده شهرداریها
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از رسانه مالیاتی ایران، در شرایط امروز اقتصاد کشور دستیابی به منابع درآمدی پایدار نهتنها یک ضرورت مالی، بلکه تضمینکننده استمرار خدمات عمومی و پیشبرد برنامههای توسعهای است. سازمان امور مالیاتی کشور، بهعنوان بازوی اصلی تأمین مالی دولت نقش محوری در جمعآوری و هدایت این منابع برعهده دارد. در این میان « مالیات بر ارزشافزوده » بهعنوان یکی از پایههای کارآمد و پذیرفته شده مالیاتی در جهان، ابزار مؤثری برای کاهش وابستگی به درآمدهای پرنوسان و شتابدهنده حرکت به سمت توسعه پایدار محسوب میشود.
مالیات بر ارزش افزوده بهعنوان مالیاتی غیرمستقیم بر مصرف با کمترین اثر منفی بر تولید، به اصلاح الگوی مصرف تنظیم منصفانه قیمتها و افزایش شفافیت مبادلات اقتصادی کمک میکند. تجربه موفق اجرای این نظام در بیش از ۲۰۰ کشور نشاندهنده سازگاری و قابلیت آن برای پشتیبانی از اهداف کلان اقتصادی است.
شفافیت در محل هزینهکرد این درآمد مهمترین عامل تقویت اعتماد عمومی و افزایش همکاری داوطلبانه مردم در پرداخت آن به شمار میآید. اطلاعرسانی روشن درباره مسیر این منابع، نشان میدهد که هر ریال پرداختی در چه حوزهای هزینه شده و چگونه به بهبود زندگی روزمره مردم بازمیگردد.
براساس ماده 38 قانون مالیات بر ارزشافزوده یک نهم از مالیاتها و عوارض وصولی به عنوان مالیات سلامت به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و باقیمانده به نسبت مساوی به درآمد عمومی کشور و شهرداریها و دهیاریها تخصیص مییابد. بدین صورت که سهم درآمد عمومی به عنوان مالیات به حساب خزانهداری کل کشور واریز میشود و سهم شهرداریها و دهیاریها به عنوان عوارض به حساب تمرکز وجوه اداره کل امور مالیاتی استان و حساب تمرکز وجوه وزارت کشور واریز میشوند.
شهرداریها با بهرهگیری از این سهم اقدام به توسعه معابر اصلی، گسترش و نوسازی ناوگان حملونقل عمومی، احداث و نگهداری بوستانها، فضاهای سبز و مراکز فرهنگی–تفریحی کردهاند. این اقدامات، مستقیماً کیفیت زندگی شهری را ارتقا داده و سیمای شهرها را دگرگون کرده است.
دهیاریها نیز در مناطق روستایی منابع دریافتی را صرف طرح های عمرانی و بهسازی راههای ارتباطی نمودهاند. این اقدامات نهتنها رفاه عمومی را افزایش داده، بلکه با تثبیت جمعیت و تقویت اقتصاد محلی، به پایداری زندگی روستایی کمک کرده است.
یک درصد از نرخ ۹ درصدی مالیات بر ارزش افزوده به حوزه سلامت اختصاص دارد که سرمایهای ارزشمند برای ساخت، تجهیز و مدرنسازی بیمارستانها و مراکز درمانی محسوب میشود. این منابع در ارتقای خدمات به بیماران و کاهش هزینههای درمانی نقشی کلیدی ایفا کرده است.
همچنین ۲۷ صدم درصد از کل نرخ فوق، به توسعه ورزش مدارس، ورزشهای همگانی، روستایی و عشایری، ورزش بانوان و تکمیل و بازسازی زیرساختهای ورزشی، بهویژه برای معلولان و جانبازان اختصاص یافته است. این تخصیص هدفمند، فعالیت بدنی و نشاط اجتماعی را در سراسر کشور تقویت کرده است.
مناطق محروم نیز سهم ویژهای از این منابع دارند؛ منابعی که به ساخت مدارس، مراکز بهداشت، اجرای طرحهای راهسازی و حمایت از اشتغال محلی اختصاص یافته و فرصتهای برابر برای برخورداری از خدمات اساسی را فراهم آورده است.
مالیات بر عوارض ارزشافزوده در ایران، علاوه بر جایگاه آن بهعنوان یکی از مهمترین منابع تأمین بودجه عمومی، سازوکاری شفاف و استوار بر قانون است که به ساماندهی جریان درآمدی کشور و توزیع عادلانه منابع کمک میکند. شفافیت این نظام، امکان رصد دقیق و پیشبینیپذیری عملکرد اقتصادی را فراهم آورده و نقش آن را در ارتقای انضباط مالی دولت برجسته کرده است.
