زهره مختاری-به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل، علیرضائی درباره پیشینه باشگاه شنای المپیک گفت: ما در یک خانواده ورزشی رشد کردیم که همه برادرانم در زمینه شنا فعالیت می کردند. برادرم آقای محمد علیرضائی حتی تا مرحله کسب سهمیه المپیک ۲۰۰۸ پکن پیش رفت و در آن مسابقات شرکت کرد. در زمانی که من در زمینه شنا مشغول به فعالیت و از سن 18 سالگی مربیگری را آغاز کردم جناب آقای علمازاده با مسیر خاص خود پیش میرفتند. اما از نقطهای به بعد، راه ما به یکدیگر گره خورد و از سال گذشته باشگاه "المپیک" را راهاندازی کردیم. پیش از آن، من فعالیتهای خود را تحت عنوان مرکز قهرمانی ستارگان دنبال میکردم، در حالی که آقای علمازاده در مرکز تخصصی شنا شهید عباس بابایی مشغول بودند. ما تصمیم گرفتیم با ترکیب این دو مجموعه، باشگاه "المپیک" را بنا کنیم.
وی افزود: از سال ۲۰۰۸ که موفق به کسب سهمیه المپیک شدیم، فاصله ما با رکوردهای تعیین شده بهتدریج افزایش یافت .برای رسیدن به اهداف مورد نظر، مسیر حرکت را به دو بخش اصلی تقسیم کردیم: سختافزار و نرمافزار. بخش سختافزار شامل زیرساختها و امکانات مرتبط با این رشته است که استخرها نقشی کلیدی در آن ایفا میکنند. اما امروزه بهرهبرداری از استخرها به دلیل چالشهای ناشی از ناترازی انرژی در کشور دشوارتر شده است. مشکلات مربوط به مصرف آب، برق و گاز، همراه با هزینههای نگهداری زیرساختها، فشار زیادی بر عملکرد استخرها وارد کرده و هزینهها را افزایش داده است. در بخش نرمافزار نیز مربیان نقش محوری دارند. مربیانی که باید از نظر دانش و تجربه در سطح بینالمللی قرار داشته باشند تا بتوانند کیفیت لازم را به ورزشکاران ارائه دهند. این دو بخش در کنار یکدیگر مکملی برای دستیابی به موفقیت و تحقق اهداف هستند.
وی در زمینه رشته شنا ادامه داد: شنا یکی از موفقترین رشتهها در زمینه کسب مدالهای المپیکی است و رشتههای ورزشی در المپیک اهمیت جهانی دارند
علیرضائی در بحث مقایسه بین مدرسه شنا و باشگاه شنا گفت: باشگاههای شنا جایگاه بالاتری دارند.
مدیرعامل باشگاه شنای المپیک در ادامه توضیح داد: در چارچوب باشگاهها چندین مدرسه شنا فعالیت میکنند. اکنون نزدیک به 20 مدرسه شنا زیر نظر باشگاه "المپیک "فعال هستند و این فعالیتها در قالب اماکن ورزشی مختلف ادامه دارد. این مدارس با ساختاری سلسلهمراتبی سازماندهی شدهاند که پایداری فعالیتهای آنان را تضمین میکند.
علیرضائی اذعان کرد: یکی از اهداف اصلی ما ایجاد تعامل موثر با آموزش و پرورش است تا بتوانیم استعدادهای ورزشی را شناسایی و جذب کنیم. استعدادیابی از گامهای ابتدایی آغاز میشود؛ یعنی مرحله شناسایی که باید زمینهای مناسب برای این کار فراهم بشود. در این فرآیند، تعامل با والدین و مدارس نخستین گام محسوب میشود. پس از جذب افراد مستعد، برنامههایی جهت پرورش و نگهداری استعدادها طراحی میشود تا آنها بتوانند رشد و پیشرفت کنند. باشگاه "المپیک" با چنین هدفگذاری پایهگذاری شده است.
وی گفت: انتخاب نام "المپیک" بر اهمیت دستیابی به سهمیه المپیک تأکید دارد. تمام تمرکز ما معطوف به تحقق این هدف بزرگ است .چشماندازهایی که تاکنون تعیین کردهایم بر همین اساس بودهاند و حتی برنامهریزیهایی برای المپیک 2032 در استرالیا نیز آغاز شده است.
وی درباره کسب سهمیه المپیک گفت: برای کسب سهمیه المپیک ابتدا باید زیرساختهای لازم برای رشته شنا ایجاد شود. تأسیس باشگاهها، تأمین تجهیزات مناسب و استفاده از مربیان کارآزموده که بتوانند دانش و مهارت ورزشکاران را ارتقا دهند از اقدامات کلیدی در این مسیر خواهد بود. با وجود این، روشن است که مسیر حرفهای شدن تنها با فعالیت یک باشگاه امکانپذیر نیست؛ بلکه نیازمند تدوین سیاستهای جامع در سطح ملی هستیم تا پیشرفت ورزش حرفهای تسهیل شود. وضع قوانین مشخص برای فعالیت حرفهای باشگاهها در سطح کشور ضروری است تا بتوانند عملکرد بهتری داشته باشند و به تحقق اهداف ترسیمشده کمک کنند.