به گزارش پایگاه خبری شهر اصیل و به نقل از معاونت ارتباطات و روابط عمومی شرکت مخابرات ایران، طبق این طرح، تمامی مشترکان تلفن ثابت ــ اعم از خانگی و غیرخانگی ــ با پرداخت آبونمان ماهانه، از ۵۰۰۰ دقیقه مکالمه دروناستانی رایگان بهرهمند میشوند. به بیان ساده، حتی اگر خانوادهای روزانه بیش از دو ساعت مکالمه دروناستانی داشته باشد، این میزان در چارچوب بسته رایگان محاسبه میشود و هزینهای اضافی برای آن پرداخت نخواهد شد.
آبونمان در ازای خدمات پایدار
آبونمان تلفن ثابت مبلغی است که مشترکان برای حفظ خط تلفن خود حتی در صورت عدم استفاده از آن، به صورت ماهانه پرداخت میکنند. این مبلغ صرف هزینههای مهمی همچون نگهداری شبکه، پشتیبانی فنی، حقوق کارکنان و تأمین برق و تجهیزات مراکز مخابراتی میشود. در سالهای گذشته با توجه به رشد دستمزد نیروی انسانی و افزایش هزینه تجهیزات و انرژی، مبلغ آبونمان نیز متناسب با شرایط اقتصادی روز تغییر کرده است.
چرا بهصرفه است؟
بررسی ساده نشان میدهد که هزینه مکالمه در تلفن همراه به مراتب بیشتر از تلفن ثابت است. یک خانواده متوسط اگر همین حجم مکالمه رایگان تلفن ثابت را از طریق تلفن همراه انجام دهد، باید چندین برابر هزینه پرداخت کند. از منظر اقتصادی، مقایسه ساده میان هزینههای مکالمه تلفن همراه و تلفن ثابت نشان میدهد که یک خانواده متوسط با استفاده از تلفن ثابت میتواند بخش قابل توجهی از هزینههای ماهانه خود را کاهش دهد. به عنوان نمونه، هزینه ۵۰۰۰ دقیقه مکالمه در شبکه تلفن همراه معادل چند صد هزار تومان خواهد بود، در حالی که همین میزان مکالمه در تلفن ثابت، بدون پرداخت هزینه اضافی و تنها در قالب آبونمان پوشش داده میشود این طرح عملاً به معنای کاهش فشار مالی بر مشترکان و بهینهسازی هزینههای ارتباطی است و به این ترتیب، تلفن ثابت نه تنها هزینههای ارتباطی را کنترل میکند، بلکه امکان مدیریت بهتر بودجه خانوار را فراهم میآورد.
گامی بهسوی آینده پایدار
شرکت مخابرات ایران تأکید کرده است که اجرای طرحهای اینچنینی با هدف ارتقای کیفیت خدمات، افزایش رضایتمندی مشترکان و فرهنگسازی استفاده از تلفن ثابت انجام میشود. همچنین این اقدام میتواند زمینهساز توسعه پایدار شبکه و سرمایهگذاریهای جدید در حوزه زیرساخت ارتباطی کشور باشد.