اجرای صحیح این مالیات، با اتکا به همکاری و تعهد مودیان، زمینهساز توسعه پایدار زیرساختها، بهبود خدمات عمومی و ارتقای کیفیت زندگی در سراسر کشور است. پیوند میان مشارکت مردم و بهرهگیری هدفمند از این منابع، مسیر حرکت به سمت اقتصادی باثبات و متوازن را هموار میسازد و ظرفیتهای قانونی را به خدمت پیشرفت ملی در میآورد.
در سال ۱۴۰۳ عوارض واریزی به حساب شهرداریهای سراسر کشور به ۱۴۶ هزار و 958 میلیارد تومان رسید که در مقایسه با ۹۹ هزار و ۸۵۶ میلیارد تومان سال ۱۴۰۲ رشد ۴۷ درصدی را نشان میدهد. همچنین عوارض واریزی به حساب دهیاری ها سراسر کشور به 33 هزار و 185 میلیارد تومان رسید که در مقایسه با 25 هزار و 190 میلیارد تومان سال ۱۴۰۲ رشد 32 درصدی را نشان میدهد.
در سال 1403 از همین منبع عوارض واریزی به فرمانداریهای کل کشور از دوهزار و 833 میلیارد تومان به دو هزار و 77 میلیارد تومان رسیده که بیانگر رشد 36 درصدی است؛ همچنین عوارض امور عشایرکل کشور با رشد ۴3 درصدی از یکهزار و 316 میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ به یکهزار و 880 میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳ افزایش یافته است.
همچنین براساس آمار منتشره از سوی سازمان امور مالیاتی کشور در حوزه مالیات بر عوارض ارزشافزوده به شهرداری ها در پنج ماهه ابتدایی امسال رشد 45 درصدی را داشتیم به طوری که مجموع مبالغ ورودی به حدود 110 هزار میلیارد تومان می رسد.
جدول واریزیهای مالیات بر ارزشافزوده مربوط به سال 1403
در پایان گفتنی است مالیات بر عوارض ارزشافزوده، یکی از پایدارترین منابع مالی کشور است که علاوه بر پشتیبانی از بودجه عمومی، مسیر مشخصی برای تأمین منابع نهادهای محلی فراهم میکند. سهم عوارض آن، مطابق مقررات، به حساب شهرداریها، دهیاریها و سایر واحدهای محلی واریز میشود و مستقیماً به توسعه زیرساختهای شهری و روستایی، تکمیل طرحهای عمرانی و ارتقای خدمات عمومی اختصاص مییابد.
هماهنگی ساختاری میان سازمان امور مالیاتی و دستگاههای دریافتکننده نه تنها به انضباط مالی کمک میکند، بلکه اعتماد مؤدیان را نیز تقویت کرده و چرخه منابع و هزینهها را بهگونهای سامان میدهد که اثر آن بهصورت ملموس در کیفیت زندگی مردم دیده شود.
خبر مهم برای مودیان محترم مالیاتی
با اصلاح اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده بهار ۱۴۰۴ تا ۱۲ مهرماه و پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی تا ۱۴ مهر ماه از ۹۵٪ بخشودگی جرایم بند (ب) ماده ۳۶ بهرهمند شوید.
پروژه ۵ میلیارد دلاری فیبرنوری نقطه عطف تحول دیجیتال کشور است
دکتر داوود زارعیان، معاون ارتباطات شرکت مخابرات ایران، در حاشیه بیستوهشتمین نمایشگاه الکامپ از اجرای پروژه سوآپ فیبرنوری بهجای کابلهای مسی بهعنوان بزرگترین طرح زیرساختی ارتباطات کشور یاد کرد و گفت: «این پروژه میتواند تجربه مشتریان را متحول کرده و مقدمات گذار ایران به اقتصاد دیجیتال را فراهم آورد.»
تحول تجربه مشتری با فیبرنوری
زارعیان با اشاره به اولویتهای کلیدی مخابرات اظهار کرد: «بررسیها نشان میدهد مهمترین عامل نارضایتی مشترکان، کندی سرعت اینترنت است. جایگزینی کابلهای مسی با فیبرنوری میتواند این دغدغه را هم در بخش خانگی و هم در بخش تجاری برطرف کند.»
