به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، سید امیر سامع اظهار کرد: جلسه این هفته کمیسیون تلفیق با حضور اعضای شورای اسلامی شهر و مدیران ذیربط از مجموعه مدیریت شهری برگزار شد. یکی از محورهای مهم این جلسه، بررسی وضعیت تدوین و اجرای شاخصهای برنامه راهبردی شهر اصفهان بود.
وی افزود: پس از تدوین کامل برنامه راهبردی شهر، لازم است برای هر بخش شاخصها یا سنجههایی تعریف شود تا بتوان کیفیت و کمیت اقدامات را در مسیر ۱۰ ساله برنامه بهدرستی ارزیابی کرد. به عنوان مثال، در حوزه حملونقل عمومی و پاک، شاخصهایی نظیر فاصله زمانی حضور اتوبوس در ایستگاهها میتواند کیفیت خدماترسانی را نشان دهد.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: در حال حاضر، فاصله زمانی میانگین برای اتوبوسهای BRT حدود ۵ تا ۶ دقیقه است. گاهی این زمان به ۲ تا ۳ دقیقه میرسد و در برخی ساعات به دلیل ترافیک یا عوامل دیگر، ممکن است به ۸ تا ۹ دقیقه افزایش یابد. هدفگذاری ما این است که این زمان سالانه بین ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه کاهش یابد.
وی با اشاره به دیگر شاخصهای حملونقل شهری افزود: تعداد سفرهای انجامشده با استفاده از اتوبوس، تاکسی و مترو نیز از دیگر شاخصهای مهم بهشمار میروند. در خط یک مترو، در حال حاضر حدود ۸۰ تا ۹۰ هزار نفر روزانه تردد دارند و در برخی روزها این تعداد به بیش از ۱۰۰ هزار نفر نیز میرسد.
سامع همچنین به شاخصهای حوزه محیطزیست شهری پرداخت و گفت: بهعنوان مثال، در حوزه فضای سبز، اکنون سرانه فضای سبز شهری برای هر نفر حدود ۲۸ متر مربع است. برنامهریزی شده که با افزایش جمعیت، توسعه متناسب فضای سبز نیز انجام شود. علاوه بر این، جایگزینی درختان آسیبدیده یا آلوده نیز در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: در حوزه مدیریت پسماند، میزان تفکیک زباله از مبدا روزانه از ۸۰ تن به بیش از ۱۱۰ تن رسیده که باید سالانه حداقل ۲ درصد افزایش یابد.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به تدوین سند شاخصهای مدیریت شهری افزود: حدود ۳۰۰ شاخص برای مدیریت شهری تعریف شده که به کمک آنها میتوان وضعیت موجود را با برنامه سالهای آینده مقایسه و اقدامات لازم را رصد کرد. شهرداری موظف شد طی یکی دو ماه آینده سند شاخصهای مدیریت شهری را با برشهای یکساله تا سال ۱۴۰۵ تهیه و به کمیسیونهای تخصصی ارائه کند تا مورد بررسی و تصویب قرار گیرد. البته این فرآیند در سال گذشته نیز اجرا شده بود اما در برخی حوزهها کامل نبود و امسال مقرر شد بهصورت جامع و دقیق انجام شود.
در ادامه این جلسه، بررسی عملکرد دو شرکت وابسته به شهرداری نیز در دستور کار قرار گرفت. نایب رئیس شورای شهر اصفهان در این باره گفت: شهرداری اصفهان برای انجام مأموریتهای خود، مالک حدود ۱۵ سازمان و چندین شرکت است که وظیفه اجرای پروژهها و ارائه خدمات شهری را بر عهده دارند. سهام شهرداری در این شرکتها مشخص است، در برخی شرکتها عمده یا تمامی سهام متعلق به شهرداری و سازمانهای وابسته است و در برخی دیگر، بخشی از سهام متعلق به سایر دستگاهها یا بخش عمومی است.
وی اضافه کرد: در همین راستا، این هفته از دو شرکت «دهکده لجستیک راه ابریشم» و «قند نقش جهان» که شهرداری اصفهان سهام عمده در آنها دارد، دعوت به عمل آمد تا گزارشی از اقدامات و برنامههای خود ارائه دهند.
سامع درباره شرکت دهکده لجستیک راه ابریشم گفت: این شرکت در شرق اصفهان و در نزدیکی ایستگاه راهآهن واقع شده و وظیفه آن، مدیریت و پشتیبانی حمل بار در موقعیت مرکزی کشور است. شهر اصفهان بهعنوان شاهراه ارتباطی شمال-جنوب و شرق-غرب نقش مهمی در این زمینه دارد. این شرکت در حال حاضر در حوزه تأمین سرمایه، تملک زمین و اجرای زیرساختهای موردنیاز فعالیت میکند.
وی درباره شرکت قند نقش جهان نیز گفت: شهرداری در سالهای گذشته از طریق یک عملیات مالی سهام عمده این شرکت را خریداری کرده و اکنون این شرکت در حوزه تولید شکر از چغندر قند فعالیت دارد. در جلسه این هفته، مدیران این شرکت نیز گزارشهایی از وضعیت فنی و مالی شرکت ارائه کردند و مقرر شد بازدیدهای میدانی نیز انجام شود.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در پایان تأکید کرد: رصد شاخصهای عملکردی و ارزیابی دقیق شرکتها و سازمانهای وابسته به شهرداری، نقش مهمی در اجرای بهتر برنامههای مدیریت شهری و خدمترسانی مؤثر به شهروندان خواهد داشت.