او افزود: «با بهرهگیری از سامانههای پیشرفته مدیریت پشتیبانی عملیات (OSS) امکان رفع لحظهای مشکلات مشترکان و تحلیل آماری رفتار کاربران فراهم خواهد شد که این امر به ارتقای کیفیت تجربه مشتری منجر میشود.»
توسعه خدمات دیجیتال با کاراشاب
وی با تأکید بر ضرورت چابکی در ارائه خدمات ارزشافزوده، خاطرنشان کرد: «توسعه زیرساختها برعهده شرکت مخابرات و استانهاست، اما گسترش خدمات دیجیتال را به کاراشاب سپردهایم. کاراشاب با سرعت عمل و دوری از بروکراسی اداری توانسته نقطه اتکای مخابرات در توسعه خدمات نوین باشد.»
وی در ادامه افزود: «این شرکت آغازگر تحول در عرضه سرویسهای دیجیتال خواهد بود.»
بهرهگیری از هوش مصنوعی
معاون ارتباطات شرکت مخابرات ایران همچنین درباره ورود هوش مصنوعی به خدمات ارتباطی توضیح داد: «بخشهای متعددی از ارتباطات سالهاست بر پایه هوش مصنوعی فعالیت میکنند، اما اکنون با شناخت عمومی بیشتر، مخابرات نیز استفاده جدیتری از این فناوری را آغاز کرده است. پروژههای پایلوتی همچون جایگزینی اپراتور انسانی با سامانه هوش مصنوعی در مراکز ۱۱۸ چند استان در حال اجراست.»
حمایت از استارتاپها و همکاریهای جدید
به گفته وی، مخابرات بهجای تصدیگری مستقیم، در تلاش است از ظرفیت استارتاپها بهره گیرد. نمایشگاه امسال فرصتی برای معرفی این توانمندیها بود و منجر به انعقاد قراردادهایی با شرکتهای نوآور شد.
برگزاری گردهمایی دانش افزایی و هم اندیشی مدیران شرکت مخابرات ایران
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از معاونت ارتباطات و روابط عمومی شرکت مخابرات ایران، در ادامه این نشست، دکتر ابراهیم محمودزاده رئیس هیأتمدیره، با تأکید بر ضرورت تحول در حکمرانی شرکتی و بازتعریف نقش نیروی انسانی، گفت: «ادبیات شرکتی در مجموعه مخابرات هنوز به بلوغ کافی نرسیده و همچنان شباهتهایی به ادارههای دولتی دارد، در حالیکه برای موفقیت در بازار رقابتی باید بهصورت واقعی شرکتی عمل کنیم که خوشبختانه در این مسیر قرار گرفته ایم.»
وی با اشاره به تجربههای بینالمللی در حوزه آموزش و توانمندسازی سرمایه انسانی افزود: «آموزشها در شرکتهای توسعهیافته بر اساس طبقهبندی مشخص و تا سطح هیئتمدیره طراحی میشود. در چنین ساختاری، مسئولیتپذیری و پاسخگویی به مشتریان بهصورت درونسازمانی نهادینه است، نه اینکه کارمندان صرفاً نقش کارمند اداری ایفا کنند.»
دکتر محمودزاده یکی از چالشهای جدی مخابرات را محدودیت اختیارات شرکتهای مخابراتی و مناطق دانست و تصریح کرد: «اگر قرار است مخابرات با رویکرد شرکتی اداره شود، باید اختیارات واقعی به مناطق و شرکتهای تابعه تفویض گردد. در غیر این صورت، همچنان با مشکلاتی نظیر کندی پاسخگویی، ضعف در تعامل با مشتری و موفقیت کم در جذب سرمایهگذاری مواجه خواهیم بود.»
وی ادامه داد: «شرکت مخابرات ایران یک بنگاه عمومی است و باید همانند سایر شرکتهای موفق، به دنبال افزایش درآمد پایدار، کوچکسازی ساختارهای اداری، چابکسازی منابع انسانی و ایجاد ارزش افزوده برای سهامداران و مردم باشد. این مسیر تنها از طریق پذیرش مسئولیت، شفافیت در حکمرانی و تمرکز بر بهرهوری محقق میشود.»
دکتر محمودزاده با قدردانی از تلاش مدیران و کارکنان مخابرات، بر لزوم همگرایی و نگاه نو به مدیریت شرکتی تأکید کرد و گفت: «حکمرانی شرکتی یعنی عبور از نگاه دولتی، تفویض اختیار به سطوح مختلف سازمان و حرکت به سوی استقلال و توانمندی واقعی شرکتها. آینده مخابرات در گروی این تحول بنیادین است.»
تعرفه های دستوری، بزرگترین چالش صنعت ارتباطات کشور است
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از معاونت ارتباطات و روابط عمومی شرکت مخابرات ایران، مهندس علی مهرپویا، مدیرعامل شرکت کاراشاب در حاشیه بیست و هشتمین نمایشگاه الکامپ ضمن تشریح تاریخچه شکلگیری این شرکت، به دستاوردها، چالشها و برنامههای پیشروی آن اشاره کرد.
از ایده اولیه شکلگیری کاراشاب تا تبدیل به اپراتور سرویس
مهرپویا درباره چگونگی شکلگیری این شرکت، گفت: «با خصوصیسازی شرکت مخابرات ایران، ایده تأسیس شرکتی مشترک میان مخابرات ایران و بانک مرکزی برای توسعه زیرساختهای ارتباطی بانکها شکل گرفت، اما با تغییرات مدیریتی، شرکت مخابرات تصمیم گرفت این شرکت را بهطور کامل در اختیار خود داشته باشد. در ادامه، مأموریت کاراشاب تغییر کرد و توسعه سرویسهای نوین ارتباطی و دیجیتال جایگزین توسعه زیرساختهای بانکی شد.»
وی افزود: «اکنون کاراشاب تمام تمرکز خود را بر توسعه سرویسهای جدید قرار داده و طبق سیاستهای تازه مخابرات ایران، بهعنوان اپراتور سرویس در مجموعه مخابرات فعالیت دارد. در واقع، مخابرات زیرساختها را توسعه میدهد و کاراشاب مسئولیت ارائه سرویسهای نوین بر بستر آن زیرساختها را بر عهده گرفته است.»
تبدیل به یکی از بازیگران اصلی حوزه محتوای داخلی
مهرپویا با اشاره به عملکرد چند سال اخیر کاراشاب در ادامه گفتوگو با سیتنا بیان کرد: «توانستیم در حوزه محتوای داخلی به یکی از بازیگران اصلی تبدیل شویم. این اقدام از یکسو به تولیدکنندگان داخلی برای گسترش فعالیتشان کمک کرد و از سوی دیگر، دسترسی مشترکان مخابرات به محتوای بومی را سادهتر و ارزانتر ساخت.»
مهرپویا با اشاره به عملکرد چند سال اخیر کاراشاب در ادامه گفتوگو با سیتنا بیان کرد: «توانستیم در حوزه محتوای داخلی به یکی از بازیگران اصلی تبدیل شویم. این اقدام از یکسو به تولیدکنندگان داخلی برای گسترش فعالیتشان کمک کرد و از سوی دیگر، دسترسی مشترکان مخابرات به محتوای بومی را سادهتر و ارزانتر ساخت.»
وی ادامه داد: «در حوزه پیامک، تنها شرکت ارائهدهنده خدمات پیامکی با سرشمارهای تلفن ثابت در کشور هستیم. همچنین توسعه زیرساختهای ابری را در دستور کار قرار دادهایم؛ بهگونهای که امروز هم مشتریان خانگی در حوزه گیم و هم سازمانها و نهادهای بزرگ در زمینه ذخیرهسازی و خدمات ابری از این سرویسها استفاده میکنند.»
تعرفههای دستوری؛ بزرگترین چالش کاراشاب
مدیرعامل کاراشاب درباره چالشهای این شرکت، گفت: «بزرگترین چالش ما تعرفههای دستوری است. رشد هزینههای تأمین تجهیزات و فناوری با تعرفههای ثابت و پایین، تناسبی ندارد و توسعه بازار را دشوار میکند. با این حال، با تکیه بر شبکه عظیم مخابرات ایران و بهرهگیری از تیمهای فنی و مدیریتی توانستهایم بخش زیادی از مشکلات را مدیریت کنیم.»
استقبال چشمگیر از سرویس گیم ابری در نمایشگاه الکامپ
مهرپویا استقبال بازدیدکنندگان از غرفه کاراشاب در نمایشگاه الکامپ را مثبت ارزیابی کرد و افزود: «توانستیم علاوه بر جذب مخاطبان خانگی، چندین تفاهمنامه مهم با صنایع بزرگ کشور برای ارائه زیرساختها و سرویسهای ابری امضا کنیم. همچنین بهعنوان مجری فروش و ساماندهی سامانههای فروش آنلاین مخابرات ایران انتخاب شدیم که دستاوردی مهم برای کاراشاب محسوب میشود.»
وی ادامه داد: «سرویس گیم ابری ما با استقبال چشمگیر روبهرو شد؛ چرا که نیاز به خرید کنسولهای بازی و تجهیزات گرانقیمت را حذف میکند. این سرویس در کنار توسعه گسترده فیبرنوری در کشور، مکملی ارزشمند برای ارائه خدمات نوین به مردم است.»
خبر خوب برای مردم از زبان مدیرعامل کاراشاب
مدیرعامل کاراشاب در پایان درباره یک خبر خوش برای مردم، اظهار کرد:«پروژه بزرگ تبدیل شبکه مسی به فیبرنوری توسط شرکت مخابرات ایران، بهترین خبر این روزهای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است. این طرح تحولآفرین، سرعت و کیفیت اینترنت را بهطور چشمگیری ارتقا میدهد و بستری مناسب برای استفاده مردم از سرویسهای دیجیتال جدید فراهم خواهد کرد.»
اصلاح و توسعه بیش از 9 کیلومتر از شبکه توزیع آب در روستاهای شهرستان گلپایگان
قاسم حمزه لو گفت: در این عملیات از لوله های پلی اتیلن با قطر 90 و 110 میلیمتر استفاده شد و 8 هزار متر از شبکه توزیع آب اصلاح گردید . همچنین به منظور واگذاری انشعاب آب به متقاضیان جدید ، 1300 متر عملیات توسعه شبکه توزیع آب نیز انجام و در حین اجرای این عملیات تعداد 250 فقره انشعاب آب نیز استاندارد سازی شد.
وی بروز حوادث در شبکه توزیع، قطع آب به علت فرسودگی شبکه و همچنین واگذاری انشعاب آب را از مهمترین اهداف اجرای این عملیات عنوان کرد.
مدیر امور آبفای منطقه گلپایگان ادامه داد: عملیات اصلاح و توسعه شبکه توزیع آب در روستاهای سعیدآباد، آرجان، حاجیله، هِنده، غُرقَن، تیکن ، شورچه و مَرغ اجرا شد و در اجرای این طرح یک انشعاب غیرمجاز و بیش از 15 مورد هدررفت آب در شبکه توزیع آب نیز کشف شد.
تاکید توانیر بر استمرار مدیریت مصرف
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از خبرگزاری توانیر، محسن ذبیحی با اشاره به تجربه خاموشیهای ماههای گذشته گفت: امسال افزایش بیسابقه دمای هوا، کاهش بارندگی و افت ۵۰ درصدی ذخایر نیروگاههای برقآبی از عوامل اصلی فشار بر شبکه بود. همچنین شدت مصرف انرژی در کشور دو برابر متوسط جهانی است که ناترازی جدی میان تولید و مصرف ایجاد میکند.
وی افزود:در حوزه مصرف، طرح ملی سبا با هدف تبدیل مادران و دانشآموزان به سفیران بهینهسازی انرژی آغاز شده و در حوزه تولید نیز پروژههای ارتقای بهرهوری و توسعه نیروگاههای تجدیدپذیر و سرمایهگذاری بخش خصوصی در دست اجراست.
ذبیحی تاکید کرد: حل مسئله ناترازی برق نیازمند تلاش همزمان در مدیریت مصرف و افزایش ظرفیت تولید است. در حوزه صنعت نیز طبق قانون، مصرفکنندگان بزرگ موظفاند تا پایان سال ۱۴۰۴ نسبت به احداث نیروگاه اقدام کنند که تاکنون حدود ۲۵ درصد این تکلیف محقق شده است.
به گفته معاون هماهنگی توزیع توانیر، با اقدامات جاری و سرمایهگذاریهای پیشبینیشده، انتظار میرود تابستان سال آینده شرایط بهتری برای شبکه برق کشور رقم بخورد.
ارتقای شاخصهای فرکانس و ولتاژ شبکه برق در تابستان ۱۴۰۴
به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از خبرگزاری توانیر، مصطفی رجبیمشهدی افزود: متوسط فرکانس شبکه در تابستان ۱۴۰۴ به ۴۹.۹ رسید، در حالی که این شاخص در سالهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به ترتیب ۴۹.۸۴۵ و ۴۹.۸۵ بود.
به گفته وی، درصد قرارگیری ولتاژ شبکه در بازه استاندارد نیز از ۵۸.۲۵ درصد در سال گذشته به ۶۸.۳ درصد در سال جاری افزایش یافته است.
رجبی مشهدی تاکید کرد: این آمار نشان میدهد صنعت برق کشور توانسته ضمن کنترل مصرف، کیفیت و پایداری شبکه را نیز ارتقا دهد.